V4 viritys

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

On ne Kuplan männät jo olemassa kun tulivat siinä samassa köntässä vaan eiköhän ne saa tarvittaessa kaupattua eteenpäin. Harmi kun tuo lohko on jo kairattu noin isoksi. Lohkoja olisi kyllä mistä tehdä alusta alkaen uutta, mutta sitten taas menee ennalta asennetut uudet laakerit hukkaan.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja baasenar »

baasenar kirjoitti:No kyllä se hieman raskaan oloisesti käy ja savuttaakin vielä. Lie osasyy noissa tulpissa. Pitääpä käydä siihen ne oikeat tulpat...
Oli kuuppa paitsiossa talven alla ja tuli kokeiltua nyt oikeilla tulpilla ja simonsin putkella, mutta käynti raskasta ja ihan niinkuin yks pytty ei olis täysin mukana. Käyttelin ja ajelin tuossa pihassa sen ihan normilämpöiseksi ja käynti muuttui yhä raskaammaksi ja kävi oikeasti enää kolmella ja välillä kahdella pytyllä ja sitten sammui. Vaihdoin tänään siihen uuden pyörijän ja virranjakajan kannen, kun siihen oli tullu joskus (edellisellä omistajalla) uria sisälle, pyörijän toimesta, todennäköisimmin... vähä ihmetyttää kyllä että miten. No, sitten yrittämään käyntiin, mutta ei lähdekkään. Kuulostas että kolme tyhjää ja neljäs yrittää syttyä ja kuuluu pots kaasarista kun lopettaa starttaamisen. Oliskohan vettä bensan seassa... en tiedä. Pitää kai vaihtaa puhtaat aineet tankkiin ja vielä p-ainesuodatin...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 477
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

KeijoAnnikki kirjoitti:
Jorppe kirjoitti:Oli tarkoitus kasata Kuplan männillä. Kone on siis ostettu osina muutama vuosi sitten ja edellinen tekijä oli koneistukset teettänyt ja osat hankkinut. Mitään kiirettä tällä ei ole koska en ole vielä päättänyt mihin autoon moottorin laitan :)

Niin sillä aloin miettiä tätä OHC:n männille lohkon teettämistä kun se vielä olisi mahdollista. Kun kansia en haluaisi hirveästi laskea näiden mahdollisten tiiveysongelmien vuoksi. Että käyttökoneessa olisi mukava pelata varmemman päälle.
Jos mäntiä ei ole hankittu, niin ehdottomasti kannattaa etsiä viimeisen ylikoon Mahlen tai jonkun muun valmistajan yli 92 mm Ford OHC: männät. Kuplan männät ei mene suoraan V4 kiertokankiin vaan vaatii holkit.
Mites toi holkitus käytännössä tapahtuu? Jos käytetään satkun veiviä kuplan männillä ,kun olen kuullut että on holkitettu suoraan vanhojen holkkien sisälle tai sitten vaan laitettu kokonaan holkki uusiks.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

vkutvonen kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti:
Jorppe kirjoitti:Oli tarkoitus kasata Kuplan männillä. Kone on siis ostettu osina muutama vuosi sitten ja edellinen tekijä oli koneistukset teettänyt ja osat hankkinut. Mitään kiirettä tällä ei ole koska en ole vielä päättänyt mihin autoon moottorin laitan :)

Niin sillä aloin miettiä tätä OHC:n männille lohkon teettämistä kun se vielä olisi mahdollista. Kun kansia en haluaisi hirveästi laskea näiden mahdollisten tiiveysongelmien vuoksi. Että käyttökoneessa olisi mukava pelata varmemman päälle.
Jos mäntiä ei ole hankittu, niin ehdottomasti kannattaa etsiä viimeisen ylikoon Mahlen tai jonkun muun valmistajan yli 92 mm Ford OHC: männät. Kuplan männät ei mene suoraan V4 kiertokankiin vaan vaatii holkit.
Mites toi holkitus käytännössä tapahtuu? Jos käytetään satkun veiviä kuplan männillä ,kun olen kuullut että on holkitettu suoraan vanhojen holkkien sisälle tai sitten vaan laitettu kokonaan holkki uusiks.
Orkkis V4 männän tappi on 24 mm paksu ja VW Kupla Mahlen 22 mm. Alkuperäiseen kiertokankeen laitetaan yläpäähän holkki, jotta VW Kupla Mahlea voi käyttää V4:n kangessa. Jossain täällä olevissa V4-virijutuissa on varmaan tullut se holkin tietokin kirjoitettua ja saattaa löytyä tallilta vihkostakin, mutta ei oo enää muistissa. Itse en ole koskaan VW:n Mahleja V4 1.7 "isolohkoon" :lol: iskenyt vaan vain Ford OHC:n mäntiä, jolloin männäntappi on sama 24 mm ja lakikorkeus oikea.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Onkos porukka noita stroukki moottoreita tehnyt suomessa miten paljon? Yhden 2-litrasen tiedän ainakin Oulussa olleen.

Vissiin ainaki bmw m20/m50 kiertokangilla 130/ 135mm ja kuplan männillä noita on tehty? Varmaan yksi halvimmista vaihtoehdoista. Kampisuhde tosin vähän pienenee.

Vw:n kietokanget 136/144mm olisi myös yksi vaihtoehto, kun löytäisi sopivan korkuiset männät

Toyotan 4a-ge veiveillä sais vielä pidemmän iskun mutta männän tappi on 20mm joka saarraa aiheuttaa mäntien kanssa ongelmia.

XP:n kiertokanget 134mm?? on varmaan se helpoin tie mutta niitäkään ei vissiin enää saa.
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 477
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Saiskos näistä tekemällä:http://www.hemimotors.fi/tuote/saab-kie ... ttori-2378
tai sitten Opelin 2.4 cih neloskoneen kangista.
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Noissa Saabin ja Opelin kammissa tulee ongelmaksi kk-laakerin koko. Eli ei onnistu iskupituuden jatko vain epäkeskeisesti sorvaamalla/hiomalla.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Juha K kirjoitti:Noissa Saabin ja Opelin kammissa tulee ongelmaksi kk-laakerin koko. Eli ei onnistu iskupituuden jatko vain epäkeskeisesti sorvaamalla/hiomalla.
Mielenkiintoinen aihe. Pari kaveria on jokkikseen tehnyt. Toinen Nokialaisen tekemä n 2,0 l V4 ollut kisakäytössä, mutta nyt ei muista millä kangilla ja männillä. Toisen teki paikallinen virimies vanhan VW Golfin kangille (joutui kaventamaan ja 1.7 l kampiakselin kaulaa epäkeskisesti hiomalla saatiin golfin kangelle sopivaksi) ja Subarun männille. ...ei ehtinyt koskaan kisakäyttöön. 92 mm männillä tuli 2,0 litrainen ja 94 mm männillä 2075 cm3...en muista kummat tässä oli. Hopo voi tietää enemmän.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja Juha K »

BMW M50 vs 96
http://i86.photobucket.com/albums/k120/ ... jb4plm.jpg
Vähän reilun millin verran pitää kaventaa.

Kyllä nyt harmittaa kun nakkasin sen yhden pilalle ajetu 1,7 kampuran menemään. Ku ei tollasista hiomattomista kampuroista haluta alkaa tekeen stroukki kampea.
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Millaisia puristuksiin porukalla on virikoneissa. Itellä nyt Kympin tienoilla ja lisää pitäs saada. Kohta pitää varmaan alkaa kansipahville tukeen jotain. Liekkirenkaat, kuparitiiviste vai mig-langasta puristusrenkaat? Onko kokemuksia?
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Ruotsista löytyy tällaista stroukki sarjaa. Hintaa ei tosin mainita. Myös tako pattipää mäntä näyttää olevan.
http://tgmotor.com/?page_id=197
Juha K kirjoitti:Onkos porukka noita stroukki moottoreita tehnyt suomessa miten paljon? Yhden 2-litrasen tiedän ainakin Oulussa olleen.

Vissiin ainaki bmw m20/m50 kiertokangilla 130/ 135mm ja kuplan männillä noita on tehty? Varmaan yksi halvimmista vaihtoehdoista. Kampisuhde tosin vähän pienenee.

Vw:n kietokanget 136/144mm olisi myös yksi vaihtoehto, kun löytäisi sopivan korkuiset männät

Toyotan 4a-ge veiveillä sais vielä pidemmän iskun mutta männän tappi on 20mm joka saarraa aiheuttaa mäntien kanssa ongelmia.

XP:n kiertokanget 134mm?? on varmaan se helpoin tie mutta niitäkään ei vissiin enää saa.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Juha K kirjoitti:Ruotsista löytyy tällaista stroukki sarjaa. Hintaa ei tosin mainita. Myös tako pattipää mäntä näyttää olevan.
http://tgmotor.com/?page_id=197
Hyvältä näyttää...pattipäämännät ja uuden tyylin (tietysti mainospuhetta) rallinokka-akseli... :D
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Toini
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Tammi 22, 2017 12:53

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja Toini »

Ostin vuosi sitten "jonkinlaisella" virimoottorilla varustetun ysikuupan Nokialta. Myyjä oli ostanut moottorin valmiina, eikä oikein muuta tietoa kuin että virinokka, isoventtiilliikannet ja korkeampi puristussuhde. Nyt vaihdelaatikkoremontin yhteydessä otin koneen auki, ja katsoin mitä löytyi.
Eli koneisrtettu vauhtipyörä, 7.2 nostolla oleva nokka, kansissa imu 42mm ja pako 37mm, kanavat vakiot. Männät tulee lohkon pinnan tasolle, palotila vakio ja kansien korkeus 72 mm. Tietäjille kysymys, kun ei ole vakiomoottoria vieressä mihin verrata. Onko noista kansista höylätty paljon pois, ja mitä luokkaa mahtaa olla puristukset? Pakoventtiileistä oli jätetty kumit pois ja pientä öljyn käihyä tuli ja venttilitkin oli kyllä vähän karstaiset, mikä idea on jättää noi kumit pois katumoottorista? Tuota öljynkäihyä lukuunottamatta, hienosti toimiva katumoottori Weberin DGV:llä.
Toini
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Tammi 22, 2017 12:53

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja Toini »

Moottorista löytyikin mukava yllätys, kun se osoittautui oikein big block-malliksi, eli 1,7 kampiakseli ja 93mm poraus. Sinansä yllätys kun koko ajan olen ollut siinä uskossa, että autossa olisi ollut 1,5 moottori ...vaikkakin koko kesän ihmetellyt kuinka hyvin kone vääntää alakierroksilla. Nyt vaan tarvis saada isolohkoon sopivat kannentuivisteet, eli missäs noita 92-93 millisellä reiällä olevia kansipahveja olis tarjolla?
Vastaa Viestiin