Peruutusvalon kytkin
Peruutusvalon kytkin
Olisiko kellään kuvaa, millaisen tulisi olla vm.78 kuupan peruutusvalokytkimen.
Hakutoiminto kun antaa vain yhden tekstikuvauksen sen yksinkertaisesta toimintaperiaatteesta, mutta en löydä suoranaista kuvaa toimivasta sellaisesta.
Sininen bibliakaan ei sitä näytä
Hakutoiminto kun antaa vain yhden tekstikuvauksen sen yksinkertaisesta toimintaperiaatteesta, mutta en löydä suoranaista kuvaa toimivasta sellaisesta.
Sininen bibliakaan ei sitä näytä
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#
Re: Peruutusvalon kytkin
Tää katkaisin on vm.76 mutta muistaakseni se oli sama -78:sa.
Katkaisimen pitimestä en saanut kuvaa, mutta pidin on kiinnitetty samalla 5/16" pultilla jolla kytkimen slavsylinterikin on kiinnitetty.
Vaihdetangossa on peltivinkkeli joka siirtyy katkaisimen kohdalle ja kun laitat pakille vinkkelipelti painaa katkaisimen päässä olevaan namiskaan ja antaa kosketuksen. On sellainen muistikuva, että omassani vahvistin tän peltivinkkelin kiinnityksen vielä letkuklemmarilla.
Muistaakseni tämä oli standardi 95:sa 1969-78 ja 96:sa 76-80.
Katkaisimen pitimestä en saanut kuvaa, mutta pidin on kiinnitetty samalla 5/16" pultilla jolla kytkimen slavsylinterikin on kiinnitetty.
Vaihdetangossa on peltivinkkeli joka siirtyy katkaisimen kohdalle ja kun laitat pakille vinkkelipelti painaa katkaisimen päässä olevaan namiskaan ja antaa kosketuksen. On sellainen muistikuva, että omassani vahvistin tän peltivinkkelin kiinnityksen vielä letkuklemmarilla.
Muistaakseni tämä oli standardi 95:sa 1969-78 ja 96:sa 76-80.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Peruutusvalon kytkin
Kiitoksia vastauksestasi,
Tuo avasi mulle rakenteen salat, kas kun omassani ei ole ollenkaan siinä vaihdevivussa mitään vastakappaletta ja tuo kytkinkin on itselläni nykyisin kuin yhtä puuta. Näinollen tuntui enempi "anturilta" kuin kytkimeltä
( varsinkin kun ei ole tuota pyöreää päätä )
Täytyy siis purkaa pois ja herkistellä tai hankkia uusi. Sekä rakentaa vaihdevipuun jonkinlainen liipasin...
Tuo avasi mulle rakenteen salat, kas kun omassani ei ole ollenkaan siinä vaihdevivussa mitään vastakappaletta ja tuo kytkinkin on itselläni nykyisin kuin yhtä puuta. Näinollen tuntui enempi "anturilta" kuin kytkimeltä
( varsinkin kun ei ole tuota pyöreää päätä )
Täytyy siis purkaa pois ja herkistellä tai hankkia uusi. Sekä rakentaa vaihdevipuun jonkinlainen liipasin...
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#
Re: Peruutusvalon kytkin
Mistä autosta kuvan kytkin on ?? Muistin mukaan ainakaan suomessa myydyissä ysivitosissa ja super ysikutosissa ei tuollaista kytkintä ollut käytössä. Ne alkuperäisethän oli aika herkästi rikkoutuvia, eikä ole ollut lie vuosiin saatavilla.
Vihjeeksi; jos omistat ehjän orkkiksen, niin ei kannata painella sitä voimalla sisään, menee herkästi rikki sisäisesti. Kannattaa esim. valokynällä kokeilla mikä on minimiliike millä kytkeytyy ja tehdä säätö sitten sen mukaisesti. Monesti noi kytkimet on rikottu tietämöttömyyttään liian pitkällä työliikeellä.
Vihjeeksi; jos omistat ehjän orkkiksen, niin ei kannata painella sitä voimalla sisään, menee herkästi rikki sisäisesti. Kannattaa esim. valokynällä kokeilla mikä on minimiliike millä kytkeytyy ja tehdä säätö sitten sen mukaisesti. Monesti noi kytkimet on rikottu tietämöttömyyttään liian pitkällä työliikeellä.
