96 turbo(ttaminen)

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

96 turbo(ttaminen)

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Onko Suomessa mahdollista saada kuuppaa kilpiin turbon kanssa? minkä kokoinen ahtimen tulisi olla, kestääkö edes? Niin, ja miten esim. lampisen saabissa homma toteutettu, noinniinkun pakoputkiston kannalta? meneekö pakosarjat ensin yhteen->turbolle vai miten?? käyttökelpoisia vinkkejä otetaan vastaan!
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

No periaatteessa on mahdollista muutoskatsastuksella, mutta käytännössä se olisi paljon helpompaa jos jostain saataisiin ne todistukset siitä 90hv 1700cc:n olemassaolosta (oma topic).

Nimim. "need more speed" omistaa yhden "aika härskin" turbotetun 96:sen, ei tosin ole katukäytössä. Herra kertonee lisää jos haluaa.

Pakosarjan saa tehtyä ehkä parhaiten niin, että kansilta yhtyy yhdeksi vaikka ahtimen laipassa. Ahdin sitten laatikon päälle.
Aika paljon vaan joutuu sijoittamaan jos haluaa tehdä HYVÄN, tehokkaan ja kestävän. Männät, kiertokanget, PC-ohjattava moottorinohjaus, kansipahvit/liekkirenkaat, kytkin, kansityöt, ahdin, cooleri, bensapumput, tasaajat, suuttimet, suutintukit, läppärunko/rungot, ja sitten vielä muut rensselit, sälät ja työt, eli laskin n. 5000€ nyt alkuun... mä kun olen oppinut että köyhän ei kannata tehdä huonoa! :lol:
Toki halvemmallakin saa tehtyä, mutta "need more speed" voi kertoa faktaa mm. kiertokangista ja männistä... :wink:

Mutta voi poijjaat jos se todistus tuosta 90hv 1700cc:stä jostain saadaan, niin täällä alkaa samantien turbotus-projekti, ja tuossa lähelläkin kuulemma toinen! 8O Itseasiassa se juuri on se syy miksi sitä todistusta olen tässä metsästänyt mm. Ruotsista. Taitaa hurrit vaan olla niin sisäsiittoista porukka, etteivät auta suomi-poikaa. Nooh, enpä sitten osta minäkään enää Saabia. :twisted:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
saariju
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Touko 08, 2003 12:33

Ruotsalaiset

Viesti Kirjoittaja saariju »

Kyllä Ruotsalaiset ovat asiassa halukkaista auttamaan.
Olen ollut yhteydessä yhteen ko. auton omistajaa sekä Saabin museon työntekijään, jolta sain lausunnon että ko. auto on olemassa.
Ongelma on siinä että virallista dokumenttia autosta ei löydy !

Tissarille olen paperit toimittanut, joten odotelkaamme, mitä Tissari saa aikaan.


Juha
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Jaa vai niin onkohan tässä alettava etsimään hyvää aihiota hmmm. mielenkiintoista 8) :?: :!:
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

Kajakkiin ahdin

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

Minulla on tuollainen laite.
Perus moottori on 96 oma 1.7 kampuralla ja mahlen 94mm takomännillä.
Kiertokanget 900tbo osat kiilloitettu ja tasapainoitettu.
Vastapaino akseli poistettu. Vesi pumppu sähköinen.
Kansipahvit omista tehty liekkirenkain.
Puristukset n 8.5 .Nokka akseli on nyt 7.8mm nostava missä nokkien välistä kulmaa on muutettu. Rallitallin nostin kupit
Kannet tehty tehtaan "oppien" mukaan palotiloineen . Kansissa alumiiniset keinuvipupukit ja alumiiniset työntötangot. Yksiporttikannet pakosarjojen takia. Pakosarjat tehty tuubimutkista viemällä ahdin vaihdelaatikon päälle raidetangon etupuolelle. Ahdin tällä hetkellä Carret t 04 erillisellä hukkaportilla .Hukkaportti Audista.Välijäähdytin cossusta ja vesiruisku itse tehty. Imusarja tehtaan risti imu missä suuttimet omilla paikoillaan. Suuttimet cossusta. Imukotelo rakennettu alumiinista ristiimusarjan päälle .Läppäkotelo Bmw. Moottorin ohjaus Haltec .
Kytkin wv n kleinbussissta sopii omaan vauhtipyörään mikä on kevennetty sorvaamalla ja jyrsimällä. Kytkin levy 3 lapainen sintteri.
Laatikko spesial 2 lukko ja vapaakytkin muutettu kiinteäksi.
Omat vetoakselit pyörän navat muutettu 99 jarruille ja vanteille .Levyjarut edessä ja takana.
Laitteesta saa voimaa todella riittävästi. Pito on suurempi ongelma.
Olen Ajanut 1.2 bar paineella ja kierrosluku on rajattu 8500 rpm
Ahtoja kestää enemmänkin muta ei ole ollut tarvetta
Jos poraatte kajakin lohkoa ahtimelle 94 mm on liikaa sylinteri putki venähtää vähän yläkuolokohdan jälkeen. Lohko betoni auttaisi asiaa.Auto on ollut kilpa käytössö eli käyttötunteja tulee rajallisesti muutenkin eli ei ole minulle muodostunut ongelmaksi.
JOs jotain kiinnostaa voin kertoa lisää
Terv Jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Joo kiinnostaa tottakai 8O 8O 8O 8O 8O

Ja jos on kuvia niin laita ihmeessä :!:
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Tuu Kari joskus käymään kun oot maisemissa, niin poiketaan kattomassa tuota mun lempikajakkia :D ...

Ainoa kuva tuosta autosta (tosin vain ulkoapäin) netissä tällä hetkellä löytyy merkkiluokan sivuilta http://www.saabmerkkiluokka.com => kuvat => arkisto. Oisko Jarilla lisää kuvia en tiedä, mutta voin mä skannata / ottaa digillä jos joku haluaa.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

turpokuuppa

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Juu! Mie haluun kans kuwia jos löytyy..

Tommonenhan sen pitäis olla...
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
KKuisma
"Saabisti"
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 20:34
Paikkakunta: Saarijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KKuisma »

Samat sanat.... kuvia vaan tulemaan jos löytyy, erityisesti
konehuone kiinnostaa!
Kimmo #1373
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Taitaa Jarilla olla konehuone ainakin kohta aika tyhjä, cooleri oli ainakin viimeksi muistaakseni irti ja tuo pikkupikkuahdin siirtynee kuulemma erääseen mielenkiintoiseen satkurojektiin, mutta ei siitä nyt vielä sen enempää :wink: .

Voisinhan mä käydä ottaa digillä kuvia ja laittaa nettiin, jos Jarille sopii. Tai tosiaan skannata Jarin vanhoja valokuvia.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Me Kalle kyllä palataan asiaan tämän jutun tiimoilta älä epäile yhtään :!: Nyt on vaan sellaiset ajat kun on mamman laskettu viikon yli niin ei tiedä milloin tulee laitokselle lähtö ei ole edes uskaltanut kaljoitella moneen viikkoon alkaa jo pikkuhiljaa olla vieroitus ongelmia :x :( :evil: :!: :roll:
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Ääääh.... kai mammalla on ajokortti?! :lol: :lol: :lol:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

On sillä kortti mutta kun se ei mahu enään ratin ja penkin väliin nääs kun meillä tehdään niin tehdään sit kerralla isompi.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Etupenkki veke!

Juttelin Jarin kanssa just ja ehkä järjestyy kuvia...
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Hyvä juttu :!:
Kyllä meidänkin projekti lähtee kohta etenemään taka-akseli aihio on tallin nurkassa ja lähtee ens viikolla hiekka puhallukseen niin eiköhän se siitä.
Ei ole arvannut mennä edes kattomaan mitään kisoja kun tietää ittensä et tulee heti kauhee polte päästä ajamaan kun on vähänkin moottorin pärinää ja bensan katkua kyl sä Kalle tiedät mistä mä puhun :!:
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Vastaa Viestiin