Virikoneen seokset V4

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Virikoneen seokset V4

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Kaasuttimena on Weberin DGV jolla on ajettu muutama tuhat km. Polttoaineen paineen säädin on ja sähköinen bensapumppu. Ostin seosmittarin lämmitettävä lambdalla ja pitäisi alkaa säätelemään. Tyhjäkäynnillä ja aina kun kaasua painaa niin seokset ovat aika lailla kohdallaan. Täyskaasulla menee hiukan rikkaalle.

Guruilta kysyisin että miksiköhän menee pintakaasulla todella laihalle? Pienikin kaasuun koskeminen korjaa seokset. Onkohan tyhjäkäyntisuuttimet liian pienet tms? Sellainenkin kävi mielessä että voiko pakokaasut jäähtyä liikaa ennen lambdaa kun se on mielestäni turhan kaukana pakosarjasta, melkein kuskin penkin alla. Lambdan on kyllä ammattimies asentanut kun auto kävi rullilla edellisellä kokoonpanolla.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61 ja Volvo 144 -71.
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Virikoneen seokset V4

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Terve

on kyllä aika kaukana. ite laitoin sen pakosarjaan kuskin puolelle. porasin simonsin sooivan reiän ja hitsasin siihen lambdalle adapterin.niitä saa motonetista. lamdan voijättää paikoilleen tai laittaa siihem
n tulpan mittauksen jälkeen.

Jos on vähänkin vuotoja pakoputken liitoksissa, näyttää seokset väärin. Pintakaasulla ajellen tulee vähempi kakkua koneeseen ja voi näkyä mittauksessa.

Mulla on yhtäaikaa aukeavilla kurkuilla tuo weberi. Mulla oli seokset ok koko käyttöalueella. tyhjäkäynti hieman rikkaan puoleinen. en vaihtanu suuttimia. ns. tehdasasetus suuttimet paikoillaan.

Jos suutin jumppan rupeat. siirrä tuo lambdan paikka ensin pakosarjaan.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Virikoneen seokset V4

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Löysin pienen vuodon pakoputken ja -sarjan välistä. Millähän materiaalilla kyseisen liitoksen saisi pitämään. Sopivaa tiivistettä viilattuun kanteen en ole löytänyt.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61 ja Volvo 144 -71.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Virikoneen seokset V4

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Tästä taisi olla joskus tallilla käydessänne puhetta...Sonettiin tein tiivisteen paksusta asbestia sisältävästä "tiivistematosta". Sain sitä aikanaan paikallisesta moottorikoneistamosta. Suihkutin maalia kannen pakolaippaan ja puristin sen tiivistemattoa vasten. Sen jälkeen tiivisteen leikkaus ja reikien teko. Lisäksi molemmille puolille kuuman kestävää silikoonia. Tätä ennen löytyi pienemmällä pakoaukon viilauksella olevaan kanteen melkein valmis tiiviste paikallisesta varaosaliikkeestä. Oli isommalla reijällä (Volvo?) oleva abaut saman pinnapultti jaon omaava tiiviste, jota vähän vielä avarrettiin ja ylimääräistä tiivistettä peltisaksilla poistettiin. Tämä silloin, kun varaosaliikkeeseen mentiin tiiviste kädessä ja sit lähdettiin myyjän kanssa tiivisteitä vertaamaan. :lol:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Virikoneen seokset V4

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Pitää kokeilla tuotakin systeemiä. Taisi mennä taas imusarjan tiiviste. Lykkää vettä kahteen sylinteriin ja huohottimen korkki vaahdossa. Jo kolmas kerta ja joka kerta eri imusarjalla. Pitää varmaankin koneistaa imusarjasta ainetta pois mutta paljonko miltäkin kantilta? Sivuista varmaan vähemmän ja alapuolelta enemmän?
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61 ja Volvo 144 -71.
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Virikoneen seokset V4

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Lueskelin vanhaa viestin vaihtoa Matin kanssa. Ollaanhan me puhuttu vaikka mitä V4 virittämisestä :) . Joku päivä menee taas imusarjan tiiviste vaihtoon. Laatikkokin menee jo neljäs. Toisaalta onhan tuo auto ollut minulla 24 vuotta josta ekat kymmenen vakiona.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61 ja Volvo 144 -71.
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Virikoneen seokset V4

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Terve
Minä sain imusarjan pitämään kun leikkasin imusarjan tiivisteestä ne korkit pohjasta pois. Sitten korkiton tiiviste liiman kanssa paikoilleen ja imuaukkojen kohadalle riittävästi kuumankedtävää tiivisteliimaa. Hyvin on pitänyt ensimmäiset 5000 kilometriä.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Virikoneen seokset V4