Re: Peruutusvalon kytkin
Tuo on alkuperäinen peruutusvalonkatkaisija -95/96:siin, mutta katkaisija löytyi myös tarvikkeena johon en löytänyt muita kuvia kuin nämä huonot. Katso tästä. Ja tässä, asennusohje.tikkis kirjoitti:Mistä autosta kuvan kytkin on ?? Muistin mukaan ainakaan suomessa myydyissä ysivitosissa ja super ysikutosissa ei tuollaista kytkintä ollut käytössä. Ne alkuperäisethän oli aika herkästi rikkoutuvia, eikä ole ollut lie vuosiin saatavilla.
Vihjeeksi; jos omistat ehjän orkkiksen, niin ei kannata painella sitä voimalla sisään, menee herkästi rikki sisäisesti. Kannattaa esim. valokynällä kokeilla mikä on minimiliike millä kytkeytyy ja tehdä säätö sitten sen mukaisesti. Monesti noi kytkimet on rikottu tietämöttömyyttään liian pitkällä työliikeellä.
Edit: lisäys: Linkki veteraani saabien varaosiin löytyy tästä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Peruutusvalon kytkin
Hyvät linkit. Onkohan noi uudet jarrurummut kiinauustuotantoa vaiko mahdollisesti joku yksittäinen orkkisosa mitä onnistuneet haalimaan ??
selvis toi kytkimen erillaisuus. Kuvan malli on 2- tahtiaikakauden. Silloinhan myytiin jälkiasennettavia lisävarusteperuutusvaloja.
69 eteenpäin ysivitosten ja 78 eteenpäin 96 superien peruutusvalokytkin on erillainen. Lisäksi sijaitsee vaihdelaatikossa, kiinnitettynä kytkinsylinterin pultin alle. Tuossa 60- luvun ohjeessa sijoitus näyttää olevan kojetaulun alle, mikä muuten saattaa olla toiminnankannalta parempi paikka; Ei pääse kosteus ja öljy pilaamaan
selvis toi kytkimen erillaisuus. Kuvan malli on 2- tahtiaikakauden. Silloinhan myytiin jälkiasennettavia lisävarusteperuutusvaloja.
69 eteenpäin ysivitosten ja 78 eteenpäin 96 superien peruutusvalokytkin on erillainen. Lisäksi sijaitsee vaihdelaatikossa, kiinnitettynä kytkinsylinterin pultin alle. Tuossa 60- luvun ohjeessa sijoitus näyttää olevan kojetaulun alle, mikä muuten saattaa olla toiminnankannalta parempi paikka; Ei pääse kosteus ja öljy pilaamaan
Re: Peruutusvalon kytkin
Itse asiassa tuo jälkiasennettava peruutusvalo rattiputkeen tulevalla kytkimellä oli vielä '77 lisävarustekuvastossa. Kytkin oli ovikellon painikkeen näköinen musta kantikas kotelo valkoisella napilla.
GT 750 /Sport peruutusvalokytkin oli vaihdelaatikon kupeessa samalla liipaisimella kuin myöhemmin veenelkuissa.
GT 750 /Sport peruutusvalokytkin oli vaihdelaatikon kupeessa samalla liipaisimella kuin myöhemmin veenelkuissa.
Re: Peruutusvalon kytkin
Okey voi olla, että sitä löytyy vielä jostain saabin myymälästäkin, mutta se on tarvikeosa, ei siis saabin valmistama, sen tuotti esiin saabsport osasto.Mikko_H kirjoitti:Itse asiassa tuo jälkiasennettava peruutusvalo rattiputkeen tulevalla kytkimellä oli vielä '77 lisävarustekuvastossa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Peruutusvalon kytkin
Juttelin Carlssonin kanssa tänä iltana ja hän oli jo jossain saaristossa juhannusta viettämässä. Hän lupasi kuitenkin ensiviikolla mailata minulle enemmän tietoja firmastaan sekä sen miten tilaukset toimitetaan suomeen jos joku tekee tilauksen Peja'lta.tikkis kirjoitti:Hyvät linkit. Onkohan noi uudet jarrurummut kiinauustuotantoa vaiko mahdollisesti joku yksittäinen orkkisosa mitä onnistuneet haalimaan ??
Kysyin samalla näistä jarrurummuista nämä siinä kuvassa ovat 5-pulttisia, mutta hän saa pian myös 4-pulttisia ja rummut on valmistettu Tanskassa.
Oli myös hiukan juttua peltiosistakin, mutta siihen palaan kun saan enemmän tietoa.
T. core2.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Peruutusvalon kytkin
Hiukka sekoitan omaa ketjuani lisää, kun tuli hyvä aasinsilta noista rummuista.
