jarrupääsylinterin purku?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

jarrupääsylinterin purku?

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Haulla koetin jo hakea mutta täsmälleen tähän ongelmaan ei näyttänyt vastausta olevan - ilmeisesti muilla ei ole vastaavaa ongelmaa tullut vastaankaan?

Eli aloin pitkästä aikaa (auto seissyt kevättalvesta '12 saakka) herättelemään kuuppaa henkiin - jäi aikoinaan seisomaan, kun jarrut eivät läpäisseet katsastusta ja syypää on tulkintani mukaan ollut tuo pääsylinteri. Nyt siis koetan sitä laittaa osiksi vaihtaakseni uudet kumit ja tiivisteet ... mutta ... miten? Minulla olevan huolto-oppaan mukaan mäntä vain "vedetään ulos", kun ulommainen lukkorengas on irroitettu. Vaan ei tunnu onnistuvan... tähän mennessä olen saanut irti:

- ison kumirenkaan sylinterin ulkokehältä
- pienen pultin sylinterin keskeltä (lukitustappi?)
- lukkorenkaan sylinterin päästä
- lukkorenkaan alla olevan stefan

seuraavana olisi siis tulossa valkoinen muovirinkula mutta se, sen kummemmin kuin mikään muukaan, ei tunnu suostuvan tulemaan ulos ... olen kokeillut männän päästä kiskomista, männän painelua ja mitä muuta nyt olenkaan sattunut keksimään, ei tunnu auttavan.

Mikä siis neuvoksi? Paineilmaa sisälle jarruputkien liittimistä (eipä ole välinettä tuohon...) vai onko tässä nyt joku jippo, jota en tajua?

edit: kyseessä siis vm. '76 V4-kuuppa ja ATE-pääsylinteri

--Tuomas
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: jarrupääsylinterin purku?

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Kiitokset kaikille, jotka eivät ehtineet vielä vastata :D Toisaalta (taisi olla joku Alfa Romeo -foorumi) löysin ohjeen, joka toimi - eli:

- nostetaan sylinteri pystyyn, mäntä alaspäin
- painetaan mäntää ylöspäin muutama sentti ja annetaan napsahtaa jousivoimallai takaisin ulos

jokusen painalluksen jälkeen koko helahoito tipahti ulos sylinteristä.

saman ohjeen, josta tämän opasteen löysin, mukaan sitä pikkupulttia ei myöskään olisi saanut poistaa ennen kuin ensiömäntä on ulkona, jottei mäntä naarmuunnu. No, virhe tuli tehtyä mutta ainakaan silmämääräisesti en vaurioita havainnut. Lopputulos selviää vasta, kun saan sylinterin takaisin kasaan uusilla osilla parannettuna...

--Tuomas
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: jarrupääsylinterin purku?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tuosta vinkistä olisi kyllä ollut itsellekin apua, kun Sonettin pääsylttyä purin. Päädyin omasta sen nylonrenkaan poraamaan irti, kun oli heittää toinen tilalle. Naarmuhan sihen männän pintaan tuli mutta onneksi ei sinne asti missä nesteet liikkuu.

Kiitokset jakamisesta!
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: jarrupääsylinterin purku?

Viesti Kirjoittaja mikali »

Päädyin vaihtamaan Volvo 240 :n jarrupääsylinterin .
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: jarrupääsylinterin purku?

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

mikali kirjoitti:Päädyin vaihtamaan Volvo 240 :n jarrupääsylinterin .
Menikö plug and play? säiliö muistaakseni on aikalailla saman näköinen.
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: jarrupääsylinterin purku?

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Mullakin seisoo myös vanha 240 pihalla odottamassa lopullista ratkaisua tai vapaa-ajankäyttöongelmia... ainakin Motonetin sisuskalusarja on sama kuupan ja volvon sylintereille, joten eipä noissa suurempia rakenteellisia eroja lie ulkonaisestikaan ... volvon sylinteri ehkä hieman pidempi mutta kiinnityspisteet lienevät aivan samanlaiset. Mikäli ovat eripituisia, niin kuupan jarrunestesäiliö ei ehkä sovi?

--Tuomas
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: jarrupääsylinterin purku?

Viesti Kirjoittaja mikali »

Vaihdoin sen siis tahtariin , eli sama pääsylinteri kuin vanhemmissa nelkuissa . Sopii rintapellin reikään ihan minuutin viilauksen avulla .Polkimelle sopiva "kuppi" OK eli sisäpuolella ei tarvinnut muuttaa käyt. mitään . Kaksi bilteman työkalulla tehtyä jarruputken pätkää lisäsin . Kiinnitysreiät kannattaa leikata ulospäin auki ikäänkuin siansorkiksi ja porata uudet kiinnitysreiät aika paljon ulommaksi .
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: jarrupääsylinterin purku?

Viesti Kirjoittaja tmerila »

No niin, eipä tämä homma ihan sylinterin osiksi saamisella ollutkaan selvä. Nyt olen vaihtamassa uusia kumeja ja melkein kaikki onnistuikin ihan helposti - paitsi ... miten ihmeessä tuon toisiomännän saa osiksi, niin että sen keskellä olevat kaksi tiivisterinkulaa saa vaihdettua? Vai onko se täysin yhtenäinen kappale, josta vanhat kumit täytyy repiä irti ja uudet jotenkin venytellä paikoilleen? Tämän varmaan tietää jokainen, joka tuon operaation on joskus tehnyt ... räjäytyskuvista katsoen näyttäisi, että ko. mäntää ei pysty mitenkään ruuvaamaan auki, onko tosiaan näin?

--Tuomas
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: jarrupääsylinterin purku?

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Yli vaan venyttämällä. Pyöreäreunainen pikkuruuvari on tähä hyvä. Paljon jarrurasvaa avuksi. Muista laittaa kumit oikeinpäin.
Vastaa Viestiin