Kuupan valmistusmäärä 1980?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Kuupan valmistusmäärä 1980?

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Etsillä koitin, internetiä selannut rankasti, museolla tänään tenttasin... Varmaa tietoa tuntuu olevan vaikea löytää.

Mikä mahtaa olla 96 valmistusmäärä vuonna 1980?
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Kuupan valmistusmäärä 1980?

Viesti Kirjoittaja vfr »

Tämmöstä tietoa löytyi netin syövereistä, viimeinen olisi valmistettu 4.1 tai 5.1.1980 ja vuonna 1980 kuuppia olisi valmistettu 8 kappaletta.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Kuupan valmistusmäärä 1980?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tämä on sellainen iäisyyskysymys. "Virallisesti" kaikki loput tehtiin 1979 puolella, mutta tiettävästi ainakin yksi koottiin videotallenteeksi jokunen viikko valmistuksen päätyttyä. Tosin en ole itse koskaan kyseista rainaa nähnyt. Auto lienee ollut hopeanharaa. Myöskin se "viimeiset 300 sinistä" on samalla tavalla hieman epäselvä käsite, kun runkonumerointiin 2521-2820 mahtuu myös muun värisiä yksilöitä.
# 419 Vesa Pohjalainen
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Kuupan valmistusmäärä 1980?

Viesti Kirjoittaja kostape »

Teollinen toiminta on joskus joustavaakin.
Voi olla, että massatuotanto loppui 1979 vuonna, mutta inventaarissa todettiin varastoon jääneen liikaa osia, joten päätettiin että "tehdään pieni sarja" 1980 puolella. Samaa asennetta saattoi olla sen 300 kpl juhlamallin tekemisessäkin.
Ei kai silloin vielä ostojen ja muu materiaalin ohjaus tietokoneilla ollut yhtä pikkutarkkaa kuin nykyisin ns. lean-tuotannon aikana.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7427
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kuupan valmistusmäärä 1980?

Viesti Kirjoittaja mestari »

eikö niitä vanhoja työntekijöitä voi haastatella, voisi joku ukissa asuva klubilainen tehdä ns revolverihaastattelua asian tiimoilta niin asiaan tulee selvyys ns liukuhinalta :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kuupan valmistusmäärä 1980?

Viesti Kirjoittaja ristos »

"mestarin" ehdotus on kyllä erinomainen! Jos vaikka "taksimies Virtanen" seurailisi tätä meidän foorumia, kun ollut töissäkin siellä tehtaalla aikoinaan. Tunnet varmaan oikeita henkilöitä, vai mitä? :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kuupan valmistusmäärä 1980?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Hiukan löytyi 96:sta tietoa sen paikkansa pitävyyttä en kuitenkaan voi taata, mutta tässä se on:

1980 Produktionen av Saab 96 avslutas i januari och sista exemplaret körs av rallyföraren Erik Carlsson från från fabriken i finska Nystad till Saab-museet i Trollhättan där den står kvar än idag. Totalt såldes 967 96:or sista året.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Suomennos:
Saab 96:sen valmistus lopetettiin tammikuussa 1980 ja viimeisen näistä ajoi Erik Carlsson uudenkaupungin tehtaalta saabin museoon trollissa, auto löytyy sieltä vieläkin. 96 myytiin kaiken kaikkiaan 967 kpl. viimeisenä vuonna.

Onko 96:sen myyntimäärä sama kuin -80 valmistus? luulen ettei näin ole vaan siinä on kaikki MY1980 96 autot. Linkki: http://www.centralen.se/saab-automobil/

Siis ei tarkkaa tietoa montako valmistui 1980?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kuupan valmistusmäärä 1980?

Viesti Kirjoittaja ristos »

No niin, nyt tuolla Uudenkaupungin päässä tätä asiaa selvitellään ja perästä kuulemma kuuluu!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Kuupan valmistusmäärä 1980?

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Lainaus kirjasta "Saab ensimmäiset 40 vuotta"

"Kaikki vuoden 1980 mallit oli itseasiassa valmistettu edellisvuoden puolella. Ruotsissa rekisteröitiin vuonna 1980 vain 967 Saab 96-mallia. Viimeiset 300 yksilöä oli akvamariininsinisellä metallivärillä maalattuja erikoisautoja, joissa oli hopeanväriset kevytmetallivanteet ja tyylikäs plyysiverhoilu"
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7427
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kuupan valmistusmäärä 1980?

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja jos se museossa luuraileva metallinvärinen on ajettu suoraan liukuhihnalta suomesta, luulen että ruotsinlaivan ramppiin on tipahtanut tukku osia, ei niitä ainakaan siellä museossa näkynyt p.o autossa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
marper
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 22:50
Paikkakunta: Raisio

Re: Kuupan valmistusmäärä 1980?

Viesti Kirjoittaja marper »

Tervehdys,

En voi olla osallistumasta tähän iäisyyskeskusteluun niistä ”viimeisistä” 300:sta. Sinänsä kysymys ei liene niitä kaikkein tärkeimpiä, mutta mielenkiintoinen se kieltämättä on. Erityisesti häiritsee tuo usein toistettu lause B-E Lindhin kirjasta ”Bilarna de första 40 åren”, joka toistetaan tarkistamattomana ”totuutena” myös sen jälkeen tulleissa opuksissa. Lause ei ole suoranaisesti virheellinen, mutta se on epätarkka ja vain osittain totta. Täytyy muistaa, että kyseinen kirja on populäärijulkaisu, ja osa tiedoista on lievästi ylimalkaista. Uudenkaupunngin rooli ja kehitelmät on esimerkiksi sivuutettu tyystin. Teksti on lisäksi suunnattu ensisijaisesti ruotsalaisille lukijoille. Tuo kyseinen lause pitänee kyllä paikkannsa, mutta se KOSKEE TODENNÄKÖISESTI VAIN RUOTSIA!

Keskusteluissa on aina ollut kyse kolmesta osittain päällekkäisestä asiasta eli väristä/alustanumeroista, autojen lukumäärästä ja varustelusta:

1. VÄRI
Se, mitä Vesa Pohjalainen sanoo tämän viestiketjun alkupäässä pitää mitä ilmeisemmin paikkansa eli viimeisten 300:n (runkonumerot 2521-2820) joukkoon mahtuu myös muun värisiä kuin sinisiä autoja. Ruotsin klubissakin on todistettavasti autoja, joiden alustanumero on viimeisten 300 joukossa, mutta ne eivät ole sinisiä. Esimerkiksi 2815 on punainen! Tämä kumoaa siten kirjan väitteen!

Katsokaa myös Ruotsin klubin foorumilta keskustelu, jossa on Saab Valmetin valmistuslistatietoja ( http://forum.saabklubben.se/viewtopic.p ... 3%A5#p7078 ). Niiden mukaan viimeisenä valmistunut auto oli 2814 (sininen, joka on Uudenkaupungin museossa) ja se valmistui 11 tammikuuta 1980. Toiseksi viimeisin oli puolestaan väriltään keltainen ja valmistui 10 tammikuuta! Asiaan on myös saattanut liittyä PR-kysymyksiä, jolloin Ruotsiin museoon ajettu yksilö (2820) on saanut virallisesti viimeisen valmistusnumeron vaikka se onkin valmistunut jo aikaisemmin.

2. LUKUMÄÄRÄ
Ruotsissa on tultu siihen lopputulokseen, että ”juhlamalleja” valmistettiin yhteensä 550 (300 Ruotsiin ja 250 Suomeen)! Tätä tukee Saabin museon arkistonhoitajan (Per-Börje Elg) allekirjoittama kirje, ja siihen liittyvä keskustelu sivulla: http://www.garaget.org/?car=180346. Kirje on päivätty 6.7.2001 ja se on vastaus kyselyyn autosta, jonka alustanumero on 2640. Kirjeen mukaan juhlamallien alustanumerot sijoittuivat välille 1827 – 2820, lähes tuhat autoa, joiden joukossa siis 550 juhlamallia. ENSIMMÄINEN NS. JUHLAMALLI OLISI SITEN OLLUT ALUSTANUMERO 1827. Osa tavallisistakin 96:sista oli sinisiä.

Kirjeen alkuperäinen teksti on näin:

Den är tillverkad den 7.12.1979 och är en av de 300 Jubileumsbilar som byggdes för den svenska marknaden. Totalt byggdes 550 Jubileumsbilar, de övriga 250 var avsedda för Finland. Den första Jubileumsbilen - alla hade Aquamarinblå metalliclack och aluminiumfälgar - hade chassinummer 1827 och den sista 2820. Bilarna var i praktiken de sista 96:orna som gjordes, även om det också gjordes en del "vanliga" bilar i chassinummerserien mellan 1827 och 2820.

Med vänliga hälsningar
SAAB Automobil AB
Corparate & Product Communications
SAAB Bilmuseum
Per-Börje Elg

Kirjeessä käytetty sana "alla" viittaa Ruotsissa myytyihin autoihin.

3. VARUSTELU
Suomen 250:ssä ”juhlamalleissa” ei ollut Ronaleja (ellei joku niitä tilannut erikseen), vaan ns. snobirinkulat peltivanteissa ja spoileri. Tällaisessa varustelussa on esim. klubin puheenjohtajan juhlamalli! Ruotsin markkinoille menevissä 300:ssa oli sen sijaan Ronalin aluvanteet, mutta ei välttämättä spoileria (Ruotsin museon autossa ei ole spoileria).
_________________
96-69, 95-76, 90-86
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Kuupan valmistusmäärä 1980?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Olen marperin kanssa samoilla linjoilla. Sinisiä identtisiä autoja on aiemmilla alustanumeroilla aika paljon. Sisustus on samaa plyysiä, snobirinkulat pyörissä ja spoileri puskurin alla. Vientimalleihin kaiketi ruuvattiin Ronalit alle, mutta Suomessa ne olivat todella arvokkaat, joten tyydyttiin vain rosteririnkuloihin. En muista -80 luvun alussa sellaisia täällä koskaan nähneeni, sen sijaan snobirinkulat muistan hyvin, koska Jämsässäkin liikkuin juuri sellainen auto kyseisenä aikana. Se oli uutena ostettu.

Tämä aihe kirvoittaa kerta toisensa jälkään mielenkiintoista keskustelua, mutta tuossa edeltävässä viestissä on epäilemättä totuuden siemen mitä suurimmassa määrin.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Kuupan valmistusmäärä 1980?

Viesti Kirjoittaja pjv »

Ja ASS-1 eli Assi oli sitten se ihan viimeinen, jonka kasaaminen videoitiin, eikös niin?

Jäsenluettelon ja trafin tietojenkin mukaan auto on viimeksi ollut klubilaisella Uudellamaalla. Poistunut kilvistä vuonna 2000.

Tämän perään on näköjään kyselty aiemminkin.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Kuupan valmistusmäärä 1980?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tällainen käsitys minullakin onkuten Petteri kertoi.
Tuo 550 kpl menee järkeen ihan hyvin ja kuulostaa oikeastaan hyvinkin todennäköiseltä kuten myös erilainen varustetaso eri markkinoille. Toisaalta käsittääkseni joitakin yksilöitä on kertynyt mm. Hollantiin, mutta ovatko kulkeutuneet vasta myöhemmin, sitä en tiedä.
# 419 Vesa Pohjalainen
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kuupan valmistusmäärä 1980?

Viesti Kirjoittaja tikkis »

pjv kirjoitti:Ja ASS-1 eli Assi oli sitten se ihan viimeinen, jonka kasaaminen videoitiin, eikös niin?

Jäsenluettelon ja trafin tietojenkin mukaan auto on viimeksi ollut klubilaisella Uudellamaalla. Poistunut kilvistä vuonna 2000.

Tämän perään on näköjään kyselty aiemminkin.

- tuon rafun entisen kajakin (Assi) runkonumero on muuten 2809, joten sen perusteella ei ole viimeinen.
- Trollhättanissa tapasin keväällä vanhan Tsekkimiehen, joka kertoi hänellä olevan toiseksi viimeisenä päivänä valmistettu kajakki. Jos en muista ihan väärin niin tammikuussa 80, väri tummanruskea.
Vastaa Viestiin