V4 viritys

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Pitkäranteinen
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 20:03
Paikkakunta: Tampere

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja Pitkäranteinen »

Juu ketjut on luettu, hinnoista vaan ei oo mitään missään :)
'92 Saab 900EP
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Tässä kun noita kansia valmistelen ventiiliremonttia varten, niin hieman ihmetyttää miksi pakopuolen ulostulo kannessa on pienempi kuin tiiviste, kartiovälikappale tai vakiopakoputken sisähalkaisija. pienin halkaisija on luokkaa 31.5mm ja yhdestä reunasta vieläpä tasainen. Yläpään tiivistesarjassa tulleen tiivisteen halkaisija on ehkä 35-36mm ja kartiovälikappaleen vajaat 34mm.

Liekö siitä suurempaa vahinkoa tulee vaikka hinkkaan aukon pyöreäksi ja saman kokoiseksi kuin kartiosoviteessa on. Samalla jos noita kanavien valujälkiä hieman hioisi pois. Kovempi 'viritys' saa jäädä vielä tulevaisuuteen.
96 V4i -73
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Playboy kirjoitti:Simons itse asiassa hiljentää ääniä. Muuttuu pärinästä murahteluksi. Putken päästä kuulostaa hieman järeämmältä, mutta sisältä on jopa hiljaisempi.

Vakiopilli on sen verran ahdistava värkki, että en suosittele oikein minkäänlaisia muitakaan virityksiä jos ei sitä aio vaihtaa.

Itselläni oli käytössä Simons melkein kymmenen vuotta ja on epäilemättä paras ratkaisu yksporttikansille. Alkupätkä joutui pari vuotta sitten väistymään kansien vaihduttua kaksiporttisiksi, mutta auton keskeltä taakse on putki edelleen Simonsin rööriä hieman modattuna.
Kopioin 'Playboy':n tekstin tämän aiheen alle "Saab 96" aiheen kaasari/pakoputki keskustelusta, kun se sopii tähän paremmin.

Hankin Alfamerin Nelitahtimoottorin virittäminen kirjan vuodelta 2007, jossa on mielenkiintoisia näkökohtia virittämiseen liittyen. Toki nekin ovat jossain määrin A. Graham Bell:n omia näkemyksiä, mutta käsittääkseni hänen pitäisi olla ihan pätevä heppu. Moottoritekniikan hiplaaminen kun on se verran kiehtova aihe, niin menihän siinä yksi ilta lueskellessa. Lähinnä kiinnostaa kuupan olemassaolevien osien mitoitus.

Kuten tuossa puhetta oli, että vakioputki on ahdistava värkki, niin sitä se todellakin on. Mittasin väliputken ulkohalkaisijaksi noin 35mm, joka esimerkiksi seuraavan taulukon mukaan on melkoinen tukko, kun 1.5"= 38.1mm putkellakin maksimiteho on 78hv.
http://www.exhaustvideos.com/faq/how-to ... -diameter/
Samanlaisia halkaisijoita antaa myös alfamerin kirja. Ehkäpä optimaalisin koko vakiokoneeseen olisi jossain 40-44mm välillä.

Yksikurkkuisen kaasuläpän koko, kun on 32mm, niin sillä laskennallisesti tulee luokkaa max 70hv. Itse laitan ruiskun yhteydessä 38mm läpän, jolla maksimiteho on vajaat 100hv. Toki kaasarin venturiputken vs. ruiskukoneen kaasuläpärin virtauserosta en osaa sanoa. Liian suuri kaasuläppä on taas hankala säädettävä/ajettava.

Sähköflektilläkin on yllättävä vaikutus, kun kirjassa puhutaan maksimissaan jopa 10hv tehonhäviöistä hihnavetoisella flektillä ja neuvotaan ehdottomasti vaihtamaan se sähköiseen. Toki kuupan koneessa ei tuon suuruisista tehohäviöistä kannata puhua, mutta jospa sillä vaikka 2 heppaa saisi irtoamaan.

Kaikki nuo ovat tietysti yleistettyjä tehoarvoja ja tietysti muitakin muuttujia on, jotka vaikuttavat yksittäisien osien mitoitukseen, mutta noista voisi lähteä.
96 V4i -73
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja tommij »

Onkos joku jostain nyt viime aikoina Pinton mäntiä ostellut, eli mistä sais ns. sopivasti?

0.5mm ylikoko, halkaisija 91.35mm tai 1mm ylikoko, halkaisija 91.83mm

- Puristuskorkeus 41.55 tai 41.65 (näissä näytti olevan vähän eroja, Mahlet vissiin 41.55. Meikäläisen käyttötarkoitukseen molemmat käy.)
- Männäntappi 24mm
- Männänrenkaineen ja tappeineen.

Ne 500 euron Wössnerit voi heti unohtaa, hieman edullisemmat versiot hakusessa... :D

Mielenkiintoista noita laskurilla pyöritellä. Kannentiivisteitäkin näytti olevan omassakin hyllyssä ainakin kolmea eri paksuutta välillä 1.3 - 1.5 mm. Vaikuttaa jo heti tuokin puristuksiin:

Poraus 92mm, puristuskorkeus 41.55, 1.5 mm tiivisteellä = 10.7
Ja toisesta päästä
Poraus 93mm, puristuskorkeus 41.65, 1.3 mm tiivisteellä = 11.4
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Minä ostin "vasta" (n 6kk sitten) Ford OHC männät 1mm ylikokoisena Oulun Tarviketorilta ja löytyi suoraan hyllystä, tiedä sitten löytyykö enää.
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Tuli vihdoin tällättyä kuuppaan lambda-anturi pakoputkeen ja viikonloppuna oli tarkoitus alkaa säätelemään seoksia vähän paremmin kohdilleen. Pitää vaan hommata repullinen DGV:n suuttimia että on mistä vaihdella :lol:
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Juha K kirjoitti:Tuli vihdoin tällättyä kuuppaan lambda-anturi pakoputkeen ja viikonloppuna oli tarkoitus alkaa säätelemään seoksia vähän paremmin kohdilleen. Pitää vaan hommata repullinen DGV:n suuttimia että on mistä vaihdella :lol:
Onko sulla tavallinen vai laajakaistalabda? Free tecnicsin sivuilla puhutaan vielä kylmästä ja lämmitettävästä lambdasta. Löytyy myös myös DGV, siihen repullinen suuttimia ja lambdan paikka putkessa. Pellin alla on hiukan kutitettu V4 1,7 kampuralla ja 92 männillä.

Kuinka muuten sytytyksen saaminen kohdalleen virikoneessa kotikonstein? Nätisti toimi viime kesän, mutta kaikki säädöt "korvakuulolta".
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61 ja Volvo 144 -71.
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Laajakaista lämmitettävällä anturilla.

Virranjakajan olen muokannut jäykistämällä vastapainojen jousia yms ja testannut ennakkolampulla. Nyt vastaa aikalailla KeijoAnnikin sonettin jakajan ennakkoja. Kun saan seokset vähän paremmin kohdilleen niin käy tekemässä sytkän hienosäädöt penkissä.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Minkä verran tehoja ootte V4:sta ottaneet irti, tai mitä siitä maximissaan vois irrota, vaparina siis? Itellä aihio kiikarissa, että jos sitä vaikka lisää kutittelis...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

baasenar kirjoitti:Minkä verran tehoja ootte V4:sta ottaneet irti, tai mitä siitä maximissaan vois irrota, vaparina siis? Itellä aihio kiikarissa, että jos sitä vaikka lisää kutittelis...
Saahan niistä - speksit näissä viritysjutuissa. Sonetissa oli 110 hv pyöriltä - kone nyt tallin nurkassa putkistoineen. Puolenkymmentä muuta katukonetta erilaisilla jutuilla yli 100 hv konetehoa. Jokkiskoneista yhdellä vaakalla irronnut 130 - 150 hv konetehoa. Joskus vielä ristisarjalla ja 2.0 litraisena :lol:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23902
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

oranssissa kirjassa ihan hyvät ohjeet ja piirustukset.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja baasenar »

KeijoAnnikki kirjoitti:Jokkiskoneista yhdellä vaakalla irronnut 130 - 150 hv konetehoa
Tuommosessa varmaan jo 45 vaakaimut vai...?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

baasenar kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti:Jokkiskoneista yhdellä vaakalla irronnut 130 - 150 hv konetehoa
Tuommosessa varmaan jo 45 vaakaimut vai...?
No ei - 1x vaakaimu 48 mm.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja baasenar »

KeijoAnnikki kirjoitti:
baasenar kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti:Jokkiskoneista yhdellä vaakalla irronnut 130 - 150 hv konetehoa
Tuommosessa varmaan jo 45 vaakaimut vai...?
No ei - 1x vaakaimu 48 mm.
No joo... niinhän tuota olit kirjoittanut, en vaan heti tajunnut. :mrgreen: Onkos se tuo allekirjoituksesi 1.8 kone, josta nuo lukemat lähtee? Saakos 1.5:sta noita lukemia otettua?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

baasenar kirjoitti:No joo... niinhän tuota olit kirjoittanut, en vaan heti tajunnut. :mrgreen: Onkos se tuo allekirjoituksesi 1.8 kone, josta nuo lukemat lähtee? Saakos 1.5:sta noita lukemia otettua?
Joo - Sonettin kone on videossa ja jokkisauton suurimmat tehot oli aikanaan 95 mm pattipää männillä ~ n 1,9 l.

300 cm3 ei niitä tehoja tuo - vääntöä kylläkin. Kaikki koneet olleet 1.8 l, mutta aikanaan tallilla väännettiin Anacondalle 1.5 l budjetti jokkiskone. Juttua siitä ja monesta muustakin aiheeseen liittyvästä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... is#p597431
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin