Pelastin `79 96:n (uusia kuvia!)

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

se elää! :D

nyt liikkuu kutvonen omin voimin! kaverin kans aamulla käyteltiin sitä ryyppybensalla kaasarin kurkusta ja yritettiin saada nostamaan bensaa tankista..kaveri sytytti kätensä palamaan pari kertaa kun kaatoi ryyppyä.. :lol:

ei alkanut tankista nostamaan joten vedettiin bensaletku kanisteriin, sieltä alkoi nostamaan..säädin syttöä myöhemmälle ja kävi ilman apubensaa!

seuraavaksi laitettiin imemään taas tankista ja toimi niinkin, bensan tulo oli vaan vähän heikonlaista.
irrottelin apukaapelit ja laitoin pakin päälle, kytkin ylös :arrow: ei vaikutusta..pumppasin kytkintä pari kertaa..sitten rysähti ja kytkin alkoi toimia.
pakilla pari metriä ja jarrut paukahtelivat irti.

ajelin tuossa pari kilometriä ja toimi suht hyvin..kun miettii että on seissyt yli 12 vuotta.. :)

Kuva

alan kunnostamaan jarruja yms. ajokuntoon kunhan saan 99:n ulos tallista..jos tuolla kävis vaikka radalla kokeilemassa.. :wink:

mitä kaasuttimia noissa yleensä on? kun tuossa on tuplakurkku solexi..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Sellanen tuplakurkku niissa supereissa kuuluu ollakin.
Eihän se muuten Superi oliskaan.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

olli siekkinen kirjoitti:Sellanen tuplakurkku niissa supereissa kuuluu ollakin.
Eihän se muuten Superi oliskaan.
jaa että oikein Superi?! :D
mitä muuta eroa super mallilla on karvalakkimalleihin kuin kaasari?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No Vesa tai joku muu minua viisaampi vastakkoon, vaihtoivat superiin imukannen ja kaasarin vm 1978 ( eli lähtien loppuvuodesta 1977 käyttöönotetuihin), tuli mm. ne isot vilkut, takaluukun "spoileri", ja tasi olla kaksiraitaiset puskurit, jotain muutakin varmasti tuli samalla, ainakin vm 1979 lähtivät sotkemaan mustalla maalilla takaluukun "spoilerin" alaosaa ja etuikkunoiden etukolmioita, jne.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Super taisi tulla jo keväällä -77, siis kesken mallivuoden 1977.
Kaksiraitapuskurit tuli elokuussa 1976, mallivuoteen 1977.

1979:iin tuli "mustauksien" lisäksi vielä muoviset keskiökupit vanteisiin.


Tuossa esitekuvaa vuosimallista -79.



Kuva
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kerrassaan hauskaa luettavaa nämä vanhat esitteet! 'Ysikutosen anatomisen turvaistuimen selkänoja muotoiltiin takaa uudella tavalla, joka lisäsi takana istuvien polvitilaa jälleen tuntuvasti.' Ja havainnekuva vielä selventää asiaa... :)

Heh, en ole ennen tajunnutkaan mikä tilaihme tuo '79- mallin kutvonen onkaan, vastahan takatiloja oli '76-vuosimalliin lisätty siirtämällä takapenkkiä 5 cm taaksepäin...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mutta onko tietoa siitä koska keksivät laittaa sen kurjan ja mädättävän "kumimassan" noihin, eli jos oikein jaksan muistaa niin -77 oli vielä normaalilla massauksella toteutettu ja siitä etäänpain kumimassalla?
Meinaan vaan että itseänikin kiinnostaisi isovilkku mikäli sellaisen löytäisi ehjäpohjaisena ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Superiin taisi tulla myös turvallisempi laminoitu tuulilasi. Kuten tuossa jo olikin super tuli -77 vuoden alkupuolella. Ekat superit oli hopeita pikkuvilkkuja ja numerointi alkoin 96776006000.

Muutoksen vuoksi mallista tulni ns. -77b

Ne isovilkkuiset -77:t tuli ihan mallivuoden lopussa jonkin sortin erikois/juhlasarjana.

Mitä tulee -79 malliin, niin tarkistapa sen runkonumero. Voi silti olla -80
Eli jos alku on 9679xxxx se on mallia -79 mutta jos on 9680xxxx se on viimeista mallia.

Joka tapauksessa juttusi lämmittää mieltä ja osoittaa samalla, kuinka nöyriä pelejä kajakit ovat aina olleet...kuten kai Saabit yleensä. Kyllä meidän seisokissa oleva emssikin lähtee erittäin hyvin käyntiin, vaikkei ole ollut käytössä tällä vuosituhannella.

Onneja ja siinnikkyyttä kajakkihankkeeseen. Tuollainen sininen peli on eräs komeimmista väreistä.
# 419 Vesa Pohjalainen
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Superiin taisi tulla myös turvallisempi laminoitu tuulilasi. Kuten tuossa jo olikin super tuli -77 vuoden alkupuolella. Ekat superit oli hopeita pikkuvilkkuja ja numerointi alkoin 96776006000.

Muutoksen vuoksi mallista tulni ns. -77b

Ne isovilkkuiset -77:t tuli ihan mallivuoden lopussa jonkin sortin erikois/juhlasarjana.

Mitä tulee -79 malliin, niin tarkistapa sen runkonumero. Voi silti olla -80
Eli jos alku on 9679xxxx se on mallia -79 mutta jos on 9680xxxx se on viimeista mallia.

Joka tapauksessa juttusi lämmittää mieltä ja osoittaa samalla, kuinka nöyriä pelejä kajakit ovat aina olleet...kuten kai Saabit yleensä. Kyllä meidän seisokissa oleva emssikin lähtee erittäin hyvin käyntiin, vaikkei ole ollut käytössä tällä vuosituhannella.

Onneja ja siinnikkyyttä kajakkihankkeeseen. Tuollainen sininen peli on eräs komeimmista väreistä.
kyllä runkonumero alkaa 9679xxxx eli on `79.
olis mukava tietää paljonko tuolla on ajettu.. kun mittarissa on 80tkm ja on ollut liikenteessä reilut 10 vuotta, epäilen että 80tkm tai 180tkm.

kunhan saan tuon 99 Turbon ulos tallista niin täytyy alkaa tutkimaan tuota tarkemmin.. :wink:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
jarzi
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 14:48
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja jarzi »

mitähän mun super kuupalle on tapahtunu :?: kun käytöönotto päivä on 7.10.77 mutta valmiste numerossa on 78 8O ja autossa on pienet vilkut/taka valot yks kurkkunen fortin kaasari eli kaikki 77 vuoden vermeet

niin ja onnea muuten kuuppa projektille :wink:
9000 cd -96, 96 SUPER GL -77
#2903
SUKUVIKA KUN SAABILLA SUUNNISTELEN
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

jarzi kirjoitti:mitähän mun super kuupalle on tapahtunu :?: kun käytöönotto päivä on 7.10.77 mutta valmiste numerossa on 78 8O ja autossa on pienet vilkut/taka valot yks kurkkunen fortin kaasari eli kaikki 77 vuoden vermeet

niin ja onnea muuten kuuppa projektille :wink:
-78 titenkin voi olla kilvitetty elokuusta -77 alkaen, kun mallivuosi vaihtuu silloin, mutta viittaisi kyllä kovasti siihe, että joku on halunnut tehdä siitä vahemman mallin näköisen. Kyllä kaikki -78:t oli isoilla vilkuilla ja supereita.
# 419 Vesa Pohjalainen
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

ng900aero kirjoitti:Koputtele takakaaret läpi, samoin helmakotelot, tankinkohta, jne, noissa ei tyypillisesti ole paljoa peltiä jäljellä siellä koska noissa oli sitä surkeaa "kumimassaa" joka irtoili pohjasta.
Ei tuo ainakaan kallis ollut ;)
kyllä tuossa näyttäisi olevan sitä mainitsemaasi kumimassaa.. :?
näyttää kuin olis muovimatto vedetty pohjan päälle, nypin tuota irti vänkärin puolen helmasta, irtosi isoina palasina.
onneksi oli sentään pohjassa pysynyt kiinni, mutta jos tuota alan laittamaan niin tuo kumipaska saa lähteä tiikerimassan tieltä! :)

tuossa mun `80 99:ssä ei näyttäis olevan tuota kumimassaa, mutta siinä onkin massat vielä kiinni..lieneekö sitten joskus uudelleen massattu..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
jarzi
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 14:48
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja jarzi »

Vesa Pohjalainen kirjoitti: -78 titenkin voi olla kilvitetty elokuusta -77 alkaen, kun mallivuosi vaihtuu silloin, mutta viittaisi kyllä kovasti siihe, että joku on halunnut tehdä siitä vahemman mallin näköisen. Kyllä kaikki -78:t oli isoilla vilkuilla ja supereita.
voihan se olla ihan mahdollista
pitää varmaakin joskus selvitellä auton historiaa
9000 cd -96, 96 SUPER GL -77
#2903
SUKUVIKA KUN SAABILLA SUUNNISTELEN
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

gls kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Koputtele takakaaret läpi, samoin helmakotelot, tankinkohta, jne, noissa ei tyypillisesti ole paljoa peltiä jäljellä siellä koska noissa oli sitä surkeaa "kumimassaa" joka irtoili pohjasta.
Ei tuo ainakaan kallis ollut ;)
kyllä tuossa näyttäisi olevan sitä mainitsemaasi kumimassaa.. :?
näyttää kuin olis muovimatto vedetty pohjan päälle, nypin tuota irti vänkärin puolen helmasta, irtosi isoina palasina.
onneksi oli sentään pohjassa pysynyt kiinni, mutta jos tuota alan laittamaan niin tuo kumipaska saa lähteä tiikerimassan tieltä! :)

tuossa mun `80 99:ssä ei näyttäis olevan tuota kumimassaa, mutta siinä onkin massat vielä kiinni..lieneekö sitten joskus uudelleen massattu..
Joo eikö sen huonon massan käyttö lopetettu jus 1980?
Se "kumimassa" tulisi kyllä saada veke sieltä pohjasta. Hyvä juttu jos olisi pysynyt kiinni, mun samanvärisestä ja vuotisesta kuin tuo sinun omasi, tuli massaa kansssa isoina lieriöinä irti, ja sen mukana kukkamultaa joka joskus oli ollut pohjapeltiä, taisi olla koko pohja kasassa tuolla massalla :D
Noista voi löytyä sellaisia kivoja "peäkkeitä" jotka näyttävät päällepäin ihan ehyeltä tuon elastisen massan vuoksi, mutta kun koputtelee niin massan päällä ei olekana peltiä.
Kaiketi se riippuu siitä onko massa päässyt irtoamaan kuinka laajalti ja onko sinne väliin päässyt vettä. Saattaa omasi olla kovapeltinenkin, en sitä sano vaan juuri kuten sanoitkin, eli jos tuota lähdet tekemään niin kaikki se roska irti sieltä pohjasta ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

mitäköhän massaa noissa sitten kannattais käyttää? ainakin ruosteenestomaali ennen massaamista..mutta kannattaako laittaa ihan tiikeriä pensselillä vai jotain ohuempaa ruiskulla..? siis jos massaa koko pohjan+lokasuojat ym.

99:stä vedin lokasuojat ja osan pohjasta tiikerillä, pensselillä levitettynä.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vastaa Viestiin