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Tuo korkkien poisto pitää kokeilla. Kun joskus on aikaa korjata niin vaihdan samalla vaihdelaatikon. Ostin 4 kpl laatikoita kun nykyisessä vapaakytkin kiukuttelee. Laatikoista yksi on kunnostettu ja muut ovat kaikki kunnoltaan arvoituksia. Myyjä vain ei tiennyt mikä laatikoista on priima. Ei ollut hinta paha mutta turhaa työtä voi tulla paljon.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61 ja Volvo 144 -71.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Virikoneen seokset V4

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

JiiVee kirjoitti:Lueskelin vanhaa viestin vaihtoa Matin kanssa. Ollaanhan me puhuttu vaikka mitä V4 virittämisestä :) . Joku päivä menee taas imusarjan tiiviste vaihtoon. Laatikkokin menee jo neljäs. Toisaalta onhan tuo auto ollut minulla 24 vuotta josta ekat kymmenen vakiona.
Juu on sitä V4:sta viritetty :D . Piti itsekkin eilen laittaa vinkki tuosta korkkien poistosta. On kisa-autossa ja muistaakseni Sonettissa noin toimittu kun kansia reilusti laskettu. Kuumankestävää silikoonia kaikkiin pintoihin ja varsinkin korkkien paikalle kunnon "madot"...ei ala öljyt vuotaman ulkopuolelle.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: Virikoneen seokset V4

Viesti Kirjoittaja mikali »

Haittakshe , jos käy matalilla laihalla . Ei kai kone sillon ole vaarassa ?
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Virikoneen seokset V4

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Nyt on ehjä laatikko kiinni. Tuurilla ensimmäinen testatuista vaikuttaa ihan hyvältä. Imusarjan tiiviste ilman korkkeja ja liian paksu kytkinlevy on asennettu. Prikoilla sain kytkimen toimimaan.
Siirsin lambdan lähelle pakosarjaa. Tasaisella pintakaasulla menee edelleen laihalle. Tyhjäkäynnillä kaikki vihreät ledit palavat eli on ok. Mitähän noille suuttimille ja seosruuville osaisi lähteä tekemään?

Sytytysennakko on säädetty joskus penkissä. Ajattelin laittaa saman. Saako ennakon samoihin säätöihin ilman moottorin kuormittamusta?
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61 ja Volvo 144 -71.
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Virikoneen seokset V4

Viesti Kirjoittaja orava »

Ite en aikanaan mitannut viri-V4:stani seoksia, mutta perstuntumalla kävi laihalla just kevyellä kaasulla. 7.6-nokkakin tietysti vaikuttaa asiaan...Koitin ensin säätää DGV:stä tyhjäkäynnin niin rikkaalle kun mahdollista. Paransi, muttei lopettanut nykimistä täysin. Sitten kairasin tyhjäkäyntisuutinta isommaksi (en muista kokoa enää, pääsuuttimet oli suurennettu jo aiemmin). Se auttoi, tyhjäkäyntiruuvissa alkoi piisata taas säätöaluetta. Hyvin se on pelannut jo toistakymmentä vuotta ja 50 tkm, vaan totuuden nimissä täytyy sanoa, ettei tuo DGV ja vakio imusarja mikään optimaalinen polttoaineensyöttö tuohon ole. Tyhjäkäyntikin huitelee 1200 rpm:n päällä.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Virikoneen seokset V4

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Joo mulla on tosiaan yhtä aikaa aukeavt kurkut eli saa kakkua kummastakin kurkusta koko ajan. Mulla on seokset noilla pikku kieriksilla ennemminkin rikkasn puolella.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Virikoneen seokset V4

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Tyhjäkäyntiruuvi on melkein kiinni mutta silti käy raskaasti tyhjää. Seosmittarin mukaan seokset kuitenkin on tyhjäkäynnillä kunnossa

Jarrutehostimen ketjussa oli isohko halkeama klemmarin juuressa. On saanut sieltä ilmaa enemmän tai vähemmän. En käynnistänyt korjauksen jälkeen koska auto pitää melkoista meteliä. Pysyy naapurisopu paremmin.

Kiitokset tähänastisista vinkeistä. Homma jatkuu ensi viikolla.

Mulla on jonkin verran DGV:n suuttimia. Saa nähdä onko sopivia.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61 ja Volvo 144 -71.
Vastaa Viestiin