Kaksportti kannet ysikuuppaan

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Kaksportti kannet ysikuuppaan

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Morjens arvon asiantuntijat.

Kertokaas mistä olette löytäneet kaksporttikannet 96 Saabiin tai onko jossain paja, joka hallitsisi moisten teon. Ja kuinka kannet käytännössä on toteutettu?
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Pääosa taitaa olla itse tehtyjä joko tehtaan palikoista hitsaamalla tai kokonaan itse tekemällä. Saabin virityspaja tms teki aikanaan valmista valupalaa - itse olen sellaiset nähnyt. Homma oli, että vakio kannesta "rälläköitiin" mittojen mukaan vanha 1-portti osa pois. Sen jälkeen suurennettiin pakokanava mittoihin (ja tietysti pakollisena oli, että venttiilit isonnettiin ja palotilat muotoiltiin) ja hitsattiin Rallitallin viritys 2-porttipala paikalleen. Itselläni on ollut käytössä / omistan edelleen kahdet 2-porttiset jokkis-koneissa ja ne molemmat on itse tehdyt. Viimeisimmät on vielä niin tehty, että pakokanavat ei lähde vakio kansien 1-portti pakokanavien suunnassa alaviistoon vaan ne nousee reilusti ylöspäin eli Saabin V-4 koneessa pakokanavat on abaut vaakasuoraan vanhojen suunnatessa alaviistoon. Jos virikannet ei tule aivan pro-käyttöön, niin varmasti löytyy potkua myös kunnon yksi porttikansista. Mulla on myös yhdet yks-porttiset isoventtiilit ja iso kanavaiset ex- Pohjolan Heikit jotka oli 2-porttisten jälkeen samassa jokkis kisakoneessa ja ei sitä mahdollista eroa 2-porttisten suuntaa ollut helppoa havaita. Yks-porttisissa pakokanavat mahdollisimman suuriksi (järjen käyttö sallittu, jotta tiivistyspintaa jää), isot venttiilit + jäykät jouset, palotilat esim Vauhdin Maailman Saab 96 viriohjeiden mukaan, kannen lasku ja imukanavissa järkevän tason suurentaminen (ei missään tapauksessa kanavien viilausta max kokoon).
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Ruotsista saa strömmiltä niitä paloja en tiedä niiden hintaa tanä päivänä, mä maksoin aikanaan 1000 mk./ kpl. ja siitä on aikaa.
Se kannen koneistus on sitten toinen juttu mulla on siihen kyllä mitat mut se ei käynyt ihan mistä vaan kannesta kun se puhkeaa koneistettaessa vesitilan se piti olla joku määrätty vuosimalli siitäkannesta että olisi paksumpi se valu. Hitsaus ei kans onnistu ihan tuosta vaan kun on kyseessä valu. Vinkua saa huudattaa per**leesti et saa ne kanavat tehtyä. Taitaapa löytyä kuvat jostain arkistojen aarteista jos oikein rupee kaivamaan.
Niin ja on sitten vaihtoehtona tilata valmiit kannet Strömmiltä ja HALVALLA. :!: :!:
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Mikäs tai kuka tämä salaperäinen Strömm oikein on?
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Taitaa Kari tarkoittaa tätä:
Ströms Trimservice
Viksängen, TROLLHÄTTAN
Telefon: 0520-197 46

Ja viitaten KeijoAnnikin kirjoitukseen, olisikin muuten kiva nähdä dynossa ihan OIKEA ero yksi- ja kaksiporttisten välillä samassa koneessa, eli käppyrät ennen ja jälkeen muutoksen.

Oliskohan itellä virtaa kintaissa ruveta moiseen "testiin" :roll: .........? Saisi taas sitä mustaa valkoiselle.

Piru kun olis vaan niin paljon muutakin tekemistä, ja kun valitettavasti taloudellinen tilanne on sellainen että töissäkin pitää (ainakin vielä) käydä eli loppuu kellosta tunnit... :lol:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Joo tuota mestaa tarkoitin minkä Kalle laittoi esille.
En tiedä onko se Suomalainen heppu vielä töissä tuolla firmassa aikanaan sai palvelua ihan oikealla kotimaisella kielellä.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Eelikkänä kotimaasta ei sopivaa firmaa ilmeisesti löydy?

Mut jos vain joltakulta etes jotain piirrustuksia löytyi, niin se ois jo edistystä tähän asiaan.
ile76
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ile76 »

Mullakin tuo 2-porttikansien teko on melko ajankohtainen, sillä viriviri kone odottelee tallin nurkassa remonttia. Uuni ja valupuikot on jo tallin nurkassa odottelemassa inspiraatiota. Jos et mistään muualta löydä niitä VM:n kanavien teko ohjeita, niin mulla pitäisi olla jossain öljyiset kopiot.

Kannattaa laikata joku vanha kansi auki, jotta näet missä vesikanavat ovat.
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

VM:tä tulee kohta puoliin s-postina nuo ohjeet joihin sain myös luvan viljellä niitä täällä :)
Saabiton saabisti
#1470
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juha K »

vuorpe kirjoitti:VM:tä tulee kohta puoliin s-postina nuo ohjeet joihin sain myös luvan viljellä niitä täällä :)
Mullekkin voi sitten lähettää noi ohjeet :D
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Jokos on ohjeet tullu?
Juha K kirjoitti:
vuorpe kirjoitti:VM:tä tulee kohta puoliin s-postina nuo ohjeet joihin sain myös luvan viljellä niitä täällä :)
Mullekkin voi sitten lähettää noi ohjeet :D
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Pitäisi saapua päivänä minä hyvänsä postista.
Sitten on vielä skannaus.

Hitaasti hyvä tulee 8)
Saabiton saabisti
#1470
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

vuorpe kirjoitti:VM:tä tulee kohta puoliin s-postina nuo ohjeet joihin sain myös luvan viljellä niitä täällä :)
Onko VM:n materiaali se sama mikä julkaistiin vuonna 1979 otsikolla Saab 96 Ryhmä 2: "Kajakkikaksikolla ehtii vielä". Oli kopio artikkelista Saabisti nro 10 (toukokuu 1993).
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Vuodelta 1968 näyttäis olevan. Tahtarin ohjeet.(???)

Saattaa mennä tovi kun ulostivat sitten A3:lle nuo ohjeet...Skanneri on A4 kokoa... :?

Samalla tuli bmc mini 850:n (mikä lie..) viritys ohjeet.
Saabiton saabisti
#1470
Vastaa Viestiin