Sonett III jarruongelmat

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

Sonett III jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

Moro tännekin osioon, mä oon se ihminen joka soittaa tutuille vaan kun tarvii jotain, joten mennään samalla linjalla täälläkin siis :D

Osaiskos foorumin väki sanoa mistä saisi Sonettiin etujarrusatuloita älyllisellä toimitusajalla? Nyt on vähän silleen viimenen oljenkorsi menossa, kun morsian halusi Sonetilla ajaa kirkolta juhlapaikalle, mutta katsastusmies oli sitä mieltä ettei autoa oikein saisi käytellä kun kuskinpuoleinen etupyörä ei tahdo pyöriä :lol:

Jarruletkut ja putket jo katottu ja vaihdeltu, joten viimenen veikkaus on että satulassa tullut mailit täyteen eikä mäntä enää liikahtele entiseen tahtiin palautuessaan.

Kaikki vinkit otetaan vastaan sillä tuo alttarilta marssi tapahtuu lauantaina :D Toki saa myös toimivaa kuskinpuoleista jarrusatulaa tarjota käytettynäkin, jos raaskii luopua.

Kiitos ja anteeksi :wink:
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
einopekka
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Tammi 26, 2017 20:27

Re: Sonett III jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja einopekka »

Oletko jo vaihtanut jarrusatuloiden tiivisteet? Jos on samat yksimäntäiset satulat kuin 96:ssa niin tiivistesarjoja saa motonetistä.

-Eino-Pekka
Punainen ysikuuppa kromipuskureilla
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sonett III jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

Oon sitä yrittänyt viimeiseen asti vältellä, mutta nähtävästi jää ainoaksi vaihtoehdoksi.
Kotimaan tukkureilla ei soittokierroksen jälkeen ole kenelläkään satuloita saatavilla.

Messinkiharja varmaan on riittävän hellä työkalu, jos sitä mäntää on tarve puhdistella?
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sonett III jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Vaihtelet mänmät ja tiivisyeet ja putsaat hyvin. Sen jälkeen toimii. Jos satulan tspit on väljät, voivat kolahdella, mutta se ei jarrutus tehoon vaikuta.

Vanha mäntä paukahtaa pohalle kun tunget letkuloitoksesta pistoolilla paineilmaa..
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
einopekka
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Tammi 26, 2017 20:27

Re: Sonett III jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja einopekka »

Vanha mäntä paukahtaa pohalle kun tunget letkuloitoksesta pistoolilla paineilmaa..
Tai pumppaamalla jarruja jos ei ole totaalisen jumissa.

Levyjarruissahan palautus perustuu tiivisteiden takaisinjoustoon eikä satulalla ole siihen paljonkaan merkitystä. Tiivisteiden oikea asento ja järjestys löytyy korjaamokäsikirjasta. Kannattaa huomioida sisemmän tiivisteen asennussuunta.

http://vsaab.com/html/Articles/sonettbrakes.htm <- Tuolla on sonettin jarruista lisää asiaa.
Punainen ysikuuppa kromipuskureilla
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sonett III jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

Upea homma, kiitos kullan arvoisista vinkeistä ja linkeistä.
Tää alkaa jo mennä rutiinilla toi satulan irroitus, sen verran monta kertaa tuli viikonloppuna jumpattua ja tehtyä uusiks omaa hölmöyttään, joten toi ei varmasti montaa minuuttia vie fiksata enää.

Mut nii mites, jos mäntää ei löydy niin uskaltaako laittaa messinkiharjalla putsaten vanhaa (olettaen ettei ole materiaalia kadonnut ajan saatossa), vai pitäskö vielä pehmeämpi työkalu hommata?
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
einopekka
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Tammi 26, 2017 20:27

Re: Sonett III jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja einopekka »

Motonetistä saa uuden männän. Vanhaa mäntää uskaltaa putsata varmasti jos harjan harjakset ovat kokonaan messinkiä eivätkä pinnoitettua. Toisaalta mäntä on kromattu niin ei pitäisi naarmuuntua kovin herkästi. Jos männässä on kuoppia niin kannattaa kuitenkin vaihtaa se.
Punainen ysikuuppa kromipuskureilla
timotn
"Aero"
Viestit: 388
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 20:36
Paikkakunta: Oulu

Re: Sonett III jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja timotn »

Omakohtainen kokemus vastaavasta laitteesta:
Jarrupolkimen akseli oli vuosikymmenien aikana kerännyt kosteutta ja ajautunut lievästi kitkalliseen suhteeseen polkimen holkin kanssa.
Tämä aiheutti sen että jarrupoljin ei palautunutkaan täysin ylös ja herkin jarru jäi laahaamaan.
Vian löytymiseen meni hetki jos toinenkin :D
Eräässä vääränmerkkisessä oli jarruletkun metallinen kiinnike ruostuessaan turvonnut ja puristanut jarruletkun umpeen jolloin polkimella paineistettuna neste meni jarrusylinteriin mutta ei päässyt luontevasti takaisin.
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7426
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Sonett III jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja mestari »

paineilmalla ei taida saada mäntää ulos,pumppaa se omalla nesteellä ulos, ilmaruuvi sietäs avata ennen satulan irrotusta
uran putsaukseen kannattaa panostaa.
mäntä menee herkästi oikeassa asennossa sisään jos dimensiot on kohdillaan
jos alkaa kinnaan siirry kohtaan uran putsaus
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sonett III jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Kyllä saa. Sen verran monta kertaa olen sen tehnyt. 8 baria ja pamaus vaan kun se tulee...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
sepe1945
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 18:50
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Sonett III jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja sepe1945 »

Moro! Olen samaa mieltä että paineilmalla lähtee nimimerkillä kokemusta on.
#1490
Saab 96-77 MR
Saab 96-74 MR
Saab 95-74 MR
Toyota Corona MK1-72
Kotilo asuntoperävaunu-66
timotn
"Aero"
Viestit: 388
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 20:36
Paikkakunta: Oulu

Re: Sonett III jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja timotn »

Lähtee ja lähtee vihaisesti ja hallitsemattomasti. Nimim. kokemusta myös on.
Ennemmin käyttäisin vanhan kansan konstia ja pumppaisin vaseliinilla tahi ajoneuvon omaa hydraulijärjestelmää hyväksikäyttäen kuten aiemminkin esitettiin.
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7426
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Sonett III jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja mestari »

joskus sivusta seuranneena ja pohtineena asiaa: mäntää ei oteta pois ennenkuin on viimeinen päkko eli leima loppuu huomenna tyyliin. sitten satulaa irti ja viilapenkkiin, paineilmaa peliin ja ei lähde koska on niin jumissa, sitten ähelletään se takaisin letkun kanssa ja ilmataan, sitten poletaan vasta mäntä irti, ei auta vaikka neuvoi alussa että se poletaan pois sillon kun se on kiinni, mutta tyylihän on vapaa jos on intoa enemmän kuin kuuntelutaitoa :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
einopekka
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Tammi 26, 2017 20:27

Re: Sonett III jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja einopekka »

Miten kävi jarrujen kanssa katsastuksessa?
Punainen ysikuuppa kromipuskureilla
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sonett III jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

Moro,

Unohtuikin ihan kaikessa häähötäkässä palata asiaan, mutta männän ja tiivisteiden uusintahan tuohon auttoi sitten.
Pahalainen vain uusi tuon vian heti uusintakatsastuksen jälkeen toiselle puolelle. Joten siis leima tuli kyllä, mutta aika loppui kesken toista puolta alkaa korjaamaan.

Ovat muuten pirullisia noi metalliset holkit tuohon uloimman kumin päälle saada satulaan. Prässihommia, vai onko jotain kikkakutosta? Naputtelin itse sopivan lankunpätkän ja kumimoskan kanssa varovasti, mutta tuossa tuli tuhottua yksi holkki siltikin (onneksi oli pari ekstraa kun jotenkin uumoilin noin käyvän).

Epäilen kyllä kovasti että myös jarruletkun uusinnalla varmaan korjautuisi tuo toisen puolen jarru, kun niin hyvin toimi kuitenkin molemmille katsastuskerroille.
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
Vastaa Viestiin