Eli nyt on kajakkini saanut lääkitystä suoriutumisongelmiin, eilen löin koneen kasaan seuraavilla lisävarusteilla: 280 nokka, kevennetty vauhtipyörä, millin lasketut kannet (tuplajousin) ja avarrettu pakopuoli (kannet+isompi putki). Ja kuten arvata saattaa, tyhjäkäyntiähän se ei käynyt vakion säädöillä. Eli herää kysymys, kannattaako tuhon kaksikurkkuiseen Solexiin tehdä joitain muutoksia suuttimiin tms. Tyhjäkäynnin tietysti saa palaamaan, kun säätää ruuvista ylemmäksi. Tyhjäkäyntiseoksilla ei oo hirveetä väliä, kun auto on M75, eli ne voi melkein säätää korvakuulolta. Entäpä sitten sytkä, onko vakioennakko toimiva vai kannattaako säätää suuntaan tahi toiseen?
En vielä ole autolla ajanut, mutta aika mukavasti se tuntuisi kiertävän noin varovastikin kaasutellen. Tänään illalla pääsen sillä varmaan jo liikenteeseen
Solexin säätö miedosti viritettyyn
Solexin säätö miedosti viritettyyn
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Periaatteessa jos sylinteritilavuus säilyy samana, pysyy ilmavirtaus kaasuttimen läpi myöskin samana, ja kun kaasuttimen toiminta perustuu läpivirtaavaan ilmamäärään niin ei kaasutin huomaa viritystemppuja elleivät ne muuta ilman määrää ja sen mukana virtausnopeutta.
Asensin kerran isolohkoon (1,7 l) tavallisen (1,5 l) kaasuttimen ja kysyin neuvoa asiantuntijalta. Uskottavasti perusteltu neuvo oli se, että ei kaasutin niin pientä ilmavirran muutosta edes huomaa. Virtausnopeus tosin kasvaa, mutta se johtaa suurempaan paine-eroon ja se taas automaattisesti antaa lisää polttoainetta kuten onkin tarpeen.
Eli suutinten muutos ja kokeilu on aivan hienosäätöä, jos sitäkään.
Muutokset ventiilien ajoituksessa ym aiheuttavat muutoksia sylinterien täytöksessä ja voisi aiheuttaa tarvetta sytytysennakon muutokseen, että latinki ehtii tehokkaimmin palaa.
Ajoitusta voi harrastelija kokeilla kääntelemällä lämpimänä käyvän moottorin virranjakajaa, joutokäynnin käyntiääni ja vaikutelma paljastaa ainakin karkeasti oikean ennakon. Korkeammilla kierroksilla ja tehoilla ennakkoa korjaa sitten keskipako- ja alipainesäätimet, joiden vakio-ominaisuudet eivät ehkä ole parhaat mahdolliset viritetylle moottorille.
Asensin kerran isolohkoon (1,7 l) tavallisen (1,5 l) kaasuttimen ja kysyin neuvoa asiantuntijalta. Uskottavasti perusteltu neuvo oli se, että ei kaasutin niin pientä ilmavirran muutosta edes huomaa. Virtausnopeus tosin kasvaa, mutta se johtaa suurempaan paine-eroon ja se taas automaattisesti antaa lisää polttoainetta kuten onkin tarpeen.
Eli suutinten muutos ja kokeilu on aivan hienosäätöä, jos sitäkään.
Muutokset ventiilien ajoituksessa ym aiheuttavat muutoksia sylinterien täytöksessä ja voisi aiheuttaa tarvetta sytytysennakon muutokseen, että latinki ehtii tehokkaimmin palaa.
Ajoitusta voi harrastelija kokeilla kääntelemällä lämpimänä käyvän moottorin virranjakajaa, joutokäynnin käyntiääni ja vaikutelma paljastaa ainakin karkeasti oikean ennakon. Korkeammilla kierroksilla ja tehoilla ennakkoa korjaa sitten keskipako- ja alipainesäätimet, joiden vakio-ominaisuudet eivät ehkä ole parhaat mahdolliset viritetylle moottorille.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
-
- "Hirsch"
- Viestit: 752
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Joskus nuoruudessa tein uusilla osilla 1700 cm3 koneen, missä oli rallinokka, avarretut ja lasketut isoventtiilikannet, kevennetty vauhtipyörä, imusarja suurennettu, sportin putket + välilaipat suurennettu, vapaavirtaussuodatin jne ja vakio Solex. Kovaa kulki auto kunhan vain polki kaasupoljinta tehokkaasti. Ja kulutus oli sen mukainen. Katuautokäyttöön sanoisin että kokeile ensiksi vakiokaasarilla (tietysti kannattaa mittauttaa pakokaasut ettei mene laihalle) ja mieti sen jälkeen suuttimia tai paremminkin ehkä isomman kaasarin hankkimista. Mulla on jossain ehkä tallella tuon Solexin suuttimet kun samaa kaasutinta käytettiin 1,9 l Opelissa. Itse kokeilen keväällä vaiheittain aukeavaa Weber 32/36 DGV:tä 1800 cm3 koneeseen ja jos kakku ei riitä niin sitten pitää varmaan hankkia Weber 38/38 DGMS. Käyn tietysti säädättämässä koneen tiedon saamiseksi.
Näin kävi sitten eilen tuntemattomasta syystä, eli meikäläisen kajakkirojekti on jäissä jonkin aikaa. Oli kyllä hetken kohtuullisen kovaääninen kone.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)