Vaihdelaatikon vaihto

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Vaihdelaatikon vaihto

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Edessä olisi vaihdelaatikon vaihtaminen parempaan. Kiva olisi kuulla vinkkejä tuon suorittaneilta. Samalla ajattelin tehdä kytkin rempan. Kannattaako samassa hässäkässä tehdä jotain muutakin kun kone on ylhäällä? Mitä erikoistyökaluja tarvitaan? Kehuttu on, että tuplaysin kannatinkumit olisi huomattavasti paremmat V4 alla?

Mutta siis kaikki kommentit ja vinkit tulevaa remppaa ajatellen ovat hyvin tervetulleita.
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

Sen voin amatöörinä sanoa, että mitään erikoistyökaluja ei tarvita. :)

Kone ylös, vetarit irti, rintapellissä oleva pultti irti (oliskohan 14mm räikkäavain jatkovarren kera...), vaihteensiirtomekanismista sokka(tai mikä lie vastaava?) irti vasaralla (joku tasainen härdelli vasaran ja sokan väliin ettei tarvitse tähtäillä millin tarkkaan)

Sitten vaan sama toisinpäin, toivottavasti ei tullut liian itsestään selviä asioita ilmi (mutta tulipahan kirjoitettua) :wink:
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Rynnäkkösämpylä kirjoitti: vetarit irti,
Vetareita ei siis tarvitse irrottaa irti pois. Riittää, kun ottaa sisemmän suojakumin irti. Kun kone on pois, siinä on niin paljon tilaa, että T -mallinen vetarin sisäpää muljahtaa pois. Samoin menee paikoilleen. Muista katsoa, että kaikki neulat on siellä kuppien sisällä vetarin T-haaran päissä. Lähtee se kuppi mielellään irti pois ottaessa. Tästä todennäköisesti aiemmassa olikin kyse, kunhan tarkensin :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Mites kannattaako nuo vetarit vaihtaa samalla? Vai onnistuuko niiden vaihto sitten tulevaisuudessa konetta nostamatta? Mitä muuta sellaista on mihin tarvitaan koko koneen nosto mikä saattaisi olla sitten tulevaisuudessa edessä?

Mitään erikoista tuossa kytkimen vaihdossa ?
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
JB
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2004 18:58
Paikkakunta: pargas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JB »

Vaihteensiirtomekanismin sokka ei tarvitse lyödä irti, sillä on kierteet molemissa päissä, mutteri kiini vain toisen päähän ja ruuva se irti. Rintapellissä olevan pulttin pää on 9/16 että hiukan isompi kuin 14, yleensä 14 kuitenkin sopii.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Vetoakselit vaihdetaan tarvittaessa helpoimmin purkamalla pyöräntuentaa riittävästi, jolloin ne tulevat pyörännapoineen ulospäin.
Jos moottorista jotain haluttaisiin tarkastaa, niin
1. tuulettimen akselin väljyys, irroita hihna ja tunnustele (!) tuuletinta, tuntuuko "järkevältä" ja pyöräytä kädellä pyörimään, jyriseekö kuin viimeisillään vai pyöriikö äänettömästi?
2. tasapainoakselin laakerien huono kunto on pahempi piilevä vika, pyörii oikeitta niin kauan kuin laakerissa on edes kapea kannas ehjää pintaa. Kannattanee tutkia jos joudut tuulettimen laakerivian irroittamaan jakopyörästön kannen.
3. Tietenkin öljyvuotoja voi yrittää vähentää kiristämällä ruuveja ja muttereita vuotavissa kohdissa
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Fundamental kirjoitti:Mites kannattaako nuo vetarit vaihtaa samalla? Vai onnistuuko niiden vaihto sitten tulevaisuudessa konetta nostamatta? Mitä muuta sellaista on mihin tarvitaan koko koneen nosto mikä saattaisi olla sitten tulevaisuudessa edessä?

Mitään erikoista tuossa kytkimen vaihdossa ?
Kajakin vetarin ovat yleensä hyvin kestävää sorttia.

Koneesta kannattaa katsoa myös kampiakselin stefa, jos otat vauhtipyörän pois. Kytkimessä ei ole muuta ihmeellistä, kun muistat ksekittää levyn, ennen asetelman kiristämistä. Ihan silmämääräisesti sen olen tehnyt. Paras tapa olisi vanha laatikon pääakseli, jolla se keskittyy varmasti.

