saab-tietopankin päivityksistä / 96 -80
saab-tietopankin päivityksistä / 96 -80
lainaus:
Vihdoinkin olen saanut päivitettyä tietopankkiin kaikkien ystävällisten ihmisten ilmoittelemat tiedot. Nyt niitä voi lueskella osoitteesta
http://altair.nblnetworks.fi/temp/saab/tietopankki
, tuon osoite saattaa kyllä lähiaikoina muuttua joten varmemmin linkki löytyy heti etusivuilta osoitteesta http://www.saabismionsairaus.net .
Lisätietoja saa ja pitää lähettää edelleen
Manu Ylhäinen
********************************************************
...ja tietäjien apua tarvitaan taas...
yritin itse täydentää tuota tietopankin 96-osiota 40v-historiikin
pohjalta, mutta (ainakin) pariin paikkaan jäi hataruuksia.
tuo -80 -malli vaatisi tarkennusta, silloinhan tehtiin muitakin kuin
juhlamallia eli ne 300 viimeistä. mulla itsellänikin on ollut
sellainen - valm.numero heitti 24 autolla, eikä sattunut tuohon
viimeisten sarjaan. tykkivanneasiastakaan en ole varma. miten mahtaa
mennä?
toinen hankala paikka on tuo -77...-78. Miten 1977B-mallin erottaa
1978-mallista? kirjan mukaan isoista vilkuista. kaasari on ilmeisesti
molemmissa vaiheittain aukeava tupla? koitin selventää sitä jaottelulla
B-malliin. Menikö oikein?
95-osioon voi myös ehdottaa täydennyksiä. kommentointi riittää,
koitan tulkita ja kiteyttää tiedot, jotka Ylhäisen Manu sitten
päivittelee.
olisiko hyväksyttävä sanamuoto siis näin? :
1979 - musta perälauta, mustin kehyksin ympäröidyt sivulasit, mustat
pyörien keskiökuvut, mustat kylkiteipit metallihohtovärisissä autoissa.
GL-tunnus varustelusta (GrandLuxe).
1980 - viimeinen rekisteröintivuosi, autot valmistettu edellisvuoden
puolella. 300 viimeistä olivat juhlamallia: Akvamariininsininen
metalliväri, plyysiverhoilu, etuspoileri, rst-vannekehät. Tykkivanteet
vain vientiin menneissä juhlamalleissa.
kysyy jt
Vihdoinkin olen saanut päivitettyä tietopankkiin kaikkien ystävällisten ihmisten ilmoittelemat tiedot. Nyt niitä voi lueskella osoitteesta
http://altair.nblnetworks.fi/temp/saab/tietopankki
, tuon osoite saattaa kyllä lähiaikoina muuttua joten varmemmin linkki löytyy heti etusivuilta osoitteesta http://www.saabismionsairaus.net .
Lisätietoja saa ja pitää lähettää edelleen
Manu Ylhäinen
********************************************************
...ja tietäjien apua tarvitaan taas...
yritin itse täydentää tuota tietopankin 96-osiota 40v-historiikin
pohjalta, mutta (ainakin) pariin paikkaan jäi hataruuksia.
tuo -80 -malli vaatisi tarkennusta, silloinhan tehtiin muitakin kuin
juhlamallia eli ne 300 viimeistä. mulla itsellänikin on ollut
sellainen - valm.numero heitti 24 autolla, eikä sattunut tuohon
viimeisten sarjaan. tykkivanneasiastakaan en ole varma. miten mahtaa
mennä?
toinen hankala paikka on tuo -77...-78. Miten 1977B-mallin erottaa
1978-mallista? kirjan mukaan isoista vilkuista. kaasari on ilmeisesti
molemmissa vaiheittain aukeava tupla? koitin selventää sitä jaottelulla
B-malliin. Menikö oikein?
95-osioon voi myös ehdottaa täydennyksiä. kommentointi riittää,
koitan tulkita ja kiteyttää tiedot, jotka Ylhäisen Manu sitten
päivittelee.
olisiko hyväksyttävä sanamuoto siis näin? :
1979 - musta perälauta, mustin kehyksin ympäröidyt sivulasit, mustat
pyörien keskiökuvut, mustat kylkiteipit metallihohtovärisissä autoissa.
