Nyt on kutvosessa sitte bluetoothilla säädettävä sytystys.
Aika lesoo
Vielä kun tajuais sytytyksen säädöstä jotain, olis vielä hauskempaa.
Tosin nyt jo käy huomattavasti nätimmin kuin ennen. Yksi inhottava/ärsyttävä ominaisuus vielä on, eli yrittää stumpata, kun varomattomasti painaa kaasua tyhjäkäynniltä.
Koko setup siis on weberin DGV superin solexin tilalla ja sitten tuo 123tune+ ohjaamassa sytytystä.
Varmaan siis on säätöjutusta kysymys, mutta olisko jollain tuollaiseen muuten vakioon 1,5 litraseen jotain näppituntumaa.
Mitkä suuttimet olis tontilla ja tietenki sytytysennakot olis kiva varmistaa, sekä kierroksien mukaan että alipaineen osalta.
123 tune
Re: 123 tune
Onko tuosta apua Weberiin:
http://freetechnics.fi/images/ohjeet/DGV_ohjeet.pdf
viewtopic.php?t=8383
Siellä pitäisi olla muutama vaihtoehto esiohjelmoituna:
tuolta:
http://mhilvers.tripod.com/techtip/techtip.htm
tai:
http://saab-v4.co.uk/speedball/topic.asp?topic_id=2248
http://freetechnics.fi/images/ohjeet/DGV_ohjeet.pdf
viewtopic.php?t=8383
Siellä pitäisi olla muutama vaihtoehto esiohjelmoituna:
123 ignition distributor for V4 Ford engines of the Ford works in Cologne, which had been installed into the Saab 95 and 96. Together with our high performance coil and our high performance ignition leads this system doesn't leave a lot to be desired. We would like to point out that the ignition advance curves provided with this 123 ignition distributor do not reflect the original advance curves of these cars, but a wide choice of generic advance curves. Please check the advance curves shown in the installation manual found in the 'Technical Info' section on the right side.
tuolta:
http://mhilvers.tripod.com/techtip/techtip.htm
tai:
http://saab-v4.co.uk/speedball/topic.asp?topic_id=2248
Re: 123 tune
Mulla on toi sama jakaja. Vähän koneen viritysasteesta toki riippuu, mutta ennakot laitoin itse tulemaan jyrkemmin kuin tuossa vakiokäyrässä. Kokonaisennakkoa on tällä hetkellä 40 astetta, 36 oli selkeesti liian vähän. Jos oikein päättelen tuosta vakiokäyrästä, niin siinä on 26, joka on vakiokoneellekin liian vähän. Vanhemmissa jakajissa oli yli 30.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
Re: 123 tune
Juu, hetken piti tuota taulukkoa plarailla, mutta kyllä se ihan järkevä on. Ainut vaan, että tuossa on jakajan arvot, eli jakajan ennakot ja jakajan kierrokset.Playboy kirjoitti: ↑Pe Heinä 05, 2019 12:07Mulla on toi sama jakaja. Vähän koneen viritysasteesta toki riippuu, mutta ennakot laitoin itse tulemaan jyrkemmin kuin tuossa vakiokäyrässä. Kokonaisennakkoa on tällä hetkellä 40 astetta, 36 oli selkeesti liian vähän. Jos oikein päättelen tuosta vakiokäyrästä, niin siinä on 26, joka on vakiokoneellekin liian vähän. Vanhemmissa jakajissa oli yli 30.
eli kun tuon pyöräyttää oikeaksi, niin toden totta kampuraennakkoa tulee se 36. ja kun vielä muokataan oikeaksi nuo kierrosluvut, on jyrkkyyskin vähän järkevämpi.
eli mulla on nyt sielä tälläset, meinasiko raati, että vois olla vielä rajumpi?
kierrokset, kampura asteet.
500, 6
1000, 6
1200, 7
1500, 28.5
1700, 30,5
4400, 36
8000, 36
abs paine kpa, ennakot alkaen kierrosluvusta 900rpm
0, 10
45, 9
75, 0
100, 0
200, 0
nyykkäämiseen auttoi ainakin vähän tuo, kun alipaine lisää ennakkoa jo tyhjäkäynnistä alkaen.
hienoa se on kun täältä saa tukea. komeeta olla saabisti, vaikka fasessa pyöriessä joskus muulta tuntuukin.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: 123 tune
Nostin vielä kans ennakkoja 40:een. On tosiaan parempi, tai tiedä sitte tarttisko noin korkealle nousta, mutta aikasemmin nyt ainakin.
Kaasatin kun vielä saa joskus oikein säätöihin, niin sitte on hyvä.
Kaasatin kun vielä saa joskus oikein säätöihin, niin sitte on hyvä.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: 123 tune
Tuon yläpuolella olevan kuvan 0 231 167 039 jakajan alipaine-ennakot ovat selvästi poikkeavat sinisen kirjassa olevista muista malleista. Se on kaksitoiminen alipainesäädin, joka on tarkoitettu USA malleihin ja on myös myyty Ruotsin vuonna 1976 muutamia malleja. Siinä perusennakko on 3 astetta Suomen 6 asteen sijasta, joka lisätään noihin lukemiin kampiakselikulmana.
Noissa Suomen versioissa maksimi alipaine-ennakot on keskimäärin 7.5-9.5 virranjakajan astetta maksimissaan eli kampikulmana 15-19 astetta riippuen jakajan mallista. Alla alipaine-ennakot mitä minulla on käytössä ja ne on melko lähellä -73 mallin alkuperäistä. Yli 100 kpa arvoja ei käsittääkseni tarvita kun ei ole ahdettu kone.
abs paine kpa, ennakko
100 0
90 0
85 0
80 5
75 10
70 13
60 15
50 15
40 15
35 15
30 15
20 15
Noissa Suomen versioissa maksimi alipaine-ennakot on keskimäärin 7.5-9.5 virranjakajan astetta maksimissaan eli kampikulmana 15-19 astetta riippuen jakajan mallista. Alla alipaine-ennakot mitä minulla on käytössä ja ne on melko lähellä -73 mallin alkuperäistä. Yli 100 kpa arvoja ei käsittääkseni tarvita kun ei ole ahdettu kone.
abs paine kpa, ennakko
100 0
90 0
85 0
80 5
75 10
70 13
60 15
50 15
40 15
35 15
30 15
20 15
96 V4i -73
Re: 123 tune
Täydet ennakot voisi tulla jo 2500-3000 kiekan nurkilla. On makuasia haluaisiko tyhjäkäynnillä laittaa pikkusen enempi, kymppi on jees, auttaa sekin tuohon kaasunpainamisasiaan. Ja ehkä väli 1200->1500 on aika jyrkkä, varsinkin jos on suht vakio kone.eli mulla on nyt sielä tälläset, meinasiko raati, että vois olla vielä rajumpi?
kierrokset, kampura asteet.
500, 6
1000, 6
1200, 7
1500, 28.5
1700, 30,5
4400, 36
8000, 36
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979