Kuuppa seisonnasta ajoon.

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Late
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 21:26

Kuuppa seisonnasta ajoon.

Viesti Kirjoittaja Late »

Onko kuupassa jotain normaalia enemmän paneutumista vaativia kohteita kun ottaa auton parin vuoden seisonnan jälkeen taas käyttöön? Eli tämä meidän perheen aarre, joka on pari viime vuotta seissyt lämpimässä tallissa olis tarkoitus taas kevään tullen herätellä naapurien kauhuksi ja omaksi iloksi pihaa koristamaan. Vuosimalli -76, rekisteröity 11/75 äiti osti aikoinaan uutena tämän yksilön ja ollut meillä siitä lähtien. Kaikki tehdyt huollot selvillä ja kaikki toimii. Vuoteen 2003 asti oli jatkuvassa käytössä, sen jälkeen ajettu vain kesäisin. 2006 syksyllä jäi lämpimään talliin odottamaan uusia tuulia.
96 - 76 MR
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuuppa seisonnasta ajoon.

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Kytkin on ainakin 100% varmasti jumissa, sitä pääsee perinteisesti ainakin irrottelemaan. Bensatankin puhdistuskaan ei varmaan tekisi pahaa. uusi suodatin kannattaa vähintään pistää. Itellä meinas kone tykätä huonoa ku parin vuoden seisonnan jälkeen otti auton käyttöön. Onneks ei hajonnu ku bensapumppu. Eikä muidenkaan litkujen vaihto varmaan pahaa tekis.
hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuuppa seisonnasta ajoon.

Viesti Kirjoittaja hkylmala »

Mahtavaa että tällaisia arkistojen aarteita löytyy tallien kätköistä. Mie oon myös yrittäny pitää vaarin vanhaa kuuppaa kuosissa viimeiset 14 vuotta. Kyseessä on vuoden -76 topaasinkeltainen kumihuuli.

Tämä meikäläisen yksilö on seisonut pariin otteeseen vuosia, jonka jälkeen käynnistyksen kanssa on ollut hieman ongelmia, ehkä vanhan bensan vuoksi. Kytkimen jumitusta en ole omalla kohdalla havainnut. Nesteiden vaihto on varmasti ihan hyvä lähtökohta. Lisäksi kannattaa ruiskautella jotain voiteluainetta niveliin, saranoihin yms. mekanismeihin. Bensaletkut kannattaa tarkistaa ja melkeinpä heti uusia jos on vähänkin haperoa, varsinkin jos bensasuodattimen vaihtaa. Omasta kulkupelistä on joskus alkanu letku vuotamaan ihan omia aikojaan, vaikka päällepäin ei varsinaista vauriota näy. Tarkkaile siis moottoritilaa kun täräytät eka kertaa käyntiin.

Pahaa ei varmaan tekis tarkistaa venttiilien säätö. Vaikka säätö ei seisonnan aikana miksikään muutu, niin tuo V4 tuntuu olevan aika herkkä varsinkin pakoventtiilien osalta. Omasta saa ainakin olla muutaman tonnin välein ruuvaamassa.

Tämän suuremmin en osaa tässä asiassa auttaa. Yleensä olen selvinnyt kevään liikkeellelähdöstä ilman sen suurempia taikoja.
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kuuppa seisonnasta ajoon.

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja jos heti ennen starttia tarkastaa venttiilinvälykset, on paikallaan tipauttaa hyvälaatuista moottoriöljyä keinuvipukoneistolle varmistaaksesi välitön voitelu ennen starttia.
pensapumpun kannenaukaisu ei olisi pahitteeksi sinne kerääntyvän skeidan vuoksi.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Late
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 21:26

Re: Kuuppa seisonnasta ajoon.

Viesti Kirjoittaja Late »

Mikä välys imu/pako? Tällä yksilöllä seisonnan jälkeen käytiinlähtö-ongelmat hoitui, ainakin aikaisemmin sillä että kippas lusikallisen bensaa suoraan kaasariin. Tämähän on väriltää sininen, kertaalleen maalattu. Etulokarit on vaihdettu kun vanhat kävivät vilkkujen ympäriltä sen verran haperoiks. Onko Jyväskylän seudulla jollain korjaamolla kuuppatietäjää. Jos tulee jotain ylitsepääsemätöntä, sen tiedän että Petäjäveden esson korjaamolla nämä vanhemmat kapistukset hallitaan. Mutta mites tämä kaupungin tilanne?
96 - 76 MR
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Kuuppa seisonnasta ajoon.

Viesti Kirjoittaja Suppari »

0,3 ja 0,35 on toiminut.Kylmänä.
Käytännössä sama mitä kayttää,kunhan ei kanna,ne vaatii kuitenkin aika usein säätöä.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Kuuppa seisonnasta ajoon.

Viesti Kirjoittaja timos »

Suppari kirjoitti:0,3 ja 0,35 on toiminut.Kylmänä.
Käytännössä sama mitä kayttää,kunhan ei kanna,ne vaatii kuitenkin aika usein säätöä.
Olen käyttänyt "nahkeaa" (tiukkaa) 0,40 mm välystä kummassakin, ei tarvi heti tarkastaa, paitsi tietysti uuden=korjatun moottorin koeajon jälkeen.
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Kuuppa seisonnasta ajoon.

Viesti Kirjoittaja timos »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=10&t=78612
Laitoin vahigossa "uusi aihe" enkä "vastaa viestiin"
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Kuuppa seisonnasta ajoon.

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Hyllyyn kannattaa ottaa varmuuden vuoksi kytkimen työsylinterin ja jarrupääsylinterin tiivistesarjat.
Nää on hyvä olla vaikkei auto olisikaan seissyt, ellei sitten juuri ole niitä joutunut porsimisen takia vaihtamaan :wink:

Kaasutinkaan tuskin tykkäis huonoa jos sen purkais, puhdistais ja kasais uusilla kamoilla.
Vastaa Viestiin