radion asennuksesta...
radion asennuksesta...
Mikä mahtaa olla paras tapa kytkeä autoradio 96: een?. Toivomuksena, että radio ei söisi akkua virta-avaimen ollessa pois. Voiko esim. jostain kohtaa sulakerasiaa tehdä liitännän?
(Asennuksessa Panasonicin kasettimalli...)
PS. " Klassikot "-lehdessä 08/13 oli juttua Lampisen sinivalkoisesta Saabista....
PPS. Mistähän saisin ehjät takavilkut pohjineen omaan 96:een vm. -77? Jos Saabin omia ei löydy, onko olemassa joitain erimerkkisen korvaavia? Mulla on ne pohjasta tulevat muovitapit haljenneeet, samoin kuin vilkkujen lasit.
kysyypi nimim. Mauno Helsingistä
P: 044 5841619
(Asennuksessa Panasonicin kasettimalli...)
PS. " Klassikot "-lehdessä 08/13 oli juttua Lampisen sinivalkoisesta Saabista....
PPS. Mistähän saisin ehjät takavilkut pohjineen omaan 96:een vm. -77? Jos Saabin omia ei löydy, onko olemassa joitain erimerkkisen korvaavia? Mulla on ne pohjasta tulevat muovitapit haljenneeet, samoin kuin vilkkujen lasit.
kysyypi nimim. Mauno Helsingistä
P: 044 5841619
Mauno
Re: radion asennuksesta...
Itse otin radion herätteen mittarinvaloilta.
Valot päällä soi ja muuten nukkuu.
Päävirta sitten sulakeboxilta, jostain sopivasta sulakkeesta, tai vielä parempi, kokonaan omalla sulakkeella suoraan akulta. Maajohtoa ei sitten missään nimessä akulle asti, vaan koriin.
Takavilkkuja varmaan löytyy, niin ei tarvi ranetella mitään susirumia melkein sopivia tilalle.
Esim. nimimerkillä "mestari" saattaa olla varastossa. Ostetaan osioon vaan ilmoitus.
Valot päällä soi ja muuten nukkuu.
Päävirta sitten sulakeboxilta, jostain sopivasta sulakkeesta, tai vielä parempi, kokonaan omalla sulakkeella suoraan akulta. Maajohtoa ei sitten missään nimessä akulle asti, vaan koriin.
Takavilkkuja varmaan löytyy, niin ei tarvi ranetella mitään susirumia melkein sopivia tilalle.
Esim. nimimerkillä "mestari" saattaa olla varastossa. Ostetaan osioon vaan ilmoitus.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: radion asennuksesta...
Vanhemmissa mankoissa ei ole erillistä heräte- tai muistipiuhaa. Itse kytkin aikanaan suoraan akusta, sulakkeen kautta tietenkin, haittapuoli oli tietenkin se että joutui aina erikseen laittamaan radion päälle ja pois.
Jos sulla on vanhempi mankka jossa ei ole muistia, ja ainoastaan yksi plusliitin, niin tuo turkkaki:n neuvo toimii jos laitat releen väliin. Koko laitteen virtaa ei kannata mittarivaloista ryövätä. Eli releelle heräte "mieluisasta" paikasta, vaikka sitten mittarivaloilta, ja varsinainen virta sulakkeen kautta vaikka suoraan akun plussasta.
Jos sulla on vanhempi mankka jossa ei ole muistia, ja ainoastaan yksi plusliitin, niin tuo turkkaki:n neuvo toimii jos laitat releen väliin. Koko laitteen virtaa ei kannata mittarivaloista ryövätä. Eli releelle heräte "mieluisasta" paikasta, vaikka sitten mittarivaloilta, ja varsinainen virta sulakkeen kautta vaikka suoraan akun plussasta.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: radion asennuksesta...
Kiitoksia opastuksista!
En ole ennen releitä asentanut, mutta onko järkevintä asentaa rele ja sulake mahdollisimman lähelle akkua mahdollisten oikosulkujen varalta ( esim. rintapeltiin sulakerasian läheisyyteen). Tässä mankassa ei ole erillistä "muistipiuhaa", on yksi ohut valkoinen johto, jossa tarra " antenna". Sen kytkentä myös epäselvä, tuleeko siihen + tai -?.
Tehoja laitteessa on 2x 20 w ja kun koeponnistin vempainta hattuhyllyllä olevien irtonaisten kolmiomallisten muovikoteloitujen kaiuttimien kautta kokemus äänimaailmasta oli mainio. Kuupan kaareutuva takaosa muodostaa kaiuttimien kanssa näköjään yhden ison torvikaiuttimen....
PS. Tuli vielä mieleen se, että jos laittaa kojelautaan erilisen virtakytkimen mankalle ja piuhan akulta suoraan irtosulakkeen kautta?
En ole ennen releitä asentanut, mutta onko järkevintä asentaa rele ja sulake mahdollisimman lähelle akkua mahdollisten oikosulkujen varalta ( esim. rintapeltiin sulakerasian läheisyyteen). Tässä mankassa ei ole erillistä "muistipiuhaa", on yksi ohut valkoinen johto, jossa tarra " antenna". Sen kytkentä myös epäselvä, tuleeko siihen + tai -?.
Tehoja laitteessa on 2x 20 w ja kun koeponnistin vempainta hattuhyllyllä olevien irtonaisten kolmiomallisten muovikoteloitujen kaiuttimien kautta kokemus äänimaailmasta oli mainio. Kuupan kaareutuva takaosa muodostaa kaiuttimien kanssa näköjään yhden ison torvikaiuttimen....
PS. Tuli vielä mieleen se, että jos laittaa kojelautaan erilisen virtakytkimen mankalle ja piuhan akulta suoraan irtosulakkeen kautta?
Mauno
Re: radion asennuksesta...
Eiköhän tuossa riitä mankan oma virran katkaisu? Sulakerasiassa on tyhjä paikka lisävarusteita varten. Siitä mulla tuli ratiolle virta, kun sellainen vielä oli.
"antenna"-piuha on tarkoitettu mahd. sähköantennin ohjausta varten.
"antenna"-piuha on tarkoitettu mahd. sähköantennin ohjausta varten.
Re: radion asennuksesta...
EDIT: Mikko ehtikin jo vastaamaan ensin, mutta jätänpä omani kuitenkin
Jaa, ei taida ihan antiikkiradio ollakaan. Se valkoinen piuha, jos se on ihan semmoinen tavallisen sähköjohdon näköinen, taitaa olla sähkömoottoriantennin ohjauspiuha, tai virransyöttö antennivahvistimelle tms. Itse muistaakseni kytkin aikoinaan vastaavan piuhan ohjaamaan päätevahvistinta.
Ei minun mielestä kannata erillistä virtakytkintä laittaa kojelautaan, en usko että radion mahdollinen kello, muisti tms söisi akkua tyhjäksi esim viikossa tai parissa. Talveksi ja/tai kuukausien seisokin ajaksi kannattaa ennemmin irrottaa akun maakaapeli, ellei jopa koko akku ja ladata se irrallisella latauslaitteella, niin eipä pääse tulemaan vahinkoja muuallakaan systeemissä.
Mulla ei ole nyt mitään kirjaa käsillä ja muistikuvatkin veenelkun sähköistä suht hatarat, mutta voisikohan sulakeboksista löytyä jopa joku sulake joka olisi omistettu lisälaitteille kuten esim radiolle? Oletettavasti siihen sulakkeeseen tulisi virta kun virta-avain on "käynnissä"-asennossa.
Jaa, ei taida ihan antiikkiradio ollakaan. Se valkoinen piuha, jos se on ihan semmoinen tavallisen sähköjohdon näköinen, taitaa olla sähkömoottoriantennin ohjauspiuha, tai virransyöttö antennivahvistimelle tms. Itse muistaakseni kytkin aikoinaan vastaavan piuhan ohjaamaan päätevahvistinta.
Ei minun mielestä kannata erillistä virtakytkintä laittaa kojelautaan, en usko että radion mahdollinen kello, muisti tms söisi akkua tyhjäksi esim viikossa tai parissa. Talveksi ja/tai kuukausien seisokin ajaksi kannattaa ennemmin irrottaa akun maakaapeli, ellei jopa koko akku ja ladata se irrallisella latauslaitteella, niin eipä pääse tulemaan vahinkoja muuallakaan systeemissä.
