V4 viritys

Wanhojen Saabien oma alue.
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 12:07 am
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja Jorppe » Pe Joulu 12, 2014 9:46 pm

On ne Kuplan männät jo olemassa kun tulivat siinä samassa köntässä vaan eiköhän ne saa tarvittaessa kaupattua eteenpäin. Harmi kun tuo lohko on jo kairattu noin isoksi. Lohkoja olisi kyllä mistä tehdä alusta alkaen uutta, mutta sitten taas menee ennalta asennetut uudet laakerit hukkaan.
Jäsen #3551

Saab 900C '89 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91

baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16 am
Paikkakunta: Kittee

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja baasenar » La Maalis 21, 2015 7:02 pm

baasenar kirjoitti:No kyllä se hieman raskaan oloisesti käy ja savuttaakin vielä. Lie osasyy noissa tulpissa. Pitääpä käydä siihen ne oikeat tulpat...

Oli kuuppa paitsiossa talven alla ja tuli kokeiltua nyt oikeilla tulpilla ja simonsin putkella, mutta käynti raskasta ja ihan niinkuin yks pytty ei olis täysin mukana. Käyttelin ja ajelin tuossa pihassa sen ihan normilämpöiseksi ja käynti muuttui yhä raskaammaksi ja kävi oikeasti enää kolmella ja välillä kahdella pytyllä ja sitten sammui. Vaihdoin tänään siihen uuden pyörijän ja virranjakajan kannen, kun siihen oli tullu joskus (edellisellä omistajalla) uria sisälle, pyörijän toimesta, todennäköisimmin... vähä ihmetyttää kyllä että miten. No, sitten yrittämään käyntiin, mutta ei lähdekkään. Kuulostas että kolme tyhjää ja neljäs yrittää syttyä ja kuuluu pots kaasarista kun lopettaa starttaamisen. Oliskohan vettä bensan seassa... en tiedä. Pitää kai vaihtaa puhtaat aineet tankkiin ja vielä p-ainesuodatin...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-

vkutvonen
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 8:45 pm
Paikkakunta: Pirkkala

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja vkutvonen » Su Marras 20, 2016 4:55 pm

KeijoAnnikki kirjoitti:
Jorppe kirjoitti:Oli tarkoitus kasata Kuplan männillä. Kone on siis ostettu osina muutama vuosi sitten ja edellinen tekijä oli koneistukset teettänyt ja osat hankkinut. Mitään kiirettä tällä ei ole koska en ole vielä päättänyt mihin autoon moottorin laitan :)

Niin sillä aloin miettiä tätä OHC:n männille lohkon teettämistä kun se vielä olisi mahdollista. Kun kansia en haluaisi hirveästi laskea näiden mahdollisten tiiveysongelmien vuoksi. Että käyttökoneessa olisi mukava pelata varmemman päälle.

Jos mäntiä ei ole hankittu, niin ehdottomasti kannattaa etsiä viimeisen ylikoon Mahlen tai jonkun muun valmistajan yli 92 mm Ford OHC: männät. Kuplan männät ei mene suoraan V4 kiertokankiin vaan vaatii holkit.

Mites toi holkitus käytännössä tapahtuu? Jos käytetään satkun veiviä kuplan männillä ,kun olen kuullut että on holkitettu suoraan vanhojen holkkien sisälle tai sitten vaan laitettu kokonaan holkki uusiks.

Avatar
KeijoAnnikki
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 9:43 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja KeijoAnnikki » Ti Marras 22, 2016 9:41 pm

vkutvonen kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti:
Jorppe kirjoitti:Oli tarkoitus kasata Kuplan männillä. Kone on siis ostettu osina muutama vuosi sitten ja edellinen tekijä oli koneistukset teettänyt ja osat hankkinut. Mitään kiirettä tällä ei ole koska en ole vielä päättänyt mihin autoon moottorin laitan :)

Niin sillä aloin miettiä tätä OHC:n männille lohkon teettämistä kun se vielä olisi mahdollista. Kun kansia en haluaisi hirveästi laskea näiden mahdollisten tiiveysongelmien vuoksi. Että käyttökoneessa olisi mukava pelata varmemman päälle.

Jos mäntiä ei ole hankittu, niin ehdottomasti kannattaa etsiä viimeisen ylikoon Mahlen tai jonkun muun valmistajan yli 92 mm Ford OHC: männät. Kuplan männät ei mene suoraan V4 kiertokankiin vaan vaatii holkit.

Mites toi holkitus käytännössä tapahtuu? Jos käytetään satkun veiviä kuplan männillä ,kun olen kuullut että on holkitettu suoraan vanhojen holkkien sisälle tai sitten vaan laitettu kokonaan holkki uusiks.

Orkkis V4 männän tappi on 24 mm paksu ja VW Kupla Mahlen 22 mm. Alkuperäiseen kiertokankeen laitetaan yläpäähän holkki, jotta VW Kupla Mahlea voi käyttää V4:n kangessa. Jossain täällä olevissa V4-virijutuissa on varmaan tullut se holkin tietokin kirjoitettua ja saattaa löytyä tallilta vihkostakin, mutta ei oo enää muistissa. Itse en ole koskaan VW:n Mahleja V4 1.7 "isolohkoon" :lol: iskenyt vaan vain Ford OHC:n mäntiä, jolloin männäntappi on sama 24 mm ja lakikorkeus oikea.
Saab 97 vm -71 ( http://www.youtube.com/watch?v=hNklzkv5J_I )
Saab 96 vm -73
Saab 9-3 Aero 5D vm -02
JM Saab 96 V4 1.8 l

Avatar
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 1:48 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja Juha K » Ti Tammi 17, 2017 7:23 pm

Onkos porukka noita stroukki moottoreita tehnyt suomessa miten paljon? Yhden 2-litrasen tiedän ainakin Oulussa olleen.

Vissiin ainaki bmw m20/m50 kiertokangilla 130/ 135mm ja kuplan männillä noita on tehty? Varmaan yksi halvimmista vaihtoehdoista. Kampisuhde tosin vähän pienenee.

Vw:n kietokanget 136/144mm olisi myös yksi vaihtoehto, kun löytäisi sopivan korkuiset männät

Toyotan 4a-ge veiveillä sais vielä pidemmän iskun mutta männän tappi on 20mm joka saarraa aiheuttaa mäntien kanssa ongelmia.

XP:n kiertokanget 134mm?? on varmaan se helpoin tie mutta niitäkään ei vissiin enää saa.

vkutvonen
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 8:45 pm
Paikkakunta: Pirkkala

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja vkutvonen » Ke Tammi 18, 2017 7:57 pm

Saiskos näistä tekemällä:http://www.hemimotors.fi/tuote/saab-kiertokankisrj-h-moottori-2378
tai sitten Opelin 2.4 cih neloskoneen kangista.

Avatar
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 1:48 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja Juha K » Ke Tammi 18, 2017 9:03 pm

Noissa Saabin ja Opelin kammissa tulee ongelmaksi kk-laakerin koko. Eli ei onnistu iskupituuden jatko vain epäkeskeisesti sorvaamalla/hiomalla.

Avatar
KeijoAnnikki
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 9:43 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja KeijoAnnikki » Pe Tammi 20, 2017 2:05 pm

Juha K kirjoitti:Noissa Saabin ja Opelin kammissa tulee ongelmaksi kk-laakerin koko. Eli ei onnistu iskupituuden jatko vain epäkeskeisesti sorvaamalla/hiomalla.
Mielenkiintoinen aihe. Pari kaveria on jokkikseen tehnyt. Toinen Nokialaisen tekemä n 2,0 l V4 ollut kisakäytössä, mutta nyt ei muista millä kangilla ja männillä. Toisen teki paikallinen virimies vanhan VW Golfin kangille (joutui kaventamaan ja 1.7 l kampiakselin kaulaa epäkeskisesti hiomalla saatiin golfin kangelle sopivaksi) ja Subarun männille. ...ei ehtinyt koskaan kisakäyttöön. 92 mm männillä tuli 2,0 litrainen ja 94 mm männillä 2075 cm3...en muista kummat tässä oli. Hopo voi tietää enemmän.
Saab 97 vm -71 ( http://www.youtube.com/watch?v=hNklzkv5J_I )
Saab 96 vm -73
Saab 9-3 Aero 5D vm -02
JM Saab 96 V4 1.8 l

Avatar
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 1:48 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja Juha K » Ma Tammi 30, 2017 11:00 pm

BMW M50 vs 96
http://i86.photobucket.com/albums/k120/ ... jb4plm.jpg
Vähän reilun millin verran pitää kaventaa.

Kyllä nyt harmittaa kun nakkasin sen yhden pilalle ajetu 1,7 kampuran menemään. Ku ei tollasista hiomattomista kampuroista haluta alkaa tekeen stroukki kampea.

Avatar
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 1:48 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja Juha K » Ma Syys 11, 2017 9:05 pm

Millaisia puristuksiin porukalla on virikoneissa. Itellä nyt Kympin tienoilla ja lisää pitäs saada. Kohta pitää varmaan alkaa kansipahville tukeen jotain. Liekkirenkaat, kuparitiiviste vai mig-langasta puristusrenkaat? Onko kokemuksia?

Avatar
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 1:48 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja Juha K » Ti Syys 12, 2017 3:49 pm

Ruotsista löytyy tällaista stroukki sarjaa. Hintaa ei tosin mainita. Myös tako pattipää mäntä näyttää olevan.
http://tgmotor.com/?page_id=197

Juha K kirjoitti:Onkos porukka noita stroukki moottoreita tehnyt suomessa miten paljon? Yhden 2-litrasen tiedän ainakin Oulussa olleen.

Vissiin ainaki bmw m20/m50 kiertokangilla 130/ 135mm ja kuplan männillä noita on tehty? Varmaan yksi halvimmista vaihtoehdoista. Kampisuhde tosin vähän pienenee.

Vw:n kietokanget 136/144mm olisi myös yksi vaihtoehto, kun löytäisi sopivan korkuiset männät

Toyotan 4a-ge veiveillä sais vielä pidemmän iskun mutta männän tappi on 20mm joka saarraa aiheuttaa mäntien kanssa ongelmia.

XP:n kiertokanget 134mm?? on varmaan se helpoin tie mutta niitäkään ei vissiin enää saa.

Avatar
KeijoAnnikki
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 9:43 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja KeijoAnnikki » Ke Syys 13, 2017 7:00 pm

Juha K kirjoitti:Ruotsista löytyy tällaista stroukki sarjaa. Hintaa ei tosin mainita. Myös tako pattipää mäntä näyttää olevan.
http://tgmotor.com/?page_id=197

Hyvältä näyttää...pattipäämännät ja uuden tyylin (tietysti mainospuhetta) rallinokka-akseli... :D
Saab 97 vm -71 ( http://www.youtube.com/watch?v=hNklzkv5J_I )
Saab 96 vm -73
Saab 9-3 Aero 5D vm -02
JM Saab 96 V4 1.8 l

Avatar
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 1:48 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja Juha K » To Syys 21, 2017 10:48 am