V-4:n nokka-akselin laakereiden vaihto

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

V-4:n nokka-akselin laakereiden vaihto

Viesti Kirjoittaja jalmari »

Tervehdys!

Onko kellään kokemuksia V-4:n nokka-akselin laakereiden vaihdosta? Homma on joissakin yhteyksissä kehoitettu jättämään koneistamon murheeksi, mutta ainakin tasapainoakselin laakereiden vaihto onnistui kotikonstein.

t. Jallu
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

laakereita on kolme, ja sekä linja että öljyreijät yms. on oltava juuri kohdillaan, siksi monet antaa alan verstaille homman. Pienikin virhe saa aika nopeasti pahaa aikaan ja laakereita alkaa olla hankala saada
# 419 Vesa Pohjalainen
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

Eipä mulla ainakaan mitään ongelmia ollu,laakerit vielä sain kun ostin v6 koneen ja jätin yhden käyttämättä. Kattoo vaan öljyreijät tarkasti lampulla ja merkkaa hyvin varsinkin keskimmäiseen että menee kohdakkain ja lopuksi vielä testaa jollain että ovat auki. puu tapilla ite ne naputtelin paikalleen ja sain yhtä vielä kääntää kun huomattiin että oli vähän vinossa. Ammattimiehen mukaan: "sitä ei ehjänä saa enää pois,uuden laakerin joudut ostamaan" ja hyvin käänty kun taas itse teki!! 8)
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
soossi
Matalapaineturbo
Viestit: 152
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 21:44

Viesti Kirjoittaja soossi »

Vaihdoin kerran itse nokkalaakerit V4 koneeseen. Öljyreitä ei sattuneet ihan kohdakkain muta ei sitä siinä tullut katseltua kun oli kiire saada auto ajoon. Auto toimikin viikon verran hienosti kunnes hyytyi tielle. Syy: nokka-akseli poikki.
Eipä ole sen jälkeen viitsinyt itse vaihdella laakereita kun ei se koneistamossa ole kovin kallista ja lopputulos on varma, eikä ole enää sen jälkeen nokka-akselit katkeilleet.
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

eltzi kirjoitti:Eipä mulla ainakaan mitään ongelmia ollu,laakerit vielä sain kun ostin v6 koneen ja jätin yhden käyttämättä. Kattoo vaan öljyreijät tarkasti lampulla ja merkkaa hyvin varsinkin keskimmäiseen että menee kohdakkain ja lopuksi vielä testaa jollain että ovat auki. puu tapilla ite ne naputtelin paikalleen ja sain yhtä vielä kääntää kun huomattiin että oli vähän vinossa. Ammattimiehen mukaan: "sitä ei ehjänä saa enää pois,uuden laakerin joudut ostamaan" ja hyvin käänty kun taas itse teki!! 8)
Mistäpä ostit V-6:n laakerisarjan ja milloin? Onko kuutoskoneen tyyppi kriittinen, vai riittääkö määreeksi saksalainen kuutonen?

Jallu
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Huolelliselle tekijälle ei liene paha rasti... Kuitenkin, lohkon laaakerointi nokka-akselille maksoi koneistamossa 20€. Vaivastahan on harrasteautossa turha puhua, mutta en silti tuohon hintaan riskeeraisi jos pelkona on kone irrota-pura-kokoa-kiinnitä-irrota_ja_pura_taas-operaatio.

Ymmärän toki itse tekemisen hohdon: tuo nokka-laakerijuttu onkin ainoa asia, missä muut on mun kuuppaan koskeneet :wink:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

jalmari kirjoitti:
eltzi kirjoitti:Eipä mulla ainakaan mitään ongelmia ollu,laakerit vielä sain kun ostin v6 koneen ja jätin yhden käyttämättä. Kattoo vaan öljyreijät tarkasti lampulla ja merkkaa hyvin varsinkin keskimmäiseen että menee kohdakkain ja lopuksi vielä testaa jollain että ovat auki. puu tapilla ite ne naputtelin paikalleen ja sain yhtä vielä kääntää kun huomattiin että oli vähän vinossa. Ammattimiehen mukaan: "sitä ei ehjänä saa enää pois,uuden laakerin joudut ostamaan" ja hyvin käänty kun taas itse teki!! 8)
Mistäpä ostit V-6:n laakerisarjan ja milloin? Onko kuutoskoneen tyyppi kriittinen, vai riittääkö määreeksi saksalainen kuutonen?

Jallu
Tiedoksi niille, joita asia saattaa koskettaa: V-6:n laakereita saa, tällä hetkellä tilaamalla, ainakin Rally Race -nimisestä putiikista Keravallta, p 040-5656899, hintaan 34 eurova. Laakereiden pitää olla vanhempaa mallia, ts. moottoreihin ennen 10/82. Kiitokset vinkistä Jarno Elolle.

t. Jallu
Vastaa Viestiin