Mulla ei ole nyt mitään kirjaa käsillä ja muistikuvatkin veenelkun sähköistä suht hatarat, mutta voisikohan sulakeboksista löytyä jopa joku sulake joka olisi omistettu lisälaitteille kuten esim radiolle? Oletettavasti siihen sulakkeeseen tulisi virta kun virta-avain on "käynnissä"-asennossa.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: radion asennuksesta...
Tarkistin tuossa samalla kun täytin pissapoikaa, että kyllä lisävarustesulakkeella (vasemmanpuoleisin) on jännite koko ajan.
Kajakin oma kello syö luultavasti (paljon) enemmän virtaa kuin soittimen kokonaan elektroninen kello tai muisti ja hyvin kärsii kuukaudenkin seistä ilman oireita akun liiallisesta tyhjenemisestä.
Kajakin oma kello syö luultavasti (paljon) enemmän virtaa kuin soittimen kokonaan elektroninen kello tai muisti ja hyvin kärsii kuukaudenkin seistä ilman oireita akun liiallisesta tyhjenemisestä.
Re: radion asennuksesta...
Kiiitokset!
Viisaita neuvoja taas!
Etsin sen lisälaitekytkentäkohdan ja siitä vedän piuhan soittimeen ( ko. mankassa on paikka myös 3,5 mm miniplugille, jolloin siihen voi kytkeä myös kannettavan cd-soittimen. Kolme kärpästä yhdellä iskulla!).
Noita kasetteja on kertynyt aiemmilta ajoilta yksi matkalaukullinen: Kiva päästä kuuntelemaan auton henkeen kuuluvaa musiikkia ja wahan kunnon kassun wouvausta. Parempi saundi niissä mielestäni, kuin cd:ssä.....
Viisaita neuvoja taas!
Etsin sen lisälaitekytkentäkohdan ja siitä vedän piuhan soittimeen ( ko. mankassa on paikka myös 3,5 mm miniplugille, jolloin siihen voi kytkeä myös kannettavan cd-soittimen. Kolme kärpästä yhdellä iskulla!).
Noita kasetteja on kertynyt aiemmilta ajoilta yksi matkalaukullinen: Kiva päästä kuuntelemaan auton henkeen kuuluvaa musiikkia ja wahan kunnon kassun wouvausta. Parempi saundi niissä mielestäni, kuin cd:ssä.....
Mauno
Re: radion asennuksesta...
Jos on piuha, missä lukee antenna, se on sähköantennin ohjaus.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
#406
Re: radion asennuksesta...
Kysytäänpä jo olemassa olevassa triidissä, että sattuisko joku tietämään 96:een näppärästi menevän retrohenkisen, mutta nykyajan vaatimukset täyttävän mankan? Nuo nykyaikaiset sinistä, punasta, vihreetä ja vaikka sun mitä neonvärejä hehkuvat härpäkkeet ei oikein iske. Ei tartte välttämättä olla CD- tai kasettipesää, mutta AUX ois hyvä olla. Kesä tulossa ja syksyllä ostetun 96:n orkkismankka on pimmeenä. Hyvä ois saada rokki raikumaan vappuun mennessä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1102
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: radion asennuksesta...
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Re: radion asennuksesta...
Kannattaa naputella Googleen myöskin hakusana Retrosound. Löytyy aika monenlaista ominaisuutta ja nuppeja ja nappeja voi vaihdella tarpeen mukaan.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24023
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: radion asennuksesta...
mä kunnostaisin orggismankan.
taikka sitten vanha nänni blaukkari ja siihen mp3 soitin kätevästi piiloon vaikka hanskalokeroon.
taikka sitten vanha nänni blaukkari ja siihen mp3 soitin kätevästi piiloon vaikka hanskalokeroon.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: radion asennuksesta...
Kiitos vastauksistanne. Yhtenä iltana asiaan syvennyttyäni huomasin et ongelman ydin oli katkenneissa kaiutinpiuhoissa. Mut nyt taas rokki raikaa ja juhannusvieraatkin tykkäs jopa niin paljo että pihassa olleista kolmesta uuvemmasta lotjasta huolimatta halusivat saapin avaimet hakeakseen ruokatäydennystä kylältä