Pulputipulputi.. Kannentiivistekö?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
SAABAntti
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 15:03
Paikkakunta: Raahe

Pulputipulputi.. Kannentiivistekö?

Viesti Kirjoittaja SAABAntti »

Alkoi paisarissa pulputteleen ja ja eilettäin oli säiliö piri pinnassa ajelun jälkeen ja pikkasen ylikin. Laskeutui normiin jäähdyttyään. Auto käynnistyy ja käy kuitenkin vallan mainiosti eikä pahemmin savuttele. Öljykin on hyvän näköistä.

Ilmanipasta ei tule ilmaa. Voiko kuplimista aiheuttaa joku muu kuin pahvivuoto? Vesipumpussa oli kyllä aavistus klappia..
#3254
Saab 96 -74 (KA),Saab 9-5 Aero -04 (EA)

Saabist since 1986
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Pulputipulputi.. Kannentiivistekö?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Jos nestettä ei tarvi lisätä, niin mun mielestä ei vika ole kannentiivisteessä.
Kuinka kuumana moottori käy, ettei pulputtelu johdu keittämisestä?
Onko paisarin korkki OK, jos ei ole niin ei pidä painetta ja helpommin keittää "normaali"lämmölläkin.
SAABAntti
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 15:03
Paikkakunta: Raahe

Re: Pulputipulputi.. Kannentiivistekö?

Viesti Kirjoittaja SAABAntti »

Ei neste ainakaan kovin haipakkaa ole hävinnyt, mutta täytyypä seurata tarkemmin. Kylmänä kokeilin ja kaasutellessa paisariin tulee vettä samantien. Nyt ei tullut kuplia, mutta kumpuaa voimakkaasti kumminki. Lämmöt on pysyny ännässä.

Kuuluisiko sen paisarin korkin olla tuommonen tiivis vai jollain paineenpäästö venttiilillä varustettu? Eri näköinen mulla on kuin mitä nuissa raamatun kuvissa.

Täytyypä tuo pumppu nyt ainaki vaihtaa ekaksi ja samalla huuhdellä järjestelmä.
#3254
Saab 96 -74 (KA),Saab 9-5 Aero -04 (EA)

Saabist since 1986
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7502
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pulputipulputi.. Kannentiivistekö?

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos pahvi paistuu niin työntää painetta syyläriin josta voi johtua se veden nousu, paa käyntiin kylmänä ja kaasuta ja katso tuleeko kierroksilla vesipatsas paisariin
korkki tulee olla alkup kaltainen joka päästää paineen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
SAABAntti
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 15:03
Paikkakunta: Raahe

Re: Pulputipulputi.. Kannentiivistekö?

Viesti Kirjoittaja SAABAntti »

Oli syylärin ja paisarin korkit joku laittanu ristiin.. Nyt pysyi nesteet kurissa, vaikka oli paksureitisiä emäntiä auto täys :D

No tulipa hommattua tiivisteet valmiiksi, kun kyllä se porina aika huolestuttavaa silloin toissa iltana oli ja märkii ulospäin tuo motti muutenkin.

Voiko kannentiivisteet oireilla noin että välillä toimii normaalisti?
#3254
Saab 96 -74 (KA),Saab 9-5 Aero -04 (EA)

Saabist since 1986
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Pulputipulputi.. Kannentiivistekö?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Tuo paisarin letkulähtö on syylärissä ylimpänä, eli jos korkit on ristissä eli hengittävä korkki syylärissä ja tiivis korkki paisarissa niin voi kai se olla mahdollista että hengittää nestepinnan alapuolelta (syylärissä olevan paisarin korkin kautta) ja imee ilmaa järjestelmään.

Oon sitä mieltä että jos vastaavaa ongelmaa ei jatkossa esiinny niin vika oli korkkien väärä sijainti :lol:
SAABAntti
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 15:03
Paikkakunta: Raahe

Re: Pulputipulputi.. Kannentiivistekö?

Viesti Kirjoittaja SAABAntti »

Joo jospa ois ollu nuin yksinkertainen vika :)

Katsotaan ja seurataan. Syksyllä ja keväällä pelannu ihan normaalisti. Kuinka kauan lie ollu korkit väärin kun en oo kyllä koskenu sinä aikana kun tuo on mulla ollu, eli viime lokakuulta. :D
#3254
Saab 96 -74 (KA),Saab 9-5 Aero -04 (EA)

Saabist since 1986
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Pulputipulputi.. Kannentiivistekö?

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Siinä vaiheessa kun sylinteripaine ampuu jäähdytinjärjestelmään, niin on kyllä melko varmasti myös öljyt ja vedet jo sekaisin eikä kone muutenkaan käy ihan kaiken taiteen sääntöjen mukaan.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Pulputipulputi.. Kannentiivistekö?

Viesti Kirjoittaja Darco »

Jos on kakskurkkusella kaasarilla, se vahatermostaatti mikä säätää sitä sytkän alipaine-ennakkoa jotenkin voi alkaa vuotamaan. Mulla vuosi se, ja avasin ja ihmettelin ja mittasin sylintereitä eikä niissä sitten loppujen lopuksi mitään vikaa ollut. Ainoo vika oli se että se termostaatti päästi alipainelinjan kautta vedet kaasariin ja koneeseen. Jestas kun olis tonkin tajunnu niin olis säästynyt monta tuntia työtä :evil:

Lopulta meni vedet kauheessa pyörteessä koneeseen kun paisuntasäiliötä kattoi ja sauhutti paksua harmaata sauhua. Öljyt pysy kuitenkin aina kunnollisena. Kattelin tota pyörrettä vähän sillain että 8O .
SAABAntti
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 15:03
Paikkakunta: Raahe

Re: Pulputipulputi.. Kannentiivistekö?

Viesti Kirjoittaja SAABAntti »

Yksikurkkuinen fomoco kyseessä. Eihän tuo ole enempiä enää pulputellu ja jo satoja kilometrejä tullu ajeltua. Neste on kyllä ruskeaa vaikka vaihdoin kaiken mitä ulos sain ja pariinkin kertaan. Pitäis kai olla harmaata jos kannentiivisteissä vika?

Täytynee ostaa joku pesuaine ja laittaa vielä letkusta kiertämään joksikin aikaa järjestelmän läpi..

Minkä asteista termaria porukka on käyttäny kesäaikaan? Nyt 20 asteen lämmöissä vielä normaslissa, mutta helteellä jatkuvasti N:än oikealla puolella..
#3254
Saab 96 -74 (KA),Saab 9-5 Aero -04 (EA)

Saabist since 1986
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2206
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Pulputipulputi.. Kannentiivistekö?

Viesti Kirjoittaja jt »

Ei oikein lähe hevillä se ruskea väri pois. Pitäskö koittaa Eläkeläis-humpalla..?

Lämppärin ilmausruuvista tulee lattea, tai ainakin laihaa kahvin näköstä vielä pitkään, vaikka ois muuten jo paisarissa sitä väriä mitä sinne on laitettukin. Isot pojat sanovat, että kannattas lohko huuhdella. Pelottaa kyllä semmonen vähän.

Juuri vaihdoin oletettavasti 92-asteisen termarin pois, kun meinasi helteellä keittää 80 km/h matka-ajossakin.
Kuva
Tilalle 83-asteinen. Motaria päästelin tänään, n. +15 astetta, kostea keli, vetoja 95 -> n. 125 km/h (koska pintakaasu nypytti). Parisen viisarinleveyttä siirtyi normaalin yläpuolelle, ei sen pahempaa.
Joku ihmeen ford-merkkinen kaasari siellä on, ja 1,5 litranen kone sitä samaa tuntematonta merkkiä.

Voi toki olla sytkä persiillään, ja siksi lämpesi hiukan. Kääntelin näjetsen virranjakajaa tien päällä muutamaan kertaan.
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: Pulputipulputi.. Kannentiivistekö?

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Tulee hiukan meidän 2012 Span reissu mieleen. 2500km ajeltiin vuotavalla kansipahvilla, välillä tuuppas vedet pihalle oikein vauhdilla. Tästä syystä siirrettin ylivuotoputki sisälle ja kannu alle. Kun kannu alkoi täyttymään vauhdilla, vedettiin sivuun ja palautettiin neste kiertoon ja matka jatkui. 50-100km pääsi yleensä. Öljy pysyi kirkkaana koko ajan. Vielä silloinkin kun pakkasneste alkoi poistumaan pakoputkesta. Tarkkaan ottaen mulla oli pientä pakkasnesteen hävikkiä jo useampi vuosi ennenkuin kansipahvi lopullisesti petti. Olin aiemmin vaan pitänyt sitä tuon V6 modifikaation ominaisuutena. Kansipahvin vaihtamisen jälkeen ei ole vettä hävinnyt. V4:n (ja V6:n) kannentiivisteessä on kohta, jossa liekkirenkaan tuki on suoraan vesitilassa, ajan myötä se syöpyy pois ja liekkirengas päästää sylinterin paineen pakkasnesteen joukkoon.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Vastaa Viestiin