Kas kun ei saa riittävästi jarruvoimaa takaoikeaan rumpuun. liinat ja sylinteri vaihdettu, sekä hyvin ilmattu. Silti ei tule riittävästi pitoa. Käsijarru antaa myös periksi kun kunnolla pyörästä punertaa...
Voiko uudet liinat olla liian matalat, kun säätimellä ei saa laahaamaan. ( Siis se neliö liinojen yläpäässä )
Olenko asentanut väärin vai antaako rumpu periksi?
Kas kun ei saa riittävästi jarruvoimaa takaoikeaan rumpuun. liinat ja sylinteri vaihdettu, sekä hyvin ilmattu. Silti ei tule riittävästi pitoa. Käsijarru antaa myös periksi kun kunnolla pyörästä punertaa...
Voiko uudet liinat olla liian matalat, kun säätimellä ei saa laahaamaan. ( Siis se neliö liinojen yläpäässä )
Olenko asentanut väärin vai antaako rumpu periksi?
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#
Re: Peruutusvalon kytkin
Oletko vaihtanut takajarruihisi myös jarrujen jouset? Suosittelisin, että kun nyt korjaat takajarruja, niin korjaa ne kerralla kuntoon molemmin puolin ja vaihda kaikki "hilut" kerralla. Saat hyvän tuloksen vuosiksi eteenpäin.
Kun osat vaihtuu tipottain niin jarrut ovat kuitenkin sen heikoimman lenkin tasoiset. Kiristä käsijarrun vaijerit niin tulos parantunee, jos vaijerisi ei vain ole kuivunut ja ruostunut kuoreensa. Kiristyksen voit tehdä siitä käsijarrukahvan juuresta, työväline kympi kiintoavain.
Ystävällisin terveisin
Kun osat vaihtuu tipottain niin jarrut ovat kuitenkin sen heikoimman lenkin tasoiset. Kiristä käsijarrun vaijerit niin tulos parantunee, jos vaijerisi ei vain ole kuivunut ja ruostunut kuoreensa. Kiristyksen voit tehdä siitä käsijarrukahvan juuresta, työväline kympi kiintoavain.
Ystävällisin terveisin
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Peruutusvalon kytkin
Jo säädöt ei riitä lukitsemaan jarruja, niin rumpu on on varmaan silloin kulunut. Tökkää hitsillä pikkuisen kengän siihen päähän, joka ottaa siihen säätöruuviin. isoista ei ole kuitenkaan kyse.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Peruutusvalon kytkin
Joo, juuri näin. Ja käsijarruvaijeria en lähtisi kiristämään ainakaan ennen kuin perussäätö on kunnossa.Vesa Pohjalainen kirjoitti:Jo säädöt ei riitä lukitsemaan jarruja, niin rumpu on on varmaan silloin kulunut. Tökkää hitsillä pikkuisen kengän siihen päähän, joka ottaa siihen säätöruuviin. isoista ei ole kuitenkaan kyse.
(Mulla oli joskus yhdestä säätöruuvit niin jumissa, etten saanut niitä pyörimään. Pikakorjauksena laitoin kolmen tuuman naulasta katkaistun tuuman pätkän molemmin puolin säätölaitteen ja kengän väliin. Roikkuivat hyvin kannoistaan siinä ja säätö osui kohdilleen. Mutta tämä ei ole suositus, muistuipahan vaan mieleen. )
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Peruutusvalon kytkin
Kiitoksia ehdotuksista, pitää kokeilla tota säätimen säätämistä...
Käsijarru sinänsä ottaa jo viidennen naksun jälkeen vastaan ja oikea säädetty tiukemmaksi. Mutta täytyy löysätä uudelleen kenkien tsekkausta varten.
Tosin luulisi, että rummut olisivat kuluneet sisältä syvemmälle jos heikossa hapessa. Nyt riitti hiukka hiontaa ja pykälä oli pois.
Käsijarru sinänsä ottaa jo viidennen naksun jälkeen vastaan ja oikea säädetty tiukemmaksi. Mutta täytyy löysätä uudelleen kenkien tsekkausta varten.
Tosin luulisi, että rummut olisivat kuluneet sisältä syvemmälle jos heikossa hapessa. Nyt riitti hiukka hiontaa ja pykälä oli pois.
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#
Re: Peruutusvalon kytkin
Joo ja älä ihmeessä vain asentele mitään irtokamaa sinne saattavat kulkeutua rummun ja jarrukengän väliin niin rahinaa kuuluu, mutta ei jarrutehoja ei kuulu eikä näy.
Jos jotain lisäät niin hitsaile ne kiinni.
Jos jotain lisäät niin hitsaile ne kiinni.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.