Tasapainoakselin vaihto

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Teekkari
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: To Syys 23, 2004 21:23
Paikkakunta: Vantaa

Tasapainoakselin vaihto

Viesti Kirjoittaja Teekkari »

Millanen homma on tasapainoakselin vaihto? Mahtuuko sen ottamaan pois ilman, että moottoria tarvitsee irroittaa autosta ja kuinka paljon moottoria täytyy purkaa? Kyseessä siis 70-luvun alun V4

kaikennäköinen kommentti on tervetullutta :)
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Ei oikein vaihdu moottoria irroittamatta. Lähtee kolostaa mieluiten taakse päin lyömällä työntäen edellään takareiässään olevaa peltikuppitulppaa. Voisi ehkä tulla eteenkin päin jotenkin vetämällä, mutta ei ole tullut kokeilluksi.
Tärkeää on muistaa, että lievästi mutkallinen tasapainoakseli tulee ulos vain tietyissä kampiakselin asennoissa, ne kampiakselin isommat polvet voivat estää ulostulon.
Eli ensiksi hihnan ja tasapainoakselin hihnapyörä irti (lieriö + kiila). Sitten jakopyörästön kansi irti, muutama pikku ruuvi pitää irroittaa altapäin koska kiinnittävät öljypohjaa siihen kanteen, tuskin sekään on helppoa moottoria irroittamatta.
Jos tasapainotusakseli on "väljä" eli klonksuu reiässään niin laakerit ovat loppuun kuluneet eli asia ei korjaannu akselia vaihtamalla, vaan on jostakin hankittava uudet liukulaakerit 2 kpl ja kuten edellisestä varmaan ilmenee niiden vaihto edellyttää moottorin irroittamista.

Mainoskatko:
Meikämannella on noita akseleita myydä suoraan hyllystä, mutta laakereiden saannista en tiedä.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

laakereita saa vielä kaupasta. ja akseli ei mahdu tulemaan eteenpäin,etummainen laakeri on sen verran isompi ettei mahdu tulemaan.
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
Teekkari
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: To Syys 23, 2004 21:23
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Teekkari »

Kun siinä olis mukana toinen moottori, niin ilmeisesti on melkeen helmpompaa vaihtaa suoraan koko moottori?

..joka ei taas onnistu ilman säädyllistä nostinta... :?
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kokonaisia moottoreitakin on Rengon varaston hyllyissä, useita, käyttökelpoisia, mutta ei koekäyttötodistuksia, hinnat alk. 30,-.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Vastaa Viestiin