Pakki ei mene päälle moottorin käydesä

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Pakki ei mene päälle moottorin käydesä

Viesti Kirjoittaja timos »

Kokeiltiin tuossa illalla Kuuppaa myyntitarkoituksella, siis minä myyjänä. Hyvin kulki eteen ja taakse. No rahat oli jo plakkarissa ja paperit ostajalla ja ostajan piti peruuttaa ja viedä auto trailerille 10m päähän. Eikun kirskui pakki, eikä mennyt päälle. Minä sitä katsomaan ja huomaan, että vapaakytkimen/kytkimen vipu on painettu sisään, kai etsinyt kaasua vähän kaukaa ja jalalla painanut. Oli ollut puhetta, että vapaakytkintä en ole ottanut käyttöön, kulkenut hyvin muutenkin ja talvea vasten en halunnut mitään ylimääräistä troublea. No, yritin korjata asettamalla normaalikytkimen taas päälle - vipu ulos - ja säätämällä kytkimen "vapaaliike-ruuvia", 8mm ruuvi, 13mm sulkumutteri. Just sain pitkän kokeilun jälkeen menemään päälle pienen rouskahduksen kera, mutta ei enää myyntikunnossa, lupasin tuoda korjauksen jälkeen sovitulla hinnalla Saabin Lohjalle, kun näin kävi, osittain kylläkin ostajan mokan takia.
Ja kysymys sitten: Miten vapaakytkimen hetkellinen kytkeminen ja liikkeellelähtöyritys sen avulla voi aiheuttaa kytkimeen tällaisen vian? Tällä hetkellä: Kun moottori ei käy, menee pakki sujuvasti päälle. Nyt pakilla lähtiessä lähtee normaalisti taaksepäin, kun irrottaa kytkimen, ykköselle voi vaihtaa, ja taas lähtee eteenpäin, mutta sen jälkeen ei mene käydessä pakille, tai jos sopivasti säätää, niin pienen jurskahduksen avulla.
Minulla ollut samantapainen pakkivika aikaisemmin, vielä vakavampi oikeastaan - jos vaihde oli pakilla, se lähti käynnistäessä pakittamaan - ei irrottanut - , vaikka kytkin pohjassa, nyt ei näin paha.
Aikaisempi vika korjaantui, kun vaihdoin Sachsin asetelman ja levyn tilalle vastaavat vanhat osat. Tämä VIIME KESÄNÄ. Eli kytkinremontti. Nyt tuntuu vähän isolta hommalta taas remontoida kytkintä, auttaako se, mitä korjattava...
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pakki ei mene päälle moottorin käydesä

Viesti Kirjoittaja mestari »

laitoitko rikat asetelman alle viime kesänä?
tekeekö työsylinteri riittävän pitkän irrotusmatkan
oletko kokeillut rikkaa työsylökyn ja kiin kohdan väliin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Pakki ei mene päälle moottorin käydesä

Viesti Kirjoittaja timos »

mestari kirjoitti:laitoitko rikat asetelman alle viime kesänä?tekeekö työsylinteri riittävän pitkän irrotusmatkanoletko kokeillut rikkaa työsylökyn ja kiin kohdan väliin
En muista, että asetelman alla mitään prikkoja. Työsylinterin liike pitäisi yrittää saada isommaksi, mutta jos laitan prikan työsylinterin kiinnityksen alle, niin mielestäni se lyhentää liikettä kytkimeen päin. Tietysti, jos työsylinerin liike on liian suuri, niin prikka auttaisi. Mutta itse ajattelen, että liike ei riitä...?
Jotta käy vielä pahemmaksi: Kylmänä toimii pakin laitto käydessä ihan normaalisti. Kun ajan kuumaksi, menee pakki, jos menee, rusahtaen. Mitä tähän voisi sanoa?
Välyksen säätöä on sitten kokeiltu molempaan suuntaan ja käsi poltettu lämmitysletkuissa.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakki ei mene päälle moottorin käydesä

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Tuskin tuo vapaakytkimestä johtuu mitenkään, kytkin vain ei irrota täydellisesti. Onko työsylinterin kumeja vaihdettu miesmuistiin?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Pakki ei mene päälle moottorin käydesä

Viesti Kirjoittaja timos »

Korjaus: Kyllä prikka lisää liikettä.
Työsylinterin kumit vaihdettu viime vuonna (täytyy tarkistaa, mutta niin se oli, kokeilin uusia kumeja ja ilmausta moneen kertaan), kun oli ongelmia uuden Sachsin asetelman/levyn kanssa, jotka vaihdettiin vanhoihin osiin.
Juha96 kirjoitti:Tuskin tuo vapaakytkimestä johtuu mitenkään
Samaa mieltä minäkin olen, vaikka vika ilmeni vapaakytkimen kytkemisen ja pois ottamisen jälkeen. Paremminkin johtui siitä, että kone oli ajettu kuumaksi. Mutta miksi silloin? Onko niin pienet välykset, että kuumana ei toimi?
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 991
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Pakki ei mene päälle moottorin käydesä

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Olipa kerran auto, minkä vaihteet toimi kylmänä ihan sujuvasti, mutta annas olla kun kesäkelillä ja lämmenneellä koneella yritti saada synkronoimatonta ykköstä silmään :evil:
Opetti hyvin ennakoimaan liikennevaloja ja risteyksiä, että ehti huijata sen ykkösen päälle ennen punaisia :D
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Pakki ei mene päälle moottorin käydesä

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Mielenkiinnolla seuraan, miten tämä ongelma ratkaistaan.
Itsellä sama vaiva, mihin on keksitty mitä mielikuvituksellisimpia "korjauksia", jotka siis eivät ole parantaneet vaivaa.
96 V4 -75
haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: Pakki ei mene päälle moottorin käydesä

Viesti Kirjoittaja haja »

Rahi- tekniikalla: Ravistetaan hihasta -

Kytkimen työsylinterin irrotusliike voi hyvinkin olla riittävä mutta jos kytkinlevy ei liiku sujuvasti kytkinakselin boorissa niin levy varsinkin lämmettyään kantaa toispuolisesti vauhtipyörän pintaan ja vääntö jää päälle.

Synkkavaihde tämän pienen väännön vielä hoitelee muttei synkronoimaton ratas.

Juurisyyt:
a) Booriakseli kytkinlevyn kohdasta kuiva- voitelu/vaseliini voisi auttaa ...

b) Akselin boorit kuluneet - toimi vanhalla levyllä jossa kantit pyöristyneet - uudessa terävät kantit (varsinkin irrotussuunta -->)levyn booritus leikkaa kiinni akselin booriin eikä irrota. Pikku pyöristys uuden levyn booriin kytkinakselin vaihteiston puolelle voisi vanhassa kalustossa auttaa.
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Pakki ei mene päälle moottorin käydesä

Viesti Kirjoittaja timos »

Yhden kohdan olen löytänyt, kun tarkastelin asiaa kytkimen liikettä lisätäkseni. Viime vuonna jouduin vaihtamaan kytkimen ja siinä yhteydessä uusin myös pääsylinterin tiivisteet, eli irrotin pääsylinterin. Tällöin kytkinpolkimen ja pääsylinterin työntötangon yhdistävä tappi oli jäänyt asentamatta, syynä luultavasti se, että paikka on niin paha, että olin kai ajatellut: "Teen sen sitten paremmalla ajalla---", ja niin se oli jäänyt asentamatta. Kytkinpolkimen liike välittyy kyllä pääsylinteriin ilman tätä tappia, mutta tulee välystä 1-2mm. Tämä auttoi jonkin verran, mutta lämpimänä kytkin on edelleen painettava aivan pohjaan pakille vaihtaessa ja aivan pieni rusaus kuuluu. Luulen, että asia ei selviä, mutta korjaantuu, kunhan vaihdan toisen vaihteiston. En ihan heti, kyllä sillä nyt ajelee.
Viime viikolla vaihdoin sisemmän vetoakselin kumin. Sain sen päälle T-kappaleen kautta pujottaen, oma hommansa sekin. Kiitos kerholaisille vetoakselin kumeista.
Poke
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Joulu 24, 2013 08:09
Paikkakunta: Siikajoki

Re: Pakki ei mene päälle moottorin käydesä

Viesti Kirjoittaja Poke »

Viittaisi että kytkin ei vapauta kokonaan 8O (ei rusahda yhtään jos vapauttaa kokonaan). Teeppä testi kuumana, paheneko rusahdus jos pidät kytkintä muutaman minuutin pohjassa ja kokeilet pakkia uudestaan? Oletko ilmannut kytkimen kunnolla? (painetta säiliöön) :roll:
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Pakki ei mene päälle moottorin käydesä

Viesti Kirjoittaja timos »

Sylinterit tutkittu, ilmaus suoritettu, kaikki siltä osin OK. Mutta: kun työsylinteri oli irti, voin nähdä, että "tehollinen" iskunpituus eli työntötangon/työsylinterin männän liikevara, kun painelaakeri kohtaa kytkinasetelman on vain 15-16mm, prikan kanssa 17-18mm. Eli laakeria liikuttava työntötanko jää liian lyhyeksi, ei mene tarpeeksi työsylinterin sisään. Olen koittanut lisätä prikkaa alle, mutta silloin alkaa krohista kytkinkotelon sisällä. Ihmetyttää vain, millainen asennusvirhe voi aiheuttaa tällaisen vian. Seuraavaksi vietävä korjaamolle, itse en jaksa ruveta, autotallissa uusi projekti...

Onneksi M-karvialla vielä Kuupat tunteva korjaaja.
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Pakki ei mene päälle moottorin käydesä

Viesti Kirjoittaja timos »

Jukka T kirjoitti:Mielenkiinnolla seuraan, miten tämä ongelma ratkaistaan.
Itsellä sama vaiva, mihin on keksitty mitä mielikuvituksellisimpia "korjauksia", jotka siis eivät ole parantaneet vaivaa.
Jukka T:lle ja muillekin tiedoksi:
Vika löydetty, vaati 2 kertaa moottorin noston (+ kolmas, itse suorittamani nosto). Ensimmäisellä kerralla uusittiin kytkinhaarukka, pantiin kasaan, mutta vika ei korjaantunut. Kytkinhaarukan vääntyminen ei ollut syy, vaan oire varsinaisesta viasta. Toisessa nostossa en ollut läsnä, mutta korjaaja sanoi, että vauhtipyörän pultit osuivat kytkinlevyyn, olivat liian korkealla. Luulin, että siinä oli ollut väärät pultit, mutta sitten kävi ilmi, että pultit olivat oikeat. Ainoa syy minkä takia ne olivat liian korkealla on se, että niissä on täytynyt olla prikat alla. Enää en sitä voi todeta, moottori on paikoillaan. Korjaaja ei ollut aukaissut ruuveja, vaan rälläkällä ajanut liikoja pois.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pakki ei mene päälle moottorin käydesä

Viesti Kirjoittaja mestari »

hyvä hyvä ai että vauhtipyörän jo muutenkin olemattomista kannoista rälläköidään lisää pois. miten ja kuka vaihtaa vauhtipyörän joskus :D

tuli mieleen kun naapurin pojat lainasivat ulosottiakselia ja se ei mennyt heinäkiireissä traktorin boorin lukitusasentoon niin rälläköivät traktorin aksilasta pari senttiä pois
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin