V4 viritys

Wanhojen Saabien oma alue.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16 am
Paikkakunta: Kittee

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja baasenar » La Elo 16, 2014 9:20 pm

Kone on alunperin 1.7 l ja sitten porattu 1.8:ksi. Vauhtis kevennetty, jyrkempi nokka, onkohan 7.9 vai 8.1... pitää tarkistaa, kaasari 40 weber, jäykemmistä venttiilinjousista ei vielä tietoa, eikä virranjakajan modauksesta. Mites tuo pakopuoli muuten, kun nyt nuo ohjeiden mukaiset kanavien avarrukset on tehty, eli minkä kokoinen rööri tuohon kannattaa laittaa? 2.5" vai...? Konetehoa tuossa on toista sataa jonkun matkaa... Pitää käyttää rullilla se säädättämässä, niin näkee tehotkin sitten...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-

Avatar
KeijoAnnikki
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 9:43 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja KeijoAnnikki » Su Elo 17, 2014 7:23 pm

Sonettin putkisto on alkukäyriltään 1 3/4 tuumaa, mutta pakoaukot on viilattu ihan max kokoon. Lattiareikien jälkeen lähtee 2 tuumaisena tuplaputkistona (Simonssit) ja laatikon alla on yhdistävä putki.

Uskoisin, että sportin putkiston alkukäyrät (abaut 40 mm) riittää kokoamaan asti (irralliset välilaipat sorvattava samaan kokoon) ja siitä 2 tuumaisena loppuun asti.
Saab 97 vm -71 ( http://www.youtube.com/watch?v=hNklzkv5J_I )
Saab 96 vm -73
Saab 9-3 Aero 5D vm -02
JM Saab 96 V4 1.8 l

baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16 am
Paikkakunta: Kittee

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja baasenar » Su Elo 17, 2014 9:22 pm

nalleolut kirjoitti:oranssissa kirjassa ihan hyvät ohjeet ja piirustukset.

Mikä tää oranssi kirja ja mistä sellaisen saa?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-

lart
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 4:36 pm
Paikkakunta: Jönköping/Ruotsi

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja lart » Su Elo 17, 2014 10:17 pm

Tuossa on ilmeisesti kotitekoiset virikannet.
http://www.blocket.se/ostergotland/Dubb ... ?ca=17&w=3
9-5 Wagon 2.3tA Vector -02

Avatar
KeijoAnnikki
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 9:43 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja KeijoAnnikki » Ti Elo 19, 2014 7:00 pm

lart kirjoitti:Tuossa on ilmeisesti kotitekoiset virikannet.
http://www.blocket.se/ostergotland/Dubb ... ?ca=17&w=3


Kuva väärästä kulmasta. Tehtaan 2-porteissa on kyllä sama määrä pinnapultteja, mutta tökeröt hitsauksen jäljet oikeassa kannessa kielisi omatekemästä. Toki saihan 2-porttisen muutossarjaa ostettua eli itse rälläköitiin orkkiskansista pakopuoli pois ohjeiden mukaan ja viilauksen jälkeen hitsattiin tilalle 2-porttinen pakolaippa. Maltillisesti viilatut imukanavat. Johan ovat hinnan keksineet :mrgreen: .
Saab 97 vm -71 ( http://www.youtube.com/watch?v=hNklzkv5J_I )
Saab 96 vm -73
Saab 9-3 Aero 5D vm -02
JM Saab 96 V4 1.8 l

baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16 am
Paikkakunta: Kittee

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja baasenar » Su Syys 07, 2014 11:29 am

Mennäänkö viritetyissä koneissa ihan normisytytystulpilla?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-

Avatar
KeijoAnnikki
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 9:43 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja KeijoAnnikki » Su Syys 07, 2014 9:23 pm

baasenar kirjoitti:Mennäänkö viritetyissä koneissa ihan normisytytystulpilla?

NGK BP6ES toimii erittäin hyvin.
Saab 97 vm -71 ( http://www.youtube.com/watch?v=hNklzkv5J_I )
Saab 96 vm -73
Saab 9-3 Aero 5D vm -02
JM Saab 96 V4 1.8 l

baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16 am
Paikkakunta: Kittee

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja baasenar » Su Syys 07, 2014 9:51 pm

KeijoAnnikki kirjoitti:
baasenar kirjoitti:Mennäänkö viritetyissä koneissa ihan normisytytystulpilla?

NGK BP6ES toimii erittäin hyvin.

Ok. Just semmoset on hankittu, mutta ajattelin vielä varmistaa. Kiitos!
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-

baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16 am
Paikkakunta: Kittee

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja baasenar » Ma Loka 06, 2014 12:58 pm

Ilmeisesti nuo NGK BPR6ES-tulpat on häiriösuojattuja ja muilta ominaisuuksiltaan samanlaisia vai...?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-

Avatar
aero
-
Viestit: 5165
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 6:13 am

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja aero » Ma Loka 06, 2014 1:10 pm

No ei. Niissä on sarjavastus eli ovat sytytysjärjestelmälle raskaampia. Jos oikeaksi tulpaksi on mainittu ärrätön tulppa, niin ärrällisellä sytkä tuskin toimii oikein.

Paitsi tietty jos pistää kuuppaan DI:n, nii B(C)PR6ES on varmasti oikea valinta :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

lart
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 4:36 pm
Paikkakunta: Jönköping/Ruotsi

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja lart » Ma Loka 06, 2014 1:39 pm

Tuolla näyttäis olevan osaa saapikkaaseen:http://www.veteranshop.se/
9-5 Wagon 2.3tA Vector -02

baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16 am
Paikkakunta: Kittee

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja baasenar » Ti Loka 07, 2014 11:37 am

aero kirjoitti:No ei. Niissä on sarjavastus eli ovat sytytysjärjestelmälle raskaampia. Jos oikeaksi tulpaksi on mainittu ärrätön tulppa, niin ärrällisellä sytkä tuskin toimii oikein.

Paitsi tietty jos pistää kuuppaan DI:n, nii B(C)PR6ES on varmasti oikea valinta :D.

Ne olivatkin siis ärrälliset mitkä varaosaliikkeestä möivät... no katotaan aikanaan miten ne toimivat. Nyt on putkiston vaihto meneillään. Simonsia menee originellin tilalle.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-

vkutvonen
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 8:45 pm
Paikkakunta: Pirkkala

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja vkutvonen » La Loka 11, 2014 9:16 pm


JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1010
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 2:29 pm
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre - Seinäjoki

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja JiiVee » Su Loka 19, 2014 6:06 am

Vaihdoin virikansien tilalle toiset virikannet. Venttiilien säätöpultit oli todella kireällä keinuvivuissa. Ei muuten saanut edellisillä kansilla välyksiä kohdalleen. Uusilla kansilla kun säätää venttiileitä niin melkein sormin kiristämällä saa välyksen kohdalleen. Veikkaan että olisi irronneet jos olisi laittanut käymään.

Laitoin paksut prikat keinuvipuakselien alle että sain jonkun verran kireämmälle ne säätöpultit. Ei tunnu kuitenkaan ratkaisuna kovin luotettavalta, vai mitä mieltä muut on?

Voiko kansien, arviolta 1,5 mm laskeminen aihettaa sen että työntötangot jää pitkiksi vai olisiko ongelma esim. keinuvivuissa?

Kaikki osat on olleet käytettyinä ostettuja eikä tarkkaa tietoa ole ollut paljonko on höylätty. Kolmannet höylätyt kannet menossa, mutta tätä ongelmaa ei ole ennen ollut.
9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), 96 -71 (stage 1), CSE 2,3 T -94, A4 1,9 Tdi Quattro -03, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Skoda 1201 STW -54 ja Avensis -03

Avatar
KeijoAnnikki
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 9:43 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

ViestiKirjoittaja KeijoAnnikki » Ma Loka 20, 2014 9:43 pm

Kyllä ne säätövarat sen kannen laskun verran muuttuvat, mutta kyllä ne silloinkin on säädöissä saanut pysymään. Säätöpultit pitää olla abaut yhtä napakat säädettäessä kuin vakiossa tai muuten saat säätää tasalta ja puolelta. Prikkoja en muista käyttäneeni, mutta pitää katsoa vielä tallilla vanhaa kisakonetta.
Saab 97 vm -71 ( http://www.youtube.com/watch?v=hNklzkv5J_I )
Saab 96 vm -73
Saab 9-3 Aero 5D vm -02
JM Saab 96 V4 1.8 l