Ohjelmoitavaa jakajaa kajakkiin

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Ohjelmoitavaa jakajaa kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Törmäsin netin hullussa maailmassa tällaiseen:
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=138

Eli kyseessä on orkkisjakajan tilalle laitettava vastaavan näköinen ja kokoinen laite joka on täysin ohjelmoitavissa läppärillä USB-portin kautta. Tällä saa sytytysennakot säädettyä aika kätsästi kuvan perusteella ainakin viidelle eri kierroslukualueelle. Laitteeseen voi tallentaa kaksi pika-asetusta ennakoille joita voi sitten vaihdella vaikka koneen ollessa käynnissä ilman läppärin kytkemistä. On saatavilla myös plussaversio bluetoothilla eli yhteyden jakajaan voi ottaa myös älypuhelimella.

Näitä on Suomessa testattu menestyksekkäästi esim. Rättisitikoissa. Kajakkiin sopiva jakaja ilmestyy tänä syksynä. Suomen maahantuontia hoitaa ainakin Automeca Seinäjoelta http://www.automeca.fi/ignition/miksi123/miksi123.html

Tässä on mielestäni edullisempi ja helpompi vaihtoehto muille markkinoilla oleville ohjelmoitaville sytytysvehkeille. Tämä sopii niin vakioon kuin virikoneeseen. Itselläni lähtee ainakin saman tien hankintaan kun tulee myyntiin.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Ohjelmoitavaa jakajaa kajakkiin

Viesti Kirjoittaja jara »

Mielenkiintoinen systeemi :wink:
jaajore
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2012 16:00

Re: Ohjelmoitavaa jakajaa kajakkiin

Viesti Kirjoittaja jaajore »

Joo, kiinnostaa. Laittakaa kokemuksia tänne jos kokeilette.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Ohjelmoitavaa jakajaa kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Tätä olisi nyt saatavilla sekä Windows/USB että älypuhelin/Bluetooth -versioina. Laitoin tilaukseen Automecasta tuon kännykällä ohjattavan, hintaa tuli 470e sis. toimituskulut. Laitan sitten käyttökokemuksia kunhan tuo saapuu ja saadaan paikalleen.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Ohjelmoitavaa jakajaa kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Asensin tuollaisen jo viitisen vuotta sitten erääseen toisen merkkiseen wanhaan autoon sohlon kärjellisen jakajan tilalle. Silloin markkinoilla oli tosin versio, johon aseteltiin eri ennakkokäyrät dippikytkimillä jakajan sisältä. Vaikutus oli erittäin huomattava, veto parani ihan kuin olisi koneremontin tehnyt ja käyntiin lähtee melko olemattomillakin startin kierroksilla ja koko lailla kerrasta. Sitä en sitten tiedä, että mikä hyöty nomraalikäytössä on tuosta usb- saatikka bt-yhteydestä.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7426
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ohjelmoitavaa jakajaa kajakkiin

Viesti Kirjoittaja mestari »

mitä hyötyä tuosta on sunnuntai saabistille taikka jollekkin harrastajalle jolla on 1,7 isolohko, kutitettua nenää ja 2 tums sport pakoputkisto?

mobilistikoulussa aikoinaan vein repullisen v4 jakajia sinne ja huollon eli puslituksen jälkeen ajoin penkissä kaikki jakajat ja vain yksi antoi keskipako ja alipaineennakot kuten ohjekirja märitteli, muita jouduin säätämään.
sitten koneremontoituun koneeseen asennuksen jälkeen innostunut koe ja aja ja vaikutus oli kyllä sanomattomaa
eli enpä huomannut yhtikäs mitään :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Ohjelmoitavaa jakajaa kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Playboy »

mitä hyötyä tuosta on sunnuntai saabistille taikka jollekkin harrastajalle jolla on 1,7 isolohko, kutitettua nenää ja 2 tums sport pakoputkisto?

mobilistikoulussa aikoinaan vein repullisen v4 jakajia sinne ja huollon eli puslituksen jälkeen ajoin penkissä kaikki jakajat ja vain yksi antoi keskipako ja alipaineennakot kuten ohjekirja märitteli, muita jouduin säätämään.
Tässähän se hyöty juuri tulee esiin. Nykymaailmasta ei tahdo löytyä enää ainuttakaan jakajapenkkiä, joten mahdollisuus tehdä jotain noille mekaanisille romuille alkaa olemaan aika olematon. Varsinkin virikoneen luonne on aina uniikki ja tällä vehkeellä saa maksimaalisen tehon irti aika helpolla. Ei tarvitse käyttää dynossa säädätettävänä.
Sitä en sitten tiedä, että mikä hyöty nomraalikäytössä on tuosta usb- saatikka bt-yhteydestä
Jollainhan se yhteys siihen jakajaan on otettava että ennakkoarvoja voi muuttaa. Bluetooth on miellyttävin varsinkin kun säätöjä pitää tehdä veto päällä.

Ymmärrän toki muutosvastarinnan kun on kyse yli 40 vuotta vanhoista käytännöistä, mutta mielestäni tämä on tarjolla olevista vaihtoehdoista eniten vanhaa autoa kunnioittava tapa päivittää sytytysjärjestelmä nykyhetkeen sopivaan helpommin säädettävään ja huollettavaan muotoon.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjelmoitavaa jakajaa kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Joko tästä on käyttökokemuksia?
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Ohjelmoitavaa jakajaa kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Darco »

Tässähän se hyöty juuri tulee esiin. Nykymaailmasta ei tahdo löytyä enää ainuttakaan jakajapenkkiä, joten mahdollisuus tehdä jotain noille mekaanisille romuille alkaa olemaan aika olematon. Varsinkin virikoneen luonne on aina uniikki ja tällä vehkeellä saa maksimaalisen tehon irti aika helpolla. Ei tarvitse käyttää dynossa säädätettävänä.
Anteeksi jos olen suora mutta aika paksua juttua.

Nykymaailmasta löytyy törkeesti jakajapenkkejä, jokasen saabissa on keulalla yksi jolla pystyy ajamaan jakajaa ja tarkastamaan jakajan ennakkokäyrän. Myös alipaine-ennakkokäyrän kunhan on iso lääkeruisku ja alipainemittari.

Dynossa säädätettävänä käyttö ei ole laisinkaan kiinni siittä ohjaako jakajaa keskipakosäädin+alipaine-ennakko vai joku anturi, vai luuletko että mitään ruiskuautoja ei ikinä ajeta dynossa?


Tuskin kellään on muutosvastarintaa, enemmän on sellanen onko järkee vai ei. Vakiokoneessa ihan turha laite ja jossain vähän kutitellussa varsinkin johonkin vajaan 500 euron hintaan. Tolla 500 euron hinnalla laittas jo varmaan jonkun suorasytkänkin millä vois saadakkin paremman kipunan mitä vakiojakajalla ja pääsis ihan oikeesti 2000- luvulle tolta osin.....
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Ohjelmoitavaa jakajaa kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Kirjoittaja Juha K » Pe Heinä 28, 2017 11:15 am
Joko tästä on käyttökokemuksia?
Ei vielä, jakaja ei ole vielä saapunut. Maahantuoja ilmoitteli että tilauserä ei ole vielä täyttynyt.
Kirjoittaja Darco » Ma Heinä 31, 2017 8:47 pm
Anteeksi jos olen suora mutta aika paksua juttua.

Nykymaailmasta löytyy törkeesti jakajapenkkejä, jokasen saabissa on keulalla yksi jolla pystyy ajamaan jakajaa ja tarkastamaan jakajan ennakkokäyrän. Myös alipaine-ennakkokäyrän kunhan on iso lääkeruisku ja alipainemittari.
Tottakai voi testata käytössä. Nykykäyrä on tiedossa, tämä ei ole ongelma. Itselläni ei ainakaan aika eikä kiinnostus riitä siihen että ostetaan kaikki mahdolliset ennakkohaarukat ja jouset ja testaillaan niitä ajossa yksitellen että millä niistä saadaan parhaiten tehoa pihalle.
Dynossa säädätettävänä käyttö ei ole laisinkaan kiinni siittä ohjaako jakajaa keskipakosäädin+alipaine-ennakko vai joku anturi, vai luuletko että mitään ruiskuautoja ei ikinä ajeta dynossa?
En luule. Autoja voi käyttää mielin määrin dynossa jos haluaa käyttää dollarit ennemmin siihen. Ohjelmoitavissa ruiskuissa säätö lienee kuitenkin helpointa ja halvinta suorittaa ajossa läppärillä ihan niin kuin tässäkin tapauksessa.
Tuskin kellään on muutosvastarintaa, enemmän on sellanen onko järkee vai ei. Vakiokoneessa ihan turha laite ja jossain vähän kutitellussa varsinkin johonkin vajaan 500 euron hintaan. Tolla 500 euron hinnalla laittas jo varmaan jonkun suorasytkänkin millä vois saadakkin paremman kipunan mitä vakiojakajalla ja pääsis ihan oikeesti 2000- luvulle tolta osin.....
Tässä päästäänkin sitten asian ytimeen että onko tuo kallista vai ei. En tiedä, ehkä vähän. Tosin on sitä varmaan joskus käytetty 500 erkkiä huonomminkin. Suorasytkä olis tietenkin vielä parempi, mutta sitten tarvitaan esim. ohjausboksia, puolia, triggeripyörää, asentoanturia ja paljon työtä. Ainakin oma ajatukseni olisi selvitä mahdollisimman vähällä.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Ohjelmoitavaa jakajaa kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Darco »

Tottakai voi testata käytössä. Nykykäyrä on tiedossa, tämä ei ole ongelma. Itselläni ei ainakaan aika eikä kiinnostus riitä siihen että ostetaan kaikki mahdolliset ennakkohaarukat ja jouset ja testaillaan niitä ajossa yksitellen että millä niistä saadaan parhaiten tehoa pihalle.
no mikset noin sanonut heti alunperin jos tollasta tarkotit? Tosta itekkin olen samaa mieltä ainakin ton bosch jakajan kanssa mikä ihan hanurista säätää vrt. siihen malliin missä punnukset pyörimen alla.. Kuitenkin se mahdollisuus on olemassa, toisin kun alunperin annoit ymmärtää.
En luule. Autoja voi käyttää mielin määrin dynossa jos haluaa käyttää dollarit ennemmin siihen. Ohjelmoitavissa ruiskuissa säätö lienee kuitenkin helpointa ja halvinta suorittaa ajossa läppärillä ihan niin kuin tässäkin tapauksessa.
No miten tämä sitten eroaa kaasarin tai mekaanisen jakajan helposta ja havimmasta säädöstä? Ajossa nekin säädetään jos penkki ei ole vaihtoehto......yleensä penkkiä käytetään ruiskunkin kanssa siksi että tehon lisäys on helposti mitattavissa välittömästi ja sadaan haettua pienellä virheellä se kohta mikä on paras. Niin kaasarilla kun ruiskulla,
Tässä päästäänkin sitten asian ytimeen että onko tuo kallista vai ei. En tiedä, ehkä vähän. Tosin on sitä varmaan joskus käytetty 500 erkkiä huonomminkin. Suorasytkä olis tietenkin vielä parempi, mutta sitten tarvitaan esim. ohjausboksia, puolia, triggeripyörää, asentoanturia ja paljon työtä. Ainakin oma ajatukseni olisi selvitä mahdollisimman vähällä.
Paljon työtäkin on suhteellista ainakin näin harrastusautomaailmassa. Tavallaan ohjelmointiin tuskin menee hirveemmin enempääkun mittaus ei ole kun ehkä tunnin homma. Kaikennäköstä muuta siinä tietysti on mutta meniskö lämpöpellien, johdotusten yms. vedossa sitten viikonloppua kauempaa jos hommaa kaikki osat valmiiksi mistä sitten lähtee työstämään?

Kaiketikkin jollei ihan hienointa säätöä tartte, voi käyttää kärjetöntä jakajaa triggerinä.


En minä silti sillä etteikö tuollaista saisi ostaa jos tahtoo tai kokee sen hyväksi, totta kai saa ja varmaan ajaa asiansa ihan hyvin. Toin vaan toisenlaisenkin näkökulman kun tollasen suorasytkän tekeminen ei nykyään maksa mitään maltaita enää ja työmääränkin voisin sanoa varsin kohtuulliseksi jollon sellastakin kannattaa harkita mikäli on päättänyt sytkän päivittää.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Ohjelmoitavaa jakajaa kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Jakaja on saapunut ja isketty paikoilleen. Meni ilman mitään poppakonsteja, jakaja kun on lähes identtinen alkuperäisen kanssa. Liittimet puolalle ja maihin joutui askartelemaan.

Softa toimii Androidissa nopeasti ja vaikuttaa helppokäyttöiseltä. Jakajaan oli esikonffailtu joku sinnepäin oleva käyrä, jossa mekaaninen maksimiennakko oli 29 astetta, joten tuosta voi sitten lähteä säätämään. Laitteeseen pystyy näköjään konffaamaan sekä mekaanisen että alipaine-ennakon vapaasti valittavilla kierroslukualueilla. Ajossa ennakkoa voi säätää +/- 5 astetta.

Ei vielä testattu ajossa, mutta käyntiin ainakin lähti kun nollakohta muutaman erehdyksen jälkeen löytyi.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjelmoitavaa jakajaa kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Tuli itelläkin tilattua tuo jakaja. Tosin ei varmaan tule tälle syksylle.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Ohjelmoitavaa jakajaa kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Nyt on vähän testailtu ajossakin. Ainakin yläkierroksille tuli selvästi enemmän löylyä. Laitoin korkeimmaksi ennakkolukemaksi 36 astetta ~4500 kiekassa. Pikkukierroksilla vähän potki vastaan, luultavasti käyrän pitää olla vähän jyrkempi ihan alkupäästä. Ajon aikana säätely oli hieman hankalaa ainakin yksinään, täytyy kokeilla tuota jonkun kaverin kanssa. Tyhjäkäynnillä testasin säätöä käynnissä, niin hyvin toimii. Aste kerrallaan saa lisää tai vähemmän ennakkoa, vaikuttaa käyntiin yllättävän paljon tuo 5 asteenkin haarukka. Täytyy vielä perehtyä tarkemmin alipaine-ennakkokäyrään, toistaiseksi olen käyttänyt oletuskäyrää. Luultavasti meno paranee entisestään kun tuonkin hinkkaa täysin kohdalleen.

Jos jotain huonoa tästä pitää löytää, niin kännykän näytönsäästäjän mennessä päälle, softa hukkaa välillä yhteyden jakajaan. Tämä tosin saattaa johtua pelkästään parasta ennen -päivän ohittaneesta puhelimestani ja sen ailahtelevasti toimivasta bluetoothista.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Ohjelmoitavaa jakajaa kajakkiin

Viesti Kirjoittaja pjv »

Kuulostaa hienolta.

Tässähän saattaa itsekin vielä joskus innostua kajakeista, jos niihin saa jotain mitä voi säätää sovelluksella. :D
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Vastaa Viestiin