TSI-Pistoke

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

TSI-Pistoke

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Tänään laakereita kuuppaan kysellessä myyjä alkoi kysellä että onkos tässä se pistoke mihin on joskus saanut jonkinlaisen "lukulaitteen" kiinni. Hetken olin hiljaa ja kysyin että et kai kuseta. Ja alkoihan sitten mielessä piirtyä kuva siitä sulakerasian ympäristöstä että siinä on yksi irrallinen pistoke.

Saabin sininen paksu opus on autossa, mutta Finndatan kirja näytti ainakin sen olen tuo Tsi- laitteen pistoke.

Onko tästä jollain kuvia ja mahdollisesti enemmän tietoa?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: TSI-Pistoke

Viesti Kirjoittaja MNeva »

"jt" muistaakseni teki joskus jutun klubilehteen kyseisestä pistokkeesta, en vaan muista missä lehdessä se oli.
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TSI-Pistoke

Viesti Kirjoittaja tommij »

Saabisti nro 74. eli 2/2009
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
CompiCoupe
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35

Re: TSI-Pistoke

Viesti Kirjoittaja CompiCoupe »

Tuo avaruusajan hienoushan tuli vuosimalliin 1975.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: TSI-Pistoke

Viesti Kirjoittaja jt »

Jep, tuli kirjoitettua, "jus" teknisenä neuvonantajana. On ollut tarkotus laittaa juttu omalle kotisivulle, mutta on ollut vähän muita kiireitä. Voin lainata tekstin tähän topicciin, jos kysyjä ei ole vielä lehteä löytänyt.

terv. jt
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TSI-Pistoke

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Eipä ole tullut ko. lehteä. Vasta kahden lehden verran klubin jäsen. :D
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: TSI-Pistoke

Viesti Kirjoittaja jt »

Tässäpä tarina, ilman kuvia tosin. Ilmottelen vaikka tänne jahka saan tehtyä nettisivun asiasta...
-------------------------

Tiesitkö tämän?

TSI-pistoke ja sytytyshuoltolaite

Mikähän lie tuo viipan sulaketauluun johdoilla kytketty, pyöreä, vaalea muovipistoke? Naaraspuoleinen liitin näyttäsi olevan, kai tuohon joku adapteri on tarkoitettu. Pientä hapettumaa näkyis olevan liitinpinnoilla... putsaanpa hieman teräsharjalla - auts! Kipinääkin iskee mokoma...


Mysteeriä valaisemaan löytyy 70-luvun lopun vaihtoautoesitteestä seuraava maininta:
"Auto varustettiin huoltopistokkeella, josta yhdellä kytkennällä voidaan suorittaa sytytysjärjestelmän kaikkien laitteiden tarkistus (plug-in-järjestelmä)."
Kuulostaa melko edistykselliseltä ominaisuudelta 70-luvun puolivälissä.

95/96-mallissa kyseinen "hiktek" esiintyi vuosimallista 1975 alkaen. 99 on saanut samanlaisen pistokkeen tiettävästi samaan aikaan. Ainakin korjaamokäsikirjan kytkentäkaavioissa on havaittavissa TSI-pistoke vuosimallista 1975 alkaen. Tietoja aiheesta kysellessäni paljastui, että vielä 9000-malleissakin on tuota huoltotoimenpiteitä nopeuttavaa keksintöä hyödynnetty.

Kirjaimet TSI tulevat englanninkielisistä sanoista "Timing Service Instrument". Suomenkielisissä korjaamokäsikirjoissa tuota liitintä on nimitetty sytytyshuoltopistokkeeksi tai TSI-pistokkeeksi. Itse laitetta on kutsuttu nimellä sytytyshuoltolaite tai TSI-laite.

Asia on ajoittain kutitellut uteliasta mieltä jo vuosia. Niinpä viimeksi juttua *) tehdessäni kysäisin, onko kyseinen pistoke vielä yleisesti käytössä. Sain jopa kurkotettua kuvan laitteesta nosturilla olevan OG 900:n elintoimintoja analysoimassa. Jatko-utelut jäivät tosin omien kiireiden takia sillä kertaa tekemättä.

Tässä eräänä päivänä satuin liikuskelemaan seudulla vähemmän kiireisenä, joten kävin paikallisessa SAAB-merkkihuollossa kyselemässä lisää. Sattui sopivasti, ettei huollossa ollut juuri sillä hetkellä yhtään asiakkaan autoa, joten korjaamopäällikön kanssa neuvoteltuani sain ajaa oman kesäautoni (95 V4 -75) huoltohalliin, tarkoituksena TSI-mysteerin selvittäminen.

Laite asetettiin veenelosen konehuoneen "lämmityslaitteeseen integroidulle huoltotasolle" ( = omissa huoltohommissa työkalupakin vakiopaikka) ja anturi (samantyyppinen kuin ajoituslampussa) kytkettiin ykkössylinterin sytytysjohtoon. Laitteeseen virta päälle, ja pian olimme mittaritietojen verran valaistuneempia veenelosen sielunelämän suhteen.

Huollon tiimi lateli ulkomuistista seuraavat laitteen kyvyt ja speksit:
* sytytysennakko
* katkojan kärkien kosketuskulma
* akkujännite / latausjännite
* kierrosluvun näyttö
* puolan ensiöjännite
* kärkien jännitehäviö
* virtalukko / starttausmahdollisuus napista

Viimeksi mainitun ominaisuuden avulla on lisäksi helppo tehdä puristuspaineiden pikatesti. Käynnistyksen "aaltoilusta" voi päätellä mm. venttiilien säädön tarpeen. Kyseisen laitteen pätevyyttä ja kätevyyttä asiantuntevissa käsissä voi vain kuvitella. Hieman näytösluonteisessakin testailussa paljastui meikäläisen kesäviipan ajoittaisen kolmella sylinterillä käynnin syy. Oireilu korjaantui kahden välyksettömäksi menneen pakoventtiilin säädöllä. Kiitos ammattimiehen tietotaidon, TSI-mittalaitteen ja plug-in-järjestelmän - taas mennään eikä vaan meinata! :)

Kiitokset yhteistyöstä Tampereen Lielahden MetroAutolle.

terv. jt, toimittajan (ei asiantuntijan) ominaisuudessa

P.S. Kiitos Ursinin Juhalle täydentävistä tiedoista. Kun ei tullut siellä huollossa edes sevvertaa kysyttyä, että mitähän tuo "TSI" meinaa...

-------------

terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TSI-Pistoke

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Ja 96 ostaessa ajattelin että nyt tulee vähän vanhempaa tekniikkaa. ja pa..at :D
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: TSI-Pistoke

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Tuo Saabistissa ollut artikkeli oli kyllä erittäin valaiseva - olin ko. pistoketta huolto-oppaasta aiemmin usen ihmetellyt (kotimaisesta oppaasta siis, jossa asiaa ei mitenkään selitetty - Saabin omissa kirjoissa varmaan on kerrottu paremminkin) ja en oikein ymmärtänyt mikä ihmeen tee-se-itse -pistoke se oikein voi olla...

No, artikkelin lukemisen jälkeen olen viisaampi mutta valitettavasti myös yhtä vehjettä enemmän vailla - jostainhan tuollainen mittari pitäisi saada. Niitä tuskin enää valmistetaan ja arvatenkin niistäkin huoltoliikkeistä, joilla moinen on joskus ollut, moni on jo heittänyt omansa kaatopaikalle vuosia sitten. Koska tuollaista ei löydy myöskään EBaystä, jossa yleensä on kaikkea :P , saatavuus on ilmeisesti lähes olematon.

Päivän polttava kysymys onkin, mahtaisikohan tuon laitteen piirustuksia tai mittapistokkeen liitosten palautearvoja olla koskaan julkistettu missään - tai olisiko niitä mahdollista saada Saabilta. Jos alkuperäisiä laitteita ei enää voi mistään saada, mahdollisuus valmistaa vastaava laite itse houkuttaisi. Mutta onkohan ajatus täysin tuhoon tuomittu jo syntyessään?

--Tuomas
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TSI-Pistoke

Viesti Kirjoittaja jus »

tmerila kirjoitti:tai mittapistokkeen liitosten palautearvoja olla koskaan julkistettu missään
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 63#p186863
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 33#p340533
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: TSI-Pistoke

Viesti Kirjoittaja tmerila »

jus kirjoitti:
tmerila kirjoitti:tai mittapistokkeen liitosten palautearvoja olla koskaan julkistettu missään
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 63#p186863
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 33#p340533
Tuon kävinkin jo lukemassa, kun Google sinne ohjasi mutta onko tuo nollasarjalaisten pistoke sitten tosiaan toiminnallisesti identtinen kuupan pistokkeelle? Jos on, niin silloinhan noita lukulaitteitakin luulisi vielä olevan liikkeellä enemmänkin...

--Tuomas
Vastaa Viestiin