Takaisin laitetttaessa kannattaa katsoa, että soppirit on suunnilleen samassa asennossa. Ei tuossa mitään ihmeellistä ole sinänsä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 989
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Mulla kun oli kone pois loota- ynnä kytkinmurheiden takia, niin vaihdoin samalla kaikki vesiletkut ja kiristimet, siivosin ruosteita pois ja pitihän se konehuone sen jälkeen maalatakin. Sitä ei kyllä olisi pitänyt tehdä pensselillä ( sillä oli karvanlähtöaika), mutta kun ei viitsinyt alkaa ruiskun kanssa pöllyyttämään. Sähköjohtojakin korjailin. Töötin plussasta oli viittä vaille eristeet puhki ja siinähän on jatkuva virta.
HRalli
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:38
Paikkakunta: Vantaa

vaihdelaatikon vaihto

Viesti Kirjoittaja HRalli »

Vaihdenivelen irroitus kannattaa todella tehdä kiilatappi pikkumutterilla vedättämällä vastapuolelta, lyömällä on suuret mahdollisuudet rikkoa kiilatapin kierre. Vesipumpun takana oleva vesiletku ( n. 10 cm pitkä) kannttaa tarkistaa ja mielummin vaihtaa. Letku on koneen paikallaanollessa aika kettumainen vaihtaa, ja vedet häviää tosi nopeasti koneesta sen vuotaessa.
HRalli
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Onko tietoa mitä numerot laatikossa merkkaavat? Tuli mieleen, että onko tuo kunnossa oleva laatikko sopiva omaani, eli ovatko samanlaiset.. molemmissa numerot ja merkit 800901 ja JM2.. Lisäksi tuosta kunnossa olevasta laatikosta bongasin numeron 719430
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Fundamental kirjoitti:Onko tietoa mitä numerot laatikossa merkkaavat? Tuli mieleen, että onko tuo kunnossa oleva laatikko sopiva omaani, eli ovatko samanlaiset.. molemmissa numerot ja merkit 800901 ja JM2.. Lisäksi tuosta kunnossa olevasta laatikosta bongasin numeron 719430
Eiköhän ne kaikki V4 lootat passaa keskenään
# 419 Vesa Pohjalainen
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Komponenttien numerot viittaavat usein valmistuspuolen asioihin, ei konstruktioon. Eli numerokoodi saattaa sanoa valmistusvuoden, -viikon, -erän tms, ihan niinkuin se koodi kaljapullon kyljessäkin.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
pirhomik
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Vaihdelaatikon putsaus

Viesti Kirjoittaja pirhomik »

Omani on vm-77 ja tuossa ei enää vapaakytkin toimi kovin hyvin. Muistelisin joskus kuulleeni, että vaihdelaatikon voisi pestä sisältäpäin laittamalla öljyistä tyhjään valopetroolia. Muistanko väärin? Onko jotain muita konsteja saada mahdolliset liat/mudat pois laatikosta? Moottoreihinhan on Engine Flush ainetta, jonka pitäisi pestä likaista moottoria, mutta kävisikö tuo laatikkoonkin?

Laatikon öljyistä onkin ollut aiemmin puhetta, mutta mitäs se nyt sitten olikaan?
ile76
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ile76 »

Kannattaa vaihtaa laatikon kytkinakselin ja vetarien stefat, kun se on kerran lattialla. Samalla kannattaa valkata vanhan ja uuden laatikon sisemmistä vetareista paremman kuntoiset. Niihin kuluu vanhemmiten kolot, myös stefojen vastinpinnan kuluneisuuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Sisemmät vetarit lähtevät laatikosta irti esim. sorkkaraudalla vääntämällä.

Öljyksi ohjekirjan suosittelemaa mineraaliöljyä, synteettisellä synkronoinnit ei kuulemma toimi yhtä hyvin.

Eikös 95:en laatikoissa ole lyhyempi perävälitys? Jos on, niin niitä kannattaa välttää tieliikenne käytössä. Sellainen kiinnostaisi jääradalle, ilmoitelkaa jos on ylimääräisiä nurkissa...
kromipuskuri
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

vaihdelaatikon vaihto

Viesti Kirjoittaja kromipuskuri »

Onnistuuko tuo stefan vaihto miten helposti? Itse vaihdoin omaani vuoden alusta toisen laatikon. Eilen vaihtelin kesäkumit alle. Oikean puolen etupyörä oli sisäpuolelta aivan öljyssä. Asiaa tutkittuani totesin, että mitä ilmeisimmin öljy on tullut vaihdelaatikosta ja lentänyt vauhtipyörän kehältä oikealle puolen.

Onko laatikossa mitään huohotinta? Vanha laatikko ei ole nyt käden ulottuvilla, niin en pääse tutkimaan. Onko uudemmissa ja vanhemmissa laatikoissa täyttömäärissä mitään eroa? Ainahan sitä voi elätellä toiveita, että syy olisi oletetun huohottimen toimimattomuudessa tai ylitäytössä. Pitänee kuitenkin otta irti. :(
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
Vastaa Viestiin