Omaan projektiin laitoin just saab 99 ventiilit 38/42 ja porttasin kantta ja 7,2 nokka ja kumplan yksinkertaiset kisa jouset.
venttiilit kestävät ja kolminkertainen lukitus,volkkarin jousilla oikea jousipaine kannesta piti otta jousille tilaa noin 1,5 milliä ja lautaset kävi suoraan 96 omat.
vauhtipyörän kevennys ja korvaus weberi kun on museopeli niin ei suuria virejä.(noin 80-85hv)
olen käyttänyt ford kilpajousija ja mersun joskus myös.
V4 nokka-akseli?
Re: V4 nokka-akseli?
Minä tarkoitin fordin 24v kansien lyhentämisttä ja jakopään sovittamista kuupan moottoriin.
Re: V4 nokka-akseli?
Mitä nyt on tullut netistä tutkittua asiaa, niin ei ole tullut vastaan muita kuin tämä, jossa olisi ainakin aikomus istuttaa jotkut 16v kannet. Se että tuleeko sitten valmista joskus on toinen juttu ja tuleeko cosworth kannet.
https://saabklubben.se/forum/amne/saab- ... ost-456792
Cosworth 2.9 kansien tekeminen ei vaikuta täysin mahdottomalta, kun männän kokokin on 93mm ja alumiininen kansi voisi olla paremmin hitsattavissa kuin valurautainen. Äkikseltään tulee kuitenkin mieleen seuraavat haasteet:
-Nokkakepit pitäisi teettää, kun v6:n nokissa lienee lyhennettynäkin väärä ajoitus
-Öljynkierto: V4:n nokka-akselin jättämät aukot pitäisi tulpata, jotta öljy nousisi kanteen nokan keskilaakerin kautta. 1. sylinterin kannessa öljy kulkee saman pultin kautta kuin V4:ssä, mutta toisessa kannessa väärästä kohdasta, kun kannet pitänee katkaista vauhtipyörän puoleisesta päästä
-Cosworth kannessa on vissiin jäähdytysveden reikä etupäässä koneen keskelle päin eli siitä saisi termarille ulostulon
-kansipulttien paikoista ja sylinterin välisistä etäisyyksistä ei mitään tietoa verrattuna v4:ään
https://saabklubben.se/forum/amne/saab- ... ost-456792
Cosworth 2.9 kansien tekeminen ei vaikuta täysin mahdottomalta, kun männän kokokin on 93mm ja alumiininen kansi voisi olla paremmin hitsattavissa kuin valurautainen. Äkikseltään tulee kuitenkin mieleen seuraavat haasteet:
-Nokkakepit pitäisi teettää, kun v6:n nokissa lienee lyhennettynäkin väärä ajoitus
-Öljynkierto: V4:n nokka-akselin jättämät aukot pitäisi tulpata, jotta öljy nousisi kanteen nokan keskilaakerin kautta. 1. sylinterin kannessa öljy kulkee saman pultin kautta kuin V4:ssä, mutta toisessa kannessa väärästä kohdasta, kun kannet pitänee katkaista vauhtipyörän puoleisesta päästä
-Cosworth kannessa on vissiin jäähdytysveden reikä etupäässä koneen keskelle päin eli siitä saisi termarille ulostulon
-kansipulttien paikoista ja sylinterin välisistä etäisyyksistä ei mitään tietoa verrattuna v4:ään
96 V4i -73
Re: V4 nokka-akseli?
Cosworthin koneessa vanhan nokan tilalla onkin vastaava tanko joka pyörittää öljypumppua ja toimii samalla nokkaketjun ohjainrattaana.
96 V4i -73
Re: V4 nokka-akseli?
Jep tuota apuakselia juuri tarkoitin. Sorvasin risasta nokka-akselista loputkin nokat pois samalla kun tein audin kytkimelle sopivan vauhtipyörän. Pitäs jostain saada cossun kannet tarkempaan syyniin. Kalajoella olis ollu vasta koko cossu scorpio kohtuu halvalla myynnissä.
Re: V4 nokka-akseli?
Mitä venttiilivälyksiä GT-motorin hioman 7.2 nokan kanssa kannattaa käyttää? Vakio kun on 0.35/0.40, niin Saab sportin tuning manuaalissa suositellaan 0.5mm kumpaankin.
96 V4i -73
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: V4 nokka-akseli?
Olen käyttänyt 0.4 kun 0,5 alkaa jo ääntämään