kuupan kytkin ei irrota

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

kuupan kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Kuuppa on seissyt pihassa koko kesän, kun kytkin lakkasi irroittamasta viime syksynä enkä ole saanut aikaiseksi ottaa konetta irti sen korjaamiseksi. Mieleeni juolahti kuitenkin nyt ajatus, että kenties vika voisikin olla jossain muualla kuin itse kytkinasetelmassa, joten kysynkin nyt viisaammilta, voisiko niin olla?

Eli, kytkinpoljin tosiaan painuu pohjaan ilman sanottavaa vaikutusta, silmämääräisesti työsylinterin vipu kyllä liikkuu mutta sitä, liikkuuko tarpeeksi, en pysty sanomaan. Kytkinnestevuotoja ei esiinny. Kytkimestä kuuluu myös jonkinasteista rohinaa, kun polkimen painaa pohjaan. Välyksen säädöllä ei tunnu olevan mitään vaikutusta mihinkään.

Eli, voiko noiden oireiden perusteella pitää varmana sitä, että vika on paineasetelmassa/levyssä eikä esimerkiksi työsylinterissä tai jossain muussa osassa? Jos vika olisi työsylinterissä, voisi auton ehkä saada vielä tälle kesälle liikkeellekin, se kun on huomattavasti vähemmän työläs korjausprojekti =)

Ja jos/kun joudun siihen kytkinremonttiin kuitenkin, niin mitenkähän se kannattaisi tehdä jotta sen saisi tehtyä kohtuullisessa ajassa... työkaluja löytyy hyvin mutta autonosturia tahikka monttua ei ole käytettävissä. Koneen nosto pois paikoiltaan ylöspäin saattaisi olla mahdollista vaan saako sen tulemaan pituussuunnassa? Tai pystyykö laatikon jotenkin pudottamaan irti autosta koneen ollessa paikallaan, niin että kytkimeen pääsisi käsiksi vaikkapa alakautta ryömien?
(edellisen kerran kun tein itse tuon kokoluokan projektin, erimerkkiseen autoon tosin, auto seisoi pukeilla lähemmäs kolme kuukautta, nyt en ehtisi ihan niin paljoa kuluttaa...)

--Tuomas
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Yleensä näissä on vika se, että ruoste tms liimaa kytkinlevyn kiinni vastinpintoihinsa eli vauhtipyörään ja painelevyyn. Rynkyttämällä niitä on saatu irti, eli esim. liikkeelle vaihde päällä, hieman vauhtia ja äkkiä jarrut lukkoon.
Kuuluisa keino on myös käyttää yleistä ihmishampaiden syövytysainetta eli CocaColaa, sitä sinne kytkimen suuntaan niin kyllä aukeaa.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tmerila »

kostape kirjoitti:Yleensä näissä on vika se, että ruoste tms liimaa kytkinlevyn kiinni vastinpintoihinsa eli vauhtipyörään ja painelevyyn. Rynkyttämällä niitä on saatu irti, eli esim. liikkeelle vaihde päällä, hieman vauhtia ja äkkiä jarrut lukkoon.
Kuuluisa keino on myös käyttää yleistä ihmishampaiden syövytysainetta eli CocaColaa, sitä sinne kytkimen suuntaan niin kyllä aukeaa.
Joops. Pitänee tarkentaa, että kun kytkin lakkasi irrottamasta viime syksynä, auto oli kyllä vielä suht. aktiivisessa ajokäytössä joten epäilen, ettei olisi ehtinyt ruostumaan tai muuten liimautumaan. Minkä lisäksi se on kytkimen hajoamisen jälkeen siirretty ajamalla n. 50km päähän nykyiseen säilytyspaikkaansa, joten käynnistetty vaihde päällä useita kertoja tuossa välissä, luulisi irronneen...

Muutoin suurkiitokset neuvosta vaikkei tuosta ongelmasta lienekään nyt kysymys... sen sijaan varalaatikko-konepaketissani lienee juuri tuo vika, koskapa laatikko pysyy tiukasti kiinni koneessa vaikka kaikki kiinnityspultit on irroitettu ... pitänee tarjoilla sille cocacolaa, jos vaikka löytäisi sieltä kelvollisen kytkimen...

--Tuomas
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Se on aika pienestä kiinni se työsylinterin liike suhteessa irrottamiseen. Itselläni on jo aikaa ollut aina prikka työsylinterin takana, koska ilman prikkaa ei liike riitä. Sinällään kaikki pelittää, mutta vissiin sen verran kulumaa, että liike jää ilman prikkaa liian lyhyeksi.

Toinen mitä tulee mieleen, että on asetelmasta käpälä poikki - tämäkin on joskus käynyt. (Itse ajelin tuolloin auton Helsingin keskustasta Tampereelle ilman kytkintä...)

Tällöin ei tosin tuntunut normaalia vastusta polkimessa, vaan oli täysin tunnoton.

Rohina saattasi ehkä viitata painelaakeriinkin.

Kuupan pohjalevyhän on siitä umpinainen, ettei alakautta pääse käsiksi koneeseen tai laatikkoon. Kone on nostettava pois nokalta jos mielii kytkimeen käsiksi. Kaksi reipasta miestä nostaa koneen helpo(hko)sti pois nokalta narulla ja kakkosnelosella. Ensin pitää irrottaa nokkapelti, maski ja syyläri tosin.

Takaisinlaitto on vähän v-mäisempää... Kannattaa laittaa puupalikkaa laatikon etureunan alle, että saa otollisempaa kulmaa. Helpottaa jos on kolmas jannu tähtäämässä kun kaksi muuta nostaa.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

En varmaan väitä, mutta eikös sen Tommin prikan voisi kompensoida sillä irroitusvivun säätöruuvilla, vai sen säädönkö vuoksi sylinterin liike ei riitä.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Ei säätö riitä... :)

Tuo "ongelma" on ollut jo viimeiset joku 5 vuotta, mutta kun se hoituu prikalla, niin ei ole viitsinyt etsiä varsinaista vikaa...

Yksi epäilys on tuo pää- ja työsylinterin välinen letku, se kun ei ole alkuperäinen, vaan joskus teetetty jarruletkusta uusiin juntturoihin jossain putiikissa. Voi olla että se letku vanhemmiten venyy juuri sen verran paineen alla, että "teho" jää vajaaksi.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Hölökohtaisena arvauksena voisin heittää yhden yleisimmistä ongelmista: Työsylinterin vuoto, tiivisteestä. Systeemi haukkaa ilmaa, kytkimen ilmaaminen auttaa vain hetken aikaa.

Ilmaaminenkaan ei ole ihan juostenkusten tehtävissä, pitää olla huolellinen.

Rohina saattaa johtua haarukan osumisesta kytkinlevyyn? Säätöä "pienemmälle"?

Nää kantsis ehkä tsekata ennen koneen nostoa...?
jnairism
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 16:17

Viesti Kirjoittaja jnairism »

Jos nyt työsylinterissä ei ole vikaa eikä käpälä ole poikki, niin luulisin, että konen lämmittäessä myös kytkinlevy tulee irti. Itelläni kaikissa V4 Saabeissa on se ongelma, että jos auto seisoo muutaman kuukauden, niin kytkin ei toimii. Ja kaikki vuodet kaikissa autoissa on levy tullut ite irti viimeistään vartitunnissa, kun kone on kunnolla lämmin, melkein aina myös aikaisemmin (en jaksa odottaa ja pieni nykäisy irrottaa sen kytkinlevyn jo aikaisemminkin). Työsylinteri on sellaisessa paikassa kumiläpän suojassa, että sieltä on helppo kurkistaa sisään, että liikkuuko edes työsylinteri tai käpälä.
Saab Sonett III -72 (kesäauto); Saab 96 -79 (käyttis); Saab 96 -78; Saab 96 -76; Saab 96 -74
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

tmerila kirjoitti: Minkä lisäksi se on kytkimen hajoamisen jälkeen siirretty ajamalla n. 50km päähän nykyiseen säilytyspaikkaansa, joten käynnistetty vaihde päällä useita kertoja tuossa välissä, luulisi irronneen...
Ihan varmistuksena kysäisen, että olethan pitänyt kytkinpoljinta painettuna tuossa rytyytyksessä?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Viesti Kirjoittaja eegas »

kostape kirjoitti:Yleensä näissä on vika se, että ruoste tms liimaa kytkinlevyn kiinni vastinpintoihinsa eli vauhtipyörään ja painelevyyn. Rynkyttämällä niitä on saatu irti, eli esim. liikkeelle vaihde päällä, hieman vauhtia ja äkkiä jarrut lukkoon.
Kuuluisa keino on myös käyttää yleistä ihmishampaiden syövytysainetta eli CocaColaa, sitä sinne kytkimen suuntaan niin kyllä aukeaa.
Eikös tämä coca cola temppu sopinut paremmin pito-ongelmiin, että saatiin tahmeemmaksi kytkimen pitopintoja, sehän kuului aina autourheilijoiden vakiovaraosaksi, ainakin minun aktiiviaikoina.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

rohina

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Minullakin oli kytkin heittänyt toimimasta parin viikon levon aikana, eikä edelliselläkään ajokerralla irroittanut kunnolla. Painaessa kuului rohinaa ja tuntui kuin jostain olisi jumittanut vaikka kone ei käynyt. Ilmaamalla alkoi taas toimia ihan hyvin ja rohina ja jumituksen tunne lähti muutamalla polkaisulla. Missähän siellä on ylimääräistä kitkaa, ihan kuin kaksi ruosteista osaa hankaisi toisiaan?
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Siinä maha missä painitaan.
Oma juhlamalli on seisonut 3kk ja nyt ei sitten kytkin irroita, eikä ajamalla heti auennut.
Ajattelen uutena keinona käyttää kuumailmapuhallinta, luukusta sisään puhaltamalla voisi saada jotain lämpenemistä ja liikettä aikaan, tai sitten CocaCola Originaalia....
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Nyt taas irroittaa.
Käytin taas kuitenkin vanhaa CocaCola-konstia. Liruttelin kolmanneslitran verran kokista letkun ja suppilon avulla kytkimen tuuletusaukosta sisään, annoin seistä puolen tuntia. Siten ajoon vaihde päällä ja pari hätäjarrutusta kytkinpoljin pohjassa niin jopa napsahti auki.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7568
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

six pack konsti

Viesti Kirjoittaja mestari »

olen joskus käyttänyt ns. six pack konstia eli tallissa kaadetaan hampaankoloon six pack 3- olutta nopeaan tahtiin sen jälkeen aukaistaan tallin ovet ja startataan vaihdepäällä. ajetaan suoraan tallitieltä lähimmälle pellolle ja nousuhumalan kiihdyttämänä ihan ihan v%&nmoista elsmuamista kytkinjalalla ylö alas ja kaasua oikealla , lähinnä täysillä ja vot irtoaa kuin nastahammas reikäleipää syödessä.
sem jälkeen rauhaisasti matalilla kierroksilla talliin takaisin.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

:D

Sama konsti täällä, tosin oluen sijasta olen käyttänyt Gefiluspiimää ja laiskana miehenä en ole jaksanut pumpata kytkinpoljinta vaan pitänyt sen jatkuvasti pohjassa. Kaasua on pitänyt välillä sen verran höllätä, että saa isompaa vaihdetta heitettyä silmään. Kyllä lähtee!
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin