Tervehdys!
Onko kellään kokemuksia V-4:n nokka-akselin laakereiden vaihdosta? Homma on joissakin yhteyksissä kehoitettu jättämään koneistamon murheeksi, mutta ainakin tasapainoakselin laakereiden vaihto onnistui kotikonstein.
t. Jallu
V-4:n nokka-akselin laakereiden vaihto
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Eipä mulla ainakaan mitään ongelmia ollu,laakerit vielä sain kun ostin v6 koneen ja jätin yhden käyttämättä. Kattoo vaan öljyreijät tarkasti lampulla ja merkkaa hyvin varsinkin keskimmäiseen että menee kohdakkain ja lopuksi vielä testaa jollain että ovat auki. puu tapilla ite ne naputtelin paikalleen ja sain yhtä vielä kääntää kun huomattiin että oli vähän vinossa. Ammattimiehen mukaan: "sitä ei ehjänä saa enää pois,uuden laakerin joudut ostamaan" ja hyvin käänty kun taas itse teki!!
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
Vaihdoin kerran itse nokkalaakerit V4 koneeseen. Öljyreitä ei sattuneet ihan kohdakkain muta ei sitä siinä tullut katseltua kun oli kiire saada auto ajoon. Auto toimikin viikon verran hienosti kunnes hyytyi tielle. Syy: nokka-akseli poikki.
Eipä ole sen jälkeen viitsinyt itse vaihdella laakereita kun ei se koneistamossa ole kovin kallista ja lopputulos on varma, eikä ole enää sen jälkeen nokka-akselit katkeilleet.
Eipä ole sen jälkeen viitsinyt itse vaihdella laakereita kun ei se koneistamossa ole kovin kallista ja lopputulos on varma, eikä ole enää sen jälkeen nokka-akselit katkeilleet.
Mistäpä ostit V-6:n laakerisarjan ja milloin? Onko kuutoskoneen tyyppi kriittinen, vai riittääkö määreeksi saksalainen kuutonen?eltzi kirjoitti:Eipä mulla ainakaan mitään ongelmia ollu,laakerit vielä sain kun ostin v6 koneen ja jätin yhden käyttämättä. Kattoo vaan öljyreijät tarkasti lampulla ja merkkaa hyvin varsinkin keskimmäiseen että menee kohdakkain ja lopuksi vielä testaa jollain että ovat auki. puu tapilla ite ne naputtelin paikalleen ja sain yhtä vielä kääntää kun huomattiin että oli vähän vinossa. Ammattimiehen mukaan: "sitä ei ehjänä saa enää pois,uuden laakerin joudut ostamaan" ja hyvin käänty kun taas itse teki!!
Jallu
Huolelliselle tekijälle ei liene paha rasti... Kuitenkin, lohkon laaakerointi nokka-akselille maksoi koneistamossa 20€. Vaivastahan on harrasteautossa turha puhua, mutta en silti tuohon hintaan riskeeraisi jos pelkona on kone irrota-pura-kokoa-kiinnitä-irrota_ja_pura_taas-operaatio.
Ymmärän toki itse tekemisen hohdon: tuo nokka-laakerijuttu onkin ainoa asia, missä muut on mun kuuppaan koskeneet
Ymmärän toki itse tekemisen hohdon: tuo nokka-laakerijuttu onkin ainoa asia, missä muut on mun kuuppaan koskeneet
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Tiedoksi niille, joita asia saattaa koskettaa: V-6:n laakereita saa, tällä hetkellä tilaamalla, ainakin Rally Race -nimisestä putiikista Keravallta, p 040-5656899, hintaan 34 eurova. Laakereiden pitää olla vanhempaa mallia, ts. moottoreihin ennen 10/82. Kiitokset vinkistä Jarno Elolle.jalmari kirjoitti:Mistäpä ostit V-6:n laakerisarjan ja milloin? Onko kuutoskoneen tyyppi kriittinen, vai riittääkö määreeksi saksalainen kuutonen?eltzi kirjoitti:Eipä mulla ainakaan mitään ongelmia ollu,laakerit vielä sain kun ostin v6 koneen ja jätin yhden käyttämättä. Kattoo vaan öljyreijät tarkasti lampulla ja merkkaa hyvin varsinkin keskimmäiseen että menee kohdakkain ja lopuksi vielä testaa jollain että ovat auki. puu tapilla ite ne naputtelin paikalleen ja sain yhtä vielä kääntää kun huomattiin että oli vähän vinossa. Ammattimiehen mukaan: "sitä ei ehjänä saa enää pois,uuden laakerin joudut ostamaan" ja hyvin käänty kun taas itse teki!!
Jallu
t. Jallu