96 vuosimallien erot

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
jaajore
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2012 16:00

96 vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja jaajore »

eli mitä muuttui minäkin vuonna kuupassa.?(V4)
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 96 vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja ristos »

Aika laaja kysymys! Loppupeleissä ei perusrakenteessa V-nelkkujen tekniikassa eri vuosien aikana tapahtunut isoja muutoksia. Vähän tehot kohosivat viimeisten vuosien aikana. Eri vuosimallien kohdalla tapahtui ulkonäöllisiä muutoksia. Tuli suorakaiteelliset etuvalot ja niihin sitten tulivat ajovalojen pesimet. Kromipuskureissa oli erivuosilla erilaisia pystykoristeita. 1976B-malliin tulivat sitten nämä "turvapuskurit"! Samoihin aikoihin tulivat sitten korkeat etuistuimetkin 96:seen. Kyllä 96:sen viimeisen vuosikymmenen muutokset olivat aika maltillisia. Auto oli omanlaisensa, persoonallinen ja mielipiteet vahvasti jakava, toiset tykkäsivät ja osa ei ollenkaan! Ajo-ominaisuudet olivat tämän auton se "jokin", mikä teki autosta vapaakytkimen kanssa ihan erityisen. Omasta mielestäni edelleen suosikki-Saabini! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5359
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: 96 vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja VKe »

Tosiaan laajakaistainen ja mukava kysymys!

Jatketaan muutoksista....
Lokasuojissa olevat kromilistat poistuivat (meidän vm 1970 ne vielä oli?) 1971
Kromimaski muuttui mustaksi muoviritilämaskiksi 1974
Takaluukun krominen lyhyt kahva muuttui koko luukun levyiseksi 1978
Leveälistapuskurit muuttuivat tuplalistapuskureiksi 1977
Etuvilkut muuttuivat isoiksi 1978
Takavalot muuttuivat isoiksi 1978


En varma milloin nuo muuttuivat... Sorry kun en vastaa kysymykseen...
Sininen Saab 9-3, '99
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: 96 vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Vilkut, takavalot ja peilit -77B

Kumipuskimet tosiaan -76 mutta mullakin on -75 rekisteröity 76 valmistenumerolla oleva kumipuskin.

Pitkä selkänojaset penkit -77 ja niissä tais verhoilumateriaali muuttua -79

Tuossa muutamia mitä tulee mieleen.

Lähetetty minun SM-G388F laitteesta Tapatalkilla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu kumip 75b mallista alkaen
78 oli jo parempi matsku penkissä
koripellin toimittaja vaihtui jossakin 76 jälkeen mikä näkyy pellin ruosteherkkyydessä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 96 vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tuo " mestarin " esiin tuoma pellintoimittajan muutos on mielestäni se kaikkein suurin muutos tämän hienon auton kohdalla ja valittavasti huonoon suuntaan. Osa pelleistä myös oheni! Samalla muuttui tehtaan tekemä ruostesuojauskin ja se yhdessä pellin muutoksien kanssa olivat 96: sen säilymisen kannalta tosi huonoja muutoksia. :wink: Omasta mielestäni nuo vuoden 1975 korit olivat ne viimeiset "vahvat" korit!

Auton värien kohdalla seitkytluvulla oli trendiaikoja! Vuosikymmenen alkupuolella tuli hurjasti niitä " myrkynvihreitä" Veronan vihreitä, sitten tulivat nämä ruukunruskeat, mitkä ovat tänään jo tuon ruostumisongelman vuoksi aika harvinaisia. Punaiset pitivät kuitenkin aina pintansa ja olivat kyllä hienoja! :D

-75 tulivat ekat metallihohtoiset hopean väriset 96:set. Niitä valmistettiin varmaan aika vähän ja ne ovat edelleenkin hyvin harvinaisia. Toinen toinen harvinainen oli loppuaikoina metallinhohtoinen viininpunainen. Kolmas harvinainen väri mielestäni oli tuo Yönsininen, mitä tuli markkinoille myös aika vähän. Itselläni on nyt tuo väri MR autossani. Vuosikymmenen alussa oli myös lyhyen ajan Tyrolin vihreä auto markkinoilla, millainen oli eka 96:seni vuonna 1971. Tykkäsin väristä ja autosta, koska harrastus Saabien parissa jatkuu edelleen! :D

No, nämä ovat näitä muisteluita menneiltä ajoilta!? Paljon näitä juttuja kyllä riittäisi, mutta näin tällä kertaa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96 vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja kabu »

Ruotsin Saab-klubin sivulla on hyvä lista vuosimallieroista, tosin toisella kotimaisella.

http://saabklubben.se/saabfakta/saab-95 ... killnader/
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 96 vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja mestari »

kerran ostin kuusankoskelta 75 hopean varaosiksi koneen takia ja auto oli hyvässä maalissa jopa
kun purin sen,
ei ollut muistin mukaan mitään pelleistä sellaista mitä olisi viitsinyt mukaan ottaa, lokareistakin pakkelit tursui takapuolelta rajusti mutta maalipinta oli kuitenniin hjyvä :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 96 vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja rr »

-80 istuimen verhoilun ompeleet muutettu ja moottorissa mm. männänrenkaissa muutoksia.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
lennon
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Su Marras 13, 2005 20:27
Paikkakunta: tammela

Re: 96 vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja lennon »

[

Vuosimalliin 1968 tuulilasi ja takalasi kasvoivat.-69:n etuvalot suorakaiteen muotoisiksi ja ns. kromimaski keulalle. -70:een musta kojetaulu kahdella mittarilla ja kaadettava takaistuin. 1971 ajovalojenpesimet, joidenka vuoksi lampunkehysten muoto muuttui.
Penkkien tikkaus ja toppausten materiaali muuttui vuosimalliin 1974. Uudempi materiaali oli parempaa ja jämäkämpää. Jos jostain löytää hyväryhtiset ja vähän istutut vaahtomuovit istuimeen ja selkänojaan, niin saa siitä vanhanmallin jakkarastakin ihan mukavan. Yleensä ongelmana on, että oven puoleinen takakulma istuintyynystä ja selkänoja samalta puolelta ovat murentuneet.

Jostain olen kuullut, että 1976 olisi vielä koripelleiltään niitä ns. hyviä vuosimalleja. Mutta varmasti en tiedä. Jos jollain on asiasta varmaa ja tarkempaa tietoa, niin valistakoon meitä.

Niin ja tosiaan tuo värimaailma on oikeastaan aika mielenkiintoinen. Paljon on värisävyjä, jotka sai vain johonkin tiettyyn vuosimalliin. Itseltä löytyy 1973 keltainen, koodi Y9. Oli saatavilla vain 1973. Ja omistuksessani oli 12 vuoden ajan sinertävän harmaa 1971 Rb1. Hieno väri, mutta oli vain saatavilla 1971. Ei kuulemma mennyt kaupaksi sen värisenä juuri lainkaan. Värin käyttö lopetettiin kesken mallivuoden, kun ei kysyntää ollut (erään Uudenkaupungin autotehtaan työntekijän kertomaa).
Sen vuoksi jäänyt hyvin harvinaiseksi. Erikoista on myös, että vuosimallin 1975 vihreä oli vain käytössä ko. vuosimallissa, vaikka oli puolestaan hyvin suosittu väri. Vuosimallin 1977 keltaiset yksilöt tuntuvat kadonneen maanpäältä täysin. Riittäisihän tästä aiheesta juttua...
Saab 96 1969 & 1973
ja varaosiksi 1972 & 1975
lehtola
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2003 12:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96 vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja lehtola »

Sanoisin myös että 76 oli vielä kunnon peltiä. Tätä vuosimallia nimittäin oli vielä jokin vuosi sitten romiksella ja hyväpeltisiä. Uudempia ei ole näkynyt. Toisaalta taisi tuo 76 olla myös se vuosi, milloin 96:sta myytiin kuin saippuaa.

Matti
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 96 vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja tturku »

yhden -76 omistaneena voisin sanoa että on kovaa peltiä vielä. Omassa yksilössä oli kyljet naarmuteltu tallin oviin ja silti ei ollut pahasti lahonnut. Pohja oli myös kovaa kamaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 96 vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

tturku kirjoitti:yhden -76 omistaneena voisin sanoa että on kovaa peltiä vielä. Omassa yksilössä oli kyljet naarmuteltu tallin oviin ja silti ei ollut pahasti lahonnut. Pohja oli myös kovaa kamaa.

Tohon en osaa yhtyä. Oma -76 oli NIIN tolkuttoman mätä.
Paallin olisi pitänyt laittaa mutta silti auto siitä tehtiin.

220 000 km ajettuna ostin ja vuonna 2002. Ollut käyttöautona uudesta lähtien, olen neljäs omistaja.

Tässä lyhyt lista vaurioista:
Molemmat takaiskarit tullet pohjan läpi
Oikea etuiskarin yläkiinnike ruotunut irti
Edessä molemmin puolin lokasuojien kiinnityspinnat puuttui käytännössä
Molemmin puolin etulattiat puhki, ja sisäloksu puhki.
Kaikkien neljän tunkinkorvakkeen alla ole ISOT reiät
Takalokasuojat irtosi repimmällä kuten myös etuloksut, kaikki neljä loksua korjauskelvottomat
Takana sisälokasuojasta puuttui noin 45-55 %
Takaluukun pohja oli ruostunut irti reunoilta
Ovet oli puhki useasta kohtaa
Etualatukivarren kiinnike ruostunut irti

Varmasti jotain jäi listalta, yhteensä suoraa peltiä meni yli 3 m² ja lisäksi kaikki neljä lokasuojaa.

Ei ne -76 ole välttämättä kovin kummosia. Auto tästäkin vielä tehtiin mutta oliko siinä mitään järkeä, se on eri juuttu se :lol:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 96 vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä nämä 96:set olivat aikanaan autoja, joista piti huolehtia hyvin. Silloin ne kyllä kestivät. Oma kokemukseni muodostui -71, -73, -75, -78, -79 vuosimalleista, mitä minulla silloin oli! En nyt muista tarkasti, vaihtuuko tuo pellin toimittaja -75, vai -76 vuoden aikana ja muistaakseni myös tehtaan ruostesuojauksessa tapahtui samanaikaisesti muutos? Nuo muutokset eivät taitaneet oikein "onnistua", kun autot alkoivat hapantua!

Omista autoistani tuo-75 oli kyllä paras kaikella lailla ja oli vielä punainenkin! Tämä nykyinen MR autoni on laitettu "atomeiksi" ennen museointia ja on siksi hienossa kunnossa. Mutta huomaan kyllä, että tätä on pidettävä silmällä kaiken aikaa? Tätä on tarkasteltava tarkalla silmällä, toivottavasti kestää! Tällä viikolla sitä sitten näkee kuinka vuoden seisottaminen on autoon vaikuttanut? Tuolta minun projektipalstalta voi näitä kuulumisia loppuviikolla seurailla!

Omana ajatukseni on, että kyllä 96:nen oman aikakautensa autoista kuitenkin melkoinen umpirauta oli! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin