Miksei kelpaa?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja mestari »

ettei perskeles jääny liian lähelle,
muistuu mieleen kerran oliko se nyt 92 vuonna möin kuupan ikuisella takuulla hintaan 2,500 markkaa, kaveri kyllä piti huolen että osasi käyttää takuut hyväkseen. useita vuosia katsastinkin ja tein remontit takuun puitteissa. öljyt toi kyllä aina itte mutta nekin vaihtui takuun piikkiin. niinkuin kaikki muukin rikki mennyt osa.meilläpäin kullinnahka luistaa eikä miehen puhe, takuut annettiin ja puheet pidettiin. mutta enpä ole sen jälkeen uskaltanut ikitakuulla myydä.
oli se sen verran kallis kokeilu.mutta onneksi olin työttömänä lama ajan seittemän vuotta niin oli sitä ylimääräistä rahaa... :)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Heheheh lopeta Jari tai mä tukehdun :!:
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja tikkis »

onnittelut Ristolle.

Vielä spekulaatiota.

99 turbon ostin kun kyseinen auto oli n. 12 vuotta vanha. Ostohinta + suuret remontit maksoivat n. 30000 silloista markkaa.
- täydellinen koneremontti
- vaihteisto remontti
- 3-rivinen syyläri
- Ahdin
- öljunlauhdutin letkuineen
- ajovaloumpiot
- kaasuiskarit
- rallijouset
- 2,5" putkisto
- uusi konepelti
jne. (Huom, yllä luetellut siis uutta )

Rempan jälkeen autolla tuli ajettu n. 20tkm, kokonaisajomäärän ollessa 245tkm.

- Euroon siirtymisen kurssilla em. investointi olisi 5000€
- Jostain luin että inflaatiosta johtuen pitäisi nykyisin käyttää kerrointa 3, jolloin summaksi tulisi 10000€
- Koskapa auto myydessä yleensä aina tulee takkiin, niin hintapyyntönä aidolle, suomiautolle, M78 Urturbolle maltillisesti 3-4 tonnia nykyrahassa. Nyt auto ollut myynnissä todella PITKÄÄN ja yhtään todellista kontaktia ei ole tullut.

Vertailu tähän päivään.
-normi 12v vanha saabbi luokkaa 3000€
- Jokin parempi versio, esim Aero muutaman tonnin (vrt esim 99 EMS 20 vuotta sitten kun oman 99 turbon onnistuin löytämään)
- 9-3 Viggen luokkaa 10-15tonnia. Ehken parhaiten verrattavissa oleva tilanne saatavuuden ja harvinaisuuden suhteen "tämä päivä vs. 1990"

Joten tavallaan ihan linjassa noi kustannukset ja hinnat on.

Vielä yksi ajatus.

- silloin parikymmentä vuotta sitten kun kiinnosti lyhytnokka Sportitkin. Niitähän ei löytänyt mistään. Jos vain joku harrastaja vähänkin sai vihiä jostain yksilöstä niin heti haki pois. Silloin Sportit oli n. 30 vuotta vanhoja.
- Tänä päivänä kauppaamani 99 Turbo on 33 vuotta vanha. Etsiessäni omaani aikoinaan, sai tehdä töitä että löysi. Nyt kun 20 vuotta on kantaa verottanut, niin olettaisi että vastaavan hankkiminen olisi vielä hankalampaa ?!

Näitä ajatuksia pohtiessani olen tullut samaan tulokseen kuin muijakin " oot iskenyt kätes paskaan"

Ja tää perhanan PASKA on vielä semmoista tahmaista sortia, ei siitä pääse eroon vaikka mitä yrittäis. Kohtalonsa kullakin 8O
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Laitahan kuvaa ja kuntoa ja infoa, ehkä voitais vaihdella.. Pannaan paskat edes vaihtoon jos ei muuta..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja mestari »

no ilmankos ne sportti lyhytnokat lähti aikas nopeesti tallin kulmalta silloin 90 luvulla.
mutta metsää oli niin paljon siihen aikan että muutama pahkakoivu ei paljoa heilauttanut. vaikka itse en tuohia niistä kerännytkään, taisi olla joku muu kun sen teki.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Päivitin hintaa alaspäin kun ei osinakaan kelpaa. Toisaalta eihän tätä kannata tulla kattomaan; takapyörät laahaa maata ja penkki on päin persettä.


http://www.nettiauto.com/saab/99/3794768
PeTorace
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 22:07
Paikkakunta: Numminen

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja PeTorace »

Työpäivän aikana oli ikkunaan ilmestynyt lappu "Onko myynnissä,soita
jos 040-xxxxxxx." Pitäiskö laittaa kaappari kiertoon ennen kun menee
vaikeeksi :? ps:toinen kerta Lauttasaaressa parin kuukauden sisällä :roll:
96 -73
96 -76 vuorotteluvapaalla
96 -75 kustom
96 -76
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja saabracing »

noin 2 viikkoa kerkesin ite ajella 96:lla kun sitä yritettiin ostaa multa.

kannattaako näitä "klassikoita" edes myydä, varmasti alkaa harmittaa vähän ajan päästä kun on myynyt.

hinnalla ne menee jos ei muuten mene ja ei jaksa odottaa sitä tosiostajaa.

tarpeeks halpa ku on, nii joku ostaa vaikka ei tarviiskaan, nii se vaan menee :D
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2213
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja jt »

tikkis kirjoitti:- JT:n analyysi tilanteesta ilmeistä faktaa, hienosti kirjalliseen muotoon, rautalangasta väännettynä. Hatunnosto :idea: Selvis miksi näistä klenoideista on vaikea päästä eroon.
Kiitos, Tikkis. Pitempäänkin ois varmaan ollu mistä paasata - harrastuksen varjopuolet pers'aukisen kantilta on pääseet tulemaan turhankin tutuiksi vuosien varrella. Sen turhan turaamisen takia kai on vähän motivaatio hukassa tällä hetkellä, ehkä lopullisesti. Vanhuus ei tuu yksinään...

Mainitsin aikaisemmassa kommentissani värin. Tänään tuli vahvistusta ennakkoluulolle, kun minulta kyseltiin jotta:
Löytyykö siistikorinen toimiva 95 tai 96 myytävänä ? Saisi olla vanhoilla puskureilla, V-4 ja vielä väriltäänkin joku pirteä perusväri. Valkoinen, punainen, jne. Ei ruskeaa. Museoauto tai rallihenkinen katuauto.

Sorry, ristos, mutta ainakin 70-luvulla ruukunruskeita keinokuituhousuja käyttämään joutuneet eivät enää koskaan halua omistaa mitään sen väristä! :wink:


terv. jt
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

saabracing kirjoitti:noin 2 viikkoa kerkesin ite ajella 96:lla kun sitä yritettiin ostaa multa.

kannattaako näitä "klassikoita" edes myydä, varmasti alkaa harmittaa vähän ajan päästä kun on myynyt.

hinnalla ne menee jos ei muuten mene ja ei jaksa odottaa sitä tosiostajaa.

tarpeeks halpa ku on, nii joku ostaa vaikka ei tarviiskaan, nii se vaan menee :D
Eihän niitä kannata myydä, ellei ihan pakottavaa tarvetta (esim. jt:n listaamat asiat) ole. Vaikka kunto ei ihan priima olisikaan, on auton käyttö- ja tunnearvo varmasti paljon suuremmat kuin mitä autosta myydessä saisi.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Moro.lueskelin noita juttuja ja tulin siihen tulokseen että kaikki menee kaupaksi mutta ei niistä voi ihan uuden hintaa saada.
yhtään saabia ei ole pihaan jäänyt kun hinta on kohillaan.isä ukko osti 77 vuonna uuden kuupan vajaalla 30 tuhanella markalla nyt pyytävät 4000e.ei uudenveroisilla.(onko hinta kohtuulinen).
Tänä päivänä auton maalaus.esim.kallista hintaluokka 3000-4500e jos haluaa hyvän.
itsellä 99 turbo sedan siisti ajettu 150tkm oma hinta arvio max.3500-4000e.(se on auton oikea hinta siististä ja loppu on tunnearvoa). 8)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Kaikenlaista spekulaatiota autosta, ja sen hinnasta on tullut.

Jäsentelen tässä hieman mistä hinta muodostuu..

-130tkm ajettu kori, ei ikinä hitsattu eikä tarvettakaan. Ei nätti, mutta se on sen ideakin. Tämän voinee Tero_s:kin todistaa. Mä en ole kovempaa koria nähnyt. Hinta??Itse maksoin 600e

-Portatut kannet isoilla venttiileillä,kuplan jouset, cromo lautaset. Kaikki osat uusia, ml. venat, imuventtiileitä ohennettu, race seetit yms. Hinta +600euroa

-Omavalmiste imusarja imutötteröillä,8mm kupari/teräspunos bensalinjat,alumiini tukit,630cc suuttimet. Hinta vaikea määritellä, polttoainelinjat maksaneet n.150e, suuttimet n.250e, imusarja ei ole rahassa mitattava.

-ARP:n pultit, toinen sarja tulee mukaan +100euroa

-suurteho öljypumppu 75euroa+tullit+rahdit jenkeistä

-900 turbo paineasetelma/215mm sintteri, erittäin kevyt pyörä. n.300eur,sis vauhtipyörän


-virinokkia mukaan ainakin muistaakseni 8.4,7.9 ja voi olla muitakin 90e/kpl

-mukaan uusi alakerta, ajettu 130tkm,kulumaton, kaikki uudet laakerit, joista nokan ja tasapainoakselin asennettu koneistamossa, muuten osina. Tiivisteineen,männänrenkaineen, laakereineen, laakerien asennuksineen,kaikki hilut n.500e?

-megasquirt hukkakipinällä, paukku, valmiina näitä n.250euroa. Sytytysosat,sähköt uusista johdoista/liittimistä/kuorista yms +300e

-innovate laajakaista 220e
-
-3" haponkestävä pakoputkisto +100euroa
-48mm OD putkesta pakosarja, helposti irroitettavissa huoltoja varten, 40mm hukkaportti Tarvikkeineen, laippoineen yms 200euroa?

-2" haponkestävä ahtoputkisto silikoni letkuin ja kunnon kiristimillä. Kaikkineen n.200e?

-teräspunos öljylinjat+mekaaninen painemittari 100e?

-iso syylari isolla sähköflektillä 100e

-välijäähy puuttuu 0e :D

-HX 35 super ahdin 56mm billet imusiipi, 60mm pakorulla,kaksi pakopesää 600e

-kuppipenkki, ralliratti, levitetyt peltivanteet edessä 200e

-täysin kunnostettu spec.1 laatikko säädetyllä kitkalukolla. Hintataso n.1300-1500eur?

Tähän päälle mukaantuleva läppäri,jossa on karttoja yms. tietotaitoa moottoriin niinpaljon kuin päähän mahtuu, aikaa, vaivaa, kokeiluja tehty satoja satoja tunteja.Täynnä harvinaista ja arvokasta hipo-osaa. 219hp penkitetty, ongelmin.



Mikä tämän hinta sitten on, kun ei ilman ahdinta 2500euroa pyynnillä mene? Paljon osaa unohtu listasta, mutta osaa on paljon, peltiosaa yms. Mitä maksaa esim. uudenveroiset lokasuojat ympäri auton?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Suppari kirjoitti: -130tkm ajettu kori, ei ikinä hitsattu eikä tarvettakaan. Ei nätti, mutta se on sen ideakin. Tämän voinee Tero_s:kin todistaa.
Joo, kori näytti kyllä huomattavasti paremmalta mitä pinnasta vois äkkiä kuvitella. Yhtään ruostekohtaa ei sattunut silmiin kun kävin vieressä ihmettelemässä. Alla en käynyt ryömimässä.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Tää on kai vähän niinku myyty, niin halvalla että köyhempää vois vituttaa :mrgreen:
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja Sami »

tikkis kirjoitti:Päivitin hintaa alaspäin kun ei osinakaan kelpaa. Toisaalta eihän tätä kannata tulla kattomaan; takapyörät laahaa maata ja penkki on päin persettä.


http://www.nettiauto.com/saab/99/3794768
Mulla oli 2009 kesällä vastaava peli tallissa odottamassa inspiraatiota. Hellasärön ja rahatilanteen vuoksi oli pakko laittaa myyntiin. Keväällä ilmoittelua (pyyntihinta 1000e ja silloin vielä katsastus voimassa eli ajettavissa tieliikenteessä) tuotti paljon puheluita, mutta poki vain 1 vieraan autotalliin katsomaan. Yhdelle vieraalle ei tärpännyt koska totesi että tämmöinen auto vaatisi omaa tekemistä, johon hänellä ei ollut aikaa.

Loppukesästä löytyi se yksi soittaja, joka kävi auton pyyntihinalla eli 1000e:lla. eli yksi ostaja riittää:) Vaikka kyse oli harvinaisesta autosta, niin tuli vahva visio siitä että markkinat ei nyt hirveästi hinkuneet noita autoja ja myynti on just sen yhden ostajan odottelua. ei siitä kannata suivaantua tai tehdä asiaa hankalaksi just sille yhdelle ostajalle joka tästä maasta kenties sen auton ostaisi.

Samoihin aikoihin möit myös tuota omaasi, eli oli ostajan markkinat kun tarjolla oli 2 punaista 78 turboa ja yksi ostaja. en tiedä että miksi mun auto tuli myydyksi? (ostaja tiesi sinunkin auton olevan myynnissä). Yksi syy voi olla hintapyyntö? Toinen voi olla selkeys myynti-ilmoituksessa. Taisit niihin aikoihin myydä jonkinlaista kahden auton pakettia ja ehkä ostajalle jäi epäselväksi että millä hintaa punainen olisi lähtenyt.. Mene ja tiedä.. toivottavasti joku tuon sulta ostaa. yhdyn kaikkien mielipiteeseen, ettei näitä ole helppo myydä.
Citroen C5, OG900t16
Vastaa Viestiin