Mitä bensaa

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
juspa
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2003 12:15
Paikkakunta: Itä-Suomi

Mitä bensaa

Viesti Kirjoittaja juspa »

Voiko 95-okt. bensaa käyttää v-nelosessa?
Itse käytän kyllä 98:aa, entä lisäaineet, onko
suositeltavaa käyttää..?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Samaan syssyyn kysäisen minäkin olenko mielestänne käyttänyt oikeata bensaa (olen noi bensat valinnut ihan sydämmellä...!):

77 EMS -> punaista 98:a
78 GLS -> punaista 98:a
84 GL -> vihreätä 98:a
vesapo

Re: Mitä bensaa

Viesti Kirjoittaja vesapo »

juspa kirjoitti:Voiko 95-okt. bensaa käyttää v-nelosessa?
Itse käytän kyllä 98:aa, entä lisäaineet, onko
suositeltavaa käyttää..?
Muistelisin, että vuosimallista -86 kansi on tehty lyijyttömälle. Ainkin aikoinaan kysyin asiaa ja sanoinvat, että siitä vaan 95:ta tankkiin ka menoksi

Kajakissa ja 99:ssä olen käyttänyt 98 bensaa + lisäainetta. Ennen Terrassa oli lisäaineistus mutta onkos sitä enää missään? Varmuuden vuoksi olen lisäaineistanut aina bensan
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Ainakin itse käytän 98:a ja lisäainetta. Alkukesästä yritin 95:lla ajoa, mutta farkku poti jälkikäyntiä. Yritti tosissaan jatkaa matkaa kotipihallakin.
Muistelen lukeneeni Nesteen oppaasta, että ennen ??-vuosimallista veenelkkua voisi käyttää ilman lisäainetta. Mitähän olisi muuttunut, tuskin seeteihinkään on valmistusaine muuttunut.

teevee P:n Vee
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

On ainaki mulla kajakki aina syöny lyijytöntä 95:a. Vakiopannulla pelas hienosti ja piristetyllä 1.7 litrasella kans. Ei oo ollu jälkikäyntiä eikä muita häiriöitä.

-JH
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Teekkari
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: To Syys 23, 2004 21:23
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Teekkari »

Millä nimellä sitä saa? ja minkä hintasta tuo lisäaine suurinpiirtein on?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Teekkari kirjoitti:Millä nimellä sitä saa? ja minkä hintasta tuo lisäaine suurinpiirtein on?
Esim Nesteeltä
http://193.110.33.60/doc/ttiedote_acces ... tid=763063
Liekö hinta noin 4 eur?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Kyllä suosittelen lisälitkujen käyttöä. Itse kun "aikoinaan" ajelin tietämättömyyttäni ilman aineita niin kahden sylinterin pakoventtiilit kärsivät ja jäivät kantamaan-> kulki lopulta 80 kolmosella, nelosella ei jaksanut.. :oops:

Jos pakovenojen istukat eli seetit päivittää niin voipi ajella ilman lisäaineita (n. 40tkm takana ilman ongelmia).

Kyllä kuluneella koneella ajelisin 95:llakin, varsinkin jos jälkikäynti ei vaivaa.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

MikkiV4 kirjoitti:Kyllä suosittelen lisälitkujen käyttöä. Itse kun "aikoinaan" ajelin tietämättömyyttäni ilman aineita niin kahden sylinterin pakoventtiilit kärsivät ja jäivät kantamaan-> kulki lopulta 80 kolmosella, nelosella ei jaksanut.. :oops:

Jos pakovenojen istukat eli seetit päivittää niin voipi ajella ilman lisäaineita (n. 40tkm takana ilman ongelmia).

Kyllä kuluneella koneella ajelisin 95:llakin, varsinkin jos jälkikäynti ei vaivaa.
Sama vika tuli mullekin mutta mulla meni kaikki 4 pakoventtiliä... :oops:
Eli suoja-ainetta vaan sekaan....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Olenkohan tehnyt pahankin virheen kun vuosikymmenet olen ajanut halvimmalla mahdollisella, tai ei sentään, joskus 99 vaati korkeaoktaanista. V4:ssa en ole huomannut mitään seurauksia 95:n käytöstä. Saattavat silti olla yksilöitä jälkikäynnin suhteen, itse olen kai puhallellut menemään niin, ettei ole hehkuvaa karstaa mäntien päällä.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

95 + lisäaine ja hyvin kulkee :)
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
JB
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2004 18:58
Paikkakunta: pargas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JB »

Omassa kuuppassa olen aina käyttänyt lisäaineita muttaa pakoventiilit ovat kuitenkin jäännyt kannattamaan, varsinkin 4 sylinterin ventiili.
Istukat kuluu eniten silloin kuin moottori on lämmin, jos ajaa ainoastaan lyhyitä matkoja niin silloin ei ole ollut mitään ongelmia. Pitkillä maantie ajoissa sen sijaan ventiilit on säädettävä jopa 1000km välein :(
Kannatta kuunella pakoäänet usein, on kuitenkin aika helppo huomata äänessä pieni "epäpuhtaus", viimeistän silloin on aika säätä ventiilit.
Vastaa Viestiin