V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
Jyrystä ja Nuffista tuli mieleeni, onko perus Mobil delvacissa tota sinkki lisäaineistusta?
Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
Jaa'a. Mä pilasin mun vanhan V8:n nokka-akselin, kun jenkkitarvikefirman äijä myi sinkkipitoista öljyä.. joka ei sitten ollutkaan sellaista. Oli vielä 2x kalliimpaa kuin normi öljy, no onneksi sekin tuli nyt vielä kalliiimmaksi kun piti nokka-akseli tilata jenkeistä asti lentorahtina. Aiemmin oli edellisessä V8:ssa käytössä Valvolinen VR1 racing mineral 20W50, toimi hyvin ja ei mitään ongelmia.tikkis kirjoitti:MUTTA SE KYSYMYS: vieläkö näissä on sitä sinkki lisäaineistusta vanhaan malliin ??
Gulf myy 10W40 Zinc plus mineraalia, johon on lisätty sinkkiä. Gulffin asemalta tai jostain jenkkipuljusta löytyy. Sopii varmasti näihin V4:siin kanssa oikein mukavasti.
Älkää ikinä luottako autotarvikeliikkeiden myyjien puheisiin.
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/
http://ruosterausku.blogspot.fi/
Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
Itse olen käyttänyt Teboilin Moniaste 10W30 öljyä. Teboilin käyttöturvallisuustiedote näyttää kyseisen öljyn sinkkidialkyyliditiofosfaatti pitoisuudeksi <1%
Katselin huvikseen Diamond Dieselin(5w40) ja PowerD 10w30 vastaavaa arvoa ja näytti olevan <1,5%.
Diamondista löytyy vielä lisäksi, kalsiumalkyylisalisylaattia < 2%, kun Powerista ja moniasteesta ei sinkki........ lisäksi löydy kuin voiteluöljyä.
Liekkö kesäkäytössa (alle10tkm/vuosi) ajettavalle kuupalle on väliä onko siellä raskaankalustonöljyt vai normaali moniasteet?
Jokainen tunnollinen harrastaja, kun vaihtaa öljyt joka ajokaudelle
Katselin huvikseen Diamond Dieselin(5w40) ja PowerD 10w30 vastaavaa arvoa ja näytti olevan <1,5%.
Diamondista löytyy vielä lisäksi, kalsiumalkyylisalisylaattia < 2%, kun Powerista ja moniasteesta ei sinkki........ lisäksi löydy kuin voiteluöljyä.
Liekkö kesäkäytössa (alle10tkm/vuosi) ajettavalle kuupalle on väliä onko siellä raskaankalustonöljyt vai normaali moniasteet?
Jokainen tunnollinen harrastaja, kun vaihtaa öljyt joka ajokaudelle
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
Ääni tälle öljylle, porsaaseeni tosin laitan Valvolinen VR1 10W60. Moni merkin harrastaja suosittelee VR1:stäprogress kirjoitti: Aiemmin oli edellisessä V8:ssa käytössä Valvolinen VR1 racing mineral 20W50, toimi hyvin ja ei mitään ongelmia.
Juu ei...progress kirjoitti: Älkää ikinä luottako autotarvikeliikkeiden myyjien puheisiin.
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
Tuo Gulfin Zinc plus kuulosti kiinnostavalta, mutta ainakaan US-partsin sivustolta sitä ei löytynyt muuna kuin 20W50-viskositeettisena, joka on kyllä liian paksua.
Joku ZPPD-pitoinen lisäaine voisi olla hyvä mutta ainakin Motonetin hyllyssä tutkimani purkit sisälsivät vain väittämiä aineen vaikutuksia, mutta ei konkreettista tietoa siitä mitä ainetta sisältävät. Sinkkiä tai ZPPD:tä ei mainittu yhdessäkään tutkimassani purkissa ja pelkät ympäripyöreät väittämät ilman tietoa vaikuttavasta aineesta ja sen määrästä eivät kiinnosta.
Joku ZPPD-pitoinen lisäaine voisi olla hyvä mutta ainakin Motonetin hyllyssä tutkimani purkit sisälsivät vain väittämiä aineen vaikutuksia, mutta ei konkreettista tietoa siitä mitä ainetta sisältävät. Sinkkiä tai ZPPD:tä ei mainittu yhdessäkään tutkimassani purkissa ja pelkät ympäripyöreät väittämät ilman tietoa vaikuttavasta aineesta ja sen määrästä eivät kiinnosta.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
http://www.oregonccca.com/T-001%20Engine%20Oils.htm
Onkohan luotettava lista?
Tossa öljyssä mitä ite käytän (Valvoline turbo) näyttäisi olevan 13% tota sinkki-ainetta.
Onkohan luotettava lista?
Tossa öljyssä mitä ite käytän (Valvoline turbo) näyttäisi olevan 13% tota sinkki-ainetta.
Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
Linkissä mainitaan 'With the use of roller lifters on most if not all modern cars the additive was no longer necessary. '. Kyllä ainakin tällä maailman kolkalla aika moni auto on vielä ilman rullanostajia.
Jari Ala-Ilomäki