96 vs 12 m
96 vs 12 m
Miksiköhän 96 käyntiääni on reilumpi kuin vastaavan 12 metrisen? Luulisi metrisessä olevan sama pakoputkisto. Voin toki olla väärässäkin. Mutta käyntiäänessä on selkeä ero.
Toinen ihmetyksen asia on vaihdelaatikko. Sinällään vapaakytkin on kiva juttu. Onko siihen sovitettavissa muitten etuvetosten laatikkoa? Toki silloin joutuisi luopumaan rattikarahkasta.
Toinen ihmetyksen asia on vaihdelaatikko. Sinällään vapaakytkin on kiva juttu. Onko siihen sovitettavissa muitten etuvetosten laatikkoa? Toki silloin joutuisi luopumaan rattikarahkasta.
Re: 96 vs 12 m
96 V4:n pakoputkisto muistuttaa läheisesti pitkänokka-kaksitahti-96:n pakoputkistoa. Voisi kai sanoa että muutokset näiden välillä ovat pienimmät mahdolliset. Taunuksen putkistoa en ole nähnyt mutta kai siinä on ihan omanlaisensa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... i#p1003963
Tuossa on laitettu Audin laatikko ja onnistuttu säästämään rattivaihde.
Mutta ehkä jonkin muunkin pitkittäismoottorisen etuvetoisen (tai pitkittäismoottorisen takamoottorisen) aski olisi sovitettavissa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... i#p1003963
Tuossa on laitettu Audin laatikko ja onnistuttu säästämään rattivaihde.
Mutta ehkä jonkin muunkin pitkittäismoottorisen etuvetoisen (tai pitkittäismoottorisen takamoottorisen) aski olisi sovitettavissa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: 96 vs 12 m
jos haluaa 15m etuvedon lootaa sovitella nin voin sovitella sen peräloosteriin sopivasti ja kivasti. vetoalueet ainakin kasvaa.
pakosarjat lähti valuosalla takakäteen tanarissa yhtyi sitten alla jos oikein muistan
pakosarjat lähti valuosalla takakäteen tanarissa yhtyi sitten alla jos oikein muistan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 96 vs 12 m
12m/15m :n pakoputkisto poikkeaa tosiaan Saabin putkistosta. Taunuksen pakoäänestä
puuttuu Saabille ominainen röpötys. ( Tanessa putket yhtyy ensimmäisessä vaimentimessa).
Käsittääkseni Saabin pakoääni johtuu takavaimentimesta. (En tunne Saabin putkistoa..)
puuttuu Saabille ominainen röpötys. ( Tanessa putket yhtyy ensimmäisessä vaimentimessa).
Käsittääkseni Saabin pakoääni johtuu takavaimentimesta. (En tunne Saabin putkistoa..)
Re: 96 vs 12 m
V4 Saabin käyntiääni muuttuu samaksi kuin V4 Fordien kun tekee vastaavan pakoputken, jossa keskenään saman pituiset putket yhdistetään auton keskivaiheilla.
Saabin röpötys syntyy, koska vasemman lohkon pakoputkiosuus on pidempi.
Sattuisikohan kenelläkään olla nurkkiin jäänyttä 1,7 litraisen kampiakselia tai koko moottoria. Vapun aikoihin talliin ilmestyi hyväpeltinen 75 mallin ysikutonen, josta on tarkoitus rakennella jotain.
Saabin röpötys syntyy, koska vasemman lohkon pakoputkiosuus on pidempi.
Sattuisikohan kenelläkään olla nurkkiin jäänyttä 1,7 litraisen kampiakselia tai koko moottoria. Vapun aikoihin talliin ilmestyi hyväpeltinen 75 mallin ysikutonen, josta on tarkoitus rakennella jotain.
Re: 96 vs 12 m
Voisiko V4 Saabiin aikanaan tarkoituksella jätetty röpisevä käynti?
Muistuttamaan 2- tahtista?
V4 :n sovitustyön Saabin nokalle teki 60-luvulla Fordin Kölnin tehdas. (tietääkseni)
Ostivat muutamia Saabeja, ymppäsivät oman koneensa nokalle. Ja esittelivät Ruotsalaisille.
(Jostain Fordin historiasta luin, miten lienee..)
Jos em. pitää paikkansa, viittaisi se, että röpötys on tarkoituksella jätetty Saabiin.
Muistuttamaan 2- tahtista?
V4 :n sovitustyön Saabin nokalle teki 60-luvulla Fordin Kölnin tehdas. (tietääkseni)
Ostivat muutamia Saabeja, ymppäsivät oman koneensa nokalle. Ja esittelivät Ruotsalaisille.
(Jostain Fordin historiasta luin, miten lienee..)
Jos em. pitää paikkansa, viittaisi se, että röpötys on tarkoituksella jätetty Saabiin.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 96 vs 12 m
Eikös Saabilla kokeiltu keulalle monia moottoreita sillä lopputuloksella, että Volvon B18 oli ylivoimaisesti luotettavin mutta V4 oli paljon helpompi sovittaa paikalleen? Olisi aika erikoista jos sovitustyö olisi tehty Fordilla, koska uuden nelitahtimoottorin tulo pidettiin salaisena kaikein keinoin mahdollisimman pitkälle jopa suurimmalta osalta Saabin omista työntekijöistä.
Käyntiääni voisi kyllä olla puolittain tahallinenkin vaikka todennäköisesti onkin pääosin teknisien realiteettien tulos. Vannoutuneille saabisteillehan kaksitahtikone oli suurinpiirtein pyhä, joten jokseenkin omaperäisen kuuloista nelitahtia voisi pitää jonkinlaisena myönnytyksenä.
Käyntiääni voisi kyllä olla puolittain tahallinenkin vaikka todennäköisesti onkin pääosin teknisien realiteettien tulos. Vannoutuneille saabisteillehan kaksitahtikone oli suurinpiirtein pyhä, joten jokseenkin omaperäisen kuuloista nelitahtia voisi pitää jonkinlaisena myönnytyksenä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 96 vs 12 m
Katselin wikipediasta haulla Taunus V-engine. Jos oikein Lontoon murretta ymmärsin,
B 18 oli luotettavin mutta V4 ei paljon hävinnyt. Lisänä helppo asennettavuus.
V4 Saab esiteltiin Italiassa muutamalle Trolhattanilaiselle. Moottori ehdokkaita oli muitakin,
mutta kuka ne sovitti? Vai sovitettiinko niitä edes?
Fordin cardinal projekti ei toteutunut alkuperäisellä tavalla, seurauksena että moottoreita on nyt..
Yritettävä kaupata jotenkin.
Ymmärsin. että Saabin puolelta nelitahtimoottorin hakeminen oli aikaa vievä projekti. Useita vuosia?
B 18 oli luotettavin mutta V4 ei paljon hävinnyt. Lisänä helppo asennettavuus.
V4 Saab esiteltiin Italiassa muutamalle Trolhattanilaiselle. Moottori ehdokkaita oli muitakin,
mutta kuka ne sovitti? Vai sovitettiinko niitä edes?
Fordin cardinal projekti ei toteutunut alkuperäisellä tavalla, seurauksena että moottoreita on nyt..
Yritettävä kaupata jotenkin.
Ymmärsin. että Saabin puolelta nelitahtimoottorin hakeminen oli aikaa vievä projekti. Useita vuosia?
Re: 96 vs 12 m
Aikanaan kun V-nelonen tuli niin siihen haettiin omaa pakokaasujen poistoääntä, tämä nykyinen ääni otettiin sitten käyttöön myyntiautoon.Taunus P6 kirjoitti:12m/15m :n pakoputkisto poikkeaa tosiaan Saabin putkistosta. Taunuksen pakoäänestä
puuttuu Saabille ominainen röpötys. ( Tanessa putket yhtyy ensimmäisessä vaimentimessa).
Käsittääkseni Saabin pakoääni johtuu takavaimentimesta. (En tunne Saabin putkistoa..)
Ääntä on viilattu Scanian laboratorissa Södertäljessäkin, V-nelosen erikoinen lörpötys perustuu etuvaimentimen resonanssi pönttöön eli tähän:
Sekä takapönttöön:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: 96 vs 12 m
Ymmärsin, että pakoputkisto olisi alun alkaen muotoutunut tahtarin putkistosta. Eli olisi menty siitä mistä aita on matalin, eli vähällä suunnittelulla ja halvalla. Voin toki olla väärässä.
Vaikka putkiston laittaisin toisen malliseksi, niin hiljeneekö hytan puoli?
Vaikka putkiston laittaisin toisen malliseksi, niin hiljeneekö hytan puoli?
Re: 96 vs 12 m
Näinkin voi tietysti ajatella, mutta autoon haettiin tosiaan V4:selle omaa soundia ja sen tosiaanysisusi kirjoitti:Ymmärsin, että pakoputkisto olisi alun alkaen muotoutunut tahtarin putkistosta. Eli olisi menty siitä mistä aita on matalin, eli vähällä suunnittelulla ja halvalla. Voin toki olla väärässä.
Vaikka putkiston laittaisin toisen malliseksi, niin hiljeneekö hytan puoli?
saimme tällä resonanssi vaimentimella joka ei sinänsä paljoa ääntä vaimentanut, takapönttö vaimensi kyllä.
Kokeilussa kului aikaa ja matskua niin ettei se mitään halpaa hommaa ollut.
Siinä tuli sahattua auki jos jonkin merkkisen auton vaimentimia ja kokeilimme erilaisia aineita takapöntössä ennenkuin päätimme mikä ääni oli se paras näistä äänitesteistä.
Kyllä siinä aivan alussa oli keskustelua kakstahtarin systeemistäkin, mutta se ajatus loppui lyhyeen kun joku sanoi, että ei jumalauta kysymyksessä on nelitahtikone ja sille on saatava oma äänensä.
Muistaakseni se oli Per Gillbrand joka lopuksi päätti mikä systeemi otettiin käyttöön.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: 96 vs 12 m
Kyllä tässä pakoputkiasiassa totuus taitaa olla niinkin yksinkertainen, että V4 koneen etupöntöstä taaksepäin pakoputki on sama kuin kaksitahdeissa. Toimivaksi todettu ratkaisu, miksi muuttaa ja lisätä samalla osanimikkeitä.
Oliko erilaisia kokeiluita, sitä en tiedä. Joka tapauksessa muistan kun Veenelkut tuli liikenteeseen, yhdessä yksilössä oli kaksi pakopukea, toinen tuli vasemman roiskeläpän takaa. Itsellä oli myöhemmin 67 malli, johon tein Taunuksen tyyppisen putken. Käyntiääni muuttui samaksi kuin Taunuksessa.
Oliko erilaisia kokeiluita, sitä en tiedä. Joka tapauksessa muistan kun Veenelkut tuli liikenteeseen, yhdessä yksilössä oli kaksi pakopukea, toinen tuli vasemman roiskeläpän takaa. Itsellä oli myöhemmin 67 malli, johon tein Taunuksen tyyppisen putken. Käyntiääni muuttui samaksi kuin Taunuksessa.
Re: 96 vs 12 m
Et näytä oikein tietävän totuudestasi sen kummempaa otanpa ekaks tän kakstahtarin takapöntön käyttö nelitahtisessa ei onnistunut lainkaan, kokeiltu sitäkin on, edestä taakse olevaa suoraa putkea ei tarvinnut muuttaa muuten kuin hieman avarammaksi, mutta sehän onkin vain pakokaasujen kuljetusta edestä taakse varten tarkoitettu.Makimart kirjoitti:Kyllä tässä pakoputkiasiassa totuus taitaa olla niinkin yksinkertainen, että V4 koneen etupöntöstä taaksepäin pakoputki on sama kuin kaksitahdeissa. Toimivaksi todettu ratkaisu, miksi muuttaa ja lisätä samalla osanimikkeitä.
Oliko erilaisia kokeiluita, sitä en tiedä. Joka tapauksessa muistan kun Veenelkut tuli liikenteeseen, yhdessä yksilössä oli kaksi pakopukea, toinen tuli vasemman roiskeläpän takaa. Itsellä oli myöhemmin 67 malli, johon tein Taunuksen tyyppisen putken. Käyntiääni muuttui samaksi kuin Taunuksessa.
Sanot ja kysyt jotta oliko erilaisia kokeiluja sitä et tiedä joten kerron sen jotta niitä oli tuhottomasti, olin meinaan sen verstaan pomona joka näitä testejä suoritti sekä valmisti erilaisia prototyyppejä, joten tiedän melko tarkkaan mitä oli ja mitä ei.
Eräs vakava onnettomuus jenkeissä josta saab joutui maksamaan uhrin omaisille ison määrän taaloja koska kuolononnettomuuden vika oli kakstahtarin pakoputken aiheuttama, nyt se asia on jo preskibeerattu eli vanhentunut niin voin senkin mainita.
En ymmärrä ettet usko jotta Saabin ensimmäiseen nelitahtiseen haettiin omaa ääntä ja miksi?.
Hiukan tietoa tapahtumista ennen v4:sen tuloa, Saabilla oli valmisteilla suora 1,2 litranen nelisylinterinen moottori, mutta piälliköt saivat mahdollisuuden testata tätä V4 moottoria joka löytyi myös Ford Taunus 17M:stä johon he mieltyivät he vetosivat vain siihen, että sen piti kuulostaa uudelta saabilta.
Tässä kuva kaksi putkisesta sonetin rööristä:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: 96 vs 12 m
core 2 kirjoitti: piälliköt saivat mahdollisuuden testata...
Mutta missä? Voisiko kyseessä olla V4 Saabin prototyyppi Italialaisella moottoriradalla,
esittelijöinä saksalaiset isännät?
Mutuna voisi ajatella prototyyppiin tyrkätyn Taunuksen pakoputkisto.
(Joka on selväpiirteisemmän oloinen kuin kuvissa näkemäni Saabin vastaava.)
Onko V4 96:n proto olemassa, esim. jossain museossa??
Mutta missä? Voisiko kyseessä olla V4 Saabin prototyyppi Italialaisella moottoriradalla,
esittelijöinä saksalaiset isännät?
Mutuna voisi ajatella prototyyppiin tyrkätyn Taunuksen pakoputkisto.
(Joka on selväpiirteisemmän oloinen kuin kuvissa näkemäni Saabin vastaava.)
Onko V4 96:n proto olemassa, esim. jossain museossa??
Re: 96 vs 12 m
Kait tässä on pakko vastata taunus pojalle, näin yksinkertaista tämä oli, siis me Saabin Nyköpingin tehtaalla saimme piälliköiden toivomukset jonka jälkeen teimme pakoputki systeemit jotka testattiin niin meidän moottori huoneessa sekä Scanian moottorilaboratoriossa Södertäljessä.Taunus P6 kirjoitti:core 2 kirjoitti: piälliköt saivat mahdollisuuden testata...
Mutta missä? Voisiko kyseessä olla V4 Saabin prototyyppi Italialaisella moottoriradalla,
esittelijöinä saksalaiset isännät?
Mutuna voisi ajatella prototyyppiin tyrkätyn Taunuksen pakoputkisto.
(Joka on selväpiirteisemmän oloinen kuin kuvissa näkemäni Saabin vastaava.)
Onko V4 96:n proto olemassa, esim. jossain museossa??
Mistä olet saanut päähäsi jotta olisi olemassa joku V4 prototyyppi auto jossain Italiassa??
Olen kertonut ainoastaan pakoputkisysteemin prototyypeistä.
Hiukan tietoa putkista ja pntöistä, Nyköpingissä valmistimme kaikki saabin pakoputket myös uuteenkaupunkiin kunnes Leo Suomela alkoi valmistamaan Laitilassa meiltä ostamistaan osista.
Testasimme valmistuksen ohella eri materiaaleja pakoputkien jokaista osaa esimerkiksi putket ja pönttöjen pelleissä myös mangaanisekoitusta, aluminiseerattua ja myös kromiteräksestä valmistettua peltiä. Haluatko vielä tietää mistä materiaalit ostettiin jos, niin ei ainakaan Italiasta.
Tulee liian pitkä stoori jos pitäs kaikki kertoa.
Mutta lopuksi saab museossa ei ole minkään pakoputken prototyyppiä ainakaan me emme sinne ole toimittaneet ainuttakaan.
EDIT: Lisäys tuota Taunuksen putken kokeilusta saimme vastauksen Piälliköiltä jotta sen putken soundi oli aivan liian kesy.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.