V4:sen jakopään rattaat
Re: V4:sen jakopään rattaat
http://www.vesapohjalainen.com/lehtonen ... absale.htm kysy sähköpostilla onko `?
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: V4:sen jakopään rattaat
Olen vetänyt 20w50 öljyllä läpi talven täällä kuopiossa 7 vuotta putkeen ja hyvin pelas tänäkin talvena...huippupakkasten aikaan kun oli -30 ja alla pari viikkoa niin 2000 luvun kalusto seisoi kun en jaksanut leikkiä. Ajelin viipalla...tuolla jäykällä öljyllä
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: V4:sen jakopään rattaat
Menee ohi aiheen mutta pakko kysyä: Kuinka kauan paloi öljynpainevalo -30 pakkasessa tuolla öljyllä jos kylmänä starttasi?
Jäsen: #8969
90 1985. 95 1972. 99 1980. 900 1993.
90 1985. 95 1972. 99 1980. 900 1993.
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: V4:sen jakopään rattaat
Sammuu heti...mut sitten välähtää kerran startin jälkeen ja sammuu taas...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: V4:sen jakopään rattaat
Onko tuo ratas kuuppaan sopiva? https://www.burtonpower.com/cam-gear-al ... v1419.html
Toinen kysymys: Millä viritysasteella teräsjakopäätä kannattaa alkaa suunnittelemaan?
Tuota nokkaa olen ajatellut laittaa https://asiakas.kotisivukone.com/files/ ... -240-5.pdf ja siihen jotain jäykempää jousta kaveriksi.
Toinen kysymys: Millä viritysasteella teräsjakopäätä kannattaa alkaa suunnittelemaan?
Tuota nokkaa olen ajatellut laittaa https://asiakas.kotisivukone.com/files/ ... -240-5.pdf ja siihen jotain jäykempää jousta kaveriksi.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 767
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: V4:sen jakopään rattaat
Tuo ratas sopii. Kuluneen jakopään heikoin lenkki on tasapainoakselin fiiberiratas, mistä häviää hampaat tp-akselin laakereiden väljistyessä. Kisakäytössä teräs vast ratassarja on tarpeen ja käyhän se tietysti myös kadulle. Tp-akselin laakereissa ei kannata säästää.Tmu_96 kirjoitti: ↑Pe Huhti 05, 2024 07:53Onko tuo ratas kuuppaan sopiva? https://www.burtonpower.com/cam-gear-al ... v1419.html
Toinen kysymys: Millä viritysasteella teräsjakopäätä kannattaa alkaa suunnittelemaan?
Tuota nokkaa olen ajatellut laittaa https://asiakas.kotisivukone.com/files/ ... -240-5.pdf ja siihen jotain jäykempää jousta kaveriksi.
Camsaft Worksin nokka on laadukas. Kaveri lähti teettämään siellä katunokkaa 3 vuotta sitten ja tuon nokka-akselin Juha Saksman silloin loihti. Kokemusta ei saatu, koska ko nokka-akseli meni rempatun koneen mukana etiäpäin. Itsellä on kesäautossa vastaavilla arvoilla (asteet/nosto) oleva Ruotsin versio (TG 245: https://www.tgmotor.com/vi-erbjuder/kamaxlar/saab/ ) ja ainakin yhdellä toisella klubilaisella on myös sellainen autossaan. Todella vääntävän V4-koneen sillä saa riippuen tietysti moottorin viritysasteesta.
Itsellä oli viilatuissa kansissa venttiilijousina (vakioventtiileillä) alkuperäiset Saab Sport ralliventtiilijouset, mutta TG245:n suuresta nostosta johtuen ei toiminut. Viime keväisen kansirempan jälkeen venttiilit vaihtui suuremmiksi ja jousiksi vaihtui Kent Camsin jouset (KC 152191). Jos et ole vielä tilannut nokka-akselia Camshaft Worksilta, niin pyydä hänen suositusta venttiilijousiksi.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: V4:sen jakopään rattaat
Kiitos vinkeistä. Täytynee aloittaa miedommalla virityksellä nyt aluksi, kun tuntuu olevan hakusessa noi 1.7 kampurat. Pitää napata nokka irti ja viedä hiottavaksi tuonne Camshaft Worksille. Täytyy kysyä samalla mitä jousia suosittelee.KeijoAnnikki kirjoitti: ↑Pe Huhti 05, 2024 14:42Tuo ratas sopii. Kuluneen jakopään heikoin lenkki on tasapainoakselin fiiberiratas, mistä häviää hampaat tp-akselin laakereiden väljistyessä. Kisakäytössä teräs vast ratassarja on tarpeen ja käyhän se tietysti myös kadulle. Tp-akselin laakereissa ei kannata säästää.Tmu_96 kirjoitti: ↑Pe Huhti 05, 2024 07:53Onko tuo ratas kuuppaan sopiva? https://www.burtonpower.com/cam-gear-al ... v1419.html
Toinen kysymys: Millä viritysasteella teräsjakopäätä kannattaa alkaa suunnittelemaan?
Tuota nokkaa olen ajatellut laittaa https://asiakas.kotisivukone.com/files/ ... -240-5.pdf ja siihen jotain jäykempää jousta kaveriksi.
Camsaft Worksin nokka on laadukas. Kaveri lähti teettämään siellä katunokkaa 3 vuotta sitten ja tuon nokka-akselin Juha Saksman silloin loihti. Kokemusta ei saatu, koska ko nokka-akseli meni rempatun koneen mukana etiäpäin. Itsellä on kesäautossa vastaavilla arvoilla (asteet/nosto) oleva Ruotsin versio (TG 245: https://www.tgmotor.com/vi-erbjuder/kamaxlar/saab/ ) ja ainakin yhdellä toisella klubilaisella on myös sellainen autossaan. Todella vääntävän V4-koneen sillä saa riippuen tietysti moottorin viritysasteesta.
Itsellä oli viilatuissa kansissa venttiilijousina (vakioventtiileillä) alkuperäiset Saab Sport ralliventtiilijouset, mutta TG245:n suuresta nostosta johtuen ei toiminut. Viime keväisen kansirempan jälkeen venttiilit vaihtui suuremmiksi ja jousiksi vaihtui Kent Camsin jouset (KC 152191). Jos et ole vielä tilannut nokka-akselia Camshaft Worksilta, niin pyydä hänen suositusta venttiilijousiksi.
Kannet vois portata ja laskea sekä Weberi siihen päälle, niin eiköhän niillä jo oikeaan suuntaan olla menossa. Mikäli venttiilit vaatii
koneistusta niin sithän ne voi samalla suurentaa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 767
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: V4:sen jakopään rattaat
Kyllä sellaisen 1.7 kampuran saa esim täältä: https://www.motomobil.com/en/products/c ... -8011810-8 . Hinta voi hirvittäää, mutta se on ilmoituksen mukaan kunnostettu ja sisältää laakerit. Hiotutin viime kesänä oman kisakäytössä olleen kampuran ja kyllä työ maksaa. Lisäksi kampuran laakerit esim Motomobilissa on vajaa 150 €.Tmu_96 kirjoitti: ↑Pe Huhti 05, 2024 16:36
Kiitos vinkeistä. Täytynee aloittaa miedommalla virityksellä nyt aluksi, kun tuntuu olevan hakusessa noi 1.7 kampurat. Pitää napata nokka irti ja viedä hiottavaksi tuonne Camshaft Worksille. Täytyy kysyä samalla mitä jousia suosittelee.
Kannet vois portata ja laskea sekä Weberi siihen päälle, niin eiköhän niillä jo oikeaan suuntaan olla menossa. Mikäli venttiilit vaatii
koneistusta niin sithän ne voi samalla suurentaa.
Mistä pääsen useampaan kertaan todettuun näkökulmaan, että miksi sitä katuvirikonetta ei voisi tehdä 1.5 kampuralla ja omilla männillä ? Ja toinen kysymys perään, että miksi heti isot venttiilit ? Vakiokannen imukanava virtaa 100 hv tuolla Camsaft Worksin nokan ”real valve liftillä”. Näistä on paljon juttua tämän foorumin vanhoissa 96 viritysjutuissa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: V4:sen jakopään rattaat
Juu, noita akseleita katellut ja hinta tosiaan hirvittää. Äkkiä useempi tonttu menee, jos oikein kunnon moottoria alkaa tekee.KeijoAnnikki kirjoitti: ↑Pe Huhti 05, 2024 19:59Kyllä sellaisen 1.7 kampuran saa esim täältä: https://www.motomobil.com/en/products/c ... -8011810-8 . Hinta voi hirvittäää, mutta se on ilmoituksen mukaan kunnostettu ja sisältää laakerit. Hiotutin viime kesänä oman kisakäytössä olleen kampuran ja kyllä työ maksaa. Lisäksi kampuran laakerit esim Motomobilissa on vajaa 150 €.Tmu_96 kirjoitti: ↑Pe Huhti 05, 2024 16:36
Kiitos vinkeistä. Täytynee aloittaa miedommalla virityksellä nyt aluksi, kun tuntuu olevan hakusessa noi 1.7 kampurat. Pitää napata nokka irti ja viedä hiottavaksi tuonne Camshaft Worksille. Täytyy kysyä samalla mitä jousia suosittelee.
Kannet vois portata ja laskea sekä Weberi siihen päälle, niin eiköhän niillä jo oikeaan suuntaan olla menossa. Mikäli venttiilit vaatii
koneistusta niin sithän ne voi samalla suurentaa.
Mistä pääsen useampaan kertaan todettuun näkökulmaan, että miksi sitä katuvirikonetta ei voisi tehdä 1.5 kampuralla ja omilla männillä ? Ja toinen kysymys perään, että miksi heti isot venttiilit ? Vakiokannen imukanava virtaa 100 hv tuolla Camsaft Worksin nokan ”real valve liftillä”. Näistä on paljon juttua tämän foorumin vanhoissa 96 viritysjutuissa.
Eikä ole siis tarkoitus laittaa isoja venttiileitä, joe seetit on niin hyvässä kunnossa, että saa ite läppäämällä hiottua. Sitten jos pitää viedä koneistamolle on venttiilityön kustannus sama, vaikka laittais isommat venat. Toki ne venttiilit joutuu hommaamaan.
Yleensä näissä viritys hommissa käy sillein, että nälkä kasvaa syödessä. Turboakin mietin mutta kaverin mielestä se on luovuttamista
Kai se on nyt yritettävä pitää järki päässä ja tehdä 1.5 katumosa ihan perinteisillä menetelmillä.
Onneksi on toinen moottori jota voi ajan kanssa tuusailla. Se 100hv ois varmaan riittävä, jotta pysyis nykyliikenteen vauhdissa.
Re: V4:sen jakopään rattaat
KeijoAnnikki kirjoitti: ↑Pe Huhti 05, 2024 14:42Soittelin nokan hionnasta ja sanoi, että useita malleja löytyy. Tuohon malliin josta oli puhe, suositteli seetipaineeksi 30-40kg.Tmu_96 kirjoitti: ↑Pe Huhti 05, 2024 07:53
Itsellä oli viilatuissa kansissa venttiilijousina (vakioventtiileillä) alkuperäiset Saab Sport ralliventtiilijouset, mutta TG245:n suuresta nostosta johtuen ei toiminut. Viime keväisen kansirempan jälkeen venttiilit vaihtui suuremmiksi ja jousiksi vaihtui Kent Camsin jouset (KC 152191). Jos et ole vielä tilannut nokka-akselia Camshaft Worksilta, niin pyydä hänen suositusta venttiilijousiksi.
Hyvä jousi olisi Crane 99891 mutta saatavuus heikko ja sopivuus mittojen puolesta vielä varmistamatta. Samaa jousta saa Pac merkkisenä.
Noilla jousilla voi kierrättää helposti 7000rpm.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 767
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: V4:sen jakopään rattaat
Tmu_96 kirjoitti: ↑Pe Huhti 19, 2024 11:48Erinomaista. Camsaftworks.com tekee sellaisen nokan millaisen haluat ja eiköhän ne jouset löydy myös ammattilaisen opastuksella. Jatkossa viritysasiat voisi laittaa vaikka sinne "V4 viritys" ketjuun.KeijoAnnikki kirjoitti: ↑Pe Huhti 05, 2024 14:42Soittelin nokan hionnasta ja sanoi, että useita malleja löytyy. Tuohon malliin josta oli puhe, suositteli seetipaineeksi 30-40kg.Tmu_96 kirjoitti: ↑Pe Huhti 05, 2024 07:53
Itsellä oli viilatuissa kansissa venttiilijousina (vakioventtiileillä) alkuperäiset Saab Sport ralliventtiilijouset, mutta TG245:n suuresta nostosta johtuen ei toiminut. Viime keväisen kansirempan jälkeen venttiilit vaihtui suuremmiksi ja jousiksi vaihtui Kent Camsin jouset (KC 152191). Jos et ole vielä tilannut nokka-akselia Camshaft Worksilta, niin pyydä hänen suositusta venttiilijousiksi.
Hyvä jousi olisi Crane 99891 mutta saatavuus heikko ja sopivuus mittojen puolesta vielä varmistamatta. Samaa jousta saa Pac merkkisenä.
Noilla jousilla voi kierrättää helposti 7000rpm.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: V4:sen jakopään rattaat
En tiedä noiden hintoja mutta tuolla ois tommoset -> https://www.tradera.com/item/343571/628 ... amdrevsats
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135