96 täristää kiihdyttäessä

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

96 täristää kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja timos »

Laitan taas Kuuppaa talvi- (tai myynti-) kuntoon. Olen lukenut näiltä sivuilta, että ulomman vetoakselin laakeripesien kuluma aiheuttaa tärinää, etenkin kun paine kohdistuu aina samaan pintaan. Korjaukseksi olen lukenut vetoakselien vaihdon puolelta toiselle, jolloin painetta vasten tulisi kulumaton pinta. Kysymys: Onko tämä teoriaa vai onko joku kerholainen tehnyt tämän (suuritöisen) muutoksen ja onnistunut tärinän vähentämisessä/poistamisessa?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7504
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 täristää kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja mestari »

vetoakseleiden puolelta toiselle vaihtoa on tehty jos scan auton ajoilta jolloin kyllä positiiviset puolet oli isoimmat kuin se että olisi jättänyt vaihtamatta. mutta onko ne jo kertaalleen vaihdettu?
sietäs samalla kun huilu on irti niin tarkastaa sisempien vetomaljojen kunto, neulakehien neulojen lukumäärä sekä rasvatilanne.
työnä se on aika pieni homma kun lauantaina kutoselta aloittaa niin pitäs jo ysin kahveelle päästä teboilille. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: 96 täristää kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja timos »

mestari kirjoitti: lauantaina kutoselta aloittaa niin pitäs jo ysin kahveelle päästä teboilille
Jos aamulla kuudelta, niin illalla yhdeksältä. Minun hommat perus-amatööritouhua, ainakin mitä tulee nopeuteen.
Historiasta en tiedä muuta kuin että oli verhoiltu auto, paljon rimpsuja (bordellityyppinen), virimoottori, kaksoispakoputket ( 3 viimeksimainittua poistettu/muutettu), oli Saab-kerhon meetingissä Näsinneulan(?) luona, kiihdytti, ajoi pylvääseen, Lehtonen osti, sitten Tyrkkö, joka suoristi auton painelaitteilla, vieressä toinen riisuttu auto mittauksia varten, sitten minulle - Tyrkkö asensi minulta saadut moottorin, vaihteiston, pakoputken, ym. Vetoakseleista ei enää varmaan tietoa, että vaihto on tuuripeliä sitten...
Eli mestarin vastauksessa kaikki oleellinen.
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: 96 täristää kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja timos »

Toinen kysymys vetoakselista: jos jostain saisi vaihto-osana kokonaisen vetoakselin, esim. purkuautosta, niin voiko käsivaraisesti tuntea, että asennus kannattaa, ei ole klappia paljon.
jnairism
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 16:17

Re: 96 täristää kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja jnairism »

mestari kirjoitti:sietäs samalla kun huilu on irti niin tarkastaa sisempien vetomaljojen kunto, neulakehien neulojen lukumäärä sekä rasvatilanne.
+1
Oon ajanut omalla ysikuupalla jo tusinaa vuottaa ja paljon (tehdasuuden moottoin remonttikuntoon). Kiihdytystärinää oon korjannut monta kertaa ja aina on ollut ongelma ns T-nivelissä. Ostaessa tuli jo kolinaa ulkonivelistä, ne tuli vaihdettua puolelta toiselle, laitettua uusi rasva ja Xado ja on toiminnut tähän asti moitettomasti (kilpaa ajoin sillä viimeksi noin 10v sitten, sen jälkeen ollut suappi vaan "kevyessä" käytössä). Muissa autoissa oon kyllä vaihtanut ulkoniveliäkin tärinän takia, mut ysikuupassa on T-nivel semmoinen heikko ratkaisu, onneksi ei tarvi heti purkaa, koska väljyys on tarkistettavissa muutenkin, just sen takia aloittaisin itse lootan puolelta. Ulkonivelissä on aika vaikea pyörittää se asentoon, että käsivaraisestikin väljyys olis tunnistettavissa... joskus onnistuu, muttei aina. Sorry kirjoitusvirheistä.
Saab Sonett III -72 (kesäauto); Saab 96 -79 (käyttis); Saab 96 -78; Saab 96 -76; Saab 96 -74
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: 96 täristää kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja timos »

Kiitos vihjeestä, aloitan helpommasta eli sisemmästä vetoakselista...kun aloitan.
Timo
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: 96 täristää kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja timos »

jnairism kirjoitti:aloittaisin itse lootan puolelta
Siellähän se vika oli, neulat ulkona. Kaiken lisäksi kumi rikki. Kysyn: saako ulomman (tai sisemmän) kumin pujotettua T-kappaleen kautta? Ulospäin sen sai, eikä mennyt enempää rikki. Jos ei saa, niin sitten ulompi vetoakseli irti, joka voi olla hankalampi. Montako niitä neuloja olikaan? Olen sen lukenut lähiaikoina, mutta en muista.
PS Vetoakselin kumit ostetaan, sisempi, ulompi.
Vastaa Viestiin