Kuupan syntymä

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Kuupan syntymä

Viesti Kirjoittaja suapas »

http://teema.yle.fi/ohjelmat/juttuarkis ... nhat-autot
Tässä oli kaksitahtinen 96 pääosassa :) Toivottavasti uusitaan...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7559
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kuupan syntymä

Viesti Kirjoittaja mestari »

jep hyvä juttu ja muutamassa kohdassa ihan hymyilytti kun työnteijät polkivat lattiaa kohdilleen ennen korihitsausta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kelekura
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2012 18:29
Paikkakunta: Oklahoma

Re: Kuupan syntymä

Viesti Kirjoittaja kelekura »

Joo oli kyllä mielenkiintoinen dokumentti.Lopussa joku insinööri kurvaili viipalla ja hyvä kun mahtui kuskin penkille kun vieressä ja takatilassa oli vaikka minkälaista aparaattia ja testeriä.Ja miten mageet haalarit oli kokoonpanolinjan työntekijöillä. :lol:
Kyllä se lähtiissä vielä toimi !!
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kuupan syntymä

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Tuo filmi oli varmaankin Ruotsista 60-luvun puolesta välistä kun pellin alle vielä nosteltiin kaksitahtimoottoreita. Tiedän ukon joka kävi Uudenkaupungin tehtaalla uusien työntekijöiden autonkokoamiskurssin mutta ei jatkanut siellä pitkään. Jälkikasvu on siellä nykyäänkin, ja ehtinyt rakentaa monenlaista.

Oli se Saabi linjakas peli verrattuna tuohon seuraavassa ohjelmassa verrattuun Simcaan nähden.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Kuupan syntymä

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Varmaankin vuosilta 1965-67 kun oli pitkänokkatahtareita linjat täynnä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Kuupan syntymä

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Ylen Elävässä arkistossa voi käydä arvuuttelemassa vuosimallia:http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/n ... edia=96575
Kolme kaasaria?
Ei enää rättiniveliä vetareissa?
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Kuupan syntymä

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Eiköös ne rättinivelet jääneet nokan venähtämisen aikaan pois? Ja 66 tuli kaikkiin tahtareihin 3 kaasutinta (jonka takia kaikki metsälöydöt yhteen aikaan oli "Lampisen entisiä" :D ).

Sanoisin että kuuskutosesta kyse, muuten voisi olla 67:kin mutku leffa on kanssa tehty v. 66 :wink: Joku sitten korjannee jos olen hakoteillä.

Niin, kiitokset linkistä, itse en osannut sitä Areenasta löytää, pelkkiä ooppel-esittelyjä ja joku vakuutusfilmi vaan tuli haulla eteen.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuupan syntymä

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kartsa kirjoitti:Eiköös ne rättinivelet jääneet nokan venähtämisen aikaan pois? Ja 66 tuli kaikkiin tahtareihin 3 kaasutinta (jonka takia kaikki metsälöydöt yhteen aikaan oli "Lampisen entisiä" :D ).

Sanoisin että kuuskutosesta kyse, muuten voisi olla 67:kin mutku leffa on kanssa tehty v. 66 :wink: Joku sitten korjannee jos olen hakoteillä.

Niin, kiitokset linkistä, itse en osannut sitä Areenasta löytää, pelkkiä ooppel-esittelyjä ja joku vakuutusfilmi vaan tuli haulla eteen.
Taisi jäädä.

Tehtiinhän '67:aakin vuonna 1966, elokuusta alkaen. Mutta taisi heti alusta asti olla V4:ää ylivoimaisesti eniten. Joten '66 vuosimalliin taitaa kaikki merkit viitata.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Kuupan syntymä

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Nimimerkillä kuusvitosen omistaneena: oli vielä rättinivelet, paitti Sportissa.
Ulommat nivelet oli jo vakionopeuksiset.
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Kuupan syntymä

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Jaa... No olikos kuusvitosessa kuitenkin kytkin jo hydraulitoiminen? Aina oppii uutta :D
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Kuupan syntymä

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Jep: pitkänokka => hydraulinen kytkin
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7559
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kuupan syntymä

Viesti Kirjoittaja mestari »

missäs helvedissä se auton synty on kun ei löydy :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11506
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuupan syntymä

Viesti Kirjoittaja jus »

Näin tehdään auto / Auton synty:
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/n ... edia=96575
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7559
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kuupan syntymä

Viesti Kirjoittaja mestari »

kiitän vaikka kuinka hain sitä arkistosta ei ottanut ns tuulta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: Kuupan syntymä

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Todellakin hieno dokumentti :!: Vm. '66 siinä kasattiin.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Vastaa Viestiin