GL-tunnus varustelusta (GrandLuxe).
1980 - viimeinen rekisteröintivuosi, autot valmistettu edellisvuoden
puolella. 300 viimeistä olivat juhlamallia: Akvamariininsininen
metalliväri, plyysiverhoilu, etuspoileri, rst-vannekehät. Tykkivanteet
vain vientiin menneissä juhlamalleissa.
kysyy jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Auto on voitu ottaa käyttöön vasta -81
Se ei tarkoita, että auto olisi vuosimallia -81 saati että se olisi tehty -81.
Itselläni on toisen merkkinen auto, joka on valmistunut -64, se on vuosimallia -65 ja ensirekisteröity eli käyttöönotettu vasta kesällä -66.
Datsun 100 A:ta myytiin Suomessa uutena vielä kolme vuotta valmistuksen päättymisen jälkeen eli eipä ne viimeiset ole likikään sitä vuosimallia, kun ne on käyttöönotettu.
Saabin osalta nyt en osaa ihan varmaksi sanoa, mitä ja milloin on tapahtunut, mutta kyllä kai tehdas lopetti 96:sten kokoamisen jo hyvissä ajoin 1980 puolella.
Se ei tarkoita, että auto olisi vuosimallia -81 saati että se olisi tehty -81.
Itselläni on toisen merkkinen auto, joka on valmistunut -64, se on vuosimallia -65 ja ensirekisteröity eli käyttöönotettu vasta kesällä -66.
Datsun 100 A:ta myytiin Suomessa uutena vielä kolme vuotta valmistuksen päättymisen jälkeen eli eipä ne viimeiset ole likikään sitä vuosimallia, kun ne on käyttöönotettu.
Saabin osalta nyt en osaa ihan varmaksi sanoa, mitä ja milloin on tapahtunut, mutta kyllä kai tehdas lopetti 96:sten kokoamisen jo hyvissä ajoin 1980 puolella.
Todellakin sellainen auto on olemassa vielläpä täällä Heinolassa tosin siitä on tehty silloin aikoinaan ralli auto mitä auton omistaja katuu syvästi, koska olisi varmaan tänä päivänä aika arvokas yksilö. Luulen että minun on lainattava jostain digi kamera ja käytävä ottamassa tyyppi kilvestä valokuva. Auto on ollut aikoinaan puolustusvoimien käytössä.
Todellakin puolustusvoimille on tehty 96:sia silloin vuonna 1981 en tiedä kuinka montakappaletta tämä auto on ollut hyrylässä ja se on mennyt hylkyyn kun sillä ajettiin peuran kanssa kolari. Siitten se kulkeutui rikkinäisenä armeijan huutokauppaan josta joku osti sen muttei löytänyt siihen sähköjä ja kyllästyi jolloin kaverini osti auton. Muistaakseni sillä ei ollut ajettu kun 10000:nin verran.
Mielenkiintoista. Minulle ei ollut ainakaan tietoa moisesta armeijamallista mutta enpä käy kiistelemään. Odotamme vain dokumentointia aiheesta.
-77b -malli tarkoittaa mallivuoden aikana tullutta kohennusta, jolloin suurin muutos oli kaksikurkkuinen Solex -kaasutin ja tehon nousu huikeaan 68 HP:n. Mallisarja alkaa numerosta 96776006000. Ensimmäiset B:t oli hopeanharmaita mutta huom. varsinainen B oli siis pikkuvilkkuinen. Takapaksin kanteen tuli super -teksti jne.
Isovvilkku -77:t ovat erikoissarjan autoja, joita tehtiin ihan mallivuoden -77 lopussa pieni määrä. Verhoilu oli sama -77 ja myös tyyppinumero oli 9677-alkuinen. Autoja tehtiin pieni sarja hopeanharmaana ja kardinaalinpunaisina metalliväreinä. Aiheesta löytyy virallinen dokumentti.
Kaikki -77B:t eivät siis ole isovilkkuisia
-77b -malli tarkoittaa mallivuoden aikana tullutta kohennusta, jolloin suurin muutos oli kaksikurkkuinen Solex -kaasutin ja tehon nousu huikeaan 68 HP:n. Mallisarja alkaa numerosta 96776006000. Ensimmäiset B:t oli hopeanharmaita mutta huom. varsinainen B oli siis pikkuvilkkuinen. Takapaksin kanteen tuli super -teksti jne.
