96 ja ISOT modifikaatiot

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Yrjömäki kirjoitti:Oikea nimike on poikkeuslupa.
Onkohan mua kusetettu? Mulle ainakin myönnettiin moottorinvaihtolupa. :-)
Yrjömäki kirjoitti: Niitä myönnetään asiallisilla perusteluilla ja laskelmilla varustettuihin poikkeuslupahakemuksiin. Eli ei ole mahdotonta muuttaa SAAB 96 V4 M1 luokan ajoneuvoa takavetoiseksi.
Ei toki mahdotonta muuttaa, luvan saaminen luultavasti on. Mutta mikähän olisi se asiallinen perustelu jolla tehdään etuvetoisesta takavetoinen? Kelpaisikohan se että 96:n askiin, (korjaan vaihteistoon) on vaikea saada laakereita. Ei, kyllähän se on selvästi liikenneturvallisuutta edistävä muutos. :-)

Tiedän että ei onnistu helposti, tuskin ollenkaan, niin tiukassa oli AKE:n lupa eräässäkin etuvedosta nelivedoksi projektissa. Tottakai luvan voi saada muutenkin, mutta kannattaa varautua palkkaamaan lakimies vauhdittamaan käsittelyä. Niin voi saada päätöksen jo saman vuoden aikana.

Hook kirjoitti:Vuoden 72> jälkeen oleva TAUNUS on tekniikaltaan varsin erilainen metrisiin nähden, kun tuli mm. suorat 4 cyl OHC koneet ja irtoperät.
Hook
Mikä irtoperä? Samanlainen sontakärryn akseli niissäkin on, ei tosin kaikissa iso atlas.
yrjömäki
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Syys 13, 2005 21:15

Viesti Kirjoittaja yrjömäki »

Onkohan mua kusetettu? Mulle ainakin myönnettiin moottorinvaihtolupa.
Suomalainen virkamies ei kuseta ketään missään olosuhteissa. Määräykset ovat määräyksiä.
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Kartsa kirjoitti:
Mutta joku 3-sylinterinen Rotax tms vesijäähdytteisenä esim "työ"moottorikelkasta voisi olla aika vekkuli juttu, äänet ja tehot ainakin ovat kohdallaan :D Mikähän mahtaa olla käytännöllinen kierrosalue noille?
Kolmesta pytystäpä tulikin mieleeni se tonninen Charaden turbo. Vois olla aika jäsäkkä paketti. Kevyt, pieni ja kai siihen kulkuakin saisi.
jnairism
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 16:17

Viesti Kirjoittaja jnairism »

Ite unohdaisin ekana 3- ja 4-pyttyiset, jos vaan on laillisesti mahdollista saada rekisteriin jotain muutakin. Ja tietysti vois olla koneessa myös virittämisen varaa. Esim Audin R5 äänet on jotain aivan muuta kun missä tahansa R4 koneessa: TÄSSÄ "ääniesimerkki" omasta Audi-projektistani (tietysti "hieman" viritetty, elikkä 121kW kytkin ei tahdo mitenkään kestää sitä "51kW" dieselin vääntöä :lol: ). Audin vapaastihengittävä 51kW R5 dieseli ei ylittäisi myös tehorajoja eikä ole kovin painavakaan (vaihdelaadikon kans toisaalta aika painava, ei voi verrata ysikuupan laadikkoon), ja kaiken lisäksi on se helposti viritettävä kone (aika halvalla jo tehot ohittaa vastaavan turbodieselin). Tiedän että R5 lupia on myönnetty esim B2 koppaisiin VAG vehkeisiin, joita ei ole ikinä valmistetty R5 dieseleitä.

Itellä on muuten suunnitelmissani takavetoinen kuuppa, autokin on jo hankittu. Virossakaan ei kovin helpolla poikkeuslupia myönnetä, mutta yksikään projekti ei ole ikinä jäänyt kesken sen takia, sillä asialliset (laskelmat yksityiskohtineen muutoksista) anomukset eroa paperipinosta ilman lahjuksiakaan (oma kokemus). Ja eihän autosta tarvis tehdä välttämättä katukelpoista, jos lupia ei myönnetä, sillä sellaisen auton oikea paikka on muutenkin näyttelyissä ja kilpailuissa. Tietääkseni on myös Eestissä yksi 4x4 kajakin rakennus kesken. Toisaalta, helpoinhan olis laittaa jonkun lyhyen TD maasturin runko+tekniikka kuntoon ja sämpylän kori sen päälle, ei pitäis olla sen kummempi homma, kevyt kori antais viritetylle TD:lle aikamoisen suorituskyvyn :wink:

Toivottavasti tuli ymmärrettävää tekstiä eikä liikaa kirjoitusvirheitä
Saab Sonett III -72 (kesäauto); Saab 96 -79 (käyttis); Saab 96 -78; Saab 96 -76; Saab 96 -74
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 96 ja ISOT modifikaatiot

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tuolla tuuningpuolella herättelin keskustelua Suzuki Hayabusan koneen ja vaihteiston sovittamisesta kuuppaan. Esimerkkinä eräs norjalainen 3-sarjan Bimmeri (Puskuri -ohjelmassa) ja toisaalta eräskin Smart ForTwo kyseisellä padalla. Joku toinen sitten ehdotti Yamaha V-Maxin konetta, joka varmasti ottaa myös jengaa ihan kivasti ja olisi oikean mallinen. Sekventiaalivaihteisto kytkettynä kuupan rattikeppiin nostaisi kyllä itsellä hymyn huulille. Takaluukussahan tietysti lukisi V4:n sijasta V-Max :twisted:

Tuommoista ei taitaisi rekisteriin saada kyllä kirveelläkään, mutta radalla kovaa ja korkealta kiekuva kuuppa kääntäisi kyllä päät.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 96 ja ISOT modifikaatiot

Viesti Kirjoittaja tommij »

http://www.rost-o-rok.com/ kirjoitti:En skotermotor monterad i en långnos TT. Två pipor över och en pipa under, klasiska Lectron-förgasare. Ca 180-200 Hk.
Kuva

Trångt och långt blir det. Skotern har till skillnad mot SAABen spolportarna mellan cylindrarna, vilket gör motorn längre. Växellådsadapter.
Kuva

http://rost-o-rok.brodin.dyndns.org/tek ... arkiv.html
Muutakin kivaa löytyy.. http://www.rost-o-rok.com/ :D
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vastaa Viestiin