Mission Impossiple: Saab 95 -71

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Ace_Of_Spade
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Maalis 13, 2004 20:09
Paikkakunta: Kemi

Mission Impossiple: Saab 95 -71

Viesti Kirjoittaja Ace_Of_Spade »

Niin, kun me vilpertin kanssa laitettiin tuommonen 95 vm -72 :D tuossa viime viikolla. Nyt kun sitä on hieman saatu renkattua ja ihmeteltyä tarpeeksi, me on koitettu sitä hieman herätellä käyntiin, mutta ei, kipinä piru vie on hukassa. Tänään siihen vaihdettiin puola, puolanjohto, virranjakajan kansi, pyörijä, tulpanjohdot, tulpat ja sitten vielä koitettiin toisella konkallakin. Mutta niin vain on kipinä hukassa, joten ajateltiin kysyä täältä, onko ideoita?


EDIT: Meillä olisi siis tarkoituksena saada tästä yksi helmi lisää Suomen niin ankeaan autokantaan. Tavoitteena siis saada ajoneuvo entiseen kuntoonsa ilman ylimääräisiä karvanoppia tai muuta älyttömyyksiä. TopiKissa kerromme siis hieman projektin vaiheista, ongelmista ja niiden ratkaisuista.
Saa, ja on jopa toivottavaa, antaa meille palautetta, neuvoja tai haukkuja. :)
Viimeksi muokannut Ace_Of_Spade, Ti Loka 26, 2004 18:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Juha
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha »

onko kärkiväli oikea (0,4mm) ja tuleeko puolalle jännite napaan 15+
Ace_Of_Spade
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Maalis 13, 2004 20:09
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Ace_Of_Spade »

kärkiväli 0,3 ja pulaan kyllä tulee virta, mutta ei olla mitattu jännitettä
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Re: 95:n kipinä hukassa

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Ace_Of_Spade kirjoitti:ja sitten vielä koitettiin toisella konkallakin.
Kyllä mää luulen että se loukkaantu henkisesti siitä Ooppelin konkasta eikä piruuttaan antanu kipunaa. Varmaan Rouva tahtoo uuden konkan...

Alkaa keinot loppua tuon kipinän kanssa, seuraavaksi on varmaan koitettava konsteja. Nyt olis hyvät neuvot tarpeen.
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Mission Impossible: Saab 95 -71

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Kerrotaanpa vähän tästä rojektista tännekkin niin saa ainakin itte lukea, että mitä sitä on tullu tehtyä..

Elikkäs. Tässä päivänä muutamana pongattiin tuolta myynti-osiosta ilmoitus 95 Saabista, joka suureksi hämmästykseksi oli vieläpä täällä Kemissä. Painelimme Spaden kanssa äimistelemään tätä ihmeellistä otusta paikallisen romunkierrätysfirman pihaan, pilkkopimeässä (kuinkas muuten) yhden pienen ledivalon voimalla. Auto näytti hyvältä :) ... Tai oikeastaan tuntui hyvältä, eihän tummasta autosta pimeässä mitään erottanut. Sovittiin kaupat sen kummemmin mitään harkitsematta, sillä hinta oli sopiva ja autolle järjestyi vielä kyydityskin kaupan päälle (reilua porukkaa ovat siellä).

Seuraavana aamuna auto toimitettiin Spaden pihaan kuorma-autolla ja kaverit nostivat rassin pihatielle reilusti liinalla.. Pääsimme ensimmäistä kertaa tutustumaan autoon lähemmin ja päivän valossa. Paljon löytyi kivaa pisteosaa ja ulkopellit olivat yllättävänkin terveen oloiset, mitä nyt sammalta ja naavaa kasvoi vähän siellä sun täällä, mutta ei mitään isompia pensaikoita. Kipinän tiedettiin olevan kateissa, mutta itsepintainen vasen takajarru oli yllätys. Ei niin millään auki! Auto oli vieläpä melkein tiellä ja uteliaita ohjikulkijoita tuntui riittävän.. Näin näkyvällä paikalla ei haluttu operoida jarrua, kun pyöränpultitkin olivat kiinni (kunnolla) ja leka ei auttanut. Siispä nostimme auton perän maitokärryillä ylös ja tuuppasimme pirssin takapihalle.

Kuva

Ensimmäiset päivät menivät äimistellessä tätä ruotsalaisen autoteollisuuden jalointa helmeä ja sen moninaisia ominaisuuksia, lisäksi saimme aikaan suuren läjän irtirevittyä materiaalia ja puhkottua lattian useasta paikasta.

