V4 viritys

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Kone on alunperin 1.7 l ja sitten porattu 1.8:ksi. Vauhtis kevennetty, jyrkempi nokka, onkohan 7.9 vai 8.1... pitää tarkistaa, kaasari 40 weber, jäykemmistä venttiilinjousista ei vielä tietoa, eikä virranjakajan modauksesta. Mites tuo pakopuoli muuten, kun nyt nuo ohjeiden mukaiset kanavien avarrukset on tehty, eli minkä kokoinen rööri tuohon kannattaa laittaa? 2.5" vai...? Konetehoa tuossa on toista sataa jonkun matkaa... Pitää käyttää rullilla se säädättämässä, niin näkee tehotkin sitten...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Sonettin putkisto on alkukäyriltään 1 3/4 tuumaa, mutta pakoaukot on viilattu ihan max kokoon. Lattiareikien jälkeen lähtee 2 tuumaisena tuplaputkistona (Simonssit) ja laatikon alla on yhdistävä putki.

Uskoisin, että sportin putkiston alkukäyrät (abaut 40 mm) riittää kokoamaan asti (irralliset välilaipat sorvattava samaan kokoon) ja siitä 2 tuumaisena loppuun asti.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja baasenar »

nalleolut kirjoitti:oranssissa kirjassa ihan hyvät ohjeet ja piirustukset.
Mikä tää oranssi kirja ja mistä sellaisen saa?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
lart
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 16:36
Paikkakunta: Jönköping/Ruotsi

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja lart »

Tuossa on ilmeisesti kotitekoiset virikannet.
http://www.blocket.se/ostergotland/Dubb ... ?ca=17&w=3
9-5 Wagon 2.3tA Vector -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
9-5 Wagon 1.9Tid Hirsch Vector Griffin -09
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

lart kirjoitti:Tuossa on ilmeisesti kotitekoiset virikannet.
http://www.blocket.se/ostergotland/Dubb ... ?ca=17&w=3
Kuva väärästä kulmasta. Tehtaan 2-porteissa on kyllä sama määrä pinnapultteja, mutta tökeröt hitsauksen jäljet oikeassa kannessa kielisi omatekemästä. Toki saihan 2-porttisen muutossarjaa ostettua eli itse rälläköitiin orkkiskansista pakopuoli pois ohjeiden mukaan ja viilauksen jälkeen hitsattiin tilalle 2-porttinen pakolaippa. Maltillisesti viilatut imukanavat. Johan ovat hinnan keksineet :mrgreen: .
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Mennäänkö viritetyissä koneissa ihan normisytytystulpilla?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

baasenar kirjoitti:Mennäänkö viritetyissä koneissa ihan normisytytystulpilla?
NGK BP6ES toimii erittäin hyvin.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja baasenar »

KeijoAnnikki kirjoitti:
baasenar kirjoitti:Mennäänkö viritetyissä koneissa ihan normisytytystulpilla?
NGK BP6ES toimii erittäin hyvin.
Ok. Just semmoset on hankittu, mutta ajattelin vielä varmistaa. Kiitos!
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Ilmeisesti nuo NGK BPR6ES-tulpat on häiriösuojattuja ja muilta ominaisuuksiltaan samanlaisia vai...?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja aero »

No ei. Niissä on sarjavastus eli ovat sytytysjärjestelmälle raskaampia. Jos oikeaksi tulpaksi on mainittu ärrätön tulppa, niin ärrällisellä sytkä tuskin toimii oikein.

Paitsi tietty jos pistää kuuppaan DI:n, nii B(C)PR6ES on varmasti oikea valinta :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
lart
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 16:36
Paikkakunta: Jönköping/Ruotsi

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja lart »

Tuolla näyttäis olevan osaa saapikkaaseen:http://www.veteranshop.se/
9-5 Wagon 2.3tA Vector -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
9-5 Wagon 1.9Tid Hirsch Vector Griffin -09
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja baasenar »

aero kirjoitti:No ei. Niissä on sarjavastus eli ovat sytytysjärjestelmälle raskaampia. Jos oikeaksi tulpaksi on mainittu ärrätön tulppa, niin ärrällisellä sytkä tuskin toimii oikein.

Paitsi tietty jos pistää kuuppaan DI:n, nii B(C)PR6ES on varmasti oikea valinta :D.
Ne olivatkin siis ärrälliset mitkä varaosaliikkeestä möivät... no katotaan aikanaan miten ne toimivat. Nyt on putkiston vaihto meneillään. Simonsia menee originellin tilalle.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 477
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Vaihdoin virikansien tilalle toiset virikannet. Venttiilien säätöpultit oli todella kireällä keinuvivuissa. Ei muuten saanut edellisillä kansilla välyksiä kohdalleen. Uusilla kansilla kun säätää venttiileitä niin melkein sormin kiristämällä saa välyksen kohdalleen. Veikkaan että olisi irronneet jos olisi laittanut käymään.

Laitoin paksut prikat keinuvipuakselien alle että sain jonkun verran kireämmälle ne säätöpultit. Ei tunnu kuitenkaan ratkaisuna kovin luotettavalta, vai mitä mieltä muut on?

Voiko kansien, arviolta 1,5 mm laskeminen aihettaa sen että työntötangot jää pitkiksi vai olisiko ongelma esim. keinuvivuissa?

Kaikki osat on olleet käytettyinä ostettuja eikä tarkkaa tietoa ole ollut paljonko on höylätty. Kolmannet höylätyt kannet menossa, mutta tätä ongelmaa ei ole ennen ollut.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61 ja Volvo 144 -71.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Kyllä ne säätövarat sen kannen laskun verran muuttuvat, mutta kyllä ne silloinkin on säädöissä saanut pysymään. Säätöpultit pitää olla abaut yhtä napakat säädettäessä kuin vakiossa tai muuten saat säätää tasalta ja puolelta. Prikkoja en muista käyttäneeni, mutta pitää katsoa vielä tallilla vanhaa kisakonetta.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin