Saabin putkisto

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Saabin putkisto

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

AnttiK kirjoitti:
Pe Tammi 19, 2024 07:52
Vakionokalla hyöty varmaankin aika marginaalista, mutta kai se kone saattaisi ylemmäs kiertää.
Aikoinaan 70-luvulla lupasivat tuolla Sport&Rally-putkella vakiokoneeseen 5-6 hp lisää. Onhan se liki 10%
Simonsin mainosta samalta ajalta en oikein usko, kun siinä puhutaan 8 hp lisäyksestä 8O
Tämän https://www.youtube.com/watch?v=9Q0mt3rb3a8&t=16s alussa kuuluu 1,7+DGV+Simons+vakionokka. 8)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saabin putkisto

Viesti Kirjoittaja mestari »

tulipa mieleen jotta varastossa on alkup pitkä huilu edestä taakse ja on kärryllä kuskattava pituutensa vuoksi,meinaan jos oikein museoleimalle hifistelisi :D :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saabin putkisto

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Tenhopi kirjoitti:
Pe Tammi 19, 2024 16:33
AnttiK kirjoitti:
Pe Tammi 19, 2024 07:52
Kyllä ainakin tuolla ruotsin klubin putkella jonkinlainen päpätys vielä säilyy, kun etukäyrät on keskenään selvästi eri mittaiset toisin kuin Simonsissa. Mutta selvästi vähemmän päpätystä mitä vakioputkella ja kovemmat äänet mm. läpivirtaavan takapöntön takia.

Kannet pitää irroittaa ja vinguttaa pakoaukko sekä välipalikkojen reiät isommaksi noin 32mm->38mm kokoon, jotta putkesta saisi parhaan hyödyn. Vakionokalla hyöty varmaankin aika marginaalista, mutta kai se kone saattaisi ylemmäs kiertää.
Eli käytännössä tuo ruotsin klubin putki pitää vielä sen tyypillisen päpätyksen niinku vakiossa. Kun alkuperäistä etukäyrää kattoo niin onhan ne todella eri mittaiset. Simonsissa vissiin kutakuinkin samanpituiset. Siitä se päpätys johtuu, aina oppii jotain uutta.
Rohkenen väittää, että äänet Simonsilla ja Ruotsin Klubin sport sarjalla on varmasti erilaiset kuin vakio putkella...plap plap plap. Kun vakiokoneen pakoaukkoa ja sitä välijutskaa avartaa pakoputken tiivisteen mittoihin niin ääni muuttuu varmasti Sportin putkella. Sen jälkeen kun nokka-akseli vaihtuu jyrkempään, niin tapahtuu uusi steppi. Jos kansia lasketaan, niin puristussuhde nousee ja plap plap on väkevämpää.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
jani75
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: To Helmi 15, 2024 15:16

Re: Saabin putkisto

Viesti Kirjoittaja jani75 »

itse laittaisin vakio putken ja vaimentimen mut jokaisen oma asia tietty,oli aikoinaan peugeot 205 gti ja siinä simons 2 tuumanen 2 vaimentimella,no moottoritiellä esim 100 sen vauhdissa kumina oli valtava ja katsastuksessa hylkäs kun desipelimittarilla110db
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin putkisto

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Simons on hyvä....mulla on kiinni kaikissa v4...ollu jo 25 vuotta
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Saabin putkisto

Viesti Kirjoittaja eegas »

En tiedä valmistajaa, mutta Suomen rallitallin kautta ostin putken, joka meni alas vaihdelaatikon molemmilta puolilta, pari reikää joutui telemään konehuoneen pohjaan, siinä oli sellainen vikinä-ääni uutena, se kyllä vaimeni, kun karstoittui, siinä oli viimeisen vaimentimen sisäosa reikäputkea ulostulon loppuun asti. Samalla laitoin 7.2 nokka-akselin ja vähän kansiakin portattiin, imusarjan ja kaasarin vaihdoin Weberiin. Putkisto jäi kyllä kankaalle jo muutaman autosuunnistus kisan jälkeen, alkukäyrät y-haaran hyväksikäytin ja hitsaamalla auton pohjaan putkiston kiinni, putken alareunaan koko matkalle lattarautaa, alkoi pysyä putki paikoillaan. Kovan metelin jälkeen parantelin vielä, lisäämällä alkukäyriin joustolähdöt, sillä mentiin monta vuotta :) Vikinästä vielä vrt volkkari kuplan kromiulostulot.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin putkisto

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Kannattaa muuten laittaa jousto-osa putkeen heti sinne keulaan...vaimenee se ärsyttävä kumina satasen vauhdissa kummasti
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Saabin putkisto

Viesti Kirjoittaja eegas »

korpijaakko kirjoitti:
Su Helmi 18, 2024 09:08
Kannattaa muuten laittaa jousto-osa putkeen heti sinne keulaan...vaimenee se ärsyttävä kumina satasen vauhdissa kummasti
Näinhän tuon ilmaisin, eli alkukäyriin.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saabin putkisto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Pässinsarviin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin putkisto

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Joo siihen missä muuttuu yhdeksi putkeksi keulassa ja lähtee taakse yhtenä
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saabin putkisto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hämäävää ku toiset puhuu alkukäyristä ja toiset putkesta. :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Saabin putkisto

Viesti Kirjoittaja eegas »

nalleolut kirjoitti:
Su Helmi 18, 2024 17:54
hämäävää ku toiset puhuu alkukäyristä ja toiset putkesta. :mrgreen:
Toisilla on alkuperäinen putki, jossa on Sinun ilmaisema pässinsarvet, minun tuossa edellä oleva putki, jossa alkukäyrät, mihin lisäsin joustolähdöt, on ihan erilainen, pakoputken lähdöt lähtee suoraan taaksepäin ja tulee vaihdelaatikon molemmilta sivuilta, vetoakseleiden takaa pohjalevyn läpi auton alle, siellä yhtyvät yhdeksi putkeksi. Nykyisinhän nuoremmat ja valistuneimmt puhuvat DP:stä jos nyt olen ymmärtänyt oikein, itse olen vanhankansan kotimaista kieltä käyttävä, -60-luvulla autonasentajakoulutuksen saaneena käytettin tuota alkukäyrä sanaa, jos se läksi pakosarjasta heti mutkalla. Olisko tämä jo riittävän selvästi ilmaistu.
Edit: kirotusvirheitä poisteltu
Viimeksi muokannut eegas, Ma Helmi 19, 2024 06:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saabin putkisto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

aivan.. no itsellä simons ja siinäkin "pässin"sarvet jotka yhdistyy yhdeksi putkeksi..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Saabin putkisto

Viesti Kirjoittaja eegas »

nalleolut kirjoitti:
Ma Helmi 19, 2024 05:56
aivan.. no itsellä simons ja siinäkin "pässin"sarvet jotka yhdistyy yhdeksi putkeksi..
Tuossa Sinun Simons putkessa meni alkuperäisistä reijistä pohjalevyn läpi, on minulla siviili SAAbeissa ollut samanmoisia, kun ei tarvetta hyvälle maavararalle, pohjapanssarin sai mahdollisimman ylös tuolla minun ralliputkella.

[url=https://aijaa.com/SGVydP]
[url=https://aijaa.com/TaNaUw]

Tuossa on kuva alkukäyrästä ja pohjapanssarista. Oma auton pakoputki oli pohjassa kiinni, niin oli ylempänä,siten enempi maavaraa. Lainasin kuvat jostain myynti-ilmoituksesta, oli niin sopiva tähän keskusteluun.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Vastaa Viestiin