Isovvilkku -77:t ovat erikoissarjan autoja, joita tehtiin ihan mallivuoden -77 lopussa pieni määrä. Verhoilu oli sama -77 ja myös tyyppinumero oli 9677-alkuinen. Autoja tehtiin pieni sarja hopeanharmaana ja kardinaalinpunaisina metalliväreinä. Aiheesta löytyy virallinen dokumentti.
Kaikki -77B:t eivät siis ole isovilkkuisia
Tottahan tuollaiset kiinnostaa. Sen tiedän kyllä, että valmistuselokuvaa varten tehtiin vielä yksi hopeanharmaa 96 tuotantolinjalla jonkin aikaa virallisen tuotannon päättymisen jälkeen mutta että vielä vuoden -81 puolella, se oli uutta.Kapaleino kirjoitti:Arvasin että saan Vesan jossain vaiheessa kiinnostumaan aiheesta. Hyvä että tuli kiinnostava juttu.
Käyn kyllä ottamassa sen kuvan siitä tyyppikilvestä mutta en taida tänää tohtia kun on tuo pyhäpäiväkin.
Kaikki viralliset -80 mallit tehtiin -79 kalenterivuoden puolella
Niin minäkin sanoin että älä puhu paskaa mut pakko se oli sitten uskoa kun näin sen. Kaveri kyllä sanoi että auto on kasattu kaikista romuista mitä on nurkista löytynyt. Siinä on esim isot takavilkut mutta pienet etuvilkut sitten puskurit on jotkut ensimmäiset isot puskurit ihan olivat ihmeellisen näköiset.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
-77B -mallit
vesapo kirjoitti:
-77b -malli tarkoittaa mallivuoden aikana tullutta kohennusta, jolloin suurin muutos oli kaksikurkkuinen Solex -kaasutin ja tehon nousu huikeaan 68 HP:n. Mallisarja alkaa numerosta 96776006000. Ensimmäiset B:t oli hopeanharmaita mutta huom. varsinainen B oli siis pikkuvilkkuinen. Takapaksin kanteen tuli super -teksti jne.
Isovvilkku -77:t ovat erikoissarjan autoja, joita tehtiin ihan mallivuoden -77 lopussa pieni määrä. Verhoilu oli sama -77 ja myös tyyppinumero oli 9677-alkuinen. Autoja tehtiin pieni sarja hopeanharmaana ja kardinaalinpunaisina metalliväreinä. Aiheesta löytyy virallinen dokumentti.
Kaikki -77B:t eivät siis ole isovilkkuisia
mäniskö tuo sitten näin?
1977 - 99:n etuistuimet, isot mustat peilit, puskurissa 2 kapeata
koristelistaa.
1977B - kaksikurkkuinen kaasutin (=Super, kesken vuoden), loppuvuodesta pieni -77B erikoissarja, jossa isot vilkut sekä metallivärit hopea ja punainen
kiitos täsmennyksestä. tämä olisi löytynyt varmaan vanhoista Saabisti-lehdistä, mutta joku myöhemmin liittynyt saattaa olla kiinnostunut. tai sitten ei...
ja saadaanpa ruottalaisten taulukkoa tarkempi tieto nettiin . jos kiinnostaa, niin mallimuutokset löytyy osotteesta
http://www.saabklubben.com/
ja sieltä
allt om saab / saab 96 TT & V4 / skillnader
terv. jt
Re: -77B -mallit
Joo kyllä menee. on siinä jotain muutakin tuossa 77b mutta oleellisin muutos oli tuo kaasarihomma. Minulta löytyy muuten sekä -77b esite että dokumetti erikoissarjasta. Voin skannata, jos joku sellaisia tarvitseejt kirjoitti: mäniskö tuo sitten näin?
1977 - 99:n etuistuimet, isot mustat peilit, puskurissa 2 kapeata
koristelistaa.
1977B - kaksikurkkuinen kaasutin (=Super, kesken vuoden), loppuvuodesta pieni -77B erikoissarja, jossa isot vilkut sekä metallivärit hopea ja punainen
terv. jt