Nakutus..?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Nakutus..?

Viesti Kirjoittaja himmee »

No niin...nyt kun on tuo kuuppa saatu käymään kone rempan jälkeen niin otti korvaan ensimmäisenä nakutus...nakutus ei siis lopu ollenkaan kannet on täys rempattu. Saakohan tuo kone öljyä ollenkaan. Ensimmäisenä rupesin miettimään öljyfiltterii joka on aika vanha bilteman filsu. Jotain ehdotuksii? Tuo on mulle ensimmäinen kone joka on rempattu, että korva ei vielä osaa kuulla kaikkea.

Jakopäänrattaat tietysti vois olla se yks vaihtoehto.
VW transporter 2.5tdi vm.99
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eihän jäänyt sen välikannen tiivisteen reikä puhkaisematta, jos jaksan oikein muistaa niin niissä tarviketiivisteissä oli aina jokin kanavan kohta ummessa :?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Juu ei jääny...tuli kyllä just ton takia aukastua kansi kun huomasin. Kyllä siellä öljyä näyttäis olevan kun kopan kannen reiästä lurkkii. Voipi olla et vaatii vaan venttiilien asettumisen ym. Näkee sit jos ensimmäisen säädön jälkeen nakuttaa vielä niin on tehty kannet huonosti.
VW transporter 2.5tdi vm.99
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Nakutuksen eri muotoja: jos ääni tulee jakopään suunnalta niin sanoisin tasainen kuluneen jakopään rallatus kaikilla kierrosalueilla, jos se tulee venttiilien liian suuresta välyksestä niin sanoisin venttiilien nakutus ja jos se tulee terävänä äänekkäänä hakkaavana NAKUTUKSENA 1500-3000 kierroksella tyhjäkäynnillä tai ajossa niin todennäköisesti se on väljästä mäntä-männätappi-sylinteri puolelta kotoisin. Tätä viimeistä oli mun JM-Saabissa ja ei hävinnyt vaikka koneen uudelleen laakeroi ja vaihtoi männänrenkaat. Jos olet vaihtanut nokka-akselin laakerit, niin keskimmäisen laakerin öljyreijän kääntyminen sivuun aiheuttaa sen, että öljy ei nouse venttiilikoneistolle asti.

Välikannen tiivisteen puhkaisemin kiinnostaa - mikäköhän reikä sieltä pitäisi avata ? Useita moottoreita olen tehnyt, mutta tähän en ole aiemmin kiinnittänyt huomiota. Sen tiedän, että tarvike kannentiivisteiden vesireijät on välillä miten on ja varsinkin jos käyttää ISO lohkoissa (95 mm männät) Ford Granadan V6 tiivisteitä.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Tuo venttiilien välys ja jakopää on varmasti ainoita vaihtoehtoja...tuskinpa just porattu lohko, uuet männät/renkaat ym. klapittaa. Tai no mistä sitä tietää.
VW transporter 2.5tdi vm.99
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Jeess...oli venttiilien välys pielessä..ja paljon...kummaa et noin nopeesti rempan jälkeen yks käynnistys.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin