Venttiilin jouset

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
pomppo
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Marras 21, 2004 22:00
Paikkakunta: Uusikaupunki

Venttiilin jouset

Viesti Kirjoittaja pomppo »

Mitä jousia asiantuntijat suosittelevat käytettäväksi 7.6:n nokan kanssa?
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Eiköhän noi vakio jousetkin pelais vielä ihan hyvin mutta puheiden mukaan monella on V6 koneen jouset. On ne hieman paksummat aineski. 7.2 toimii aineski hyvin vakioilla vielä.
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Mulla on ns. kuplan yksinkertaiset rallijouset ja hyvin vetää yläkierroksilla. Nokan 7.X numerointia en tiedä, koneistuslapussa lukee tyyppi: 826 ja nosto 280 ast., venttiilin nosto 11,1 mm..

Noita jousia suositteli siis paikallinen ford-guru koneistaja. Jouset eivät menneet ihan heittämällä kiinni, kansista piti hieman jyrsiä pois siitä kohdasta mihin jouset tulevat. Sen verran vielä, että nuo jouset olivat kyllä edulliset, olisiko ollut luokkaa 20€/sarja.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Mitä nuo numerot 7,2 ja 7,6 jne. meille kertovat?
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

vilpertti kirjoitti:Mitä nuo numerot 7,2 ja 7,6 jne. meille kertovat?
Tämän asian minäkin tahdoisin tietää. :roll:
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Kallejh osanee kertoa tuon merkityksen. Oliko nostosta kyse?
VW transporter 2.5tdi vm.99
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

himmee kirjoitti:Kallejh osanee kertoa tuon merkityksen. Oliko nostosta kyse?
Juu, nokan nostohan se on....

Totta, kuplan jouset on kyllä edulliset ja toimivat, kunhan ei oo superjäykät (liian kova seetipaine).
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
PeTorace
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 22:07
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja PeTorace »

Minkälaisista välyksistä on kokemusta 7.6:sen kanssa?
Itellä oli nuo 0,5 ja 0,6 mutta v6:seen suht vastaaviin nokkiin
suosittelevat pienempiä?
PeTorace
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 22:07
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja PeTorace »

Ja vielä lisäys mistä nuo 0,5 ja 0,6 on keksitty?
Ostaessa herätti hieman epäilyksiä kun kysyin välyksiä,
on kuulemma tehtaan arvot?

Pienemmillä pelitti meinaan hieman paremmin.....
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

PeTorace kirjoitti:Ja vielä lisäys mistä nuo 0,5 ja 0,6 on keksitty?
Ostaessa herätti hieman epäilyksiä kun kysyin välyksiä,
on kuulemma tehtaan arvot?

Pienemmillä pelitti meinaan hieman paremmin.....
Välyksistä oli hiljan juttua palstalla, ks. täältä tai suoraan tuolta oikeat välykset.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
PeTorace
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 22:07
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja PeTorace »

Tuollakin oli tuo "tuning 0,5 ja 0,6"
Eli onko kyseisille välyksille mitä teknisiä perusteita?
Jousiahan löytyy V6 osastolta aika hyvin.
Onko kuka perehtynyt jousipaineisiin,eli missä
alkaa vakio tönäri taipua?
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Joskus nimenomaan kilpakäytössä käytetään isompia välyksiä, lämmöistä yms johtuen. Siksi mm. Saabin viritysohjeissa jne on juurikin nuo välykset mainittu. Itse olen käyttänyt pienempiä, jopa kilpurissakin.

Vakiotönäri ei ihan heti taivu (ei toki poissuljettu vaihtoehto sekään mutta....), eniten päänvaivaa liiallisilla jousipaineilla aiheuttaa venttiilien seetipinta (tai esim. seuraajat).
Jos menettää yöunet niin vahvemmat tönärit on helppo tehdä itsekkin, lisää mun sivuilla kohdassa "uutisia 2005"... :wink:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
PeTorace
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 22:07
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja PeTorace »

Näin vähän arvelinkin, sillä aika rajut noi 0,5 ja 0,6.
Esim. kentcams suosittelee V6 nokille 0,36 ja 0,41.
noi kuplan jouset tuntuis hintansa puolesta olevan
aika hyvät. vrt.V6 jousisarja n.100 euroo.

Mut laittaa ne titaani venat, ni menee vähä löysempiki jousi...
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re:

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

kallejh kirjoitti:Joskus nimenomaan kilpakäytössä käytetään isompia välyksiä, lämmöistä yms johtuen. Siksi mm. Saabin viritysohjeissa jne on juurikin nuo välykset mainittu. Itse olen käyttänyt pienempiä, jopa kilpurissakin.

Vakiotönäri ei ihan heti taivu (ei toki poissuljettu vaihtoehto sekään mutta....), eniten päänvaivaa liiallisilla jousipaineilla aiheuttaa venttiilien seetipinta (tai esim. seuraajat).
Jos menettää yöunet niin vahvemmat tönärit on helppo tehdä itsekkin, lisää mun sivuilla kohdassa "uutisia 2005"... :wink:
Vähän vanha ketju, mutta kysytääs nyt kumminkin. Niin mitenkäs ne vahvemmat tönärit syntyy :?:
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Eihän se ole kun vanhoista tönäreistä päät ja alumiini- tai kromimolyputkea väliin kutistussovituksella. Tosin kannattaa varmaan tehdä jonkinlaiset nurjahdus laskelmat.
vkutvonen kirjoitti:
kallejh kirjoitti:Joskus nimenomaan kilpakäytössä käytetään isompia välyksiä, lämmöistä yms johtuen. Siksi mm. Saabin viritysohjeissa jne on juurikin nuo välykset mainittu. Itse olen käyttänyt pienempiä, jopa kilpurissakin.

Vakiotönäri ei ihan heti taivu (ei toki poissuljettu vaihtoehto sekään mutta....), eniten päänvaivaa liiallisilla jousipaineilla aiheuttaa venttiilien seetipinta (tai esim. seuraajat).
Jos menettää yöunet niin vahvemmat tönärit on helppo tehdä itsekkin, lisää mun sivuilla kohdassa "uutisia 2005"... :wink:
Vähän vanha ketju, mutta kysytääs nyt kumminkin. Niin mitenkäs ne vahvemmat tönärit syntyy :?:
Vastaa Viestiin