Mission impossible II: Saab 96L -76

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Ace_Of_Spade
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Maalis 13, 2004 20:09
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Ace_Of_Spade »

Kansakunta kaipaa teryleeniä.

Joo pittää päivitellä tuota postiauto-juttua, kunhan muistaa kameran ottaa mukaan.

Tässä kuva tuosta vilpertin pakarista suunnitteluvaiheessa.

http://i31.photobucket.com/albums/c369/ ... va2584.jpg
#2535 Antti Perkkiö
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

On kyllä siistin näkönen putki..voittaa varmasti metelin laadussa simonsin.
VW transporter 2.5tdi vm.99
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Re: Mission impossible II: Saab 96L -76

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Noniinonii.

Se on nyt semmonen homma, että Mamba on saatava ajoon ja äkkiä. On sitä muka näplätty ja nyplätty ja näppäilty tuossa sivussa, mutta nyt pitää saada hiat liikkeelle ja auto ajoon. Mamba on puskettu talliin ja paine oven ulkopuolella on kova. Siellä koputtelee viluinen Neckar Europa, joka pitäisi pikaisesti saada työn alle.

Ennen lumia näppäsin moottorin, sisustan ja ovet irti. Moottori vaihtuu ja ovet korjataan. Kevyttä virihommaakin on tarkoitus harrastaa. Maalata pitää, mutta en ala talvella vetämään lopullista väriä vaan lapan pintaan jonkun ruosteenesto-/jäänmurtajamaalin talveksi. Hitsattu on tähän mennessä melkein kaikki tarvittava ja onhan sitä ollutkin.

Tänään Ace_Of_Spade tuli noutamaan minua tallille (minulla ei ole toimivaa autoa, olen saapisti). Ohjelmassa oli oven korjausta (saapisti...). Spade itse paineli toiseen talliin tekemään kitaraa (seonnu se on, varmaan saapisti).

Syksyllä irroitettu ovi:
Kuva
Ovenpohja maatumaan päin.

Syksyllä poistettu ruosteet:
Kuva
Jäi vähemmän mitä toivoin... EDIT: Siis ovea...

Tänään korjailin ovenpohjaa:
Kuva
Seinässä oleva aistikas oranssi vivahde on peräisin Postiauton maalauksesta ja punainen MI-I:stä.

Pintapellin puolelle kerkesin vähän mälvätä tinaa:
Kuva
Nokkelimmat varmaan huomasivatkin, että Mambaan ei tule kylkilistoja.

Enemmänkin otin kuvia, mutta kun tuossa kamerassa on nuita nappuloita ja olin kuulemma ottanut kaikki mahdolliset kuvausta helpottavat toiminnot pois päältä, niin niistä tuli aika huonoja. Noh, vaimo laittaa seuraavalla kerralla kameran taas automaatille, kun olen tallille menossa...

Toisessa tallissa ilmeisesti liimailtiin puupalikoita puupalikoihin. Harmittaa kun ei tullut otettua kuvia, jotenkin mystikästä hommaa koko soittimen teko.
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Re: Mission impossible II: Saab 96L -76

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Äänieristystä aloittelin ja kuten kuvasta näkyy on ylimääräinen luukkukin suunnitteilla.

Kuva
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Re: Mission impossible II: Saab 96L -76

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Laitetaampa välillä tännekin jotain.

Maalasin Mamban loksut, kyljet ja takaluukun mustaksi näin väliaikaisesti ja kokeilumielellä. Kuten kuvasta näkyy on tallissa rutkasti tilaa ja muutenkin lähes laboratorio-olosuhteet.

Kuva

Moottoripuoli alkaa olemaan paikalleennostoa vaille valmis. Tasapainoakseli jää pois, vesipumppu on sähköinen. Paukkua pitäisi olla riittävästi.

Kuva

Kytkimestä tuli melko eksoottinen, kuten näissä kuvioissa tahtoo yleensäkin käydä. Asetelma on Ladan, painelaakeri on kahdesta kuplan laakerista yhdistetty. Levy saattaa olla vaikka Saabin, en ole enää itsekkään varma.

Kuva

Alkaa olemaan tarvittavat palikat koossa, vesipumppu, bensapumppu, putsari ja regulaattori ovat vielä jossain päin Atlanttia. Flekti on vielä vähän mietinnässä, että mitä sinne laitetaan, mutta sähköinen kuitenki.
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Re: Mission impossible II: Saab 96L -76

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Tekniikka alkaa olemaan pirtissä. Vesipumppu tuli kengurulla, joten se pitäisi alkaa seppäilemaan paikoilleen. Bensapumppu, regulaattori ja putsari ovat edelleen Ameriikassa, mutta kontti alkaa olemaan täynnä joten, kohta alkaa matka kotiin. Auto on tehty E85 bensiinille, joten pumppua odotellaan, mutta väliaikainen kasaus tehdään aikataulusyistä mekaanisella pumpulla... Edellisestä postauksesta varttuneimmat huomasivat jakopään säätömahdollisuuden. Ajoon alkaa olla poltetta. Muutaman metrin tilasin mustaa keinonahkaa Kangastukusta verjoilua varten. Pakoputket menevät ainakin vielä kerran uusiksi, mutta siitä lisää myöhemmin.

Etupenkeiksi nakkasin 626 Sport Saloon Mazdan penkit, jotka menivät Saabin kiskoihin nätisti pienellä sovituksella.

Kaikki muutokset on tehty MI-tiimin perusperiaatteita kunnioittaen, eli kaikki on edelleen muutettavissa helposti alkuperäiseksi. Edelliselle omistajalle lupasin, että tyylillä tehdään ja lupaus pidetään, vaikkakin saattaa näyttää ja kuullostaa pahalta...

Kuvia ehkä joskus.
Vastaa Viestiin