E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Tuolla olevan listan mukaan E10 soveltuu kaikkiin 1979 jälkeen valmistettuihin Saabeihin? Ei kai kuupan V4:nen ole tuotantokauden (1967-1980) aikana muuttunut mitenkään? Eli pitääkö tulkita että mallit joiden valmistus on alkanut 1979 (Saab 900) jälkeen jolloin E10 ei sovellu V4:siin ja vanhempiin ollenkaan?

http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 991
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

"Vuoden 2011 alusta alkaen saatavana tulee olemaan edelleen ainakin kahta bensiinilaatua: 95-oktaaninen 95 E10 ja 98-oktaaninen 98 E5.

Jälkimmäinen on nykyisenkaltainen bensiini, jossa etanolia voi olla enintään 5 tilavuusprosenttia. Tätä bensiinilaatua voidaan kutsua myös suojalaaduksi, koska se sopii vanhempiin autoihin ja sellaisiin moottoreihin, jotka eivät voi käyttää uutta E10-bensiiniä".

Tuollainen teksti löytyy e10bensiini.fi sivuilta, joten minun tankkaustapoihin ei ainakaan tule muutosta, kun ysikasia on pitänyt tankata tähänkin asti.
lehtola
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2003 12:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)

Viesti Kirjoittaja lehtola »

Jäi kysymättä kesäpäivillä käykö tuo uusi litku 2-T autoihin. Niin, kuka tietää?

Matti
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)

Viesti Kirjoittaja eegas »

lehtola kirjoitti:Jäi kysymättä kesäpäivillä käykö tuo uusi litku 2-T autoihin. Niin, kuka tietää?

Matti
Minusta ei esteitä, kunhan vaan laittaa 2-T öljyä sekaan. ;)
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
ysikuuppa
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 15:32
Paikkakunta: Laitila

Re: E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)

Viesti Kirjoittaja ysikuuppa »

Onks toi 2-tahtarimoottoriin soveltuvuus ihan varma juttu?
Ohjesivustolla on todettu, että E 10 etanolibensiini soveltuu kaikkiin v 1979 jälkeen tehtyihin Saabeihin. Sensijaan malleihin, joita luetteloissa ei ole mainittu ja kaikkiin vanhempiin malleihin kehotetaan käyttämään kalliimpaa 98-oktaanista. Koska 2-tahtisaabeja ei ole valmistettu vuoden 1979 jälkeen, eikä niitä ole erikseen mainittu, on turvallisempaa käyttää 98:a. Vai onko jollakulla parempaa tietoa asiasta?
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Osasiko selittää mikä ainesosa tuossa reagoi ja aiheuttaa sen ettei bensiini sovellu? Tähän ei ole löytynyt mistään vastausta, mikä siinä polttoainelinjassa mahdollisesti ei kestä ja mitä?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Ilmeisesti ainakin alumiini syöpyy kuumana etanoliin.

http://www.ttl.fi/OVA/etanoli.pdf
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 991
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Tahtarissa on kuumassa paikassa alumiinia, eli sylinterinkansi :?
Voiskohan lisäksi ongelmana olla, että kaikki bensalle sopivat kumi- tai muovilaadut eivät pysy notkeana viinassa?
Jos arvaa E10:iä lähteä käyttämään, niin pääsuutin kannattaa vaihtaa isommaksi.
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)

Viesti Kirjoittaja kabu »

Yksi juttu on tietysti sekin että kuinkahan monessa tahtarissa on koko polttoainelinja täysin alkuperäisissä spekseissä ja materiaaleissa. Sama koskee tietty vee-nelkkujakin.

Itselläni on ainakin jäänyt vielä hieman epäselväksi että mitkä ovat ne seikat jotka tuota etanolipitoisen polttoaineen käyttöä rajoittavat. Pitäisi varmaankin koittaa perehtyä aiheeseen.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Mitenköhän tuommoinen kupariputki reagoi etanolin kanssa ajan myötä? :?:
#2277
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Se ongelma etanolin kanssa koskee muovi- ja kumiosia. Autoissa on "aina" ollut kaasuttimet, läppäkotelot, imusarjat, kannet, pa-suodatinkotelot ym alumiinia, ja ovat vieläkin. Mutta muovit ovat muuttuneet ajan myötä. Kupariputken kestosta sen verran että perinteisesti korpikuusen juureen sijoitetuissa "akkunestetislauslaitteistoissa" on jäähdytyskierukka ollut kuparia :mrgreen:

Mulla kävi "gasoholilla" brittibiilin kanssa niin että SU-kaasareiden alkuperäiset kohot (muovia) päästi ilmeisesti etanolin läpi. Ainakin ne olivat täynnä jotain lientä eivätkä enää kelluneet => kohtuullinen bensatulva :? Mitään halkeamiakaan niissä ei ollut, eivät vuotaneet ulos vaikka kuinka käänteli ja puristeli. Porasin reiät molempiin niin sain tyhjättyä. Uudet kohot SU:lta olivat erilaista muovia, toimivat sittemmin OK. Toinen probleemi oli kohon neulaventtiilien kanssa, "kumimainen" tiivistepinta tahmasi ajoittain ja venttiili jumitti kiinni => ei saatu bensaa. Nämä viat vuorotellen niin jopas oli harrastelija ihmeissään :wink:

Tämä siis USA:ssa 90-luvun lopulla. En tajunnut tankkaavani etanolipitoista, auton vuosimalli oli 1973.

MUTTA ei kai kukaan tankkaa HARRASTEAUTOONSA jotain etanolimoskaa jos fossiiliakin on saatavilla? Jos se on halvempaa, niin etu menee siinä että energiapitoisuus on pienempi => litrakulutus on suurempi. Ja se palaa eri lailla. Nykyajan autot ruiskuineen, lambdoineen ja elektronisine syttyineen osaavat sopeuttaa säätönsä polttoaineen mukaan, ovat olleet sellaisia jo kauan koska samat vehkeet ovat olleet jenkkimarkkinoillakin, jossa on etanolia ollut se 10-15 prossaa jo yli kymmenen vuotta. Kaasutinvehkeessä jossa on perinteinen sytytys, saa sitten omistaja säädellä ja ihmetellä, lisänä tosiaan riski että menee tiivisteet, bensapumput ym pilalle.

Vaikka eiväthän kaikki laita venttiilinsuoja-ainettakaan kun "ajavat niin vähän" :roll:

Vuodatus sikseen :oops:, itse kuitenkin käytän harrastepeleissä bensaa niin kauan kuin sitä saa. Ja venttiilinsuoja-ainetta niissä joissa venttiilit löytyy :D

Kakstahtarista sellainen lisäkommentti tahi mutu, että noi perinteiset kakstahtiöljythän eivät liukene alkoholiin. Tieto perustuu metanolikäyttöisiin vehkeisiin mutta eta- ja metanolihan ovat lähisukua kemiallisessa mielessä. Näkisin itse jonkinasteisen riskin korkean etanolipitoisuuden omaavan polttoaineen käytössä kakstahtisessa ihan voitelunkin kannalta. Voi tietysti olla että öljyt ovat kehittyneet tai riski olematon 10% pitoisuudella mutta itse olen sen luonteinen että pelaan varman päälle jos en asiaa tiedä. Varsinkin kun kyse on kesän mittaan muutaman euron lisäkulusta bensoihin. Jättää kerran käymättä mäkkärissä tai juo oluet kotona eikä terassilla niin se on siinä säästetty.

Sellainen "tarkastamaton fakta" on myös tullut kuultua, että Zenith-römpän kaasuttimiin ohjeistettiin neulan (siis sen joka on luistissa kiinni) vaihto 100tkm välein käytettäessä etanolikamaa. Eli toi etanoli ilmeisesti "pilaa" bensan voiteluominaisuudet tuollaisissa paikoissa. Tämä tosiaan kuulopuhetta, joku jolla on pääsy huoltotiedotteisiin, korjannee jos olen hakoteillä. Ja tämähän liittyy vain noihin "leveisiin" SAABeihin, eli offtopikkia siis :)
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)

Viesti Kirjoittaja tommij »

Sen mitä olen tärpättiruiskua silmällä pitäen lueskellut E10istä, niin muutamia perusongelmia:
- muovi- ja kumiosat ei välttämättä kestä
- polttoaineen lyhyt säilyvyysaika, menee vanhaksi 1-3 kuukaudessa, eli kun kärryllä ajetaan vain harvakseen, niin voi olla ongelmallista
- imee vettä perusbensaa reilusti enemmän = korroosio-ongelmia, käyntiongelmia, + että öljy ei sekoitu veteen = voiteluongelmia
- "pesee" tankin ja linjastot = tukoksia saattaa tulla, hoituu kuitenkin suotimien vaihdolla ja puhdistuksella

Normaali kaksitahtiöljy ei käsittääkseni myöskään kunnolla sekoitu etanoliin, mutta täyssynteettinen sekoittuu, joten sitä käyttämällä voitelutilanne olisi parempi.

Mutta täytyy kattella, normibensan saanti saattaa hyvinkin loppua aikanaan kuitenkin, täytyy varmaan jossain vaiheessa yksi kone rakennella, jolla tuota voisi testailla.

Kiintoisia aikoja...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vastaa Viestiin