Vasen takajarrurumpu saatiin irti ja ruosteen havaittiin tehneen pesän sen sisään, mutta hihnat näyttivät uusilta. Muitakin renkaita irrotellessa kävi ilmi, että jarruosat oli uusittu ennen auton seisahtumista. Mystistä.. Miksi vaihtaa jarruosat ja laittaa auto seisontaan.? Joka tapauksessa jarrukengät otettiin ulos ja auton liikutteleminen helpottui huomattavasti kun kaikki pyörät saatiin pyörimään... :D

Seuraavaksi edessä oli kipinän metsästys, joka olikin suuri sawotta. Taistelu kesti useita päiviä.. Armoa ei annettu eikä pyydetty. Päivien rajallinen valon määrä vaikeutti tallittomien luonnon riepoteltavana olevien urheiden harrastajien työtä. Taistelun aikana kuulimme huhun, että auto oli jätetty seisontaan juuri kipinän kadottua. Tästä oli neljä vuotta aikaa... Lopulta lähes kokonaan vaihdetun virtapuolen ja kymmenien epätoivoisten yritysten ja takaiskujen jälkeen 11.10.2004 Spade näki valon tulpan nokassa... Erävoitto.

Jatkuu...
Ace_Of_Spade
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Maalis 13, 2004 20:09
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Ace_Of_Spade »

Niinpä niin, kipinä siis löytyi pienen pyristelyn jälkeen. Ja tänään, kun akku oli taas saatu ladattua siedettävään kuntoon, päästiin kokeilemaan hyrähtäisikö Saabbi käyntiin. Siis ei muuta kun tankki paikalleen (se käytettiin pois ja pestiin, kun se haisi aika lailla), ja johtoja renkkaamaan. vilpertti meni pätevänä sähkömiehenä starttaamaan, ja minä tärisin onnesta soikeana vieressä bensakanisterin kanssa. Bensaa kaasariin ja niin päästi vanha rouva sulosäveliään ilmoille monen vuoden jälkeen. Oli kuin pajulinnun laulu kesäkuisena iltana lammen järvellä.

No, ei jaksanu saabbi kovin kauan käydä, kun sammua pätkähti. Taas tutkimaan asiaa ja hoksattiin, ettei bensaa nouse kaasarille saakka. Käytettiin bensapumppu atomeina ja putsattiin enimmät siirtomaalohkareet pois, ja laitetiin pumppu kasaan. Ei siltikään alkanut bensa nousemaan.

Pimeä ja kylmä alkoi jo vaivaamaan, ja niin päätettiin siirtää seuraavat yritykset toiseen päivään. Mutta mieli oli korkealla, sillä koneen käyminen oli jo sinänsä aika saavutus.
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

vaihetaanko aluetta?

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Tämä varmaan kuuluis tuonne projekti-osioon pikkuhiljaa? Voisko tän siirtää sinne? Tai mulle aivan sama...
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

kruisailua

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Saappiprojekti on ollut jonkin aikaa rauhassa, johtuen ajan puutteesta, mutta tänään pääsimme taas pitkästä aikaa mielipuuhaamme.
Tämän päivän ohjelmassa oli vaatimattomasti Saabin käyntikuntoon laitto ja koeajelua.

Aloitimme savotan purkamalla pensapumpun palasiksi. Vikaa ei löytynyt tehokkaasta pähkäilystä huolimatta. Miten noin pieneen laitteeseen voi mahtua noin iso vika? Ainoa liikkuva osa toimi, kalvo ehjä ja muutkin kalut hyvässä ojennuksessa, mutta kun ei niin ei. Tässä vaiheessa päätimme purkaa Saabista naaman irti, ihan noin niinkuin mielen virkistykseksi. Tässä kuva naamasta: http://koti.mbnet.fi/vinnie/saab/naama.jpg Pensapumppu ei toiminut vaikka se sai valohoitoa koko naaman irroituksen ajan, siispä lähdimme ostamaan uutta pumppua. Pumppu löytyi jo toisesta varaosaputkasta. Pumppu + metri liian paksua pirun jäykkää pensaletkua kustansi 23euroa (kohtuullista).

Uudella pumpulla oli uudet kujeet ja pensan nostokin onnistui. Jipii. Nyt kun oli pensaa ja kipunoita päästeli Saab jo tyhjäkäyntiä täyttä häkää. Hieman virranjakajasta pyörittelyä ja kohta vastasi V4 ensimmäisen kerran jo kaasuun! Mahtava fiuuwis!

Seuraavaksi oli huolena saada nestettä koneeseen, jotta riittävä viilennys saataisiin aikaiseksi. Nestettä kaataessa löysimme paikan, jossa V4:n lohkolämppärin elementin pitäisi olla. Tässä vehkeessä sitä ei ollut ja neste tuli reiästä nurmikolle. Arvelimme puutapin olevan hyvä väliaikainen reiän tilke.. Siispä teimme HiPo-tapin. Esimmäinen tappi ei ollut oikein hyvä, kun se ei pitänyt. Toinen mäntypuusta veistetty versio osoittautui paljon paremmaksi. Koivu on huono lohkolämmitin.. Kuvia Hipotapista ja asennuksesta:

http://koti.mbnet.fi/vinnie/saab/hipotappi.jpg
http://koti.mbnet.fi/vinnie/saab/hop.jpg
http://koti.mbnet.fi/vinnie/saab/hops.jpg

Nesteet sisään ja käyntiin. V4 pörisi komeasti.. Pakoputki on poikki heti alkuhässäkän jälkeen, mutta ääni ei ollut pahakaan. Eipä muuta kun koeajolle. Ajelimme pihalla eteen/taakse ja ajo-ominaisuudet tuntuivat olevan kohdallaan. Fiilis oli luonnollisesti uskomaton...
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Tänään ajoimme Saabilla noin 200m:n testilenkin, testaten vapaakytkintä ja fiilistellen. Älyttömän hauskaa..

Reissun jälkeen aloimme valmistelemaan moottorin ja vaihdelaatikon irroitusta, jotta se saataisiin purettua ja tarkisteltua. Saappiin on hankittu pitkäiskuinen kampura, Superin kaasari+imukansi, jakopää ja iso nippu tiivisteitä kaiken varalle. Kiitokset näistä kuuluu vanhalle Saab-gurulle.

Jossakin oli hyvät moottorin irroittelu ohjeet.. Missäköhän ne oli? Vinkit moottorin irroituksesta otetaan kiitollisina vastaan.
Ace_Of_Spade
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Maalis 13, 2004 20:09
Paikkakunta: Kemi

Moottorin irrotus

Viesti Kirjoittaja Ace_Of_Spade »

Älähän huoli mää löysin sen jo.
http://kotisivu.mtv3.fi/saabistinet/jtm/index_fin.htm
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Eiku. Joku oli kirjottanu semmosen kirjallisen ohjeen,

edit: tuossa on tuommonen, mutta se ei oo tuokaan..http://www.saunalahti.fi/~retki/saab96/faq2.htm

edit2: perskele, sehän olikin mulla tallessa paperilla.
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

Mulla oli ainakin yhdet moottorin irroitusohjeet vanhoilla sivuillani - ja nyt myös uusilla http://www.normaali.net/saab/kone.htm
Eetu Pajala #1516
eetu.pajala attantatta kotinet.com
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

normaali kirjoitti:Mulla oli ainakin yhdet moottorin irroitusohjeet vanhoilla sivuillani - ja nyt myös uusilla http://www.normaali.net/saab/kone.htm
Juurikin tämä oli hakusessa. Hyvät ja kattavat ohjeet. On se hyvä, että joku jaksaa nähdä vaivaa ja kirjoittaa ohjeita, ettei kaikkien tarvitse tehdä samoja kämmejä. Iso kiitos tästä.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kiitokset kuvista ja tarinasta. Tämmösiä on kiva lukea.
Jäämme odottamaan jatkoa.

Mitali pitäis antaa taas saabin pelastamisesta. :D
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Ace_Of_Spade
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Maalis 13, 2004 20:09
Paikkakunta: Kemi

Konehuoneen tyhjennys

Viesti Kirjoittaja Ace_Of_Spade »

Tänään pääsimme taas jatkamaan Saabin purkua. Tavoitteenamme on siis saada suurin piirtein koko konehuone tyhjäksi ennen lumia. Ja kolmosen sääennustaja oli piirtänyt lumihiutaleita sääkartalle sunnuntaiksi, joten siis töihin vain.
Täältä saimme kirjalliset neuvot moottorin irroitukseen (mistä suuri kiitos) ja niitä tavaten aloitimme homman. Olimme yrittäneet irroittaa suunnilleen kaikki letkut ja johdot. ( Ensin toki otimme megatolkulla kuvia, jos sen saisi vaikka joskus kasaankin.) Vetareiden irrotuksesta meinasi tulla mielenkiintoista, sillä toisesta renkaasta oli yksi pultti aivan tosissaan kiinni, sitä lämmitettiin ja taikinoitiin, mutta lopulta sille täytyi näyttää rälläkkää, että se ymmärsi irrota. Vetaritkin sitten irtosivat, kun asiaa tutkittiin (olivathan tolkun mollukat). Ja sitten pakoputken irrotus pienellä lämmityksellä, tosin täytyi olla varovainen tohon kanssa, kun oli tullut solvattua bensaa joka paikkaan...
Seuraavaksi etsittiin sopiva pukki, jonka avulla moottorin saisi nostettua. Lasten pihakeinu osoittautui erinomaiseksi tähän tarkoitukseen.
Sievästi pieniä nostoja ja, hurraa, nousihan se. Auto alta pois ja maitokärryt alle. ( Samat maitokärryt joilla auto oli alunperinkin siirretty pois pihatieltä.)
Jätimme moottirin vielä ulkotiloihin, jos sitä vielä putsattaisiin ja rassattaisiin ennen sisälle vientiä.
Oli muuten kokolailla työläs homma, vaikka aluksi tuntui että nätistihän tuon pois nostaa. No, ensi kerralla menee helpommin, kun on kokemusta... :)
vilpertti uhkasi laittaa vielä kuvia moottorin irrotuksesta.
Vastaa Viestiin