repa62 kirjoitti:jos nyt joku oikeasti sonettia haluaisi kokoelmiin niin saattaisin luopua omasta
projektista. ei vain tunnu aika riittävän mökkiremonttiin ja muihin autoprojekteihin.
oma on todella hyväkuntoinen tuohon verrattuna
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Tuntuu jotenkin tuskaiselta tunnustaa tosiasiat, mutta täällä sama tilanne. Voisin harkita luopuvani omasta projekti Sonettistani...
Auto tuli hankittua myös Old Cars Worldista 10 vuotta sitten. Oli tuotu Kaliforniasta, missä oli seissyt tallissa vuodesta 1981. Oma kunnostaminen hiipui alun jälkeen hitaaksi, koska päälle painoivat työkiireet ja veneilyharrastus. Ja koska auto on ollut minulla lämpimässä tallissa, ei tuntunut olevan mikään kiire, kunhan sitten joskus.... No, loppukesästä tuli eteen toinen harrasteauto, joka oli pakko hankkia ja syrjäytti Sonettin paikaltaan autotallissa
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Sonett meni täksi talveksi telttatalliin, alle pari kerrosta pressua ja auton pohjan ruiskiminen Dinitrolilla. Kuvittelin ongelman olevan ratkaistu. Totuus on, että pikkuhiljaa tuo menee piloille jos sitä säilyttää telttatallissa. Lämpötilan vaihtelut ovat liian suuret ja kosteus lähes jatkuvasti läsnä, vaikka yritän tuulettaa tallia päivittäin.
Tuli joskus luvattua tyttärelle, että Sonett on ajokunnossa ja annan sen hänelle, kun ajokortti-ikä koittaa. Olisihan tässä vielä vajaat 10 vuotta vielä aikaa. Mutta, ei tuo tosiaan katselemalla parane ja nykytilanne ei voi jatkua. Joko myydä pois tai teettää entisöinti loppuun, oma aika ei riitä pitkään aikaan.
Auto on vuosimallia 1973.
Auto on siis edelleen projekti, mutta ei paha sellainen. Muutamia huomioita:
- Ei ruosteongelmia.
- Jarrulevyt (nyt talven aikana hyvin pintaruostetta ottanut) vaihdettu, jarrupalat ja kengät vaihdettu, jarruletkut vaihdettu
- Uudet pallonivelet (Saab orggis)
- Uudet etujouset
- Uudet iskarit
- Jäähdytin uusittu
- Jumiutunut kytkin irrotettu. Mukaan uusi käyttämätön levy ja asetelma, Sachs.
- Ajovalot uusittu (alkuperäiset sealed beamit tallessa), ajovalomekanismi korjattu
- Matot pesty ja laitettu lämpimään/kuivaan säilöön.
- Vasen takapaksin iso sisustuspaneeli ostettu Ruotsin Sonett klubilta (ei ollut oikeaa saatavilla). Siis brand new.
- Lattiat maalattu sisäpuolelta, ei ollut ruosteiset
- 5 kpl alkuperäisiä aluvanteita
- Periaatteessa "kaikki pelaa" siis pyyhkijät, valot, jopa orggis radio toimii
- Mukaan aivan uusi tuulilasi tehtaan paketissa
- Autossa on ollut ilmastointi (irrotettu jo jenkeissä) ja sen roippeet laatikossa
- Jarrunesteet vaihdoin syksyllä ennen seisontaa
Autoa ei ole rekisteröity Suomessa, mutta tullit ja verot maksettu 2003. Syksyllä kun siirsin auton autotallista telttatalliin, ajoin sillä tuossa pihatiellä pikkupätkän eli "hivenen" helpompi projekti kuin tuo sininen...
Mitä tuo vaatisi on tekniikan viimeistely ennen katsastusta, kaasarin säätäminen ja sen semmoista. Ehkä jarrujen ilmaaminen, tuntuu jääneen jarrunesteiden vaihdossa hieman ilmaa.
Jos haluaa entisöidä niin pitää maalata ja sisustus laittaa. Sinänsä ei pahoja hommia, koska auto on varsin pieni.
En nyt vielä markkinoi tätä aktiivisesti, mutta jos mielenkiinto heräsi niin voi laittaa vaikka yv:n
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo