No jos ei kerran toimi, niin miten se esim. oireilee?aero kirjoitti:No ei. Niissä on sarjavastus eli ovat sytytysjärjestelmälle raskaampia. Jos oikeaksi tulpaksi on mainittu ärrätön tulppa, niin ärrällisellä sytkä tuskin toimii oikein
V4 viritys
Re: V4 viritys
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: V4 viritys
En ole kokeillut enkä tutkinut, mutta todennäköisesti heikolla kipinällä, kun ei R-tulpasta mene normaalilla sytkäjännitteellä läpi samanlaista virtaa kuin oikeanlaisella tulpalla. Kai sinne voisi tunkata jotain suurjännitteistä tehopuolaa, mutta helpommalla pääsee kun valitsee suoraan sopivamman tulpan. Verrokkina DI:n sytytysjännite on muistaakseni n. 40kV, perinteisen puolasytkän taitaa olla 10kV tienoossa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: V4 viritys
No kyllä se hieman raskaan oloisesti käy ja savuttaakin vielä. Lie osasyy noissa tulpissa. Pitääpä käydä siihen ne oikeat tulpat...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: V4 viritys
Moi, sain Sonetin koneen purettua ja ihmettelin männän asentoa YKK:ssa. Se jää 2,05mm noin suurin piirtein sanottuna lohkon pintaa alemmas. Jotenkin tuntuu, että onkohan todellakin matalapuristeinen???
Kannet vasta pesussa, joten puristustilavuutta ei vielä mitattu. Mutta miltäs tuo kuulostaa???
Kannet vasta pesussa, joten puristustilavuutta ei vielä mitattu. Mutta miltäs tuo kuulostaa???
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 752
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: V4 viritys
Tehty VW kuplan 92 mm Mahlen männillä? Niillä jää lohkon alapuolelle. Voi kompensoida reilulla kansien laskulla, mutta tulee tiivistyä ongelmaa välikannessa.Sonett73 kirjoitti:Moi, sain Sonetin koneen purettua ja ihmettelin männän asentoa YKK:ssa. Se jää 2,05mm noin suurin piirtein sanottuna lohkon pintaa alemmas. Jotenkin tuntuu, että onkohan todellakin matalapuristeinen???
Kannet vasta pesussa, joten puristustilavuutta ei vielä mitattu. Mutta miltäs tuo kuulostaa???
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: V4 viritys
Voiko olla Fordin LC-männät (Low Compression) kyseessä? Niillä muistaakseni puristukset noin 8:1, kun HC:llä on noin 9:1. Itsellä on VW:n Mahlet ja vajaa pari mm lasketut kannet. Välikannesta on otettu kaksi mm pohjasta ja milli molemmista kyljistä. Hyvin on pitänyt jo vuosikausia.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Re: V4 viritys
Männissä merkintä 75mm ja tasapäinen. Tuo 75mm on koko männän korkeus, ainakin niin mittasin.
Puristuskorkeutta 39,2mm sain mittauksessa.
Puristuskorkeutta 39,2mm sain mittauksessa.
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: V4 viritys
Normi homma sonetissa ja muissa jenkkivientimalleissa. Niissä vakiona pienempi puristus, joka toteutettu matalammalla männällä. Lie syynä matalampi oktaaninen bensa jenkkilässä. Muuten, mikäli koneesi on alkuperäinen jenkkimarkkinoille tarkoitettu V4, niin silloin siinä pitäisi olla myös lyijytöntä bensaa kestävät kannet. Irtoseetejä ei pitäisi oleman, vaan pakoseetit ovat ns. pistekarkaistut kovemmiksi. Liekkö kestänevät ylimääräistä koneistusta ?? Eli tulisiko pelkällä läppäyksellä seetipinnat kuntoon ?
Re: V4 viritys
En tiedä muuta, kuin että Jenkkilässä Sonettini (vm-73) on nuoruutensa viettänyt. Itse käyttänyt uskollisesti venttiilien suoja-ainetta bensan seassa.
Kone on toiminut kyllä luotettavasti, mutta paukkuja siinä saisi olla edes vähän ulkonäön mukaisesti. Nyt se on kuin höyrykone ja yli 3500rpm sitä
ei kannata kiihdytyksissä kierrättää.
Nyt kun se on ihan palasiksi purettu, lähtee vauhtipyörä ilmeisesti huomenna sorvaukseen ja tavoite paino 5,5kg ???
Nokka-akseli odottaa hyllyssä ja on 7,6mm nostoinen ???
Haave on porauttaa se 93mm kokoon, mutta ne männät on vielä hakusessa. Mielellään sellaiset, mitkä menee heittämällä kiertokangen helaan, ehdotuksia??? Ja puristukset kohdalleen eli riittävän korkeaksi, nyt saa matalaviritteisyys riittää???
Onko Saab 99:n B- vai H-moottorin kiertokanki parempi/järkevämpi vaihtoehto kuin alkuperäinen??? Pituus ja laakerointi kampiakselille meneekö heittämällä??? Käykö 99 vai 96:sen KK-laakeri ???
Kone on toiminut kyllä luotettavasti, mutta paukkuja siinä saisi olla edes vähän ulkonäön mukaisesti. Nyt se on kuin höyrykone ja yli 3500rpm sitä
ei kannata kiihdytyksissä kierrättää.
Nyt kun se on ihan palasiksi purettu, lähtee vauhtipyörä ilmeisesti huomenna sorvaukseen ja tavoite paino 5,5kg ???
Nokka-akseli odottaa hyllyssä ja on 7,6mm nostoinen ???
Haave on porauttaa se 93mm kokoon, mutta ne männät on vielä hakusessa. Mielellään sellaiset, mitkä menee heittämällä kiertokangen helaan, ehdotuksia??? Ja puristukset kohdalleen eli riittävän korkeaksi, nyt saa matalaviritteisyys riittää???
Onko Saab 99:n B- vai H-moottorin kiertokanki parempi/järkevämpi vaihtoehto kuin alkuperäinen??? Pituus ja laakerointi kampiakselille meneekö heittämällä??? Käykö 99 vai 96:sen KK-laakeri ???
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 752
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: V4 viritys
Niin sulla oli vakio 1,7 jenkkien matalapuriste saastemääräys mosa.
Ford OHC: 92,33 mm (kolmas ylikoko) , 91,83 (2.), 91,33 (1.) tai 90,83 (STD). Puristuskorkeus 41,55 mm. Vakio veivit, laakerit ja kansipahvi. Milli männässä ei väännä eikä kierrä yhtään enempää.
Ford OHC: 92,33 mm (kolmas ylikoko) , 91,83 (2.), 91,33 (1.) tai 90,83 (STD). Puristuskorkeus 41,55 mm. Vakio veivit, laakerit ja kansipahvi. Milli männässä ei väännä eikä kierrä yhtään enempää.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: V4 viritys
Parempi on, järkevämpi ei.Sonett73 kirjoitti:
Onko Saab 99:n B- vai H-moottorin kiertokanki parempi/järkevämpi vaihtoehto kuin alkuperäinen??? Pituus ja laakerointi kampiakselille meneekö heittämällä??? Käykö 99 vai 96:sen KK-laakeri ???
Aika savotta sovittaa,joutuu kauloista hiomaan aika paljon ja kaventaa kankia, ja kaventaa tietysti laakeritkin. Itellä on tommoset eli tehtävissä on.
Kuten sanottua, ohc männät vaan, sellaset mullakin oli vaparissa.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Re: V4 viritys
Mites nyt kun mulla on varastossa Kuplan 92mm Mahleille porattu lohko jossa on nokan ja tp-akselin laakerit kumminkin jo vaihdettu uusiin. Kiikuttaisinko sellaisenaan koneistamolle OHC:n mäntien kera että pankaapa poraten, ei kai ne uudet laakerit ota siitä itseensä? Jos vaikka joskus saisi sen koneen kasailtua. Kampura on stroukkimallia eli 1.7 -mallia.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
-
- "Hirsch"
- Viestit: 752
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: V4 viritys
Oliko aikaisemmin tarkoitus koota kone jo hankituilla Kuplan männillä ? Parilla kaverilla on "V4KuplaMahle"-kone. Molemmissa kansia laskettu ja palotiloja muotoiltu ja toimii ihan ok viritettynäkin. Olisko puristuspaine ollut 9 bar ? Äänestä kuulee, ettei "paukkua" ole samalla tavoin kuin virikoneessa OHC:n männillä tai kunnon pattipää männillä.Jorppe kirjoitti:Mites nyt kun mulla on varastossa Kuplan 92mm Mahleille porattu lohko jossa on nokan ja tp-akselin laakerit kumminkin jo vaihdettu uusiin. Kiikuttaisinko sellaisenaan koneistamolle OHC:n mäntien kera että pankaapa poraten, ei kai ne uudet laakerit ota siitä itseensä? Jos vaikka joskus saisi sen koneen kasailtua. Kampura on stroukkimallia eli 1.7 -mallia.
Itse olen aina lohkon porauttanut nokan laakerit paikalla ja ei ongelmaa. Ei kai ne tasapainoakselin laakeritkaan siitä itseensä ota. Itse olen toki aina porauksen jälkeen ne tp-laakerit vaihtanut...siis katukoneeseen. Jokkis mosassa kun ei ole ollut koko tasapainoakselia paikalla ja silloin on joutunut tp-laakerit irrottamaan ja kääntämään ne toiseen asentoon (= öljyreiän tukkiminen ).
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: V4 viritys
Oli tarkoitus kasata Kuplan männillä. Kone on siis ostettu osina muutama vuosi sitten ja edellinen tekijä oli koneistukset teettänyt ja osat hankkinut. Mitään kiirettä tällä ei ole koska en ole vielä päättänyt mihin autoon moottorin laitan
Niin sillä aloin miettiä tätä OHC:n männille lohkon teettämistä kun se vielä olisi mahdollista. Kun kansia en haluaisi hirveästi laskea näiden mahdollisten tiiveysongelmien vuoksi. Että käyttökoneessa olisi mukava pelata varmemman päälle.
Niin sillä aloin miettiä tätä OHC:n männille lohkon teettämistä kun se vielä olisi mahdollista. Kun kansia en haluaisi hirveästi laskea näiden mahdollisten tiiveysongelmien vuoksi. Että käyttökoneessa olisi mukava pelata varmemman päälle.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
-
- "Hirsch"
- Viestit: 752
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: V4 viritys
Jos mäntiä ei ole hankittu, niin ehdottomasti kannattaa etsiä viimeisen ylikoon Mahlen tai jonkun muun valmistajan yli 92 mm Ford OHC: männät. Kuplan männät ei mene suoraan V4 kiertokankiin vaan vaatii holkit.Jorppe kirjoitti:Oli tarkoitus kasata Kuplan männillä. Kone on siis ostettu osina muutama vuosi sitten ja edellinen tekijä oli koneistukset teettänyt ja osat hankkinut. Mitään kiirettä tällä ei ole koska en ole vielä päättänyt mihin autoon moottorin laitan
Niin sillä aloin miettiä tätä OHC:n männille lohkon teettämistä kun se vielä olisi mahdollista. Kun kansia en haluaisi hirveästi laskea näiden mahdollisten tiiveysongelmien vuoksi. Että käyttökoneessa olisi mukava pelata varmemman päälle.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )