Viimeiset 96 mallit

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Viimeiset 96 mallit

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Pitääkö se paikkaansa että viimeisimmiss´ä (70-luvun loppu) olis muka käytetty jotain kelvotonta alustamassaa?

Että olis muka sen takia ruostuneet pahasti?

Mä oon vaan aina tykänny niin kovasti näistä isovikkuisista 96 malleista.

Semmosen viimestä vuosikertaa olevan kun sais.
SAAB
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Pitää paikkansa. Massan laau muuttui joskus -76 , 77 tienoilla. Massa kovettui liiaksi ja jos siihen tuli hiushalkeama, se hörppi vettä sisäouolelle, eikä vauriota huomannut, kuin vasta läpi tulleesta ruosteesta. Siksipä ruosteeton isovilkku onkin melkoinen harvinaisuus. Jos sellaisen löytää, niin kannattaa korjata talteen.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tuolla näyttäisi edelleen olevan yksi: http://www.nettiauto.com/244744
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
tn
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

96 ruostuminen

Viesti Kirjoittaja tn »

Samansuuntaista huomiota täällä meilläkin päin. Saumat "marinoituvat" ja joskus on esim. varapyöräkotelon pohjapelti tipahtanut jostain harsokkeesta pois. 96:n korin kunto kannattaakin aloittaa avaamalla takaloosterin kansi ja tarkistaa:
- iskarien päät
- varapyöräkotelo
- tankin seutu
- takaluukun seinämät.
Tästä voi kätevästi jatkaa kohti auton etuosaa eli takalokasuojien kiveniskukumien alla oleva pelti, jos sitä on..., pyörien sisäkaaret, koteloiden päät, tunkin korvakkeet, matkustamosta erit. takapenkin alla oleva lattia ja etujalkatila, joka tuntuu ihmeellisesti nimenomaan ruostuvan 95:sta apukuskin puolelta (ihme juttu, kun 96:ssa asia on kohtuukuntoisessa yksilössä yleensä ok), ovien alareunat, listojen kiinnikkeet, vetarien holvit sekä sisälokasuojat.

Isovilkkumallit tulivat 78 vuosikertaan ja monen kumihuulen pelastus on jo varhaisessa vaiheessa, jopa uutena asennetut sisälokasuojat. Myös saumausaineen lisäksi auton väri tuntuu vaikuttavan ruostumiseen (mutu-juttu, tiedä häntä). Olen myös huomannut erityisesti juhlamalleja tutkaillessani, että niiden pohjamaalaus ei täytä aivan Saabeille asetettuja kriteereitä :lol: .

Kimmoisalle hyvää isovilkkumetsästysonnea, ja kyllähän niitä hyviäkin vielä muutaman vuoden löytyy ja jopa kohtuuhintaan.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=15751214
helmikuussa leimattu isovilkku ja 310 eurolla voittava huuto...voih.....
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Ongelma on syvemmällä kuin alustamassassa. Kyseessä oli maalausmenetelmän muutos kesäloman aikana -7?. Samaan uuteen muodikkaaseen menetelmään siirtyivät samaan aikaan mm. MB ja Volvo, katsokaapa vaikka 70-luvun loppupuolen Volvoja.
Ongelmaan kuuluu, että pohjamaalin alla ruoste etenee salakavalasti ja pullistaa maalipintaa eroon metallista. Alkusyy voi olla joku maalin alle jäänyt epäpuhtaus tai naarmusta mennyt vesi.
Itselläni on mm. -78 vuoden kirkas vihreä rullaava kori (myynnissä!), jonka tarkka historiavihko kertoo sen maalatun takuuna uudestaan Porvoossa. Omistaja oli tuolloin Vekarajärven (pikkutarkka?) eversti. Kyllähän se maalikerrosta paksunsi, mutta ei korjannut perusongelmaa. Siksi poistinkin auton ajosta ja se on seisonut säilössä sisällä odottaen aikaa parempaa, hyväkuntoinen kun on.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

lucaf kirjoitti:http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=15751214
helmikuussa leimattu isovilkku ja 310 eurolla voittava huuto...voih.....
Toi olis hieno kuuppa.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Isälläni oli aikoinaan taivaansininen kuuppa, vm taisi olla 78? Hän ei kuulemma muista enään mitä vuosimallia auto oli, mutta ruostumista ei kuulemma ikinä unohda! Auto ruostui käsiin.

Jos tuollaisen harvinaisuuden jostain löytää, niin mitä sille pitäisi tehdä? Hiekkapuhalluttaa? Siis jos on tuossa alkuperäisessä kuosissa.
Vai riittääkö massaus?

Serkku vähän huhuili että Hämeenlinnan suunnalla olisi tuollainen isovilkkuinen ojahauki... Täytyy käydä tutkimassa tilanne ja tiedottaa tänne.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tuo tummanruskea on muuten hieno väri kajakissa
# 419 Vesa Pohjalainen
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

MikkoA kirjoitti:Serkku vähän huhuili että Hämeenlinnan suunnalla olisi tuollainen isovilkkuinen ojahauki... Täytyy käydä tutkimassa tilanne ja tiedottaa tänne.
Tiedätkö missäpäin Hämeenlinnaa?
#2277
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Sain käsityksen että Aulangolla päin olisi lämpimässä tallissa tuo 78-80 vuosimallinen kuuppa.
Jos sitä ei ole myyty, tai hukattu niin pistän siitä ilmoitusta tänne foorumille.

Itselleni ei taida kuuppaa mahtua talliin... :wink: Emännän mukaan autoja on juuri sopiva määrä...
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

en mä ny niin semmosta metsästä

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Kun ei oo itellä nyt tiloja eikä muita mahdollisuuksia pitää ja korjata semmosta.

Mutta ostakaan toki joku muu ja kunnostakaa.
SAAB
Vastaa Viestiin