V4 viritys

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
wessman
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Loka 05, 2012 16:09

V4 viritys

Viesti Kirjoittaja wessman »

Tervehdys,

Mikä olisi helpoin tapa saada 90 heppaa 1970 luvun Saab V4 1498 koneeseen, niin että se myös kestää? Mitä osat suunnilleen mahtaa kustantaa ja paljonko suunnilleen ammattimieheltä kestää sen tekeminen?

Kiitokset etukäteen vastauksistanne.

T. Pete
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Virittämisestä höpötetty mm "V4 nokka-akseli?" -juttussa ( http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=10&t=37301 )

- koneen on oltava perusteiltaan kunnossa eli ei mikään nokalta nostettu "joku" (= uudet laakerit ála kampikakseli, kiertokanki ja tasapainoakseli + tietysti männät+männänrenkaat kunnossa = mittaa puristukset)
- kansista pakopuolelta suurennusta niin kuin sporttiputket vaatii + välilaipat samoin (1 3/4 tuumaako ne oli)
- ei tarvitse heti viilata imupuolta (virtaa yli 90 hv vakiona)
- kansien lasku 1 mm
- jäykemmät venttiilijouset
- sportin putket tai vastaavat
- kaasariksi 2-kurkkuinen vaiheittain aukeava (joku muu kuin vakio Solex esim Weber 32/36 DGV)
- imusarjan laipan suurennos esim sille 32/36 DGV:lle
- vauhtipyörän kevennys ulkokehältä
- nokka-akseli 7.6
- virranjakajan käsittely (keskipakosäätimen jousi jäykemmäksi ja alipaine säädin pois käytöstä) = ihan ammattilaisen juttua
- auton säätö dynamometrillä.

Vakio bensapumppu riittää. Isoja venttiileitä ei tarvitse.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
wessman
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Loka 05, 2012 16:09

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja wessman »

Kiitos vastauksestasi. Onko mitään hinta arviota mitä uudet osat maksaa? Paljonko ammattimieheltä menis työtunteja? Tämä kone on vasta pistetty palasiksi ja kasattu uudelleen. Samalla se oli hoonattu ja tiivisteet kaikki vaihdettu.

T.pete
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7427
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja mestari »

-joltakin amma mieheltä voi kysyä paljonko virranajakajan modaaminen maksaa
-kaasarin hinnan saa kaupasta
-välilaipan koneistettua koneistamolla muutama kybä ehkä
-pari jäykkää viikonloppua ulkorappusilla vingun kanssa ei maksa sulle mitään kun itte suurentelet polvien välissä vingulla pakopuolia.
eri asia jos viet ne koneistamon sedälle joka vinguttaa niitä 70 e /h. sillä välin kun makailet sohvalla., parempi kuitenkin antaa kaverin lepäillä ja tehdä itse. :D
- kansien lasku hinnan saa koneistamolta tietää.
-sportin putket oli myynnissä tikkiksellä, hita kysely sieltä.
-vauhtipyörän sorvaus koneitamolta kysely.
-GT motorsilta kysely nokasta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Mestari jo vastaili :) . Tässä täydennystä.
- laakerit maksaa, MUTTA vanhoilla en kasaisi.
- imusarjan ja sen laipan suurennus vinkulla alumiiniterällä juuri sen kaasarin kurkkujen kokoiseksi (ei ole vaikea juttu - vaatii kompuran ja paineilma vinkun ja terän ja mittailua)
- pakopuoli: suurenna vakio kartiolaipat sorvarilla oikean kokoiseksi vrt sporttiputket ja sit vinkulla kansien puolelta reikä saman kokoiseksi suurennetuilla laipoilla mittaillen => pakokanavien viilailu lisäksi on extraa
- nokka löytyy sieltä GT Motorsilta suoraan (myös kadulla miellyttävämpi 7.2)
- venttilijousia ala Saab 96 viri en tiedä mistä löytää ylimääräisiä, mutta varmasti monta muuta vaihtoehtoa löytyy (tai vakiot + lisäjouset alle tms)
- kaasareita kannattaa kyttäillä esim Freetechincisin sivulta tai ostaa kerralla uusi samaisesta paikasta ( http://www.freetechnics.fi/ )
- SÄÄDÄTÄ auto vaikka maksaa abaut 200....€ . Voi sit kiihdyttää huoletta.
- jos joudut mäntiä vaihtelemaan ja porailemaan, niin etsi 1.7 kampura ja laita Ford OHC männät - 300 cm3 ei tee ihmettä, mutta ei haittaakkaan :P
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

wessman kirjoitti:Kiitos vastauksestasi. Onko mitään hinta arviota mitä uudet osat maksaa? Paljonko ammattimieheltä menis työtunteja? Tämä kone on vasta pistetty palasiksi ja kasattu uudelleen. Samalla se oli hoonattu ja tiivisteet kaikki vaihdettu.

T.pete
Ja sit imusarja ja kannet irti ja nokka-akselin vaihto ja viilaukset kanteen.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
wessman
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Loka 05, 2012 16:09

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja wessman »

Tervehdys,

Kiitti kovasti vastauksistanne. Itte en osaa tehä muuta kuin aijaa ja katsella kun muut tekevät sen eli parempi viedä lista kaverille ja pyytää häntä anovasti tekemään virityksen....Muuten paljonko on moottoriöljyn tilavuus tässä 1.5 koneessa ( 3- 4 litraa), niin tietää varata öljyä tarpeeksi?

T.pete
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

wessman kirjoitti:Tervehdys,

Muuten paljonko on moottoriöljyn tilavuus tässä 1.5 koneessa ( 3- 4 litraa), niin tietää varata öljyä tarpeeksi?

T.pete
Olikohan se 3.5 l suodattimen vaihdon yhteydessä.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

No neljän litran kannu piisaa ja jää vielä tilkka matkaevääksikin. 3,5 varmaan aika lähellä, olisko mitoitettu jenkkigallonaa silmällä pitäen, ameriikanmoottori kun on :wink:
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Pitkäranteinen
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 20:03
Paikkakunta: Tampere

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja Pitkäranteinen »

Morjens! Lainataanpa topikkia, oisko mitään raakaa arviota mitä maksaa tommonen 120+ heppanen katukone 96 Saabiin? Toki se nyt riippuu vähän kaikesta mutta ees sinnepäin arvio koneistuksineen, osineen..? Ja siis kerralla hyvä motti mikä kestää, eli ei mitään räpellyksiä vaan ihan määrätietosesti tehty kone. Jos vaikka kasaustyölle ei laske hintaa..
Rupee kuuppakuume nousemaan niin kovaks että se on varmaan Trans Am myynnissä keväällä... :D Ja tiedän, vähän tyhmähkö kysymys mutta en jaksa välittää. :)
'92 Saab 900EP
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Saattaa se hyvän veenelkun rakentaminen maksaa about saman kuin ranssamiin kevyesti katuviritetyn pikkulohkon rakentaminen.

Jos ajatellaan että laitetaan kaikkien laakerien lisäksi jakopäähän metallipyörät, 93mm takomännät ja "kevyt" kansityö, pitkäiskuinen kampi ehkä tuplatuplakaasarit imusarjoineen jne. 120 heppaa on jo aika kova (vapaastihengittävälle) veenelkulle käsittääkseni. 100 heppaa löytyy jo aika perusjutuilla mutta se 20 lisäpollea sitten jo vaatii hieman enemmän.

Mutta varmasti on hintansa väärti 8)
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Pitkäranteinen
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 20:03
Paikkakunta: Tampere

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja Pitkäranteinen »

Kiitosta vastauksesta! Onhan tossa jo osviittaa, tosin Pontiac pitää olla sen ikäinen että siinä on Pontiacin kone eikä mitään hiton letukoita :wink:
Ja eihän se siihen koneeseen jää. Onhan se sitten mietittävä laatikon välitykset jne jne.. Niin ja ennen kaikkea semmosen kopan löytäminen mihin kaikki kannattaa muljauttaa! Mutta tässä vaan ajatuksella leikin.. Ois se vaan niin pirun pervo laite että. Yks kesä tuli jokkista aikanaan 96:lla ajettua, siitä lähtien se on ollu mielessä..

Jos 120heppaa on sitten jo "paha" saada niin tavoitetta pitäs laskee. :)
'92 Saab 900EP
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

No ei se kyllä tuollaisia osia tarvitse. Sonettissa oli vielä hetki sitten 120hv tekniikka (nyt tallin lattialla putkistoineen). Sonettin video kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Juttua on siinä "V4 nokka-akseli?" -juttussa, mutta ihan pikaisesti.
- lasketut isoventtiili kannet (ei tarvitse olla kaksiporttiset)
- kaasari Weber 32/36 DGV
- kunnon putkisto
- 1.7 L kampiakseli ja Ford OHC:n männät
- 7.9 nokka (mulla kireämpi)
- kevennetty vauhtipyörä
- vakio jakopään rattaat käy katuautossa
- jakajan käsittely
- säädättäminen jne

Olen varma että 110 hv koneteho irtoaa viilatuilla vakioventtiili kansilla. Sportin putkisto ei todennäköisesti riitä yli 100 hv.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11468
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja jus »

KeijoAnnikki kirjoitti:Juttua on siinä "V4 nokka-akseli?" -juttussa
Tätäkö tarkoitat? http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=10&t=37301
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

jus kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti:Juttua on siinä "V4 nokka-akseli?" -juttussa
Tätäkö tarkoitat? http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=10&t=37301
Juuri sitä. Ja oli siellä muitakin juttuketjua, missä tästä on keskusteltu. Asia ei ole vanhentunut - hinnat varmasti.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin