V4 nokka-akseli?
moro
tuossa kuva imusarjasta 2 x pystylle.
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/a ... 002622.jpg
hopo
tuossa kuva imusarjasta 2 x pystylle.
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/a ... 002622.jpg
hopo
-
- "Hirsch"
- Viestit: 752
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Samanlainen on kuin on Saabistin kuvassa.hopo kirjoitti:moro
tuossa kuva imusarjasta 2 x pystylle.
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/a ... 002622.jpg
hopo
Kuvasimme pienen viteon Sonett:n liikkumisesta. Nokkana tuo GT 2C4
http://personal.inet.fi/koti/mavalke/Sonett3.wmv
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Voi perhana mitkä äänetKeijoAnnikki kirjoitti:Samanlainen on kuin on Saabistin kuvassa.
Kuvasimme pienen viteon Sonett:n liikkumisesta. Nokkana tuo GT 2C4 Very Happy
http://personal.inet.fi/koti/mavalke/Sonett3.wmv
Ottaako tuo piikkiä vai kuvittelenko vaan?
Mites toi tyhjäkäynti kuulostaa ihan kummalta alussa? Paljossa pyörii?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
-
- "Hirsch"
- Viestit: 752
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Tyhjäkäyntiä se käy tuossa alussa abaut 800-900 r/min ja sitä pitää lisätä. 310 asteinen nokka ja kevyt vaiuhtipyörähän sen tekee. Kone kiekuu varmasti yli tuon 7000 r/min vaihteilla 1-3, mutta eipä kannata härnätä kiertokankia ulkoilemaan. Kone on säädetty rullilla, joten seokset on riittävät vielä yläkierroksillakin. Eipä tuota tule normiajossa huudatettua tuolla tyylillä, mutta kun oli tuo kamera mukana .Äänet on sen verran miehekkäät, että kevääksi asentelen 2 x Simonssin 2 tuumaiset ovaalit kiinni. Ostettu on jo. Putkista on ollut kuvan kanssa juttua jossakin toisessa jutussa. Neljä V4:sta moottoria on itsellä (joista kolme kiinni autoissa) ja tämä on todennäköisesti heikkotehoisin.
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, Ti Joulu 19, 2006 19:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Moro
Huomaa, että lähtee vetämään vasta 5000 kierr jälkeen.
Tiuhempi laatikko olisi nannaa - Sonetin perä ja sp2 välitys??
En ole kyseisen auton pakoputkia nähnyt, mutta kannattaa olla tosi tarkkana millaiset asentaa, koska putkella on sairaan iso vaikutus kulkuun ja vääntöön (kokemusta on penkistä vuosien takaa...)
terveisin hopo
Huomaa, että lähtee vetämään vasta 5000 kierr jälkeen.
Tiuhempi laatikko olisi nannaa - Sonetin perä ja sp2 välitys??
En ole kyseisen auton pakoputkia nähnyt, mutta kannattaa olla tosi tarkkana millaiset asentaa, koska putkella on sairaan iso vaikutus kulkuun ja vääntöön (kokemusta on penkistä vuosien takaa...)
terveisin hopo
Moro
Ruotsissa oli juttua jossain vaiheessa kahdesta pystykaasarista ja niiden mallista:
Är detta insug gjort av saab eller någon annan?
Det finns 2st olika varianter av detta insug.
1. för 2st Solex 40-42 CCI
2. för 2st Weber 40(42 e 44) DCNF
Solex förgasrna har samma bultdelinging som std två-port Solexen med Weberarna har en anna så det vart lite special med den bakre förgasrens infästing.
Weberarna+insuget borde kunna va ett bra alternativ att få ordentilgt med knuff i en Sonett II e III.
Bygghöjg från förgasrafot till luftburks-plan är 88mm och totalhöjd är 114mm.
Solex 40-42 CCI har en bygghöjd på 100mm.
Det är Webrar jag kan se sitter på denna länk
Josko tuosta olisi apua.
t.hopo
Ruotsissa oli juttua jossain vaiheessa kahdesta pystykaasarista ja niiden mallista:
Är detta insug gjort av saab eller någon annan?
Det finns 2st olika varianter av detta insug.
1. för 2st Solex 40-42 CCI
2. för 2st Weber 40(42 e 44) DCNF
Solex förgasrna har samma bultdelinging som std två-port Solexen med Weberarna har en anna så det vart lite special med den bakre förgasrens infästing.
Weberarna+insuget borde kunna va ett bra alternativ att få ordentilgt med knuff i en Sonett II e III.
Bygghöjg från förgasrafot till luftburks-plan är 88mm och totalhöjd är 114mm.
Solex 40-42 CCI har en bygghöjd på 100mm.
Det är Webrar jag kan se sitter på denna länk
Josko tuosta olisi apua.
t.hopo
Moro
Ja tuolta vähän lisää kuvaa kaasareilla...
http://home.c2i.net/w-278088/Bilder/Tilbehor/saab27.jpg
t.hopo
Ja tuolta vähän lisää kuvaa kaasareilla...
http://home.c2i.net/w-278088/Bilder/Tilbehor/saab27.jpg
t.hopo
-
- "Hirsch"
- Viestit: 752
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Ihan hyvin vääntää koko alueella ja dyno antoi erittäin hyvät arvot tehossa ja väännössä. Kaasarina kun on vain Weber 32/36 DGV. Sonett:iin oli auton lyhyyden takia tehtävä lyhyemmät putket kuin 96:een. Putket on tupla putket alusta loppuun ja tasaajaputki välissä - Simonssit vaihdetaan keskelle "vanhojen" tilalle ja takana Simonssin pikku huilut.hopo kirjoitti:En ole kyseisen auton pakoputkia nähnyt, mutta kannattaa olla tosi tarkkana millaiset asentaa, koska putkella on sairaan iso vaikutus kulkuun ja vääntöön (kokemusta on penkistä vuosien takaa...)
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
-
- "Hirsch"
- Viestit: 752
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Kyllähän ne on jonkintason "kisakannet". Edellinen omistaja oli saanut koneen eräältä hauholaiselta historic Saab-kuskilta. Venttiilien kokoja en ole ylös kirjoittanut, mutta on isoventtiiliset, lasketut, palotilat muotoiltu ja kanavat on avarrettu.hopo kirjoitti:Millaiset kannet Sonetissa on?
Joskus muinoin saimme pyörätehoa kilpuriin lisää kääntämällä pakonokkaa ja muuttamalla pakósarjan mittoja. Teho nousi paljon.
Autoni säätäjä mr Sarkkola oli itse sitä mieltä, että nokan käännöllä saisi käyttöaluetta alemmaksi, mutta V4:ssa kun se ei ole tunnin homma, niin jäi tässä vaiheessa tutkimatta. Mites te tuon pakonokan käännön teitte ? Itsellä oli aiemmin yksi itsetehty säädettävä nokkapyörä, mutta en sitä itse käyttänyt.
Pakoputkien pituuden kautta tulisi varmasti myös muutosta. Veini kirjoittikin tuossa aiemmin ihan hyvät mitat putken paksuudesta ja pituudesta, mutta siviiliautossa (putket ulos alkuperäisistä reijistä) ja Sonett:ssa (lyhyt auto) tuota asiaa en ole lähtenyt etsimään.
Nokan ajotusta mietin sitten, kun irroittelen tuon koneen pois vaihdeaskin kunnostuksen tieltä mahdollisesti ensi kesän ajojen jälkeen. Silloin saattaa myös nokka-akseli vaihtua miedommaksi tms tai heitän koko myllyn kisa-/harrasteautoon. Sonettin kone on kylläkin uusista osista tehty ja sillä on ajettu max 250 km. No on mulla toisenkin koneen uudet osat jo valmiina + kunnon kaksporttikannet + imusarja.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Moro
Anteeksi, että en enempää maininnut tuosta säädöstä. Se oli 16v saabin moottori ja pyöräteho lisääntyi 130 >> yli 160 heppaan.
96 moottoriin olen kuullut käytetyn säädettävää nokkapyörää, mutta en ole nähnyt penkkituloksia eli en tiedä miten on auttanut vai onko auttanut lainkaan. Voisikohan joku "tekijä" muuttaa nokka-akselin ajoituksia jo hiontavaiheessa? täyttöä ja hiontaa....
2-porttikansilla voisi kokeilla tietty erilaista pakojärjestelmää, josko 4-1 pakosarjan saisi soviteltua moottoritilaan tai sitten vain 4-2-1 systeemin ja siinäkin olisi hyvä olla tarkkana putkien pituuksien suhteen.
terveisin hopo
Anteeksi, että en enempää maininnut tuosta säädöstä. Se oli 16v saabin moottori ja pyöräteho lisääntyi 130 >> yli 160 heppaan.
96 moottoriin olen kuullut käytetyn säädettävää nokkapyörää, mutta en ole nähnyt penkkituloksia eli en tiedä miten on auttanut vai onko auttanut lainkaan. Voisikohan joku "tekijä" muuttaa nokka-akselin ajoituksia jo hiontavaiheessa? täyttöä ja hiontaa....
2-porttikansilla voisi kokeilla tietty erilaista pakojärjestelmää, josko 4-1 pakosarjan saisi soviteltua moottoritilaan tai sitten vain 4-2-1 systeemin ja siinäkin olisi hyvä olla tarkkana putkien pituuksien suhteen.
terveisin hopo
-
- "Hirsch"
- Viestit: 752
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Juuri näin - nokan ajotus V4:ssa ei oo sama kuin noissa muissa, mutta joku sanoi V6:een löytyvän säädettävää pyörää. Ja yksi toinen idea tarkastetaan seuraavalla kerralla, kun on asiaa rullille.
Mull on itse asiassa neljät itsetehdyt viritetyt isovena kaksporttikannet, joista kolmeen on myös pakosarjat ja imusarjat. Yhdessä on pakosarja 4 => 2 => 1 ja kahdessa 4 => 1. Kaikki toimii ihan ok noissa JM jutuissa. Kyllä ne kaikki antaa yhdellä 48 vaakalla + 95 mm männillä + GT 2C4 + muut ainakin 150 hv konetehon JM viritteisenä: akku käyttää flektiä ja vesipumppua, ei laturia tms. Tosin kyllä hyvillä yksporttikansilla saa samat ulos.
Mull on itse asiassa neljät itsetehdyt viritetyt isovena kaksporttikannet, joista kolmeen on myös pakosarjat ja imusarjat. Yhdessä on pakosarja 4 => 2 => 1 ja kahdessa 4 => 1. Kaikki toimii ihan ok noissa JM jutuissa. Kyllä ne kaikki antaa yhdellä 48 vaakalla + 95 mm männillä + GT 2C4 + muut ainakin 150 hv konetehon JM viritteisenä: akku käyttää flektiä ja vesipumppua, ei laturia tms. Tosin kyllä hyvillä yksporttikansilla saa samat ulos.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )