96 ja ISOT modifikaatiot

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

96 ja ISOT modifikaatiot

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Tuossa jo jonkun aikaa harrastepeli on mielessä keikkunut ja 96 on vekkuli vaihtoehto. Nostalgiaa lapsuudesta jne. Tuttu tarina varmasti monille.

Tiukkapipoiset harrastajat: Ei kannata lukea kovin paljon pitemmälle. Ristiinnaulinta ei kuulu tulevaisuuden suunnitelmiini.

Nyt on sitten mieli liikkunut, ehkä liiankin vilkkaasti mutta mitä sitten. Ideoita pitää aina olla. 8)

Alkutilanne josta soppaa lähdettäisiin sitten hämmentämään:
1 kpl Saab 96 V4.

Eksentriset kokeilut ovat olleet aina mieleeni joten tuossa ollaan työkaverin kanssa tuumailtu, hulluksikin haukkunut meikäläistä, ja saatu ihan pientä ideanpoikasta. Mitäs jos tuon vekottimen dieselöisi? Esim. Fordin 1.8TD voisi EHKÄ olla sopiva kattila... ehdotuksiakin otetaan vastaan. Vaihteiston toimivaksi saattaminen sitten taas herättää kummastusta. Paljon. Oma vaihteisto ei muuten tule kyseeseen joten pitäisi siirtää koko vaihteisto-moottoripaketti. Ideoita otetaan todellakin vastaan, muitakin.

Tosin, onhan sitten vaihtoehtona ahtaminen mutta se nyt tulisi kivasti tuossa samassa... :roll:

Ja se mitä eilen hiukan tutkin, AKE:n sivut siis. Onko tuo touhu miten luvallista vai onko aatos sekava vain peltovessaksi menossa?

HUOM! Projekti on vasta mietintäasteella eikä hajuakaan tuleeko siitä koskaan sen valmiimpaa mutta jos tieto on valmiiksi hallussa, on helpompi alkaa sitten toimimaankin.

Ei, ei tarvitse kysyä miten kännissä/sekaisin olen: Sitä olen tiettävästi ollut jo vuosia, sekaisin siis.

Zand
Saab 9-3 TiD '99
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Kyllä sitä ainakin yksi 96 dieselon rekisterissä ainakin ollut, fordin koneella. Eiköhän moinen onnistu.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Juu, tiedän tuon Fordin koneella olleen/olevan. Tai no, ainakin yksi moinen on pk-seudulla liikkunut.

Mutta kysymys lienee lähinnä tuon lain puolella, miten laillinen tuollainen tempaus oikein on? 96:sia kun käsittääkseni ei koskaan tehty kiisselinä... saati sitten turbo-dieselinä.

Kiinnostaa kovasti tuollainen projekti, hieman erilainen kuin mitä on muuten nähty ja ihmisten leukaperiä on kiva tiputella... 8)
Tulishan samalla opittua dieselien sielunelämää, nyt kun siitä sen suurempaa tietoa ei oikein vielä ole. Koko ajan opitaan...

Zand
Saab 9-3 TiD '99
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Ei kai sillä käyttövoimalla mitään väliä ole, kunhan tehot ja painot pysyy sallituissa rajoissa. Ainakaan -77 ja vanhemmissa ei päästöt aiheuta ongelmia.
96 V4 -75
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

teho +20%, tilavuus +20% ja paino 10% niin mitään muuta estettä hommalle ei ole. Tuossa Fordin turbodieselissä taitaa olla liikaa tehoa jos oikein muistan?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Juu, nuo teho yms. määritelmät on tiedossa enkä usko että niistä suurta ongelmaa tulee. Esim. Mondeossa (1993-1995) käytetty td-kone on teholtaan 65kW. Mutta paljonko on sukkulassa vakiona? Ja entäs noiden patojen paino? Tilavuuden nostolla vielä mentäneen juuri ja juuri rajoissa.

Nuo tässä pistää miettimään... Ideaalisin vetohan olisi tunkea sinne joku VW-konsernin TDi-kattila mutta se menee lujaa noista jo yli.

Onkohan tässä taas mitään järkeä? :roll:

Zand
Saab 9-3 TiD '99
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Lienee viisainta vain haaveilla bensakoneista, harrasteautoilijalla tuskin tulee kilometrejä niin paljon että diesel kannattaisi. Ja veenelkku lienee aika kompakti paketti painonsakin puolesta ja niin lyhyt, että suora painava dieselnelonen tekisi autosta aika nokkapainoisen.
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

kayak75 kirjoitti:Lienee viisainta vain haaveilla bensakoneista, harrasteautoilijalla tuskin tulee kilometrejä niin paljon että diesel kannattaisi. Ja veenelkku lienee aika kompakti paketti painonsakin puolesta ja niin lyhyt, että suora painava dieselnelonen tekisi autosta aika nokkapainoisen.
No järkeähän tässä ideassa ei ole sitten tippaakaan, se on todettu moneen kertaan. Ja eikös harrasteauton eräs SE juttu ole ettei sen kuluttamaa polttoainemäärää sen suuremmin lasketa, saati muitakaan kuluja.
Tiedän:
- Kallis touhu 8O
- Vaikeahko teknisesti tehdä siististi, ainakin itselleni :oops:
- Ei järjenhiventäkään :roll:
- Hauskaa täytyy pitää 8)
- Erikoinen = kiva (lieköhän nyt oikea sanakaan tässä välissä)
- Nokkapainoinen tulee, ehkä. Painojakauma kun on sopivin keinoin muutettavissa. Ai niin, on niitä dieselkoneita kohtuullisenkin painoisia. VW-konsernilta kun löytyy esim. 1.2l TDi. Jos en ihan väärin muista, en jaksanut tarkistaa.

Mutta kuten tuolla alussa kirjoitin jo, tiukahko pipo ei ole hyväksi lainkaan vaan vinkkejä ja _faktatietoa_ kaivataan.

Kiitos.
Zand
Saab 9-3 TiD '99
avo96_V6
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 21:43
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja avo96_V6 »

Eikös se ollut nykyään niin, ettei diisselöintiä sallita jos ei valmistajan mallisarjasta löydy diesel-versiota? Eikös se sääntömuutos johtune kaikenlaisista veronkiertoautoista/pakettiautomuunnoksista?

Saatan olla väärässä tälläkin kertaa?
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

jos kerran kuubassa,niin

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos kerran kuubassa viritellään yamahan koneita saabiin ja vesiskootterin koneita,niin voisiko sinne konehuoneen puolelle asentaa sitä kolmipyttyistä daihatsu charaden dieseliä? tietty lootineen. lähinnä tilan puute tulee varmaan leveydessä vastaan-
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Miten olisi 95 van dieselöinnin kohteena? Pakun verot jaksaisi juuri maksaakin. Se rekisterissä ollut dieselkajakki oli kai saanut moottorinsa transitista juurikin sillä perusteella että sattui kytkinkopan pulttijako sopimaan Ford-sukujuurten takia. Helpottaa hommaa huomattavasti :)
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

95 on sen verran harvinainen vekotin että ne jätän suosiolla... noita 96:sia sitten taas on vielä jokunen nurkissa, ei omissa.
Ja toinen syy on ihan selkeästi se että jos tuollaisen 95:n silppuaa tuohon tarkoitukseen, saa puristien vihat niskaansa ihan urakalla. Tuo 96-projekti aiheuttaa _ihan_varmasti_ saman mutta ei välttämättä niin suuressa mittakaavassa... 8)

Ja tuossa onkin ketterästi syy siihen miksi kirjoitinkin jo tuonne aiemmin ettei tiukkapipojen kannata lukea kovin paljon pitemmälle... :D

Kiitos tähän mennessä vinkeistä, projekti alkaa vaikuttaa ihan järkevältä. Tai no, sen verran järkevältä mitä harrasteautoilu nyt yleensäkään on. 8O

Zand
Saab 9-3 TiD '99
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Tuo kiisselöinti kuulostaa jännältä!

Itsellä on hieman toinen "visio" En tiedä onkol mahdollinen täällä autoiliun luvatussa maassa mutta:

Ajattelin tehdä tekniikanvaihdoksen myös. Elintenluovuttajana toimisi esim. sakasata verovapaana hankittu Porsche 924 vm 76 tai -77. niissä on vw 2.0 4 syl kone (90hv) ja vaihteisto joka on sijoitettu taka-akselin "päälle". Eli autosta tulisi takavetoinen!!!! Kone mahtuu konehuoneeseen hyvin kun vaihteisto siirtyy takaluukkuun ja painojakauma on idyllinen. Lisäksi ko. moottorin virittäminen on helppoa ja "halpaa". Elintenluovuttajan saa saksasta noin 500 eurolla. samalla siirtäisin myös etutolpat ja etujarrut Porschesta, taka jarrut tulee samalla kun muuttuu takavetoiseksi. Vannevalikoima paranee kun pulttijako on 4 x 108 mm.

Että tällaisia visioita...

On tdennäköisesti täysin laitonta ja jäänee siksi toteuttamatta mutta onhan näillä ajatuksilla kiva leikkiä :D
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Saab.96 kirjoitti:Tuo kiisselöinti kuulostaa jännältä!

Itsellä on hieman toinen "visio" En tiedä onkol mahdollinen täällä autoiliun luvatussa maassa mutta:

Ajattelin tehdä tekniikanvaihdoksen myös. Elintenluovuttajana toimisi esim. sakasata verovapaana hankittu Porsche 924 vm 76 tai -77. niissä on vw 2.0 4 syl kone (90hv) ja vaihteisto joka on sijoitettu taka-akselin "päälle". Eli autosta tulisi takavetoinen!!!! Kone mahtuu konehuoneeseen hyvin kun vaihteisto siirtyy takaluukkuun ja painojakauma on idyllinen. Lisäksi ko. moottorin virittäminen on helppoa ja "halpaa". Elintenluovuttajan saa saksasta noin 500 eurolla. samalla siirtäisin myös etutolpat ja etujarrut Porschesta, taka jarrut tulee samalla kun muuttuu takavetoiseksi. Vannevalikoima paranee kun pulttijako on 4 x 108 mm.

Että tällaisia visioita...

On tdennäköisesti täysin laitonta ja jäänee siksi toteuttamatta mutta onhan näillä ajatuksilla kiva leikkiä :D
Laitonta on. Vetotapaa kun ei saa muuttaa enää, näin olen itselleni antanut kertoa.
Muutoinhan tuo olisi vekkuli yllätys monille... Järkeä tuossakaan ei ole mutta mitä sitten, pääasia kun viihtyy ja on kivaa. 8)

Dieselöinti on mahdollinen ja mielenkiintoinen ajatus. Siksipä sen esiin nostinkin... Joku sopiva moottori-vaihteistopaketti ja siinä, Saab 96 D. Pitää vain varmistaa kaikki näkökohdat että leimakin tulee, jos projektia koskaan aloitetaan... Tämä nyt on näitä mielipuolisia ideoita joita tulee talvisin kun on aikaa funtsia töissä. Prätkäkausi kun on hiljainen...

Ans kattoo... Talli vielä jostain niin vot, homma voidaankin polkaista käyntiin.

Zand
Saab 9-3 TiD '99
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Kartsa kirjoitti:Se rekisterissä ollut dieselkajakki oli kai saanut moottorinsa transitista juurikin sillä perusteella että sattui kytkinkopan pulttijako sopimaan Ford-sukujuurten takia. Helpottaa hommaa huomattavasti :)
Muistaakseni oli kuitenkin escortin 1.8 diesel. Ja jos noita dieselöityjä 96:sia ei ole useampia niin siinä kyseisessä oli laatikkona audin automaatti. Omistaja/ rakentajan yhteystiedot pitäis multa vieläkin löytyä.

Transitin moottori on 2.5 (DI) tai 2.4 (York="jörkki") litrainen eikä taatusti sovi fordin V-moottorien kanssa samaan kytkinkoppaan. Niin ja olihan niissä tranoissa jotain perkinsin moottoreitakin joskus aikojen alussa.
Vastaa Viestiin