Miksei kelpaa?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Olen yrittänyt tarjota myyntiin tuota entistä elämääni, 1.5t4 kuuppaa. Autoon hakattu rahaa ja aikaa, niin ettei tyhmempi ymmärrä. Koppa on ruosteeton, tekniikka kaikki uutta,laatikko special ratassarjalla, ja lukolla viimeisen päälle hightechiä. Papereissa ahtimet jne. Osaa tonnien edestä mukaan. Noheva tuohon kasaisi valmiista palikoista jotka siis tulee mukaan, toimivan ja erittäin tehokkaan vempeleen vielä ennen kesää. Hintakin on välillä ollut todella paikallaan.

Jos kiinnostus heräsi, en suosittele ottamaan privalla yhteyttä, ja tulla hakemaan pilkkahinnalla laitetta, jonka pelkät osat ovat vähintään 3x arvokkaammat(ja suuri osa mittaamattoman arvokkaita/harvinaisia), millä auto vaihtaisi omistajaa. Vaihdetaankin vaikka bulgarialaiseen vaimoon tjsp.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Suppari kirjoitti:Olen yrittänyt tarjota myyntiin tuota entistä elämääni, 1.5t4 kuuppaa. Autoon hakattu rahaa ja aikaa, niin ettei tyhmempi ymmärrä.
Uskot varmaan, että osaan ymmärtää tunteesi. Se on tällä hetkellä todella kummallinen tilanne näiden arvo-Saabien kanssa. Kaikki unelmoivat näistä 96:sta ja kun niitä tarjotaan, niin ne eivät kelpaa? Kyllä kai nämä kelpaisivat, jos nämä ilmaiseksi antaisi. :D

Taitaa olla, että aina ei ehkä ymmärretä kuinka paljon työtä tarvitaan, että tälläinen museoikään elänyt auto saadaan rakennettua hienoon kuntoon. En tiedä muiden käyttämää työmäärää, mutta omaan nyt myynnissä olevan autoni työmäärän tiedän.

Toivotaan Suppari, että meitä vielä onnistaisi ja autot löytäisivät uudet hyvät kodit. :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7521
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja mestari »

näinhän se asia valitettavasti tällä palstalla on.
Jos jotakin autoa tarjoat myytäväksi pohjoisessa niin jo etelästä kajahtaa huuto että kansa vaatii kuvia
sitten kun laittelet kuvia niin sen jälkeen palsta vaikenee.

sama hassu tilanne vaikka saab 96 osien kanssa, eräs erittäin pitkän linjan saab harrastaja kun muutti etelässä muutama kuun kierto sitten, ei saabit lähtenyt pihasta millään hinnalla vaikka niitä täällä kaupattiin. eikä osat.
no romumies haki saabit ja osat ajettiin peräkärryllä sulattoon.saaden niistä muutaman euron. kuormassa meni saab 96 malleja eri vuosilta, saab 95 saab 90 jne.

mutta jos ei ole pakko myydä niin aja itte tai laita jemmaan.
latoja ja navetoita löytyy vuokralle jos haluaa vain.

Mutta autonharrastajan täytyisi muistaa se perusasia harrasteajoneuvoissa että koskaan et saa laittamaasi rahamäärää myydessäsi mitä siihen investoinut olet puhumattakaan omista töistäsi.
siltä pohjalta. autot tallissa/jemmassa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

mestari kirjoitti:näinhän se asia valitettavasti tällä palstalla on.
Mutta autonharrastajan täytyisi muistaa se perusasia harrasteajoneuvoissa että koskaan et saa laittamaasi rahamäärää myydessäsi mitä siihen investoinut olet puhumattakaan omista töistäsi.
siltä pohjalta. autot tallissa/jemmassa.


Samaa mieltä.. Miksi siis myydä niitä laitteita?
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
9000_urbo
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:50

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja 9000_urbo »

Ristos ja suppari vois vaihtaa keskenään?
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2213
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja jt »

mestari kirjoitti: ei saabit lähtenyt pihasta millään hinnalla vaikka niitä täällä kaupattiin. eikä osat. no romumies haki saabit ja osat ajettiin peräkärryllä sulattoon.saaden niistä muutaman euron. kuormassa meni saab 96 malleja eri vuosilta, saab 95 saab 90 jne.
Saattopahan olla kyseessä myös taitamatonta markkinointia. Kyllä ainakin viipat kaupaksi menee, jos viitsii vähän nähdä vaivaa mm. kuvien kanssa. Se on sitten eri asia, jos hinta/laatu -suhde ei ole ostajan mielestä kohillaan. Toki ostajissakin on usein asiantuntematonta porukkaa, valitettavasti.

En millään ehdi seuraamaan kaikkia myyntipalstoja, mutta linkki/vinkki tämän kuuppafoorumin ylälaidan aiheeseen olisi tavoittanut minut ja kauttani vähintään puolen sataa suomalaista 95-harrastajaa. Tämä tiedoksi, kaikille, jatkossa.

terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja tikkis »

JEP. näinhän se menee.

Kiinnostaisko vaihtaa se 96 hitekki 99 Turboon ??? Samanlaista ongelmajätettä tuntuu olevan 99 turbot, ei yhtään Suomalaista kiinnostunutta vaikka ollut kuukausitolkulla tyrkyllä, reilusti alle sen mitä on tullut siihen rahaa uhrattua ???!!!!

Ulkomaisia yhteydenottoja kyllä tulee, mutta tuhansien kilometrien välimatka vielä jarruttaa päätöksien tekoa. Mutta koskapa herra Murphy on ahkerasti töissä, niin veikkaanpa että samalla kellonlyömällä kun noita turboja ajetaan laivaan, niin heräävät suomi harrastajat koomastaan, näinhän se tuppaa menemään.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5644
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Eiköhän joku kansainväliseen tapahtumaan saapuva viimeistään hae tikkis sun turbot talteen. Samoin ehkä riston auto?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2213
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja jt »

Tuli oltua vähän jälkiviisas tuossa aiemmassa kommentissa :oops:

Vastapainoksi muutama minuutti autotallifilosofiaa, yleisellä tasolla tosin. Väliotsakkeina perusongelmat täysipainoisen harrastamisen haittana.

Tallin puute
Täällä Suomessa (napapiirin tietämillä) ikävä tosiasia on, että vakavampi, n.k. pitkän linjan autoharrastaminen tuppaa vaatimaan plussan puolelle lämmitettyä työtilaa n. 6 kk vuodessa. Paljon ikävämpi fakta on se, että vuokratiloja voi olla heikosti saatavilla ja/tai ne ovat helvetillisen hintaisia pitkässä juoksussa. Tilat kun ovat kalliita, koska ne on pitänyt rakentaa kunnolla, jotta lämmittämisessä olisi pientä järjen häivää nykyisillä energian hinnoilla. Kokonaiskustannus vaan valitettavasti karsii innokastakin porukkaa hyvän harrastuksen piiristä raskaalla kädellä.

Harva harrastaja on ollut niin viisas, että on hankkinut ensin oman autotallin, ja vasta sitten asunnon. Aviopuolison hankinta tietty vasta todelliseen "tarpeeseen", koska usein sellainenkin on vain ylimainostettua ylellisyyttä, ja aiheuttaa sitä paitsi usein erittäin paljon rahan menekkiä. Hallitsematon rahavirta on yleensä pois laskettavista autotallin liikevaihdosta, eli varaosien hankinnasta ym. tarpeellisesta. Errare humanum est.

Hellasärö
Talon hankintaan ja siihen mitä "pitää olla", käytetään sen kummemmin ajattelematta valtaisia pinoja pelimerkkejä. Toki ilmastomme asettaa vaatimuksensa asumisen tasolle, mutta kalleimmaksi tulevat vaatimukset taitaa sittenkin asettaa naapuri. Vieraskammaria, ruokasalia tahi vastaavaa kyllä lämmitetään monessa talossa satunnaista käyttöä varten, vaikka ihmiset yleensä viihtyvät paremmin keittiössä. Samankokoisen autotallin lämmitykseen, saati rakentamiseen, ei "meillä" sitten ole millään varaa. Ei, vaikka kyseessä on periaatteessa tuottava tila, kun käyttöautoja pystytään korjaamaan itse. Tällöin myös käyttöpelit voivat olla paljon halvempia, jolloin pääomatappiot, määräaikaishuoltojen kustannukset ym. saattavat pienentyä tuhansia euroja jo vuositasolla. Todennäköisesti talli maksaa itsensä takaisin jollain aikavälillä, ja kaupan päälle saadaan helposti periytettävää tietoa&taitoa kehonsiirtomodulien ylläpidosta.

Volyymin puute, kysynnän/tarjonnan laki
Keskustelufoorumeilla surffaillessa syntyy helposti illuusio, että harrastajia on paljon. Tuosta porukasta ehkä vain pieni osa on n.s. tosiharrastajia JOS asia mitataan rahassa. Eli itsekin olen siinä mittapuussa vain kuralammikko ajolinjalla. Sivuasia.
Joka tapauksessa, tonnien investoinnit ovat suurimmalle osalle porukkaa täyttä utopiaa. Let's face it.

Sitten se pieni harrastajien "kerma" joilla on edellä mainitsemani ongelmat pystytty hoitamaan joko pois päiväjärjestyksestä tai minimoimaan siedettävälle tasolle. Näillä harvoilla autoharrastajien alfayksilöillä lienee hankinnat jo tehty. Vielä harvemmalla on lisätilaa uhrattavissa lämpimistä säilytysneliöistään. Ehkä kokoelmakin on jo valmis. "Vanhuuden" (40...50 vee lähtien) mukanaan tuoma mukavuudenhalu toppuuttelee ottamasta isotöisiä projekteja. Mieluummin sellaiset myydään pois, innokkaampien rakenneltaviksi. Ehkä jälkikasvukin tarvisisi jo tilaa omalle projektilleen, ja mikäs sen hienompaa jos on tarjota lämmintä tallitilaa, jolla pitää itiönsä poissa pahanteosta :)

Terveen asenteen omaavat (ympäristön mielestä umpihullut) ja asiansa hyvin järjestäneet autoharrastajat lienevät aneemisen kokoisessa kansassamme häviävän pieni vähemmistö. Kun tehdään lisäksi rajaus marginaalimerkin harrastajiin, ja asetetaan hakuehtoihin vielä henk.koht.mieltymys automallin (ja vaikkapa värin) suhteen, niin alkaa valjeta, että potentiaalisia ostajia ei montaa ole. Käsillä on tilanne, jossa hyväkään markkinointi ei ehkä auta. Ei, vaikka hinnankin pudottaisi niin alas että sylettää.


Nää nyt tuli ensimmäisinä arveluina mieleen...


terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Siinä tuli paljon asiaa. Olen aivan samoilla linjoilla, että tuossa varmasti ovat ne yleisimmät syyt.
Myönnän ihan suoraan, että itseäni kiinnostaa huomattavasti juuri tämänkaltaiset "lähes valmiit" tai valmiit projektit / museoinnit, mutta järjestyksessä syyt siihen, miksi ei ikinä tule hankittua ovat:
- Ei ole rahaa. Tai on rahaa, mutta ei niin paljon, että sitä kuvittelisi sijoittavansa montaa tuhatta autoon. En kai huvikseni ajelisi tuolla ng:n pommilla, jos voisin hankkia paremman ja luotettavamman käyttörassin? Tupliskin tuli oikeastaan hankittua vain vara-autoksi ng:n porsiessa vähintään kerran kuussa.
- Ei ole tilaa. Eli ei vain ole mitään säilytyspaikkaa taloyhtiön parkkipaikan ohella. Mielestäni kuitenkin museoauto ansaitsee lämpimän ja sääoloiltaan vakaan säilytyspaikan. Sitä ehdottomasti vaatii myös "lähes valmis" projekti, jotta harrastusta voi jatkaa muutenkin kuin säiden salliessa.
- Ei ole aikaa. Vaikka edellä olevia olisikin tarjolla, ja nehän ovat vain järjestely- ja asennekysymyksiä, niin aikaa on siltikin vain vajaat 24 tuntia vuorokaudessa. Siitä menee töihin, työmatkoihin ja nukkumiseen jo aika iso siivu; perheellekin pitäisi riittää aikaa.

Voisin kuvitella, että tuollaista projektia / museorekisteröityä autoa myydessä olisi jopa hienoa, että se ei mene ensimmäiselle ilmoituksen lukeneelle (karrikoiden). Kun luku-/katselukertoja on lukuisia, mutta ei niin monia vakavia yhteydenottoja, tietää että hinta ei ainakaan ole liian alhainen. Ja kun tuollaiseen projektiin on kuitenkin upottanut omaa aikaa ja rahaa käsittämättömiä määriä, on varmaan helpottavaa, kun ostajaksi tätä kautta valikoituu sellainen henkilö, joka oikeasti ymmärtää auton arvon eikä raiskaa sitä välittömästi sudittelemalla ympäri Tikkurilan kuuluisaa rinkiä ja asentamalla sinne 16 subbaria, joilla koko auto pomppii basson tahdissa. :D
En siis tiedä, kuvittelen vain. :D
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Oikeittein asioiden äärellä keskustellaan. Omasta mielestäni tuo säilytyspaikka nousee varmasti tärkeimmäksi. Kyllä nämä museoidut autot myydään aina alle sen hinnan, minkä rakentaja on autoon sijoittanut.

Se, että itse nyt olen myymässä itse rakentamaani MR-Saabia, johtuu juuri tuosta tila-asiasta. Minä olen myynyt jo aiemmin kummipojalleni yhden MR-auton (en ole siitä kauheasti huudellut, koska se oli appiukon vanha Volvo 242 DL -81) tästä tilanpuutteesta.

Kun aikoinaan aloittelin näiden vanhojen autojen rakentamisen, alkutavoitteenaa oli löytää Tyrolin vihreä -71 Saab V4. Se oli minun eka Saab. Ei löytynyt.
Sitten tavoittelin omaa entistä yönsinistä Saab 96 GL Superia. En löytänyt sitä, enkä samanväristäkään löytynyt. Rellu möi sitten tämän Ruukunruskean, minkä kanssa ryhdyin töihin. Valmista tuli, ja auton synnyn olenkin kertonut tuolla Myyntipalstalla.
Sitten löysinkin vuoden 2008 lopulla tuon Yönsinisen ja uusi rakentaminen alkoi. Senkin rakentamisen tiedätte hyvin Saabistin jutusta, kun auto julkisesti museokatsastettiin Nokian Talvipäivillä.

Useinhan tuo museoauton rakentaminen käynnistyy noitten vanhojen aikojen muistelemisen takia, kuten itsellänikin.

No, toivotaan, että joku innostuisi tuosta minunkin käsityöstäni. Vaikka itse kirjoitankin, niin hieno auto se on. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kovasti kiinnostaisi erityisesti tuo turbo, mutta kaksi kuuppaa jo omistavana säilytystilat ovat valitettavasti tältä erää täynnä.

Oletteko koittaneet Mobilisti-lehdessä ilmoitella? Toisin kuin tällä palstalla, siellä yli 90% lukijoista on vielä vailla omaa SAABia. Kuvallinenkin ilmoitus on ilmainen. Vaikka stereotyyppisin Mobilistin lukija kai etsii latolöytöaihioita, todellisuudessa lukijakunta lienee sen verran heterogeenisempää, että myös turbotetulle tai ma-rekisteröidylle autolle saattaisi löytyä ottajansa sitä kautta.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Itse olen jäsen myös tässä Mobilisti-lehteä toimittavassa Ry:ssä. En ole oikein koskaan tullut sinuiksi tuon oman yhdistykseni kanssa. Syy on, että monesti nämä "ns. mobilistit" eivät oikein arvosta näitä autoja jotka on valmistettu "sotien jälkeen", saatikka sitten 1960 ja sen jälkeen. Meilläpäin ei tuolla Saab-nimelläkään kovin hohdokasta kaikua ole ollut.

Siksi olenkin keskittynyt vain lukemaan tuota Mobilistia. Itselle olisi kyllä riemua siitä, että ihan oikea Saabisti tuota Saabiani pääsisi säilömään. Siinä on muutamia osia mukana, jotka ovat jo nyt aika hakusessa, saatikka sitten vähän myöhemmin. Esim. nuo vanteet, ratti ja kello.

Ei muuta kuin rohkeasti kohti tulevaisuutta. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7521
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja mestari »

moblarissa myyntiin laitettaessa kalustoa tulee huomioida oikeat sanankäänteet. tulee mieleen sellaiset iskusanat lehdestä kuin "ehkä jouten", "vannoutuneelle mobilistille" ja lopun kruunaa lausahdus "äläkä sitten vaan soita kertoaksesi että sinulla on kuljetusongelmia".
saatavuutta voi vielä luonnehtia kertomalla että san josessa keväällä samanlaisesta pyydettiin xx kertaa enemmän. ole viisas ja taltioi jo nyt.
Vanhemmat lukijat kyllä tietävät kenen suusta em lausahdukset ovat kotoisin.
ja kauppa luonnollisesti (ei) käy.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Miksei kelpaa?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Ja taas ollaan "mestarin" kanssa samaa mieltä! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin