Kampiakseli ja Moottoriasiaa
Kampiakseli ja Moottoriasiaa
Moottorin kunnostus projekti menossa.
Ostin ysikuupan 1975vm ja siitä kone tällä hetkellä purettuna. Tilasin kaikki laakerit ja ilmeni että kone kertaalleen koneistettu ja ehkä hieman väljäksi, koska oli jo kuparitkin kuoriutuneet osasta laakereista.
Runkolaakereina oli 010 koon laakeri. Ilmeni vasta sitten kun standardi laakereilla gauge ei näyttänyt juuri mitään.
Voi olla että on vaihtokone, koska oli "open deckki" jota ilmeisesti tehtiin vuoteen 1967 asti?
Toinen kone löytyy myös saabista vm.1974 ja siinä taas "close-deck" lohko. Tässä näyttäisi olevan koneistamaton kampiakseli, jonka ajattelin laittaa toiseen moottoriin jahka saan kaulat kiiloitettua ja laakerivälykset mitattua.
Korjaamokäsikirja näyttää runkolaakereiden välykseksi 0.012-0.048mm. Voiko pitää paikkaansa?
Onko tietoa onko kampura sama molemmissa konemalleissa, vai onko kenties jotain pieniä eroja?
Ulkoisesti näyttävät melko samalta. Merkinnät hieman erilaisia.
Ostin ysikuupan 1975vm ja siitä kone tällä hetkellä purettuna. Tilasin kaikki laakerit ja ilmeni että kone kertaalleen koneistettu ja ehkä hieman väljäksi, koska oli jo kuparitkin kuoriutuneet osasta laakereista.
Runkolaakereina oli 010 koon laakeri. Ilmeni vasta sitten kun standardi laakereilla gauge ei näyttänyt juuri mitään.
Voi olla että on vaihtokone, koska oli "open deckki" jota ilmeisesti tehtiin vuoteen 1967 asti?
Toinen kone löytyy myös saabista vm.1974 ja siinä taas "close-deck" lohko. Tässä näyttäisi olevan koneistamaton kampiakseli, jonka ajattelin laittaa toiseen moottoriin jahka saan kaulat kiiloitettua ja laakerivälykset mitattua.
Korjaamokäsikirja näyttää runkolaakereiden välykseksi 0.012-0.048mm. Voiko pitää paikkaansa?
Onko tietoa onko kampura sama molemmissa konemalleissa, vai onko kenties jotain pieniä eroja?
Ulkoisesti näyttävät melko samalta. Merkinnät hieman erilaisia.
Re: Kampiakseli ja Moottoriasiaa
voi olla haasteellista löytää siihen vanhaan lohkoon kansipahveja yms. ehkä sietäs suosiolla tehdä sitä uudemmasta moottoria.
kuparit kertoo paljon ajetusta ja huonosta huollosta
oliko sekä rk että kk alikoossa?
kuparit kertoo paljon ajetusta ja huonosta huollosta
oliko sekä rk että kk alikoossa?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kampiakseli ja Moottoriasiaa
Kansipahvit löytyi ja pistetty tilaukseen.
RK ja KK-laakerit olivat molemmat alikoossa 010' (0.25mm).
Laitan nyt toisesta koneesta kampiakselin joka koneistamaton. Välykseksi jää Runkolaakereille 0.062mm joka on hieman yli ohjearvojen.
Kuuppa on museossa ja kesällä ajoja tulee ehkä 1500km, niin uskoisin että kelpaa. Toki otan mielelläni mielipiteitä asiasta vastaan.
Kunnostan toisen moottorin ajan kanssa varakoneeksi jahka saan ensin auton kasatuksi.
Vanhat laakerit olivat kyllä ehtoon puolella, mutta sylinterit ja muut osat terveemmässä kunnossa kuin uudemmassa koneessa.
Oletan että tämä Open Deck kone on 1965-1967 vuodelta. Uudempi kone on varmuudella vuodelta 1975.
Muita eroja jäähdytyksen lisäksi moottoreista en silmämääräisesti löytänyt. Ehkä kasatessa löytyy lisää eroavaisuuksia, toivon mukaan ei
Öljyiksi hommasin Teboilin Silver Classic 20W-50, onko tästä kokemusta muilla?
RK ja KK-laakerit olivat molemmat alikoossa 010' (0.25mm).
Laitan nyt toisesta koneesta kampiakselin joka koneistamaton. Välykseksi jää Runkolaakereille 0.062mm joka on hieman yli ohjearvojen.
Kuuppa on museossa ja kesällä ajoja tulee ehkä 1500km, niin uskoisin että kelpaa. Toki otan mielelläni mielipiteitä asiasta vastaan.
Kunnostan toisen moottorin ajan kanssa varakoneeksi jahka saan ensin auton kasatuksi.
Vanhat laakerit olivat kyllä ehtoon puolella, mutta sylinterit ja muut osat terveemmässä kunnossa kuin uudemmassa koneessa.
Oletan että tämä Open Deck kone on 1965-1967 vuodelta. Uudempi kone on varmuudella vuodelta 1975.
Muita eroja jäähdytyksen lisäksi moottoreista en silmämääräisesti löytänyt. Ehkä kasatessa löytyy lisää eroavaisuuksia, toivon mukaan ei
Öljyiksi hommasin Teboilin Silver Classic 20W-50, onko tästä kokemusta muilla?
Re: Kampiakseli ja Moottoriasiaa
eroja on esim keinuvipujen tienoolla olikohan se jölyn tulo erilainen.
ja jotakin muuta kun nyt ei tule hetimiten mieleen
ja jotakin muuta kun nyt ei tule hetimiten mieleen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kampiakseli ja Moottoriasiaa
v**tu. Se osoittautuikin 1.7L koneeksi. Ei käynyt kampura 1.5L koneeseen.
Tämän kunnostan ja laitan myyntiin syksymmällä jahka siihen löytyy sopivan kokoiset laakerit ja männänrenkaat.
Nyt lähti 1.5 kone purkuun ja koneistukseen. Jos siitä saisi soivan pelin.
Tämän kunnostan ja laitan myyntiin syksymmällä jahka siihen löytyy sopivan kokoiset laakerit ja männänrenkaat.
Nyt lähti 1.5 kone purkuun ja koneistukseen. Jos siitä saisi soivan pelin.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24013
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kampiakseli ja Moottoriasiaa
täällä kiinnostusta 1,7 kohti..
yv jos kiinnostaa tehdä kauppaa
yv jos kiinnostaa tehdä kauppaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Kampiakseli ja Moottoriasiaa
kyllä se kampura sinne käy kun on samanlainen kuin pienempikin. erot tulee muualta sitten
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kampiakseli ja Moottoriasiaa
Eihän siinä kauhiasti kannata noitua, kun toimintakuntoiselle 1.7L kampuralle tai moottorille löytynee ostajia ja saa mukavasti rahoitettua 1.5L koneen kunnostusta. Jos siis ei kiinnostusta 1.7L konetta laittaa pellin alle.
Jos ne 1.7 osat oli tuossa open deck moottorissa ei se open deck sinällään ole erityisen haluttu. Omaa kokemusta ei ole, mutta eikös niissä ole kannentiivisteongelmia?
96 V4i -73
Re: Kampiakseli ja Moottoriasiaa
Kyllä kokeiltiin molemmilla kampuroilla ja molempien koneitten männillä. Iskun pituus jää vajaaksi, joten ei sovi. Tai ahdin kylkeen, niin saisi vaadittavat puristukset.
Mitähän tuollaisesta 1.7 koneesta uskaltaisi pyytää?
- Vaatii uudet laakerit ja männänrenkaat.
- Kannet käyty läpi
- Uudet tasapainoakselin laakerit asennettuna.
- Kannentiivisteet löytyy (open deck)
Jahka saan 1.5 L keulille, saatan luopua moottorista. Ehkä kunnostan itse ja pidän varakoneena.
Re: Kampiakseli ja Moottoriasiaa
Ennen kuin innostuu liikaa siitä 1,7 kampiakselista, kannattaa särötarkastuttaa se jossain. Minullakin hyllyssä yksi 1,7 kone jossa kampiakseli viallinen useammasta kaulasta. Koneistamon miehen mukaan se on tavallista että niissä on vikaa.
#2260
96V4 projekti
96V4 projekti
Re: Kampiakseli ja Moottoriasiaa
juu kuten kerroin kampiakseli siis käy tarvitset vain käypäset männät siihen,muistaakseni sängyn alla on uusi setti koossa 90,8 4kpl sis rinksit ja teletapit
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kampiakseli ja Moottoriasiaa
Kunnossa olevan 1.7 kammen hinta voi olla jossain 150-350€ haarukassa riippuen kunnosta/ostajasta. Vertailuna Motomobil:ssa kunnostettu 1.7 kampi laakereineen maksaa 623€ + 225€ panttimaksu kunnostuskelpoisesta 1.7 kammesta.
Tuosta open deck koneesta en osaa sanoa nostaako se kokonaisuuden arvoa edes siihen käytettyjen osien hinnan verran.
96 V4i -73